Gå till innehåll

Ta med vattnet ?


Drullputt

Rekommenderade inlägg

Ringde för ett tag sen till han jag skulle köpa karet av. Och han sa att jag måste ta med 180 liter vatten från akvariet hem, annars kommer allt att dö om jag blandar nytt saltvatten. Lär inte bli nått saltkar för mig imorgon eftersom det inte finns en chans i vetet att det ryms: akvarium, möbel, 180 liter vatten, 50 kg ls, hinkar med anemoner och koraller + två personer. Hade inte alls räknat med att man måste ta med gamm-vattnet. Han ta slut innan det ens hade börjat med saltvatten för min del, har tappat all lust just nu. Typiskt då jag sålde mitt sötvatten igår för att köpa salt :-( Totalt fiasko !!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret

du behöver nödvändigtvis inte ta allt vattnet, men försök ta så mycket du kan av det.

skölj ur PET-flasko och saftdunkar mycket noga och försöka få med dig minst 100L.

det borde inte vara så svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en 125L regntunna med rejält lock kostar runt 200 och löser en massa problem med flytt och stora vattenbyten.

Startar du ett nytt kar så låter du det tillblandade saltvattnet stå ett par dagar innan du lägger i stenen. fördelen med gammalt vatten är att det förkortar din inkörningsperiod. Det tar ca 30 min längre att ligga och fisa i 80 istället för 100, din inkörningsperiod med nytt vatten kommer vara betydligt längre än så.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja, 180L vatten var det inte riktigt. Akvariet är på 180L och med stenen som är i så blir det betydligt mindre vatten. Med de 2 dunkarna som du får av mig så behöver du bara fixa dunkar till ca 75L vatten gissningsvis.

Jag är iof. partisk i ämnet men kasta inte in handduken än... Det är ju så kul :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart betydligt krångligare än jag hade räknat med, har tappat all lust just nu.

Och du är nu i den lätta fasen :skrattar:

Se möjligheterna inte problemen.. Då är det lättare att komma igenom alla tråkiga faser i saltvattensvärlden innan man har det där fina revet som de flesta drömmer om.:smiley20:

Att köra i 80 istället för 110 + moms är ingenting jämfört med att smyga omkring med ficklampa mitt i natten fast det är jobbdag och leta efter den där jädrans mantisen som precis har spettat/smachat den nyinköpta imperatorn.

samtidigt som man funderar på varför KHt är förlågt fast man precis har.. Listan kan bli låång.. Hehe.. :smiley9:

Klart du ska ha karet och börja med salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, jag kjørte i 40 mil, med slep, fra Norge langt inn til ôrebro, hentet kar, 80 kg sten, 400 liter vann, ++++++

Og hjem og satte alt opp. Var ferdig kl 04.00 på mandag morran, 4 timer før jeg skulle være på jobb....

Det er vel verdt det....

2mas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får sova på saken. Tror farsan har två 25L dunkar som det bara har varit vatten i, om jag köper 3st till kanske det räcker ?

Gör det enkelt för dig då.. Lägg en plast eller ett liggunderlag inne i akvaret för att skydda glaset från stenen, Och ha kvar sten och ca hälften av vattnet i karet.. Du behöver ju bara ha vatten så att du håller stenen blöt.. Brukar bli bra om du typ tar ur hälften.. Det skalpar lite när du kör men det är försumbart.. Resten av vattnet tar du i 3 25 liters dunkar.. Kommer att bli fint som snus.. Och det tar ingen extra plats i bilen.. Bara ett enkelt tips.. Möbeln skruvar du ner innan du lastar in den i bilen, lägg en plast över och ställ karet ovanpå.. Du borde få plats i en micra med denna lösningen och då kan du ha 2 polska familjer med tillhörande tält och utomhusmöbler i bilen samt fortfarande få plats med en matkasse på hemvägen.. :).. Se lösningarna och skit i hindren.. Tips och trix.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju inte tappa lusten än, det får du vänta tills det där fina sjöäpplet dog och utrotade allt levande i karet eller nått liknande;)

Nej men allvarligt, det är så jä**a kul så inga hinder är för stora.

Och det kan även ha en positiv inverkan på ens liv, tex .slutade jag snusa för ett par veckor sen för att få mer pengar över till saltkaret.

Mvh Michael

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en sandrötekrasch för många år sedan i ett 500l. Det gick fort och en dag var fiskar och koraller döende.

Snabbt som tusan spolade jag upp vatten i ett 300l kar och saltade upp det med Reef chrystal samt luftade vattnet otåligt i 4 timmar. Där efter dumpade jag allt som levde där i +skrubbade av fula alger på LS i sötvatten!

Tänkte det dör väl ändå... Dagen efter när MH tände upp trodde jag inte mina ögon! Fiskarna levde och de slokande korallerna verkade fått ny kraft. Förlorade kanske hälften ,men allt levande som kom i 300karet lever idag 7 år senare!(2 fiskar dött senare tyvärr) Karet står hos mina föräldrar med numera utan skummare . På något sätt är där en biologisk balans för karet är helt igenväxt med skivanemoner och stenkoraller! (förlåt den lilla historien) Men jag skulle ändå rekomendera 3 st 25l dunkar gammalt vatten :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest lysröret
Vet faktiskt inte hur stort karet är i ytterdimensioner.

Var iaf. tänkt att jag skulle låna svärmors 940 att hämta grejorna med.

940 omtalas ju som containers så att få in lite grejer i den är inga problem :skrattar::skrattar::skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan ju inte tappa lusten än, det får du vänta tills det där fina sjöäpplet dog och utrotade allt levande i karet eller nått liknande;)

Nej men allvarligt, det är så jä**a kul så inga hinder är för stora.

Och det kan även ha en positiv inverkan på ens liv, tex .slutade jag snusa för ett par veckor sen för att få mer pengar över till saltkaret.

Mvh Michael

grattis :)

den varianten kanske är något jag borde prova.. har slutat snusa ett 20-tal gånger.

men nu när man har saltkar så har man ju något vettigt att ruinera sig på :skrattar:

"synd" bara att tjejen kom hem från en finlandskryssning med ett par stockar i present.

blir väl som vanligt, "jag slutar sen...."

väldigt off topic, åter till ämnet..

hoppas transporten löser sig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...