Gå till innehåll

Gustavs AM Chromis, 125 liter


GustavF

Rekommenderade inlägg

imponerad över ditt vackra akvarie kusin:) är fruktansvärt nära nu att själv starta ett saltkar.....har tittat på färdiga 150l set på en affär i skåne. Kommer nog be om lite tips senare om jag startat ett själv:P

Roligt att du lägger upp bilder förresten:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 183
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jacob. Tack för berömmet :) Skall ta lite nya bilder snart. Ett mindre akvarium på 54 liter med en liten korallodling i kommer att komma igång inom en månad också.

Lycka till med allt och det är bara att fråga på så svarar jag efter bästa förmåga. Men misstänker att du kan en del redan :) Om du senare skulle vilja/våga ha en anemon så kan jag skicka ner en av mina. Den har delat sig minst 7 gånger så jag har helt klart för många.

Hälsa de andra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har sålt av tre anemoner nu, men upptäckte att jag har fem kvar :smiley12: Åtta anemoner i ett AM Chromis måste vara någon form av rekord... inget att vara stolt över kanske, mrn ändå. De tog dock upp runt 1/3 av hela akvariet och runt hälften av hela "framsidan". Nu blev det dock betydligt öppnare och trevligare igen.

Tyckte också idag att ljuset gott kunde vara lite blåare. Kom på att min BLV 14kK har mer än ett år på nacken så det är väl dags att byta. Tror ni att ljuset känns gulare för att lampan är gammal... eller kan det vara för att mina 2x24w Osram blivit gamla? Eller är det helt enkelt dags för mig att gå upp ett steg i blåhet? Vet inte riktigt vad man skall satsa på som ny lampa. BLV 14kK igen? BLV 20kK? Marine Lux 14kK/20kK? Eller något annat? Kom gärna med förslag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite bilder vore trevligt tycker jag.

Har du inte blivit av med alla anemoner, trodde dom skulle gå åt som smör i solsken. Alla som startar nytt och bara SKA ha anemon kunde ju börja med en hemma odlad tycker man. Personligen tycker jag dom bara verkar va jobbiga och ett risktagande, dom sällan klarar av akvarielivet hör hemma i havet. Din sort å andra sidan hör hemma i akvariumet =-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska testa att byta blårören i veckan och se om det blir någon större skillnad.

Bilder kommer. Har dock några saker jag vill ha ordning på först. Ska försöka göra en liten ytskumningsbox till skummaren samt att dölja all teknik lite bättre.

Angående anemoner så tycker jag också såklart att man bör köra hemodlat om man nödvändigtvis skall ha anemoner. Köpte min första odlad för ca 2 år sedan kanske och den har aldrig ställt till problem, men med anemoner finns det aldrig garantier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bilder kommer :) Efter fiskdöden så blev det som sagt bara två fiskar kvar. En Banggai-kardinal och en N. Magnifica. Båda mår fortfarande bra och jag vet fortfarande inte varför fiskarna dog. Mitt säkraste kort är dock fortfarande syrebrist p.g.a. värme och ytfilm. Fiskdöden fock mig dock att tappa intresset i över ett halvår och under den tiden har akvariet skötts lite dåligt. Invånarna har dock mått bra och korallerna spridit sig. Jag har dock fått några glasrosor och lite alger som nästan är borta. Ska "bara" bli av med glasrosorna och få nya lampor på plats och sen blir det fotosession. Annars är jag rätt nöjd med akvariet. Mjukkorallerna och anemonerna har dock spridit sig så de tar upp all yta i akvariet inklusive lite av glasrutorna så det finns ingen plats för nya koraller. Därav mitt pågående fraggkarsbygge :)

Den nya favoriten i akvariet är en Salarias fasciatus. Den betar av algerna och är väldigt rolig i sitt beteende.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den bara försvann... upplöstet till inget på några timmar. Ingen aning om vad det kan ha varit. Hade någon/några veckor tidigare innan händelsen trillat loss en liten bit som landade längre ned i akvariet. Råkade råkat bryta loss den och den lever fortfarande, även om den är i dåligt skick efter att ha tagit stryk av en anemon och suttit i rätt kass ljus.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tog ett par bilder idag ändå. Ni får ursäkta att jag inte städat sidorutorna på en månad eller mer så de är lite grön. Är även lite grönt längst ned. Väntar på lite rakblad från Drakfisken så att jag kan komma åt lite lättare. Kameran är också sjukt svår att få skärpa med och eftersom bilderna är uppladdade här på guiden så blir det lite kass kvalitet (eftersom de är under 100kb st).

20071115-1.jpg

20071115-2.jpg

20071115-3.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka anemoner är det du har i överflöd? den som har långa vit,blåa tentaklerna?

Fin bangai förresten och alla dessa röda runda blommor? vad kallas dessa?

De rödbruna runda "blommorna" är trattkantareller;) Det är skivanemoner av den bruna/i mångas ögon fula å tråkiga, i mina ögon vackra skivisar. Alla skivisar utom gråa är vackra och poesi i mina ögon:ler:

Snyggt Gurra! Syns att det rensats lite från monster-anemoner.

Är de en liten hinna man ser på ytan eller ser de bara ut som de?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilka anemoner är det du har i överflöd? den som har långa vit,blåa tentaklerna?

Fin bangai förresten:) och alla dessa röda runda blommor? vad kallas dessa?

De röda kantarellerna till vänster på bilderna kallas som sagt ofta skivanemoner och tillhör Discosoma-korallerna. Trots namnet är det inte anemoner. De finns i många olika färger som t.ex. de blåa till höger i bilden. Väldigt lättskötta och förökar sig som ogräs.

De rödbruna runda "blommorna" är trattkantareller;) Det är skivanemoner av den bruna/i mångas ögon fula å tråkiga, i mina ögon vackra skivisar. Alla skivisar utom gråa är vackra och poesi i mina ögon:ler:

Snyggt Gurra! Syns att det rensats lite från monster-anemoner.

Är de en liten hinna man ser på ytan eller ser de bara ut som de?

De är en hinna av luftbubblor. När jag stänger av pumpar m.m. blir det så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för svar men jag menade den anemon som delat av sig 7x, den du erbjöd dig att skicka några til mig. Vilka är det?

Karet ser annars proppfullt av koraller,anemoner och annat:P skit snyggt men är det inte lite för mkt? Får fiskarna rum till att simma? MVH JAKOB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Antalet fiskar är litet till stor del för att akvariet är litet. Jag skall skaffa 2 nya clowner någon gång i framtiden, men annars anser jag att det är fullt. Mitt akvarium är ju ovanligt trång också p.g.a. DSB, massa sten och en del koraller. Det går ju att bygga det lite luftigare för att ge fiskarna lite mer simyta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...