Gå till innehåll

"Osynligt" bundet fosfat och nitrat


KMG

Rekommenderade inlägg

Hade börjat få några små envisa fläckar cyano (bekräftat i mikroskop) efter att antagligen justerat upp belysningen för fort. Inget problem mer än irriterande. Annars väldigt sparsamt med alger på rutor. Har legat väldigt fint och stabilt i näringsnivåer under flera månader (No3 5 och Pi4 0.04). Vill inte tillsätta "problemlösare" då merparten verkar vara baserat på kopparsulfat eller antibiotika, utan kör med mörkläggning, UVC och/eller väteperoxid. I det här fallet mellan 48h -72h mörkläggning med kort tänt för mat.

 

Nu till iakttagelser. Efter 48h hoppade No3 upp på 25 och Po4 0.16!!! Hela tiden har jag kört mitt refugium med cirka 80 l chaeto och en AI Fuge belysning 9h/dygn. Hade räknat med lite hopp i värdena men inte så massivt och fort. Mitt system är på 960 l. Slutsatsen måste bli att ljuskrävande biomassa är större än man först kan se och tro. Det andra är att som akvarist kan man frigöra denna näringsmängd och "rensa ut" eller låta gå karet tillgodo om man t.ex. nollat värdena. Personligen kör jag just nu GFO och refugium 24-7 ett tag. Tror periodisk mörkläggning kan användas som metod i näringsreglering förutom att ta kål på cyano...  Alltså mörkläggning och samtidigt köra refugium och GFO järnet. Bild nedan på hur det såg ut innan mörkläggning 

20200905_154821.jpg

Ändrat av KMG
  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, nike83 said:

tanke: du tror inte det är den näring (nitrat och fosfat) som cyanot har bundit till sig som hamnat i vattenkollumnen istället när cyanon dog? 

Självklart, men så små mängder cyano (2 snusdoselock) har jag svårt att tro skulle påverka så mycket?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

36 minuter sedan, KMG said:

Självklart, men så små mängder cyano (2 snusdoselock) har jag svårt att tro skulle påverka så mycket?

 

nä, det låter lite osannorlikt. 

jag tror då som du, att vår biologiska massa av sten förbrukar en hel del näringsämnen. då behöver uppenbarligen ljuset för att denna skall funka. 

 

@jonasroman

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant. Känns nog inte helt överraskande. Tänk på all fotosyntes du stängt av från  både koraller, alla mikroalger inklusive cyanon. Tror absolut det kan förklara din höjning. Också upplysande hur lite som krävs för att rubba balansen. 

 

Personligen tror jag dock inte på mörkläggning som metod att liksom locks ut näringsämnena o sen eliminera dom , eftersom du lockar ut dom från ställen där du vill ha dom kvar. Tvärtom gör du nog mer skada än nytta för nu förflyttar du N o P poolen från det ställe  där dom hör hemma o gör nytta (koraller, nyttiga mikroalger, annat mikroliv som  fotosyntetiserar) till vattenkolumnen, och där blir dom nu plötsligt tillgängliga för allt o alla dvs även av de organismer du EJ vill skall få mer  (tex fulalger). Att du skall hinna före o exportera dom tror jag inte är så lätt då biologin är snabbare. 
Totalt sett har jag svårt o se vilken nytta det gjorde. korallerna och allt annat nyttigt mikroliv får nu en uppförsbacke av att ha förlorat en del av sina näringsämnen. Dessa kommer ju bli trötta och behöva tid på sig att starta upp sitt maskineri varvid du kan i värsta fall ha vänt situationen till att få stigande näringsvärden även när du tänt ljuset igen o kör som vanligt. 
 

Till själva huvudproblemet är jag också tveksam till att mörkläggning är bra i något fall överhuvudtaget som metod. Cyanon finns kvar o kommer igen när ljuset tänds. Du bara dom sagt rubbar balansen o får kanske andra problem. 
 

Kör de vanliga sätten o det är inte en katastrof att ta till chemiclean till slut. Det funkar o du slipper rubba systemet. 
 

Ibland  behövs lite ”läkemedel ”. Det är ju trots allt ett slutet system som kan få för sig att vilja bli en monokultur (cyano, dino tar över). Då kan chemiclean verkligen rädda ett kar. 
 

Jonas 

 

ps: jättefint kar du har!:-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Till och från i naturen borde reven råka ut för dåligt väder och klent med ljus under några dagar tänker jag. Så lite påfrestande med mörkläggning ja, men inte skadligt. Jag körde som sagt refugiet med cheato på ökade antal belysningstimmar hela tiden och GFO efter två dygn. Att alger och cyano som dör släpper näringsämne köper jag, men inte att fortfarande levande koraller gör det. Antibiotikabehandlingar tror jag däremot rubbar och skadar eftersom den lär väl även döda bra baktetier? Nitrifikationen och nedbrytning till nitrat kanske avstannar? Oavsett behandling är dom inget värda utan justering mot målvärdena eller att inte upprepa hastiga justeringar som i mina fall. Alla koraller mår bra och cyanon lyser med sin frånvaro såhär långt. Ska justera belysningen mycket mer varsamt framgent. Dom gånger jag fått cyano har det varit snabba förändringar av salthalt och belysning. Näringsnivåerna har legat bra dom har som sagt nog inte triggat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...