Laggeman Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 Tjena. Jag och flickvännen åker till Maldiverna och ska dyka lite i början på april. Jag funderar på att ta med en termos och fylla den med lite sand för att få hem väl inkörd vara så att säga, och sedan stoppa detta i karet. Tiden från att vi lämnar Maldiverna och landar i lägenheten igen är ca 38 timmar. Skulle det funka att göra detta eller är det slöseri med tid och energi? Skulle vara kul att se om det blir något av det, ifall man skulle kunna få in ordentlig sand i karet med gott om microorganismer. Nu är jag inte en person som förespråkar detta när det gäller koraller eller andra kryp, men sand är ju ganska harmlöst tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 vet inte hur lagarna är där,men när jag var i egypten så var det förbjudet att ta ett snäckskal eller en liten sten med sig,så kolla för säkerhets skull,rent praktiskt tror jag det funkar Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 Tror att hela Maldiverna räknas som nationalpark och inget får föras in eller ut Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 mars 2006 Författare Dela Postat 26 mars 2006 Ok, blir att få fråga på plats då för säkerhets skull. Hittar ingen info på nätet som säger det, men väl på plats så bör man ju få rätt information tycker jag. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 Skulle vara bra om det gick som det är nu så kommer all levande sand från USA och är tyvärr död vid framkomsten hit. Jag har försökt få tag på levande sand en lägre tid utan att lyckas. Jag tror det är förbjudet från Maldiverna tror det går bättre från Tailand. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jimmy Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 skicka ett mail till jordbruksverket dom borde ju ha koll på det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
maresboy Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 Jag har jobbat som dykinstruktör där och de har väldigt hårda lagar när det gäller sådana saker..Jag skulle hoppa över det! Off topic..Vart ska ni åka? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 mars 2006 Författare Dela Postat 26 mars 2006 Ön: http://www.aaa-resortsmaldives.com/vilamendhoo/index.htmlDykcentrat: http://www.wernerlau.com/maldives/vilamendhoo.uk/info/basis.htmKommer vara där i 11 dagar samt 3 dagar i Kuala Lumpur.(Off topic: Någon som har koll på vad en Canon EOS 350D kostar i KL förresten?) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ingvar Hellmalm Postat 26 mars 2006 Dela Postat 26 mars 2006 skicka ett mail till jordbruksverket dom borde ju ha koll på detDet är inte SJV som bestämmer utan det är ursprungslandet som utfördar Citesintyg om det behövs! Fråga Maldiverna! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 27 mars 2006 Dela Postat 27 mars 2006 Sjutton vad man längtar tillbaks dit när man ser de härliga bilderna och jämför dem med den eviga permafrosten och stressade människor utanför fönstret... Ingen som vill starta en korallfarm någonstans ?Trevlig resa! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 5 april 2006 Författare Dela Postat 5 april 2006 Nu är det mindre än 12 timmar tills jag åker iväg och jag har packat en termos ifall det skulle gå för sig att ta med lite sand hem. Ska bli spännande att se hur det är under vattnet. Har bara dykt i Thailand och här hemma förut, ska bli kul att få något att jämföra med. Vädret är lite si o så, men det kan kvitta, bara dykningen blir bra. Meddelar hur det har gått så fort jag kommer hem igen!/Jimmy. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Sillen Postat 5 april 2006 Dela Postat 5 april 2006 Ha en skön resa med mycket dykning! Lite avis men någon måste ju vara hemma och jobba också! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Tedb Postat 5 april 2006 Dela Postat 5 april 2006 En kompis till mej var där och frågade i tullen hur de var med att ta med sej fragment och fick svaret att de var mildare syn på att smuggla knark med andra ord ingen mild syn alls. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
watter Postat 5 april 2006 Dela Postat 5 april 2006 Det ända jag vet är att i Egypten var det strängt förbjudet att ta hem något, inte äns en snäcka eller korallbit du hittat på stranden fick man ta med sig, enligt lagen där var det höga böter och kunde man inte betala åkte man i fängelse.Trevlig resa mvh Emil Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 5 april 2006 Dela Postat 5 april 2006 Ted, fick han med sig nåt knark då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 7 april 2006 Dela Postat 7 april 2006 Nu är det mindre än 12 timmar tills jag åker iväg och jag har packat en termos ifall det skulle gå för sig att ta med lite sand hem. Ska bli spännande att se hur det är under vattnet. Har bara dykt i Thailand och här hemma förut, ska bli kul att få något att jämföra med. Vädret är lite si o så, men det kan kvitta, bara dykningen blir bra. Meddelar hur det har gått så fort jag kommer hem igen!/Jimmy.Underbar dykning som lätt överträffar det jag upplevt i Thailand. Men lämna du termosen hemma och packa ner en kamera istället, helt onödigt att riskera fängelse för lite sand och då snackar jag inte om svenskt fängelse med menyval och kabeltv...Trevlig resa! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 24 april 2006 Författare Dela Postat 24 april 2006 Hemma igen efter en fantastisk resa! Dykningen var verkligen toppen, dock inte lika bra som på Similan/Thailand, då Maldiverna drabbades av koralldöd -98. Men saker o ting är på bättringsvägen. Termosen lät jag faktiskt vara hemma pga vikten. En termos full med sand hade säkert vägt 2-3kg, och med all dykutrustning och kläder man vill shoppa så var det lika bra att strunta i det. Men jag fyllde en 1/2-liters vattenflaska med sand och har nu stoppat i det i mitt senaste projekt och än så länge så verkar det inte ha haft någon negativ inverkan iaf. För de som vill kolla in bilder och film från Maldiverna så kommer jag under veckans gång uppdatera min hemsida med detta så fort jag får sorterat bland de 1500 bilder och 3 timmar film det blev totalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Clownen Postat 25 april 2006 Dela Postat 25 april 2006 Härligt, väntar med spänning på bilderna. Var dök du någonstans? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 26 april 2006 Författare Dela Postat 26 april 2006 Vi var på en ö som heter Vilamendhoo och dök från husrevet, förutom ett dyk vi gjorde från en båt. De har en Frogfish som sitter på samma sten hela tiden, och vid ett nattdyk jag och flickvännnen gjorde, så såg jag en ny Frogfish, endast 2-3cm stor! Personalen blev helt exalterad över att det fanns mer än en sådan på husrevet. Bilder kommer! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
spoiled Postat 27 april 2006 Dela Postat 27 april 2006 Väntar med spänning på bilderna Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.