Gå till innehåll

Fisklista


Twik

Rekommenderade inlägg

Då jag är i uppstarten av ett nytt RS450 försöker jag klura ut vad jag så småningom vill ha för fiskar där i och tänkte kolla om någon kan ge synpunkter på min ”önskelista” 😅 Är jag helt ute och cyklar, är karet för litet, är vissa kanske inte kompatibla med varandra, borde man ha fler mindre sorter också, etc?

 

drömlistan ser ut ungefär så här

2st Amphirion Percula

3-5st kardinaler

1st Salarias Fasciatus

1st Mandarinhane 

1st Palettkirurg

1st vitbröstad kirurg

1st gul kirurg

1st elddvärgkejsare

1st bispinosa dvärgkejsare

+blandat LPS och förhoppningsvis någon SPS så småningom

 

+ lite lägre djur eremiter, sniglar, nån sjöborre, gärna en sjöstjärna och någon räka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack! Ja, jag har förstått att vissa kirurger kan bli lite för stora. Men man kanske kan njuta av dom några år och sen sälja/skänka vidare 🙂 om man inte uppgraderar karstorlek 😅 Finns där andra kirurger vars ”slutstorlek” är mindre?

Hur är det med vit prick om man har UVC. Är risken fortfarande stor då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Blir verkligen A. leucosternon så stor? De flesta sidor anger ca 20cm (förutom Fishbase som skriver "Max length : 54.0 cm ... common length : 19.0 cm").

 

Själv har jag en Z. desjardinii (maxlängd 45cm) som bara vuxit från 8cm till 12cm på 3,5 år. Möjligen beror det på hur mycket mat de får, man behöver ju inte svälta fiskarna, men måste inte göda dem heller.

 

2 hours ago, Twik said:

Men man kanske kan njuta av dom några år och sen sälja/skänka vidare

Ja absolut.

 

2 hours ago, Twik said:

Hur är det med vit prick om man har UVC. Är risken fortfarande stor då?

Troligen innehåller de flesta kar Cryptocaryon-parasiten, såvida man inte sätter all levande sten i karantän och använder "hinkmetoden" för alla nya fiskar (sök på forumet för information). UVC minskar antalet parasiter (beroende på storlek, flöde mm) men det är även viktigt att karet är moget eftersom stress hos fisken försämrar immunförsvaret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är intressant det där med storleken. Vi har en pallettkirurg och en Z. desjardinii I vårat 1400 liters kar, de har varit i vår ägo i över 10 år nu  och palletten är ca 20-25cm och Z. desjardinii är ca 15-20cm,  så de verkar inte växa jättefort.. (båda var under 5 cm när vi skaffade dem ..) (Vi har tre palletter just nu,  men bara en som är över 10 år)

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...