Jump to content

Produktval för Red Sea Reefer XL200


Swann

Recommended Posts

Hej,

 

Mitt första inlägg här så, ni får ha överseende med om jag missat någon allmän regel. Har läst och varit här ett tag, men har alltså inte skrivit något tidigare. Har idag ett 45 liters akvarium med några discsoma, några LPS'er (duncan, acan, symphyllia, euphyllia, goniastrea), en nemo och en pistol/goby. Det rullar på och har haft det nu i styvt två år, förutom irritationen Glasrosor så är det inte mycket att säga om det.

 

Nu gäller inte frågan detta akvarium utan jag tittar på inom ett års tid flytta över allt till ett Red Sea Reefer XL200 (det är vad som finns plats för i hemmet) och fastnar lite på utrustningsval.

 

Hursomhelst, har börjat klura på utrustningsval, men fastnar på några punkter, så om någon har lite tips så är jag tacksam. En viktig parameter är att det kommer att vara placerat i vardagsrummet och rätt nära ett sovrum, så ljudnivå måste hållas låg på alla delar.  Sommartid kommer jag att ansluta den Teco TK-150 som jag har idag (till 45 liters baljan) med en extra pump i sumpen.

 

Belysnings (inledningsvis) tänkte jag lyfta över den CoralBox Moon som använder idag, och senare växla över till antingen Ecotech XR15 eller XR30. Lite osäker på om en XR15 är tillräckligt. Har en Ecotech Vectra S2 och tänker även köra med två stycken MP10.

 

Nu till klurierierna, sumpen. Idag kör jag med ett Seachem Tidal HOB och har ingen sump know-how att tala om...

 

Skummare-val t.ex., fastnade rätt fort på NYOS Quantum 120, som skall vara tyst och pålitlig. Men ju mer jag läser på olika forum, ju mer tveksam blir jag, och ser att många tycker att Reef Octopus 150SSS är ett bättre val. Men Reef Octopus verkar inte säljas i Sverige, kanske inte så stor sak, inköpsmässigt, men väl reservdels/supportmässigt. Finns det andra lämpliga val eller oroar/tänker jag för mycket?

(Kör idag med en Tunze 9001DC)

 

Har även sett att det verkar vara "inne" med  ClariSea SK filter i många nybyggen, men noterar att det kräver en en del rördragning, inget jag har något mot, men vill gärna förstå vad jag ger mig in på. Är detta overkill eller rätt väg framåt om man skall få ett bekymmerslöst system?

 

Nu förstår jag den allmänna frågan tillbaka blir alltid att det beror på vad man har tänkt att ha i baljan och tja, några fler fiskar samt lps'er, sådant som är relativt lättskött. Inte för snabbväxande, inser t.ex. nu att Discosoma's och euphyllia växer lite väl för bra.

 

Så ja, huvudfrågan gäller skummare (vilken) och clarisea filter (vara eller icke vara). Sedan om ni har andra tips/idéer, allt är välkommet!

 

Tack för ett grymt forum, speciellt Lasse's alla utläggningar och projekt är härligt lärorika!

 

 

 

Edited by Swann
Fel produktval av HOB-filter idag.. rätt skall vara rätt
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ok, får läsa på lite om nödvändig rördragning då, bra idé om att förbereda. Gör samma ju för GHL doser som verkar vettig framöver, så tänkte planera plats för den.

När det gäller rullfilter så är det svåraste att avgöra nyttan/behovet vs. en reaktor t.ex. . Finns så mycket/många avancerade ”add on’s” ... men ja, bra att förbereda å sedan får man se.

Link to comment
Share on other sites

Hej och varmt välkommen till Saltvattensguiden

 

tyvärr så är vad jag vet utbudet av skummare för 200 liter ganska så begränsat. jag hade i vilket fall satsat på en skummare med DC-pump (om du inte hittar en beggad Royal exclusive Bubble King 160). Jag var väldigt nöjd med min Coral Box D500 till ett 300 liters kar, men pumpen gick sönder efter ca 2år. En storlek 300 hade passat ditt kar.

 

Vet inte om du behöver köra rullfiltret, går de inte lika bra med ett refugium? 

Link to comment
Share on other sites

Tack tack. Ja, en DC pump är nog smart att titta efter, men precis som du skriver finns inte så mycket i den storleken. Förstår poängen, har ju DC varianten idag av Tunze 9001.

 

När det gäller refugium känns det bara svårt att få till med den begränsade ytan som finns i sumpen, är ju inte den största modellen precis. Är tanken då mest att ha lite Cheto där, eller något annat också?

Link to comment
Share on other sites

Ok, har lagt lite tid på att titta både på DC-skummare och refugium. Bägge är rätt kluriga att få till tillsammans, en vettig DC  skummare tar plats och då ingen plats för för refugium. Så vad är vettigast att lägga krut på? DC-skummare eller refugium?

 

En annan sak, med refugium så blir det mer plats om man har refugium innan skummaren såsom Sumpen ser ut i XL200, är det ok? (Ser på en del forum att man helst tycker att det skall vara tvärtom).

 

inte helt lätt det här (En del av nöjet), nåja, har gott om tid på mig att planera, ingen stress.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade satsat på refugium. Jag vet inte vilka mått sumpen har, men om det får plats så hade jag skippat filtersockan och ställt en liten skummare i högra hörnet, och haft refugium i resten av skummarfacket.

 

Jag har ett RSR250 med en Bubble Magus Curve 5 som står efter ett litet refugium, och det funkar bra.

Link to comment
Share on other sites

Reefer XL200 är ju egentligen ett 170 med lite större dimensioner och något uppdaterad sump. Jag har haft 170 i flera år nu med en deltec sc 1350 skummare (har kommit nya modeller nu) och den har funkat väldigt bra men något överdimensionerad. Hellre dock att det är så än motsatsen, och om du får lust att skaffa större akvarium senare så behöver du inte byta all utrustning det första du gör. Har klarat det bra utan refugium. Så länge du kör med remover för att få bort fosfat och håller nere nitrat med annan metod än refugium så går det utan problem. 

Link to comment
Share on other sites

Ok, har börjat rita lite i PowerPoint på hur Sumpen kan bli med refugium. Kontaktade också Red Sea för att få lite mer info om exakta mått, fick några mått men får nog fråga lite till, tror de gav mig angivelser på andra ytor.

 

Då låter det mest också som tillbaka på NYOS quantum 120, bra (Litet) footprint, tyst (trots AC). Det de verkar mest klaga på är skummarkoppen.

 

När jag ritat färdigt (å har fått rätt mått) lägger jag upp en bild här om hur jag tänker få till det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, kaptenen said:

Så länge du kör med remover för att få bort fosfat och håller nere nitrat med annan metod än refugium så går det utan problem. 

Just därför jag gillar refugium; en naturlig metod för att hålla nere fosfat och nitrat :)

Link to comment
Share on other sites

32 minuter sedan, PerS sa:

Just därför jag gillar refugium; en naturlig metod för att hålla nere fosfat och nitrat :)

Absolut men jag tror TS vinner mer i längden på att ha en skummare om man nu behöver välja, vilket är troligt med tanke på hur liten sumparna är på dem här karen. En del dock byggt om ATO:n som följer med i paketet till ett refugium med goda resultat :) 

Link to comment
Share on other sites

Om min vision med refugium håller (tacksam för alla argument här) så tror jag att det kan bli ännu bättre än de varianter där de byggt om ATO-tanken, blir fler liter åt refugium (än ATO-tanken) och fortfarande tillräckligt (över)dimensionerad skummare. AC-variant på skummare dock då DC skulle kosta det dubbla och föra med sig nackdelen att ta upp för mycket plats, fler nackdelar alltså än fördelar.

 

Hursomhelst återkommer med skiss när jag har fått rätt måttangivelser. Har en del refugium frågor i relation till hur man bör leda vattenflödet, men återkommer med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

48 minuter sedan, Swann sa:

Om min vision med refugium håller (tacksam för alla argument här) så tror jag att det kan bli ännu bättre än de varianter där de byggt om ATO-tanken, blir fler liter åt refugium (än ATO-tanken) och fortfarande tillräckligt (över)dimensionerad skummare. AC-variant på skummare dock då DC skulle kosta det dubbla och föra med sig nackdelen att ta upp för mycket plats, fler nackdelar alltså än fördelar.

 

Hursomhelst återkommer med skiss när jag har fått rätt måttangivelser. Har en del refugium frågor i relation till hur man bör leda vattenflödet, men återkommer med det.

Ska bli spännande att se lösningen!

 

 

Link to comment
Share on other sites

I mitt akvarium på ca 300 liter så började jag med en Deltecskummare med DC. Var rätt nöjd med den men beslöt mig för att byta till den då nya Coral Box 500 +. en sak jag inte ångrat. Har senare upgraderat orginalpumpens (coralbox DCA 2000) till den nya DCA smart controllern som faktiskt fungerar till denna pump även om den inte är med på deras kompartibellista. denna controller har en 1-10 V ingång för en styrsignal från någon akvariedator (jag använder GHL Profilux P4) Jag har även investerat i en reservpump som ligger och väntar om skummaren går sönder. Det verkar nu som det är Fish-Street i HongKong som är den enda vägen att få tag på dessa skummare. Den verkar också gå att få tag i från deras lager i England - tullfritt/momsfritt än så länge - pris med frakt ca 2 700 kronor. Om man lägger in ett stop varje dag på ca 2 minuter så undviker man också att luftintaget sätts igen av kalkavlagringar - ett vanligt problem hos många skummare. Jag fick rengöra där varje tredje vecka - nu har den gått ca 5 månader utan det. Dessa + skummare har också en automatisk avstängning om skummarkoppen blir full

 

Satsa på refugium om du kan - skippa filtermattan. Du behöver bara ca 20 liter och en bra belysning. Jag har mitt refugium för skummare och annat.

 

MVH Lasse

Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, kaptenen sa:

Absolut men jag tror TS vinner mer i längden på att ha en skummare om man nu behöver välja, vilket är troligt med tanke på hur liten sumparna är på dem här karen. En del dock byggt om ATO:n som följer med i paketet till ett refugium med goda resultat :) 

Finns det här på forumet en tråd där man kan läsa mer om hur bygher man om ATO:n till refugium? Kunde inte hitta.. 

Mvh

Agata 

Link to comment
Share on other sites

Har fått lite svar från Red Sea gällande dimensioner, låter skisserna tala för sig själv, tänker jag rätt här?

 

(Den första visar vattenflödet såsom det tar sig genom sumpen till Returpumpen och den andra den plexi-skiva som behövs tillverkas, en typo i bilderna, där det står 14mm skall det vara 140mm)

Sumpflow.png

Plexiskiva.png

Edited by Swann
Rättelse av felaktig måttangivelse i bild
Link to comment
Share on other sites

12 timmar sedan, Szararzepa@gmail.com sa:

Finns det här på forumet en tråd där man kan läsa mer om hur bygher man om ATO:n till refugium? Kunde inte hitta.. 

Mvh

Agata 

 

Jag har läst om det på reef2reef. Vet om att några svenskar har gjort det men kanske inte finns någon utförlig beskrivning här på guiden.

 

Kort och gott behöver du borra i glaset för ett rör upp med en liten ansluten returpump, sedan ett rör som går ned i vanliga sumpen igen. 

Link to comment
Share on other sites

Bra poäng med att köra med ett överfall istället, blir till att rita om lite.
 

Hur funkar det med vattenhöjden i sumpen, justerar man den utifrån första gången man fyller på och trimmar in ato’n (Red sea har ju en slags flottörsvariant) ?

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Swann sa:

Bra poäng med att köra med ett överfall istället, blir till att rita om lite.
 

Hur funkar det med vattenhöjden i sumpen, justerar man den utifrån första gången man fyller på och trimmar in ato’n (Red sea har ju en slags flottörsvariant) ?

 

Kanske missförstår dig nu, men det enda stället vattenivån ändras är i returfacket, och det kan man behöva justera ibland, speciellt när man haft pumpar avstängt och liknande så kan det ta ett tag innan allt är i sin ordning. Det är här du ser effekterna av avdunstningen och därför flottören är placerad där för att hålla en konstant nivå = jämn salthalt. Nu har ju dem där flottörerna lite utav en egen vilja så rekommenderar att man kör på någon annan variant (t.ex. tunze). 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, kaptenen said:

 

Kanske missförstår dig nu, men det enda stället vattenivån ändras är i returfacket, och det kan man behöva justera ibland, speciellt när man haft pumpar avstängt och liknande så kan det ta ett tag innan allt är i sin ordning. Det är här du ser effekterna av avdunstningen och därför flottören är placerad där för att hålla en konstant nivå = jämn salthalt. Nu har ju dem där flottörerna lite utav en egen vilja så rekommenderar att man kör på någon annan variant (t.ex. tunze). 

Ah, ok. Förstår. Anledningen till frågan/undran är att jag ser en massa skrivas kring skummare och vattenhöjd för att få optimal skummning.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Lasse said:

facket för skummaren skall ha en överfalls nivå - just för den skall vara helt konstant.

 

MVH Lasse

Ah, då fattar jag, myntet trillade ner nu. Då tillverkar jag plexiskivans överfall med passande höjd. Tack tack!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Swann said:

Ah, då fattar jag, myntet trillade ner nu. Då tillverkar jag plexiskivans överfall med passande höjd. Tack tack!

Om du väljer att sätta in en skiva i plexi/akryl istället för glas så glöm inte att ta hänsyn till att det sväller ganska mycket. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...