Gå till innehåll

Vilka sätt finns det att sänka KH?


Allinrep70

Rekommenderade inlägg

Hej, Jag har ett 250 Red Sea där alla koraller har försvunnit/dött successivt under de senaste 6 mån. Alla fiskarna ser dock ut att må bra.
 

Den främsta orsaken som jag kan finna är att KH’t är på tok för högt, 15. Alla andra värden är ok dvs inte alarmerande på något sätt. (Salthalt: 1.024,5. Ca: 440, Mg: 1200, PO4: 1,22. NO3: 2 och pH: 8,5.) Jag har gjort ett 50% vattenbyte men jag får inte ner KH’t.

 

Jag har 2,8 när jag mäter i mitt vatten in, men när jag blandar det med den blå hinken av Salt från Red Sea, som ska ge KH: 8, blir KH’t 10 i det saltblandade vattnet.

 

 —Så min fråga är om man kan blanda vanligt salt utan jod som en lösning för att få ner KH’t? och göra ett nytt mindre vattenbyte?

 

-Ska jag våga droppa i ättika för att sänka KH’t?

 

-Eller finns det något annat man kan göra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Saltet har jag kalibrerat mot Refraktometern i Zooaffären så min mätare visar ett korrekt värde. 
KH-testet är nyinköpt, är från Salifert och är ett KH/Alk profi test.

Ok för har saltet för högt värde så får man högt kh också när man blandar nytt minns ni hur mycket salt ni tog till 50l vatten kh kommer gå ner själv det är po4 som är galet högt
Ok sen så kanske butikens refraktometer inte heller stämmer de dör kan vara känsliga


Skickat från min iPad med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

51 minuter sedan, Allinrep70 sa:

Hej, Jag har ett 250 Red Sea där alla koraller har försvunnit/dött successivt under de senaste 6 mån. Alla fiskarna ser dock ut att må bra.
 

Den främsta orsaken som jag kan finna är att KH’t är på tok för högt, 15. Alla andra värden är ok dvs inte alarmerande på något sätt. (Salthalt: 1.024,5. Ca: 440, Mg: 1200, PO4: 1,22. NO3: 2 och pH: 8,5.) Jag har gjort ett 50% vattenbyte men jag får inte ner KH’t.

 

Jag har 2,8 när jag mäter i mitt vatten in, men när jag blandar det med den blå hinken av Salt från Red Sea, som ska ge KH: 8, blir KH’t 10 i det saltblandade vattnet.

 

 —Så min fråga är om man kan blanda vanligt salt utan jod som en lösning för att få ner KH’t? och göra ett nytt mindre vattenbyte?

 

-Ska jag våga droppa i ättika för att sänka KH’t?

 

-Eller finns det något annat man kan göra?

Min saltmätare är ”High precision Hydrometer” Från Tropic Marin.

 

Runt Jul började PO4 gå uppåt. Idag doserar jag 6ml av NO3:PO4-X från RedSea för att få höjningen att sänker gradvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Allinrep70 sa:

Min saltmätare är ”High precision Hydrometer” Från Tropic Marin.

 

Runt Jul började PO4 gå uppåt. Idag doserar jag 6ml av NO3:PO4-X från RedSea för att få höjningen att sänker gradvis.

Den saltmätaren vet jag inget om det finns säkert nån som vet mer om den.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Allinrep70 said:

Jag har 2,8 när jag mäter i mitt vatten in, men när jag blandar det med den blå hinken av Salt från Red Sea, som ska ge KH: 8, blir KH’t 10 i det saltblandade vattnet.

KH10 låter inte så farligt, hur har det sedan stigit till 15?

 

Quote

 —Så min fråga är om man kan blanda vanligt salt utan jod som en lösning för att få ner KH’t?

Menar du hushållssalt? Låter inte som någon god idé. Se annars https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-solving-calcium-and-alkalinity-problems/

 

För att sänka fosfat finns det fosfatbindare som kan hällas i t ex en vanlig nylonstrumpa som hänger i karet, se bara upp så inte fosfaten går ner till noll. Det här karet sägs annars ligga på 1,8ppm fosfat eller mer: http://www.reefcentral.com/forums/showpost.php?p=23038753&postcount=556 

 

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att blanda hushållsalt med vatten till en kalibreringsvätska går faktiskt. Men man måste ta hänsyn till att det är en massa andra ämnen i "riktigt" saltvatten också.

Den här tabellen gjorde jag för länge sedan.

Saltvattenmätning standard

För elektrisk mätning 3,29 % vanligt hushålls jodsalt motsvarar 3,5% saltvatten.

För refraktometer 3,65% hushållssalt motsvarar 3,5% saltvatten.

För flytboj 3,714% hushållssalt motsvarar 3,5 % saltvatten.

Blanda med 100 – 3,xxx gram osmosvatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

 
-Ska jag våga droppa i ättika för att sänka KH’t?
 


Bästa sättet... börja med 20 ml/100 l vatten (12% ättika). Har du den starkare halverar du.
Ligger du på 15 och får 14 dagen efter vet du ju på ett ungefär hur mycket du behöver fortsätta med för att komma ner i rekommenderad nivå.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sänka kH med ättika är ingen varaktig idé. Ättika är biologiskt nedbrytbar och fungerar då som kolkälla. Det betyder att den tillsammans med NO3 med mer göder bakterier. Alltså stiger kH i och med att NO3 minskar.  Dessutom riskerar du att det nitratvärde du har minskar så mycket att koraller mår dåligt av nitratbrist. Den gör alltså samma sak som nopox.

 

Det bästa du kan göra är att byta vatten med ett salt som håller lägre kH t.ex Tropic Marine Pro Reef eller Instant Ocean blandat med osmosvatten.

Och dessutom börja med en fosfatremover till att sänka fosfatvärdet som antagligen är det stora problemet.

Nopox och ättika fungerar bara som sänkare för fosfat genom att det tar upp i storleksordningen 50 gånger mer nitrat.

Nu är ditt nitratvärde så lågt att jag tycker du skall sluta tillfälligt med nopox.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan var om det går att sänka kH med ättika. Jo o bästa sättet är då med ättika. Givetvis kan det som med allehanda tillfälliga lösningar bli ett problem och ge biverkningar. Fast är man lite försiktig bör det inte orsaka någon skada. Detta gällde dock inte frågan. Håller med om Tropic Marin Pro saltet fungerar bra och kan vara ett sätt att komma tillrätta med problemet på sikt. Det ger aldrig en kH boost som många salt gör utan ligger bra till direkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid mitt senaste vattenbyte 50% använde jag Red Sea Salt(KH 7-8 beroende på om man har mkt fisk alt mkt koraller). Förut använde jag Coral PRO Salt (mixed Reef KH11,5, SPS Frags KH 12).

 

Nu är det tyvärr så att jag har endast pytte pytte små tillbaka bildade Mjukkoraller kvar då alla SPS och LPS är döda. 7 fiskar kvar där alla ser ut att må bra. Karet är ett 250 RedSea.
 

Jag ville veta hur jag sänker mitt KH så att jag kan köpa nya koraller. Allt jag köper i nuläget bara dör och Zooaffären och jag tror att det beror på just att KH’t är så högt. Trots vattenbyten är KH’ t fortfarande alldeles för högt. Det är därför som jag ställt frågan i detta forum för att få tips och råd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vid mitt senaste vattenbyte 50% använde jag Red Sea Salt(KH 7-8 beroende på om man har mkt fisk alt mkt koraller). Förut använde jag Coral PRO Salt (mixed Reef KH11,5, SPS Frags KH 12).
 
Nu är det tyvärr så att jag har endast pytte pytte små tillbaka bildade Mjukkoraller kvar då alla SPS och LPS är döda. 7 fiskar kvar där alla ser ut att må bra. Karet är ett 250 RedSea.
 
Jag ville veta hur jag sänker mitt KH så att jag kan köpa nya koraller. Allt jag köper i nuläget bara dör och Zooaffären och jag tror att det beror på just att KH’t är så högt. Trots vattenbyten är KH’ t fortfarande alldeles för högt. Det är därför som jag ställt frågan i detta forum för att få tips och råd.

Är det stora koraller som du haft eller är det fraggar som du nyligen köpt som kanske haft en uppväxt i helt optimala förhållanden som gått hädan? Fisk bryr sig inte om högt kH och mjukkoraller brukar acceptera det mesta. För stora vattenbyten i förhållande till vattenvolymen kan lätt rubba balansen så det skulle jag inte heller syssla med. Ditt kH har byggt upp sig över tid och du kanske missat att ha koll på det. Satsa du på att få ner det på längre sikt och köp inga koraller under tiden.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...