Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Postat

ser najs ut med stora kolonier, men kan tänka mig att det drar en del. inte funderat på att börja med kalkwasser i toppoff vattnet och på så sätt sänka lite 3 part?

• Gilla 1
Postat

Du verkar ha haft strul med cyanid rejält länge nu. En fundering: hur ofta rengör du sanden? 
Av filmen att döma ser det ut som

att det finns rätt stora mängder skit i den nedre delen av sanden. 

Jag har själv varit kass på att göra underhåll på min sand under en period och jag märker snabbt att det kommer cyano och elände när jag går bort från min normala frekvens av att vända sanden en gång i veckan och suga ut all skit månadsvis. Speciellt när man kombinerar detta med låga näringsvärden.

Annars är chemiclean väldigt effektivt och verkar vara relativt harmlöst baserat på de gångerna jag har använt det.

• Gilla 2
Postat
23 timmar sedan, izfisk skrev:

ser najs ut med stora kolonier, men kan tänka mig att det drar en del. inte funderat på att börja med kalkwasser i toppoff vattnet och på så sätt sänka lite 3 part?

Nja, vill inte börja med något som jag inte riktigt har kontroll över och jag vill inte ha fler "måsten".

23 timmar sedan, MichaelE skrev:

Du verkar ha haft strul med cyanid rejält länge nu. En fundering: hur ofta rengör du sanden? 
Av filmen att döma ser det ut som

att det finns rätt stora mängder skit i den nedre delen av sanden. 

Jag har själv varit kass på att göra underhåll på min sand under en period och jag märker snabbt att det kommer cyano och elände när jag går bort från min normala frekvens av att vända sanden en gång i veckan och suga ut all skit månadsvis. Speciellt när man kombinerar detta med låga näringsvärden.

Annars är chemiclean väldigt effektivt och verkar vara relativt harmlöst baserat på de gångerna jag har använt det.

jag har gjort rent sanden varje vecka ett tag genom vattenbyten. dock fick jag tillbaka cyanon hela tiden.

nu har jag testa att låta sanden vara helt i ca 1 år, men samma resultat. 

chemiclean tar bort cyanon, men den kommer alltid tillbaka igen för mig. 

men ska testa att suga bort skit på botten vid nästa vattenbyte och sedan köra en kur chemiclean igen. dock är jag lite rädd för preparatet, då jag hade min krasch av hel oförklarlig anledning för 1½år sedan. 

21 timmar sedan, Jojo skrev:

Har inte ett spår av cyano efter kuren med chemiclean! Otroligt effektivt! Köpte via amazon.

kört minst 3 doser i detta kar, och kommit tillbaka 100% av gångerna.

20 timmar sedan, Thomas Salt skrev:

Funkade inte als i min burk, kan bero på at jag ej haddde cyano men en diablom som var guff för borrarne. :) 

• Gilla 1
Postat
16 minuter sedan, nike83 skrev:

Nja, vill inte börja med något som jag inte riktigt har kontroll över och jag vill inte ha fler "måsten".

men ska testa att suga bort skit på botten vid nästa vattenbyte och sedan köra en kur chemiclean igen. dock är jag lite rädd för preparatet, då jag hade min krasch av hel oförklarlig anledning för 1½år sedan. 

En fördel med att sprida ut sin dosering är ju att du inte är lika sårbar ifall något går sönder. Om din doserpump tex lägger av så har du fortfarande nått som doserar tills du kan åtgärda.

När det gäller chemiclean så är det ju antibiotika så det bör ju ha klar påverkan på bakteriefloran vilket kan få oväntade efterverkningar.

Postat

Hur lång tid tog det innan cyanon kom tillbaka efter en kur chemiclean?

Jag har som sagt kört ett par kurer (tenderar att få cyano på våren av någon anledning) och aldrig haft några problem. Jag har inte heller sett någon förändring i nitrat. Baserat på det så verkar det inte vara speciellt hårt mot bakterie faunan.

Det många nog gör fel är att de inte grundligt städar bort cyano och annat skräp innan kuren.

• Gilla 1
Postat
9 timmar sedan, MichaelE skrev:

Hur lång tid tog det innan cyanon kom tillbaka efter en kur chemiclean?

Jag har som sagt kört ett par kurer (tenderar att få cyano på våren av någon anledning) och aldrig haft några problem. Jag har inte heller sett någon förändring i nitrat. Baserat på det så verkar det inte vara speciellt hårt mot bakterie faunan.

Det många nog gör fel är att de inte grundligt städar bort cyano och annat skräp innan kuren.

efter någon månad.

jag är en av dem som ej sugit bort cyanon innan dos. det ska jag göra nästa gång. tack! jag har sett att jag får betydligt högre fosfat efter en dos. frågan är om det cyanon som binder upp fosfat, eller om det är annat som dör i systemet?!

Postat
9 hours ago, nike83 said:

efter någon månad.

jag är en av dem som ej sugit bort cyanon innan dos. det ska jag göra nästa gång. tack! jag har sett att jag får betydligt högre fosfat efter en dos. frågan är om det cyanon som binder upp fosfat, eller om det är annat som dör i systemet?!

Cyanon binder säkert en massa näringsämnen så det är nog en bidragande faktor. Jag tror också att det har en oxiderande effekt så om det finns en massa annat skit i tex sanden så kan det frigöras. 

• Gilla 1
Postat

Jag har dragit ner på belysningen efter påpekande från @izfisk
Jag har kört full belysning mellan 10.30 till 17.30, men minskade nu det med en timma på T5 och drog samtidigt ner på de röda, gröna, pissgula samt cyan kraftigt. Behöll det blåa på 100%
Jag gör detta i ett försök istället för att dosera kemikalier.

Blev en bild idag på en spännande korall som är köpt som en SSC (Strawberry Short cake), men ser inte riktigt ut som det.
ff7e6fc35149874625b8eb89670e8694.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla 1
Postat

En riktig godbit! Blir spännande att se om några veckor om det minskar med cyano.
Har du sett något på förbrukningen sen du drog ner på ljuset?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...