Gå till innehåll

Gustavs AM Chromis, 125 liter


GustavF

Rekommenderade inlägg

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Nu är min closed loop klar sen en dag tillbaka och den verkar äntligen hålla tätt :) Var också och shoppade på JR idag och kom bland annat hem med en kanonfin Ricordea Florida (och kanondyr). Alltid trevligt att ta en pratstund med Leif.

Bilder kommer, men tidigast nästa vecka för jag reserbort över helgen imorgon. Belysningen är även lite taskig just nu då jag fick ta bort mitt 15W blårör för att kunna få plats med loopen. Det skall dock ersättas med 2X24W T5 men jag saknar just nu reflektorer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots att ingen ny kamera har inhandlats än och att jag nu helt saknar blåljus (fixas nästa vecka) har jag tagit några snabba bilder. Blir mer så snart det blir ny kamera. Kommentarer mottages tacksamt:

salt1.jpg

Fungia med bubblor?

liftare.jpg

salt6.jpg

Det här är liftaren som visats tidigare i tråden. Som synes har den växt en del. Kom in en del förslag på vad det var , men jag gissar nu på en Fungia. Har precis som som den "riktiga" Fungian ovan fått några konstiga bubblor. Luft?

salt7.jpg

Liten fragg av flakväxande Montipora med diverse koraller runt omkring. Polyperna ute även om de syns dåligt mot bakgrunden.

salt5.jpg

En orange Ricordea florida. Inte lika vacker som den blåa nedan men visst duger den?

salt4.jpg

Den blåa Ricordean.

salt3.jpg

Liten fragg med P. Gracilis och Zoanthus.

Helbild1.jpg

salt2.jpg

Före och efterbild på en Montiporafragg. I den första bilden syns den längst upp till höger. Nästan 4 månader har gått sen den första bilden, men nyligen har den fått ta rätt mycket stryk då den blev hårt bränd av en anemon. Den är nu dock klart på bättringsvägen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Imponerande! verkligen, har dock en liten fråga om sanden: Jag hade ett tunt lager men tog bort det då jag var rädd att skit skulle samlas i sanden o sen döda allt för mig. Du har 10 cm? Måste det vara olika storlekar? o skulle jag kunna lägga i 10 cm nu?

Sen du vill inte fragga något du har? dryga ut csn slavlånet? Kanske några knappar eller skivanemoner? Säg 75 kr per art? sen skicka med bussgods?

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag kör så kallas Deep Sand Bed (DSB) enligt modellen på http://www.ronshimek.com/Deep%20Sand%20Beds.htm

Det behöver inte vara olika storlekar, det var inget önskemål från min sida med det blev så för att dryga ut sanden. Viktigt enligt modellen är dock med mycket finkornig sand.

Är inte omöjligt att jag kan tänka mig att sälja av lite fraggar. Har just nu testfraggat några saker så jag skall se hur de klarar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hoppsan. Hade visst missat ditt inlägg Andreas. Mg och Ca hålls uppe med Saliferts flytande Ca och Tropic Marins Bio-Calcium i pulverfrom.

Idag var vattnet i akvariet mjölkigt ett bra tag, men jag hittade orsaken. En av snäckorna tyckte det passade att sprida en större mängd säd i vattnet så det kanske blir småsnäckor i framtiden.

Sen har min "mystery hitchhiker" visat sig definitivt vara en Fungia. Den släppte från LS:en där den suttit det senaste året och är nu helt fri som vuxna Fungior skall vara. Är jag först med en LS-liftande Fungia? :)

Har vart dålig med vattenbyten ett par månader, men skall nu komma igång igen. Min grenväxande montipora har tagit sig upp ovanför vattenytan och Xenian växer nästan synbart för varje dag. Har aldrig tillsatt jod som sägs vara ett måste för Xenia så det känns inte riktigt osm det är ett krav.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Här kommer lite dagsfärska bilder. Orkar inte kommentera så mycket så de får tala för sig själva och så får ni ställa frågor :) Har tyvärr fortfarande ingen särskilt bra kamera, men bättre än inga alls. Hoppas ingen sitter med modem...

salt-052.jpg

salt-049.jpg

salt-048.jpg

salt-046.jpg

salt-044.jpg

salt-043.jpg

salt-041.jpg

En Fungia som växt upp från inget från den levande stenen. Nyligen så knoppade den loss från sin växtplats och bor nu på sanden.

salt-037.jpg

salt-035.jpg

salt-034.jpg

salt-027.jpg

salt-021.jpg

salt-019.jpg

salt-017.jpg

salt-061.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en BLV 14000K på 150W och 2x24W T5 med Osram 67.

Den på bilden är en Ricordea Florida från JR. Den kostade dock en riktigt saftig slant så den kommer inte bytas/säljas hur som helst ;) Har en blå också, men den har valt att sätta sig lite konstigt så jag har ingen bra bild på dem. Har förstått att dessa inte delar sig särskilt fort men när de har gjort det ett par ggr så skall jag förslka mig på att snabba på delningen genom att fragga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

wow,snyggt,du e inte dålig på kameran heller

Tackar. Jag gör mitt bästa med kameran som är en gammal 3.1MP Kodak. Tyvärr går det inte att få till några bra makrobilder, men ibland är det ok skärpa. Bilderna har fått en liten efterbehandling där nivåerna ändrats för att få bättre kontraster. Om någon önskar har jag även alla bilder i orginalstorlekar.

Kul att höra, har precis beställt en BLV 14000 K och en 20000K 150w.

Blir säkert jättebra. Jag är nöjd med min BLV och den ger ett vitare sken en den tidigare Aqualine 13000K. Jag tror mig dock ibland kunna ana en svag grönton, men det är i så fall svagt. Tillsammans med en 20000K blir det säkert perfekt. Sen bara måste man älska osram 67. De gör mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin, fint Gustav. Det syns att du har ett kar i balans :-)

Tackar. Håller ett öga på din tråd för det ser lovande ut. Du verkar ha blivit av med de glasrosor som satt på stenarna för länge sedan när jag var förbi. Vilket taktik hade du för utrotningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...