Gå till innehåll

Marea Stream, erfarenheter?


Draedon

Rekommenderade inlägg

kikar lite på cirk.pumpar till kommande kar. var först innte på tunzes turbelle, men nu har jag sneglat mer på marea stream.. var framförallt priset som föll mig i smaken (läs: föll sambon i smaken och sa "glöm tunze") ;)

är det bra pumpar? eller ska jag satsa på turbelle? skiljer ju en hel del i pris.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Är inte mycket som skiljer mellan Marea Stream 6000 och Tunze Stream 6060. 90 VS 100 Euro. Med skillnad i strömförbrukning till Tunzes fördel så jämnar det nog utan problem ut sig. Men om man söker lägre flöde så har Tunze förstås inte så många alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag valde Marea 6000 l/h pga priset. Har dock inte hunnit mer än öppna förpackningen och försökt förstå hur saker fungerar genom att ta i sär den och sätta ihop den. Pumpen verkar helt OK. Dock är jag inte imponerad av instruktionerna som följde med då de var otydliga. Ex. montera pumpen enligt någon av de fyra alternativen. Alternativen fanns inte förklarade utan det fick man tänka ut själv. Inte omöjligt men ändå. Sen var det en regler skruv på utsidan av pumpen jag inte hittade nåpgon förklaring på utan säljaren fick förklara att det var för att reglera hur stort flödet skulle vara. Jag har inte ångrat mig ännu som tur är! ;)

Finns folk på forumet som använder pumparna från Marea!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte mycket som skiljer mellan Marea Stream 6000 och Tunze Stream 6060. 90 VS 100 Euro. Med skillnad i strömförbrukning till Tunzes fördel så jämnar det nog utan problem ut sig. Men om man söker lägre flöde så har Tunze förstås inte så många alternativ.

nej mellan dem är det ju bara en hundring, men jag vill ha två mindre pumpar istället för en stor tunze.

"för mycket cirkulation är lagom cirkulation" var det någon som sa, så man kanske ska fläska på ändå ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle vaar intressant med en 6000 sida vid sida med en Tunze 6060 o jämföra. I vilket fall är det bra att det finns lite alternativ till Tunze och nu med lite mindre flöde för de med mindre akvarierna.

Gustaf:

Om du har en Tunze 6060 så har jag en Marea 6000 l/h. Jag jobbar dessutom i Uppsala så vi skulle kunna testa om du vill. Skulle vara intresssant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här kommer lite bilder på denna pump jag fick hem idag.

Marea Stream 2400L/h

Kanon liten pump inte större än en MaxiJet 1000

Bild 1 Uppifrån med det svängbara fästet med rakt utblås

Bild 2 Sidan med det svängbara fästet med rakt utblås

Bild 3 Framifrån med det svängbara fästet med rakt utblås

Bild 4 Uppifrån med det fasta fästet med utblås nederst

Bild 4 Sidan med det fasta fästet med utblås nederst

Bild 5 Sidan med det fasta fästet med utblås nederst Detta kan man vinkla upp å ner

Bild 6 Sidan med det fasta fästet med utblås nederst Detta kan man vinkla upp å ner

Bild 7 Sidan med det fasta fästet med utblås nederst Detta kan man vinkla upp å ner

Bild 8 Sidan med det svängbara fästet med rakt utblås Man kan rikta och ställa in pumpen både diagonalt och horisontelt

Bild 9 Sidan med det svängbara fästet med rakt utblås

Bild 10 Sidan med det svängbara fästet med rakt utblås

Bild 11 Snett från sidan med det svängbara fästet med rakt utblås

post-736-14468912533255_thumb.jpg

post-736-14468912533372_thumb.jpg

post-736-1446891253348_thumb.jpg

post-736-14468912533574_thumb.jpg

post-736-14468912533673_thumb.jpg

post-736-1446891253377_thumb.jpg

post-736-14468912533935_thumb.jpg

post-736-14468912534064_thumb.jpg

post-736-14468912534186_thumb.jpg

post-736-14468912534296_thumb.jpg

post-736-14468912534402_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr har jag ingen 6060. Har bra ca 100 liter vatten i burken och då är en ensam pump på 6000l/h lite mycket. Men någon annan från Uppsala kanske har?

Ops! Läste inte ordetligt infot! Men jag har hört att för mycket cirkulation är lagom!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...