Jump to content
runstenen

Dostabell mellan ATI-FM-TRITON

Recommended Posts

30 minuter sedan, petnym sa:

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! 😉 Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

Trevligt. Vart beställde du FM produkterna ?

Ingen av de svenska webbshopparna hade dem, så jag beställde från sewatec i Tyskland. 

12 timmar sedan, petnym sa:

Det här var ju en intressant tråd som jag missat! 😉 Har sneglat på Fauna marins trace-tillsatser och beställde nyligen ett urval på prov. Har även gjort ett Excel ark som räknar ut dosering av ämnen med ett val av fabrikat (stödjer just nu Triton-lab, ATI och FM, samt torrdos av NaHCO3, CaCl2, MgSO4, MgCl2, KNO3 samt KH2PO4). Kanske går att ladda upp Excel-filen här om någon är intresserad.? Har även gjort överslag på kostnaden för de olika och ATI blir nästan hälften av Triton-lab, och FM hälften av ATI. (!)

Absolut, jag är också intresserad av Excel-filen!

11 timmar sedan, petnym sa:
12 timmar sedan, runstenen sa:

Ingen av de svenska webbshopparna hade dem, så jag beställde från sewatec i Tyskland. 

Jag håller på att bearbeta Emil på Företagsakvarium, så snart borde dom ha dessa ;) 

Jag gav mig inte och skickade ett nytt mail till Triton haha. 

Hello and thanks. But that dont answer my questions. My questions again :

•What are your target / recommended levels for CO, CR and FE ?

•How much does 1ml additive per 100 litre of aquarium water raise that parameter ? 
Or if you like, how much should I dose in my 700 litres with zero readings of the three parameters to to reach the recommended / target value in a total dose ?

Thanks / Emil

—-————————————————————-

Hi Emil,

The Set Points for these elements is our recommended level so for all of these it is the same at 0.1µg/l.

Based on the information I provided then, for a 700L tank, you should dose the following:

Co - 0.7ml/day
Cr - 0.7ml/day
Fe - 1.4ml/day

Nu ger jag upp 😂

Edited by runstenen

39 minuter sedan, runstenen sa:

Jag gav mig inte och skickade ett nytt mail till Triton haha. 

Hello and thanks. But that dont answer my questions. My questions again :

•What are your target / recommended levels for CO, CR and FE ?

•How much does 1ml additive per 100 litre of aquarium water raise that parameter ? 
Or if you like, how much should I dose in my 700 litres with zero readings of the three parameters to to reach the recommended / target value in a total dose ?

Thanks / Emil

—-————————————————————-

Hi Emil,

The Set Points for these elements is our recommended level so for all of these it is the same at 0.1µg/l.

Based on the information I provided then, for a 700L tank, you should dose the following:

Co - 0.7ml/day
Cr - 0.7ml/day
Fe - 1.4ml/day

Nu ger jag upp 😂

Hehe ja du fick exakt samma info som tidigare

Dessa två excel-blad kan användas för uträkning av nivåer vid dosering av kemikalier (NaHCO3, MgCl2, MgSO4, CaCl2 mfl), samt trace-ämnen efter tex ICP-mätning hos Triton-Lab. Detta underlättar om man snabbt vill räkna ut dosering av olika ämnen efter ett lab-test om man tex vill använda trace-ämnen från ATI eller Fauna Marin. (OBS: Används på egen risk! Jag ansvarar ej för eventuella feldoseringar pga av handhavandefel eller fel i formlerna...)

screenshot-2.jpg.aeab6b96aff3664f4f34f2ce250c020b.jpgscreenshot.jpg.6c7e6103c915ce0aa370c6faf5a28a37.jpg

Balling-Calc-v.1.0.xlsx Trace-Calc-v.1.0.xlsx

Här är en kostnadsjämförelse för en korrigeringsdos för mitt 1050-liters FOWLR. FM Elementals är billigast på allt utom jod. Själv använder jag jod från Salifert som är billagare än alla dessa tre. (Jag har inte med Alk, Mg, Ca och några ämnen som inte alla tillverkare säljer, för att jämförelsen ska bli mer relevant för hur jag doserar.

Kostnad.jpg.68265c13b62d33dc8585e27446f5e313.jpg

58 minuter sedan, petnym sa:

Här är en kostnadsjämförelse för en korrigeringsdos för mitt 1050-liters FOWLR. FM Elementals är billigast på allt utom jod. Själv använder jag jod från Salifert som är billagare än alla dessa tre. (Jag har inte med Alk, Mg, Ca och några ämnen som inte alla tillverkare säljer, för att jämförelsen ska bli mer relevant för hur jag doserar.

Kostnad.jpg.68265c13b62d33dc8585e27446f5e313.jpg

Jag la också märke till jod när jag sammanställde. FM var hela tiden i topp vad det gällde koncentration och dessutom lägre pris. Ända tills dom gjorde helt om på Jodtillsatsen. Märkligt ...

873E9B25-04AF-49F2-9743-67882C531D31.jpeg

1 timme sedan, petnym sa:

Dessa två excel-blad kan användas för uträkning av nivåer vid dosering av kemikalier (NaHCO3, MgCl2, MgSO4, CaCl2 mfl), samt trace-ämnen efter tex ICP-mätning hos Triton-Lab. Detta underlättar om man snabbt vill räkna ut dosering av olika ämnen efter ett lab-test om man tex vill använda trace-ämnen från ATI eller Fauna Marin. (OBS: Används på egen risk! Jag ansvarar ej för eventuella feldoseringar pga av handhavandefel eller fel i formlerna...)

screenshot-2.jpg.aeab6b96aff3664f4f34f2ce250c020b.jpgscreenshot.jpg.6c7e6103c915ce0aa370c6faf5a28a37.jpg

Balling-Calc-v.1.0.xlsx 17 kB · 0 downloads Trace-Calc-v.1.0.xlsx 42 kB · 1 download

Mkt bra ! Frågan är om du inte skulle starta en egen tråd och nåla filerna i, så kan den ligga i anslutning till denna. Blir lite rörigt om allt skall upp här tror jag. 

On 2020-04-05 at 13:16, petnym sa:

Någon admin kanske kan splitta tråden vid inlägg #32.

du får gärna förtydliga varför :)