Gå till innehåll

Dostabell mellan ATI-FM-TRITON


runstenen

Rekommenderade inlägg

30 minuter sedan, petnym sa:

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! 😉 Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

Trevligt. Vart beställde du FM produkterna ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, petnym sa:

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! 😉 Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

Absolut, jag är också intresserad av Excel-filen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, petnym sa:
12 timmar sedan, runstenen sa:
Trevligt. Vart beställde du FM produkterna ?

Ingen av de svenska webbshopparna hade dem, så jag beställde från sewatec i Tyskland. 

Jag håller på att bearbeta Emil på Företagsakvarium, så snart borde dom ha dessa ;) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag gav mig inte och skickade ett nytt mail till Triton haha. 
 

Hello and thanks. But that dont answer my questions. My questions again :
 
 
•What are your target / recommended levels for CO, CR and FE ?
 
•How much does 1ml additive per 100 litre of aquarium water raise that parameter ? 
Or if you like, how much should I dose in my 700 litres with zero readings of the three parameters to to reach the recommended / target value in a total dose ?
 
Thanks / Emil
 
—-————————————————————-
 
Hi Emil,
 
The Set Points for these elements is our recommended level so for all of these it is the same at 0.1µg/l.
 
Based on the information I provided then, for a 700L tank, you should dose the following:
 
Co - 0.7ml/day
Cr - 0.7ml/day
Fe - 1.4ml/day

Nu ger jag upp 😂
 
Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

39 minuter sedan, runstenen sa:

Jag gav mig inte och skickade ett nytt mail till Triton haha. 
 

Hello and thanks. But that dont answer my questions. My questions again :
 
 
•What are your target / recommended levels for CO, CR and FE ?
 
•How much does 1ml additive per 100 litre of aquarium water raise that parameter ? 
Or if you like, how much should I dose in my 700 litres with zero readings of the three parameters to to reach the recommended / target value in a total dose ?
 
Thanks / Emil
 
—-————————————————————-
 
Hi Emil,
 
The Set Points for these elements is our recommended level so for all of these it is the same at 0.1µg/l.
 
Based on the information I provided then, for a 700L tank, you should dose the following:
 
Co - 0.7ml/day
Cr - 0.7ml/day
Fe - 1.4ml/day

Nu ger jag upp 😂
 

Hehe ja du fick exakt samma info som tidigare

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dessa två excel-blad kan användas för uträkning av nivåer vid dosering av kemikalier (NaHCO3, MgCl2, MgSO4, CaCl2 mfl), samt trace-ämnen efter tex ICP-mätning hos Triton-Lab. Detta underlättar om man snabbt vill räkna ut dosering av olika ämnen efter ett lab-test om man tex vill använda trace-ämnen från ATI eller Fauna Marin. (OBS: Används på egen risk! Jag ansvarar ej för eventuella feldoseringar pga av handhavandefel eller fel i formlerna...)

 

 

screenshot-2.jpg.aeab6b96aff3664f4f34f2ce250c020b.jpgscreenshot.jpg.6c7e6103c915ce0aa370c6faf5a28a37.jpg

Balling-Calc-v.1.0.xlsx Trace-Calc-v.1.0.xlsx

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en kostnadsjämförelse för en korrigeringsdos för mitt 1050-liters FOWLR. FM Elementals är billigast på allt utom jod. Själv använder jag jod från Salifert som är billagare än alla dessa tre. (Jag har inte med Alk, Mg, Ca och några ämnen som inte alla tillverkare säljer, för att jämförelsen ska bli mer relevant för hur jag doserar.

 

Kostnad.jpg.68265c13b62d33dc8585e27446f5e313.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minuter sedan, petnym sa:

Här är en kostnadsjämförelse för en korrigeringsdos för mitt 1050-liters FOWLR. FM Elementals är billigast på allt utom jod. Själv använder jag jod från Salifert som är billagare än alla dessa tre. (Jag har inte med Alk, Mg, Ca och några ämnen som inte alla tillverkare säljer, för att jämförelsen ska bli mer relevant för hur jag doserar.

 

Kostnad.jpg.68265c13b62d33dc8585e27446f5e313.jpg

Jag la också märke till jod när jag sammanställde. FM var hela tiden i topp vad det gällde koncentration och dessutom lägre pris. Ända tills dom gjorde helt om på Jodtillsatsen. Märkligt ...

 

 

873E9B25-04AF-49F2-9743-67882C531D31.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, petnym sa:

Dessa två excel-blad kan användas för uträkning av nivåer vid dosering av kemikalier (NaHCO3, MgCl2, MgSO4, CaCl2 mfl), samt trace-ämnen efter tex ICP-mätning hos Triton-Lab. Detta underlättar om man snabbt vill räkna ut dosering av olika ämnen efter ett lab-test om man tex vill använda trace-ämnen från ATI eller Fauna Marin. (OBS: Används på egen risk! Jag ansvarar ej för eventuella feldoseringar pga av handhavandefel eller fel i formlerna...)

 

 

screenshot-2.jpg.aeab6b96aff3664f4f34f2ce250c020b.jpgscreenshot.jpg.6c7e6103c915ce0aa370c6faf5a28a37.jpg

Balling-Calc-v.1.0.xlsx 17 kB · 0 downloads Trace-Calc-v.1.0.xlsx 42 kB · 1 download

Mkt bra ! Frågan är om du inte skulle starta en egen tråd och nåla filerna i, så kan den ligga i anslutning till denna. Blir lite rörigt om allt skall upp här tror jag. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...
  • 6 månader senare...
On 2020-04-04 at 19:04, petnym skrev:

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! 😉 Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

@petnym

 

kan du skicka filen till mig,

eller lägga upp den nu i forumet 

vill översätta från FM dosering till Tritons vätskor

 

Ska tillsätta 

Bromid 184ml

FM = 1mg

Triton = 0,54

blir översättningen då till triton 99ml

 

Ska tillsätta 

Iodine 31 ml

FM = 10ug/l 

Triton = 50ug/l

blir översättningen då till triton 6ml

 

Ska tillsätta 

Strontium 262

FM = 1mg

Triton = 0,08

blir översättningen då till triton ___ ml

 

Ska tillsätta 

Borom 184ml

FM = 0,066 

Triton = 0,04

blir översättningen då till triton 111ml

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, wrang said:

@petnym

 

kan du skicka filen till mig,

eller lägga upp den nu i forumet 

 

Hej! Första versionen ligger tidigare i denna tråd (Trace-Calc), men jag skickar gärna min senaste version. Den har filändelsen xlsm som inte godtas av forumet eller pm-funktionen, så pm:a mig din mailadress så kommer den ASAP. Jag har gjort så den kan plocka ur värden ur ICP-protokoll med klipp och klistra, men tyvärr ändrade Fauna marin sin pdf-skapare i somras så nu är det inte längre möjligt att göra så med deras nya resultat-filer....

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-12-26 at 16:48, MattiasN skrev:

Lyfter denna, blir än mer aktuell när Fauna Marin oxå börjat med icp-tester :)

Men hittar inte deras elements i de svenska webshopparna, är det Tyskland som gäller? 

Jag vill minnas att jag läst någonstans om någon som varit i kontakt med FA som sagt att de kan ta in vid behov/önskemål. Kan dock inte verifiera detta själv 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hm, finns det  någonstans hur mycket Triton Phosphorus Alpha höjer fosfor/fosfat? Hittar den inte i listorna

Börjar snart ligga lite lågt och kommer ev dosera lite lågt för att ha lite hängslen, om nu inte lite ökad matning och nån firre till ger tillräckligt stabil fosfat framöver. Känns som refugiumet med cheato börjat suga rejält med fosfat, på gott och ont :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
On 2021-03-15 at 22:00, MattiasN skrev:

Hm, finns det  någonstans hur mycket Triton Phosphorus Alpha höjer fosfor/fosfat? Hittar den inte i listorna

Börjar snart ligga lite lågt och kommer ev dosera lite lågt för att ha lite hängslen, om nu inte lite ökad matning och nån firre till ger tillräckligt stabil fosfat framöver. Känns som refugiumet med cheato börjat suga rejält med fosfat, på gott och ont :)

Nej deras näringsämnen / organiska tillsatser ( guldfärgade serien ) finns ännu ej med i listan. Kanske värt att kika på ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
  • 8 månader senare...
  • 2 månader senare...
On 2023-11-05 at 22:02, Drake skrev:

Fortfarande ingen som knäckt gåtan med koncentrationen av Cobolt i Tritons sortiment?

 

Nej. Dom vägrar släppa ifrån sig ngn mer info än det som skrivits tidigare i tråden.
Dvs dom bortser/ignorerar den direkta frågan som jag + många ställt ett antal gånger.

Deras undvikande svar lyder i princip alltid :
 *
Hur stort kar har du ? ( Mitt svar : 900 liter, men du undviker/svarar inte på frågan )
 *Vad stod det i ditt Triton test ? ( Mitt svar : Du undviker svarar/inte på frågan )
 Jag svarar ändå, och försker lirka/vara lite tillmötesgående.
 Svar igen *Du ska tillsätta si och så mkt från flaskan.
 RIDÅ ....
 Bojkott så mkt det går från mig !

Man borde i princip kunna räkna ut det här bakvägen som jag gjort med andra tillsatser fr dom.
 

 ...............


Nu försvann all text som jag skrev efter detta ... :(


Men om ngn fått utslag / doseringsanvisningar på ngt av ämnena i det dom kallar FE Gruppen ( Cobolt, Chromium, Iron )

på ett nytt eller gammalt TRITON ICP test, lägg upp det här så bör vi kunna räkna bakvägen och överlista

dom små liven hehe 😜

Kan varmt rek ATI & Fauna Marins serier ATI Supplements och Fauna Marin Essentials.
Bang for buck !

Här är några av mina flaskor fr Fm Essentials tex :

Elementals.jpg.bb5b09c3896a3681a794656a5f2446e3.jpg
 


/Emil / Runstenen

 

Ändrat av runstenen
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-12-26 at 16:48, MattiasN skrev:

Lyfter denna, blir än mer aktuell när Fauna Marin oxå börjat med icp-tester :)

Men hittar inte deras elements i de svenska webshopparna, är det Tyskland som gäller? 

* Företagsakvarium ( GBG ) har mer och mer FM Essentials varje gång man tittar. Även ATI, men dom har dom haft stadigt i lager

så länge jag minns. Dom ligger i framkant här ! Kudos @Företagsakvarium

* Även Aquariatech ( STHLM ) har börjat ta in. Amir är en riktigt skön/vänlig och kunnig man. Jag rekommenderar starkt att åka till honom och handla ! @Aquariatech

*Drakfisken har NADA FM Essentials. Dom har en del ATI Essentials listat, men i princip inget i lager ( Min 1 vecka lev tid enl deras site )

Och idag är det ju så smidigt att behöver man en tillsats/vara akut som finns i GBG men man bor i STHLM el vice/versa så beställer man online med några klick. Snorbillig frakt på torrvaror hos fler och fler ( 79sek ) Du får grejerna inom 1-2 dagar. Vi lever i en tid av lyx och bekvämlighet, glöm inte det ;)

Ett problem / lyxproblem som ofta kan och uppstår är att nästan allt man behöver finns i webshop/butik NR1.

Vidare till webshop/butik nr 2 som har nästan allt man behöver som butik nr 1 INTE hade, men inget av det som butik NR1 de facto hade. Ni fattar !
Webshop/butik NR3 däremot har allt man behöver på ett ställe. Då blir det tyvärr så att man beställer allt man behöver därifrån, även om man helst vill supporta dom lokala handlarna. Vet att detta är ett problem i samhället i stort tex Ica Maxi bredvid en fiskhandlare. Vem tror ni får stänga/går i kånken ? ...

Tilägg : Det ju andra butiker än ovannämnda också, som dom säger i radio / public service haha ..
 

Trevlig helg vänner, och glöm nu inte bort att prioritera : 1. AKVARIET/RNA.   2. Mat, Barn och Fruar klarar sig och kan vänta....

/Runan

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2024-02-03 at 18:39, runstenen skrev:

* Företagsakvarium ( GBG ) har mer och mer FM Essentials varje gång man tittar. Även ATI, men dom har dom haft stadigt i lager

så länge jag minns. Dom ligger i framkant här ! Kudos @Företagsakvarium

* Även Aquariatech ( STHLM ) har börjat ta in. Amir är en riktigt skön/vänlig och kunnig man. Jag rekommenderar starkt att åka till honom och handla ! @Aquariatech

*Drakfisken har NADA FM Essentials. Dom har en del ATI Essentials listat, men i princip inget i lager ( Min 1 vecka lev tid enl deras site )

Och idag är det ju så smidigt att behöver man en tillsats/vara akut som finns i GBG men man bor i STHLM el vice/versa så beställer man online med några klick. Snorbillig frakt på torrvaror hos fler och fler ( 79sek ) Du får grejerna inom 1-2 dagar. Vi lever i en tid av lyx och bekvämlighet, glöm inte det ;)

Ett problem / lyxproblem som ofta kan och uppstår är att nästan allt man behöver finns i webshop/butik NR1.

Vidare till webshop/butik nr 2 som har nästan allt man behöver som butik nr 1 INTE hade, men inget av det som butik NR1 de facto hade. Ni fattar !
Webshop/butik NR3 däremot har allt man behöver på ett ställe. Då blir det tyvärr så att man beställer allt man behöver därifrån, även om man helst vill supporta dom lokala handlarna. Vet att detta är ett problem i samhället i stort tex Ica Maxi bredvid en fiskhandlare. Vem tror ni får stänga/går i kånken ? ...

Tilägg : Det ju andra butiker än ovannämnda också, som dom säger i radio / public service haha ..
 

Trevlig helg vänner, och glöm nu inte bort att prioritera : 1. AKVARIET/RNA.   2. Mat, Barn och Fruar klarar sig och kan vänta....

/Runan

 

 

@Salt i Väst har kompletta uppsättningar med de flesta märken faktiskt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...