Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

Jag köpte ett 39w uvc när jag hade prickutbrott. Köpte även en oxidator och körde bara uvc i 1 månad eller nåt och ligger nu bara i kartongen. Oxidatorn kommer jag ha alltid, gillar hur smidigt det är, fyll på och glöm...inga kablar etc :D 

 

Någon som kan ge mig bra anledningar till varför jag ska behålla uv:et? :) 

Har läst att det kan vara bra vid plötsliga alg/bakterieblomningar som nån här på forumet råkat ut för. 

Har även ett 20w som är lite smidigare (mindre), funkar det för den anledningen som du/ni ger mig? Akvariet är på 900-1200 liter vatten. 

 

Mvh

Kim

Postat

Det är tyvärr så att det är skillnad på UV-C och UV-C och det är nog detta som har lett till att UV-C ibland har dåligt rykte. Om jag hade ett kar med kirurger eller fjärilar så skulle jag med säkerhet köra ett UV-C men då ett märke där jag vet att tekniken funkar. Den teknik som funkar är den som brukar kallas lågtryck kvicksilver (eller amalgam) teknik. Den ger absolut mest i det viktiga våglängdsområdet 253,7 nm. Lågtrycks kvicksilver/amalgam ger en kraftigt topp just vid denna våglängd men ger också en topp kring 180 nm. Kring denna våglängd producerar strålningen en del ozon från syrgasmolekylerna i luften och vatten. Att köra ett sådant UV-C (lågtryck kvicksilver/amalgam) tillsammans med en oxydator är en bra ide eftersom den lilla ozon som produceras av dessa rör får peroxiden att sönderdelas fort - man får allså en förhöjd effek av bägge.

 

Den viktigaste parametern när man dimensionerar sitt UV-C är för mig flödet. För lågtrycks kvicksilver/amalgam är ett flöde på ungefär 0,03 liter per watt bevisat effektivt. Om ditt rör på 39 W vore ett lågtryck kvicksilver/amalgam rör så skulle ett effektivt flöde på omkring 1300 liter i timmen vara max. Om du har ett genomflöde på returpumpen av 3000 liter i timmen så behöver du ca 90 watt av dessa rör. Nu vet jag inte tekniken på ditt rör men den enda som jag med säkerhet vet använder lågtryck kvicksilver/amalgam är TMC och dess proffs utrustning samt vecton (deras "akvarium" märke) Skall man satsa på UV-C så skall man välja ordentlig utrustning. Då är TMC professionella linje oöverträffad. Räkna dock med en livslängd på plasten på ca 7 år. Vecton finner du här och den professionella här Gå till  UV steriliser P2 110 W och tryck på dimensions

 

Det är möjligt att det finns andra märken som använder denna teknik men eftersom man sällan talar om vilken teknik som används är det svårt att välja.

 

 

MVH Lasse

Postat

Är det Deltec eller Ruwal du har fungerar det för Cryptocarion, Brooklynella och Amyloodinium.

Jag skulle behållla det. 39 w klarar 2000 lter per timme för dessa parasiter och det är minimum för ett kar i din storlek.

Jag har sålt dem i 11 år nu så jag har sett ett antal gånger att de fungerar.

När du inte har parasiter i karet rekommenderar jag att du kör UVC ljuset en kvart om dagen. Det räcker för att det inte skall växa igen av fastsittande djur.

 

  • Gilla 1
Postat (ändrat)

Tack för svaren @Lasse och @stigigemla

 

Hade hoppas på ett ”nej det behöver du inte” då 39w är så jäkla stort :) men får väl fixa en smidigare anordning än fraggraster för att kunna ställa den vid sumpen. 

 

@Lasse då kanske jag missuppfattade dig sist när jag började köra oxidator. Trodde att uvc motverkade oxidatorn så att det inte blev en verkan uppe i visningsdelen. 

Tänker att det tex är rätt liten del Cryptocaryon som lyckas ta sig ner i sumpen och in i uvc:et och att det som släpps ut från oxidatorn vill jag få upp i visningsdelen för att förhoppningsvis verka där. 

 

Mvh

Kim

Ändrat av Kimozabe
Postat
1 timme sedan, Kimozabe sa:

då kanske jag missuppfattade dig sist när jag började köra oxidator. Trodde att uvc motverkade oxidatorn så att det inte blev en verkan uppe i visningsdelen. 

Tänker att det tex är rätt liten del Cryptocaryon som lyckas ta sig ner i sumpen och in i uvc:et och att det som släpps ut från oxidatorn vill jag få upp i visningsdelen för att förhoppningsvis verka där.

Jag kanske uttryckte mig så eftersom allt blir katalyserat i UV-C:n och det kan faktiskt hända att det är bäst att inte använda UV-C när du kör oxydator - men jag vet inte. Om du kör UV-C så är det kanske bäst att ha oxydatorn i karet istället - så blir bara rester katalyserat i UV-C:n

 

MVH Lasse

Postat

Jag hade ett bakterieangrepp i karantänen för några månader sedan. Det åtgärdade jag med oxydator med lite överdos + att jag hade UVC igång. De angripna fiskarna blev rena på ett dygn men en Lo vulpinus fick svarta millimeterstora fläckar. Jag tog ut oxydatorn och fisken var ren ett dygn efter. Bakterie angreppet = grå fläckar på sidorna på somliga fiskar + kanten av fenor kom inte tillbaka. Oxydator kan vara effektivt mot bakterier.

 

Jag har med framgång använt det mot columnaris i sötvatten (normal dos inget UVC). Två dygn har tagit bort allt synligt och efter en vecka har jag tagit ur oxydatorn. 

Missbildingar i läppbenen har tyvärr inte läkt men i övrigt var allt borta.

Postat

De svarta prickarna är troligtvis melanin. Det frigörs och transporteras upp till mekaniska skador där det finns O radikaler. Melanin är en antioxidant. En del av fiskens försvarssystem. Vid ett bakterieangrepp i en skada transporteras makrofager upp till skadan. Hos fisk så äts inte bakterierna upp utan det lyserande innehållet stöts ut i såret. Gissa vad innehållet är - rätt - H2O2. Melaniet fungerar som antiradikal. Externt H2O2 kan troligtvis fungera som en trigger för melanin också. 

 

MVH Lasse 

Postat

Ja det låter som en trolig förklaring.

Men ingen av fiskarna med synliga angrepp fick svarta fläckar.

Jag trodde att Lo vulpinus har hud över fjällen och därigenom var känsligare för väteperoxiden.

Fjällen är vilket fall som helst avsevärt mycket mindre.

Postat

[mention=677]Lasse[/mention] och [mention=220]stigigemla[/mention]

 

Läste för ett tag sedan en som sa att uvc även gav klarare vatten och minskad cyano.

 

Hur är detta grundat och skulle det funka?

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Postat

Om cyano påverkas av UV-C vet jag inte, kanske inte troligt men jag vet inte. Däremot är det visat att UV-C kan vara väldigt effektivt mot åtminstone vissa Dino. Att vattnet blir klarare är oftast sant eftersom UV-C dödar levande organismer i vattnet. Om det har effekt mot gulnade vatten vet jag ej men de rör som bygger på lågtryck kvicksilver bör fungera eftersom de ger en svag dos ozon också. 

 

MVH Lasse 

  • Gilla 1
Postat

Minskad cyano har jag inte hört något om från mina kunder. Men gulnat vatten har det påverkat i flera fall. Själv har jag inte haft problem med det efter det att jag slutade med algrefugium för nästan 10 år sedan. Om det gula vattnet beror på proteiner tror jag att UVC ljuset har en direkt effekt. Om gult vatten däremot beror på tanniner bör UVC inte ha effekt. Ozon bör ta tanniner.

  • Gilla 2
Postat

Tack för alla svar Lasse och Stig. 

 

@Lasse vill inte ha oxidatorn inne i visningsdelen, tror inte det hade blivit snyggt :) 

 

39w uvc från deltec är extremt platskrävande och kör därför inte med det längre, hade gärna sluppit köra med det även i fortsättningen men behåller det kanske lite till innan jag säljer det. 

 

Mvh

Kim

Postat

Jag har bara haft oxydator i sumpen till saltkar. Jag kan inte se någon anledning till att ha den synlig.

Jag tror för övrigt att oxydatorn tar tanniner.

 

En sötvattenshistoria: Jag hade en massa cyano på botten av ett kar med en massa Cyprichromis i.

Satte i en oxydator med standarddos för akvariestorleken en kväll. Nästa dag var varje spår av cyano borta och cyprichromisarna lekte.

Postat

Min ligger ca 3 cm under ytan just under överfallet från skummardelen av sumpen. Har fungerat perfekt. Kört i nästan 3 år nu. Oxydator kommer alltid att användas i mina kar.

 

MVH Lasse

Postat

Beror inte UVCs effektivitet rätt mycket på lampans kvalitet? Har själv plockat i dyrare Philips i mina Kina-UVC i hopp om bättre prestanda. TMC lät inte tillverka egna UVC rör/lampor tänker jag?

Postat

Nja - vet inte om kvaliteten spelar större roll än livstiden i detta fall. Det viktigaste för mig är tekniken och att det går inte att byta rakt av mellan olika rör med olika teknik i själva fixturen.

 

MVH Lasse

Postat
24 minuter sedan, Lasse sa:

Nja - vet inte om kvaliteten spelar större roll än livstiden i detta fall. Det viktigaste för mig är tekniken och att det går inte att byta rakt av mellan olika rör med olika teknik i själva fixturen.

 

MVH Lasse

Inte? Har TMC egna rör och socklar? Märkestillverkade UVC-rör bör ge ljus i bättre spektra än billiga kopior tänker jag. Ungefär som för lysrör och LED. Finns inte lågtrycks kvicksilver/amalgam som standardrör/ljuskällor?

Postat

Ett litet inflik, om jag förstår det rätt så använder sig DeBary också av "rätt/bra" typer av rör?

Ville bara få med de då TMC inte verkar lika vanligt i handeln, med brasklapp för att jag inte letat ihjäl mig :)

Postat

Hittar en hel del amalgamrör och UVC kit på eBay och amazon. Rören kostar nästan lika mycket som ett kit med drivdon och tät insats för röret. Fördelen med amalgamrör är att de ger mer pang per watt (50% mer?) 

Postat
On 2019-05-17 at 14:31, KMG sa:

Inte? Har TMC egna rör och socklar? Märkestillverkade UVC-rör bör ge ljus i bättre spektra än billiga kopior tänker jag. Ungefär som för lysrör och LED. Finns inte lågtrycks kvicksilver/amalgam som standardrör/ljuskällor?

Jodå - det är standarder men sen finns det mellan tryck, högtryck. T6. T8 och T5. :) här en mycket bra länk https://www.light-sources.com/wp-content/uploads/2015/05/Germicidal_Lamp_Basics_-_2013.pdf

 

MVH Lasse 

Postat

Tack vare den länken har jag sett att Deltec/Ruwal UVC har en amalgam pellet i röret. Men jag tror att höljet är softglass då livslängden är angiven till 10 000 timmar.

Verkningsgraden på 39w är 38% men den är något lägre för 20 och 11 w.

Postat
13 minuter sedan, stigigemla sa:

Tack vare den länken har jag sett att Deltec/Ruwal UVC har en amalgam pellet i röret. Men jag tror att höljet är softglass då livslängden är angiven till 10 000 timmar.

Verkningsgraden på 39w är 38% men den är något lägre för 20 och 11 w.

Ruwal anger dock på sin hemsida att:

"The body of the lamp is manufactured from pure quartz"

 

Känns som en djungel att reda ut vilken teknik olika tillverkare använder...

 

http://www.ruwal.com/eng/prodotti17.htm

Postat (ändrat)

Jag trodde det är skyddsröret som håller vatten borta från lysröret han menar.

Men nu ser jag att det gäller lysröret också.

Kul att hemsidan finns kvar ett år efter det att han lagt ned verksamheten. (ålder).

Ändrat av stigigemla

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...