Gå till innehåll

ICP - högt barium, kalium och magnesium


Dimorb

Rekommenderade inlägg

On 2020-07-15 at 19:21, Dimorb sa:

Sliter fortsatt med högt kalium - enligt ATI ICP - så må göra något med det så det inte sticker iväg ytterligare.

Zeolit har blivit nämnt i tråden tidigare. Vilket märke? Är det bara att kasta i en strumpa på samma sätt som med aktivt kol? Vad mer blir påverkat av zeolit?

 

 

@jonasroman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Dimorb sa:

är inte säker på hur högt K du just nu har men om det ligger runt 450 så strunta i det bara. Det är inget farligt värde, så länge det inte stiger mer o det gör det ju inte om du inte doserar kalium. ICP kan få oss att stirra oss blinda på prover som inte har så stor betydelse. Mår korallerna bra skulle jag inte bekymra mig, se det mer som ett värde som säger ”dosera inte kalium”. 

 

Sen kan du väl i o för sig vid nästa vattenbyte försöka hitta ett salt som i alla fall inte har höga värden på K. 

 

Skulle du trots allt vilja ha ngt i karet som förbrukar Kalium så är makroalger bra. 

 

/Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag sagt förut - när mitt kaliumvärde gick över 550 så såg min koraller förträffliga ut - aldrig haft bättre koraller - men baksidan var att fisken dog som flugor.

 

Du får in Kalium genom det kloridfria saltet och via din matning med uteslutande Nori. Ökar det mer - gör ett vattenbyte.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...