Sillen Postat 27 februari 2006 Dela Postat 27 februari 2006 Jag ska limma PVC rör och kommer då att använda Tangit som lim enligt konstens alla regler. För att lyckas med denna limning är det viktigt att man rengör ordetligt innan. Jag har förstått att det finns alternativ till Tangits egna rengöringsmedel som är lika bra. Är det T-sprit i så fall? Eller finns det andra alternativ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 27 februari 2006 Dela Postat 27 februari 2006 Aceton har jag hört är det bästa substitutet. Köper billigt i större förpackningar på målerifirmor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Doris Postat 27 februari 2006 Dela Postat 27 februari 2006 Ja håller precis på o limma mina pvc rör ,ja köpte faktist Tangits egna rengöringsmedel Men ja limmade faktist i går med men då körde ja me T-röd ,vet inte hur de är med t-röden men den borde ju funka mina rör sitter ju kvar o är täta Mvh Magnus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Stefan molin Postat 27 februari 2006 Dela Postat 27 februari 2006 Hej,använd Aceton oljefri,finns i alla affärer,Mvh Stefan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 28 februari 2006 Dela Postat 28 februari 2006 Nej nej,, Gör som det står i Tanganits beskrivning i stället för egna hoppkok. T-röd, Aceton tar viserligen bort fett och annan smuts från pvc´n. Men Tanganit cleanern gör betydligt mer än så, den borde kallas för limprimer och är en del av ett komplett system för att samanfoga pvc. Men vill man spara 40 spänn på ett akvarium för flera tusen väljer jag att spara dom kronorna någon annan stans än att riskera läckande rörkopplingar./Rörmokarn Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jens karlskrona Postat 28 februari 2006 Dela Postat 28 februari 2006 Fick grejor av min farbror som har rörfirma:)Tangits rengöring samt nån putsduk som han sa var kanon..Lite finare än svinto...So far so good. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 28 februari 2006 Författare Dela Postat 28 februari 2006 I mitt fall var det inte pengarna som var avgörande utan jag var hos byggfirman på stan för att köpa lim och rengöringsmedel. Tyvärr förde de inte rengöringsmedlet och igentligen får man inte skicka tangitsrengöringsmedel med posten då det är brandfarligt eller nått sånt. Dock löser det sig nu så jag får rätt grejor. Tackar för infot! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
AlienOne Postat 28 februari 2006 Dela Postat 28 februari 2006 är det någon som fått lekage som inte använt tangits rengöring ?? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 28 februari 2006 Dela Postat 28 februari 2006 Ja jag vet ej om detta med tangit rengörings medel gjorde mitt läckage eller inte men det är svårt att få till det tycker jag då man skall limma PVC har nästan alltid haft nått läckage. Bara att stänga ner vattenflödet så har jag limmat där jag sett att det läcker och då har det varit tätt efter detta. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Mucken Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 När jag jobbade med det så använde vi T-röd. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 1 mars 2006 Författare Dela Postat 1 mars 2006 När jag jobbade med det så använde vi T-röd.Jobbade så menar du yrkesmässigt, eller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 T-röd innehåller ämnen som fälls ut när det torkar. Lägg en droppe på en ren glasskiva och låt den torka så blir det en grå fläck. Nu kan man ju torka bort resterna med litet papper förstås. Aceton löser PVC så det går in i ytskiktet på rören. Därför använder jag aceton. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nemo Postat 1 mars 2006 Dela Postat 1 mars 2006 "rörnissen" som sålde pvc rören till mig sa han använder vanlig oljefri aceton, & inte hade han sagt så om hans rördragningar hade läckt,Nu har jag inte kört igång mitt rörsystem ännu, eftersom jag inte har klart nivåvakterna. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 1 mars 2006 Författare Dela Postat 1 mars 2006 Då era svar gav en del fakta så som verkar fungera och så där men det ändå finns vissa frågetecken för mig så har jag nu bestämt mig för att använda Tangits egna rengöringsmedel!Dock kommer jag att provköra hela systemet med sötvatten innan jag kör igång och då får jag en genomspolning på köpet!Tack för alla svar!/Jonas Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.