Gå till innehåll

Förslag till mitt RSR450


Twik

Rekommenderade inlägg

Hej! Jag har precis kastat mig in i världen av saltvattensakvarium och köpt ett RSR450 (150x50x55). Just nu sitter jag mest och läser på här på forumet och suger åt mig all kunskap men jag skulle också vilja börja köpa lite teknik för att få igång karet såklart :)

 

Framtidsvisionen är att kunna ha ett fint rev med både sps, lps och en massa fina fiskar men det blir nog till att börja med fiskar då jag förmodligen inte har råd att köpa all utrustning (eller har kunskap) som behövs för koraller än. 

 

Det jag tänker dock är att de väsentliga grejerna som belysning och pump, etc. som behövs för fiskar vill jag även ska vara bra nog för sps och lps så jag inte behöver byta ut dem när jag ska börja med de. 

 

Jag har tittat på Hydra 26 HD till exempel, räcker det med 2st för mitt kar tror ni?

 

Sen är det väl proteinskummare, returpump och någon form av cirkulation? Säkert massor jag missar nu men jag tar gärna lite förslag om någon har :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Twik said:

Hej! Jag har precis kastat mig in i världen av saltvattensakvarium och köpt ett RSR450 (150x50x55). Just nu sitter jag mest och läser på här på forumet och suger åt mig all kunskap men jag skulle också vilja börja köpa lite teknik för att få igång karet såklart :)

 

Framtidsvisionen är att kunna ha ett fint rev med både sps, lps och en massa fina fiskar men det blir nog till att börja med fiskar då jag förmodligen inte har råd att köpa all utrustning (eller har kunskap) som behövs för koraller än. 

 

Det jag tänker dock är att de väsentliga grejerna som belysning och pump, etc. som behövs för fiskar vill jag även ska vara bra nog för sps och lps så jag inte behöver byta ut dem när jag ska börja med de. 

 

Jag har tittat på Hydra 26 HD till exempel, räcker det med 2st för mitt kar tror ni?

 

Sen är det väl proteinskummare, returpump och någon form av cirkulation? Säkert massor jag missar nu men jag tar gärna lite förslag om någon har :)

Den belysningen räcker gott och väl till att börja med och komma igång med lite koraller. Det kan bli lite ojämn belysningsstyrka då de inte täcker hela ytan med full belysning men om du t.e.x bygger din scape efter "två öar principen" så kan man komma undan med detta. Långsiktigt så bör du nog ha 3-4st på ett så långt akvarium för att få till heltäckande belysning, men det är ju något man alltid kan köpa in efterhand.

 

Rekommenderar Deltec skummare, de brukar hålla och fungera utan större bekymmer. I början med cirkulationen kan en vanlig DC pump 2 - 5000 l/h räcka som retur och några streamers utan styrning (typ tunze, rossmont etc). 

 

Sen kan en doppvärmare vara bra att ha under kalla årstiden. 

 

Med dem här grejerna kommer man ganska långt och kan hålla mjukkoraller och lps:er utan större bekymmer. Resten kan du komplettera med senare vartefter du lär dig mer och du har djur i karet som har ett större behov av underhåll.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, kaptenen said:

Den belysningen räcker gott och väl till att börja med och komma igång med lite koraller. Det kan bli lite ojämn belysningsstyrka då de inte täcker hela ytan med full belysning men om du t.e.x bygger din scape efter "två öar principen" så kan man komma undan med detta. Långsiktigt så bör du nog ha 3-4st på ett så långt akvarium för att få till heltäckande belysning, men det är ju något man alltid kan köpa in efterhand.

 

Rekommenderar Deltec skummare, de brukar hålla och fungera utan större bekymmer. I början med cirkulationen kan en vanlig DC pump 2 - 5000 l/h räcka som retur och några streamers utan styrning (typ tunze, rossmont etc). 

 

Sen kan en doppvärmare vara bra att ha under kalla årstiden. 

 

Med dem här grejerna kommer man ganska långt och kan hålla mjukkoraller och lps:er utan större bekymmer. Resten kan du komplettera med senare vartefter du lär dig mer och du har djur i karet som har ett större behov av underhåll.

 

 

 

Tack för bra info!

 

Utgår jag från totala vattenmängden (450l) eller tittar man på visningskaret som ligger på 350-nånting när man kollar t.ex. skimmer? Tänker på Deltec 400i som är upp till 400liter eller om man borde köra 600i istället som funkar upp till 1000l?

 

Så kanske 2 streamers, en i varje gavel då eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Twik said:

Tack för bra info!

 

Utgår jag från totala vattenmängden (450l) eller tittar man på visningskaret som ligger på 350-nånting när man kollar t.ex. skimmer? Tänker på Deltec 400i som är upp till 400liter eller om man borde köra 600i istället som funkar upp till 1000l?

 

Så kanske 2 streamers, en i varje gavel då eller?

 

 

det blir ofta en platsfråga gällande storleken på skummaren. många föredrar att dimensionera i överkant. jag personligen dimmar efter hela systemet och i överkant.

dock tror jag olika tillverkare resonerar olika och det finns ingen "standard" för tillverkare att hålla sig till, så jag antar att de är deras egna (bästa) gissningar som hamnar i specifikationen för skummare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

55 minuter sedan, nike83 said:

 

 

det blir ofta en platsfråga gällande storleken på skummaren. många föredrar att dimensionera i överkant. jag personligen dimmar efter hela systemet och i överkant.

dock tror jag olika tillverkare resonerar olika och det finns ingen "standard" för tillverkare att hålla sig till, så jag antar att de är deras egna (bästa) gissningar som hamnar i specifikationen för skummare.

Okej tack :) tänkte hålla utkik på säljdelen och se om där dyker upp något passande. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört någonstans att ett riktvärde för skummaren är att minst 1% av akvariets totala vattenvolym ska få plats i skummarkoppen (dvs 4,5 l i 450 l). Dock tror jag inte man alltid får plats med så stora skummare, speciellt när man börjar komma närmare 500 l klassen och uppåt. De riktvärden som finns listade enligt tillverkarna har fungerat rätt bra för min del vad gäller Deltec, och den har långt ifrån 4 l i skummarkopp (har ca 400l vatten i systemet).

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Riktvärdet på 1 liter skummarkropp för 100 liter vatten kommer från den gamla tiden med träutströmmare i skummarkroppen.

Moderna skummare med dispergatorpump före skummarkroppen kan väl klara sig med ungefär halva volymen.

Det blir ungefär 1,5 liter minimum för RSR 450. Det är ju vattenvolymen i karet som räknas. I sumpen brukar man ju inte mata.

 

Jag brukar rekommendera ungefär akvariets volym i luft per timme till skummaren för ett "normalt" stenkorallkar.

Det tycker jag är ett bättre mått men framför allt för små skummare räcker det inte då de ofta har dålig skumkvalitet från pumpen.

  • Tack 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan varmt rekommendera min skummare som även är nämnt här ovan, en deltec 600i, jag har ett rsr 350 + ett till kar i samma system på ca 50 liter. 

Den ska vara i överkant men som sagt, om du köper för framtiden så skulle jag rekommendera den storleken. Pumpen drar 500 liter luft per timme. 

 

Jag har i nuläget två hydra 52hd på mitt kar som då är 120 cm långt. Det är kanske liite fläskigt men att ha flera leds underlättar när man ska växa sps. Dock kan du ju börja med 2 st 26or om du ändå bara ska ha fisk och därefter kanske börja med lite enklare koraller som mjukisar och lps. Ska du ha mer sps på sikt så kan det nog vara bra att lägga till åtminstone en till 26a. 

 

Jag har en jebao dcp 5000 liter. Sjukt nöjd med denna också. Tyst som döden. Jag hade nog klarat mig med storleken mindre men just med jebao läste jag att man inte bör köra dom på för hög procent, dels för att utöka livstiden men också för att undvika eventuella ljud. 

 

Streamers är ju sånt som du kan uppgradera med tiden, med fisk och mjukisar behöver du inte ta överdrivet avancerat. Jag gillar annars gyre-pumparna. Flera olika märken gör dom. De flyttar enorma mängder vatten och beroende på hur du ställer in dom kan du få turbulens i näst intill varje liten vrå i karet :)

 

Mitt råd är också att kika på begagnade grejer. Jag har själv aldrig gått på en nit genom att köpa begagnat. 

 

Ha dock i åtanke att allt detta bara är mina personliga preferenser och det kommer finnas lika många sådana som det finns akvarister 😅👌

Ändrat av Kim Rosenqvist
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...