Gå till innehåll

Ta med sand från tropikerna?


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Tjena. Jag och flickvännen åker till Maldiverna och ska dyka lite i början på april. Jag funderar på att ta med en termos och fylla den med lite sand för att få hem väl inkörd vara så att säga, och sedan stoppa detta i karet. Tiden från att vi lämnar Maldiverna och landar i lägenheten igen är ca 38 timmar. Skulle det funka att göra detta eller är det slöseri med tid och energi? Skulle vara kul att se om det blir något av det, ifall man skulle kunna få in ordentlig sand i karet med gott om microorganismer. :)

Nu är jag inte en person som förespråkar detta när det gäller koraller eller andra kryp, men sand är ju ganska harmlöst tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nu är det mindre än 12 timmar tills jag åker iväg och jag har packat en termos ifall det skulle gå för sig att ta med lite sand hem. Ska bli spännande att se hur det är under vattnet. Har bara dykt i Thailand och här hemma förut, ska bli kul att få något att jämföra med. Vädret är lite si o så, men det kan kvitta, bara dykningen blir bra. :)

Meddelar hur det har gått så fort jag kommer hem igen!

/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända jag vet är att i Egypten var det strängt förbjudet att ta hem något, inte äns en snäcka eller korallbit du hittat på stranden fick man ta med sig, enligt lagen där var det höga böter och kunde man inte betala åkte man i fängelse.

Trevlig resa :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det mindre än 12 timmar tills jag åker iväg och jag har packat en termos ifall det skulle gå för sig att ta med lite sand hem. Ska bli spännande att se hur det är under vattnet. Har bara dykt i Thailand och här hemma förut, ska bli kul att få något att jämföra med. Vädret är lite si o så, men det kan kvitta, bara dykningen blir bra. :)

Meddelar hur det har gått så fort jag kommer hem igen!

/Jimmy.

Underbar dykning som lätt överträffar det jag upplevt i Thailand. Men lämna du termosen hemma och packa ner en kamera istället, helt onödigt att riskera fängelse för lite sand och då snackar jag inte om svenskt fängelse med menyval och kabeltv...

Trevlig resa!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hemma igen efter en fantastisk resa! Dykningen var verkligen toppen, dock inte lika bra som på Similan/Thailand, då Maldiverna drabbades av koralldöd -98. Men saker o ting är på bättringsvägen. Termosen lät jag faktiskt vara hemma pga vikten. En termos full med sand hade säkert vägt 2-3kg, och med all dykutrustning och kläder man vill shoppa så var det lika bra att strunta i det. Men jag fyllde en 1/2-liters vattenflaska med sand och har nu stoppat i det i mitt senaste projekt och än så länge så verkar det inte ha haft någon negativ inverkan iaf. För de som vill kolla in bilder och film från Maldiverna så kommer jag under veckans gång uppdatera min hemsida med detta så fort jag får sorterat bland de 1500 bilder och 3 timmar film det blev totalt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi var på en ö som heter Vilamendhoo och dök från husrevet, förutom ett dyk vi gjorde från en båt. De har en Frogfish som sitter på samma sten hela tiden, och vid ett nattdyk jag och flickvännnen gjorde, så såg jag en ny Frogfish, endast 2-3cm stor! Personalen blev helt exalterad över att det fanns mer än en sådan på husrevet. :) Bilder kommer!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...