Twik Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Då jag är i uppstarten av ett nytt RS450 försöker jag klura ut vad jag så småningom vill ha för fiskar där i och tänkte kolla om någon kan ge synpunkter på min ”önskelista” Är jag helt ute och cyklar, är karet för litet, är vissa kanske inte kompatibla med varandra, borde man ha fler mindre sorter också, etc? drömlistan ser ut ungefär så här 2st Amphirion Percula 3-5st kardinaler 1st Salarias Fasciatus 1st Mandarinhane 1st Palettkirurg 1st vitbröstad kirurg 1st gul kirurg 1st elddvärgkejsare 1st bispinosa dvärgkejsare +blandat LPS och förhoppningsvis någon SPS så småningom + lite lägre djur eremiter, sniglar, nån sjöborre, gärna en sjöstjärna och någon räka Citera
Jojo Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Kolla denna lista för kompabilitet och annan bra info. https://www.liveaquaria.com/general/general.cfm?general_pagesid=540 Citera
Christian J Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 De fiskarna borde gå bra tillsammans, möjligen kan palettkirurgen bli för stor med tiden och den vitbröstade lär vara väldigt känslig för Cryptocaryon. Citera
nike83 Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 1st Palettkirurg 1st vitbröstad kirurg dessa kommer bli för stora efter ett tag för ditt kar (något år)+ att båda är väldigt benägna att få "prick". Citera
Twik Postat 20 oktober 2020 Författare Postat 20 oktober 2020 Tack! Ja, jag har förstått att vissa kirurger kan bli lite för stora. Men man kanske kan njuta av dom några år och sen sälja/skänka vidare om man inte uppgraderar karstorlek Finns där andra kirurger vars ”slutstorlek” är mindre? Hur är det med vit prick om man har UVC. Är risken fortfarande stor då? Citera
Christian J Postat 20 oktober 2020 Postat 20 oktober 2020 Blir verkligen A. leucosternon så stor? De flesta sidor anger ca 20cm (förutom Fishbase som skriver "Max length : 54.0 cm ... common length : 19.0 cm"). Själv har jag en Z. desjardinii (maxlängd 45cm) som bara vuxit från 8cm till 12cm på 3,5 år. Möjligen beror det på hur mycket mat de får, man behöver ju inte svälta fiskarna, men måste inte göda dem heller. 2 hours ago, Twik said: Men man kanske kan njuta av dom några år och sen sälja/skänka vidare Ja absolut. 2 hours ago, Twik said: Hur är det med vit prick om man har UVC. Är risken fortfarande stor då? Troligen innehåller de flesta kar Cryptocaryon-parasiten, såvida man inte sätter all levande sten i karantän och använder "hinkmetoden" för alla nya fiskar (sök på forumet för information). UVC minskar antalet parasiter (beroende på storlek, flöde mm) men det är även viktigt att karet är moget eftersom stress hos fisken försämrar immunförsvaret. Citera
mogge77 Postat 21 oktober 2020 Postat 21 oktober 2020 (ändrat) Det är intressant det där med storleken. Vi har en pallettkirurg och en Z. desjardinii I vårat 1400 liters kar, de har varit i vår ägo i över 10 år nu och palletten är ca 20-25cm och Z. desjardinii är ca 15-20cm, så de verkar inte växa jättefort.. (båda var under 5 cm när vi skaffade dem ..) (Vi har tre palletter just nu, men bara en som är över 10 år) Ändrat 21 oktober 2020 av mogge77 Citera
nike83 Postat 21 oktober 2020 Postat 21 oktober 2020 vitbröstade blir stor med tiden med (kanske inte lika stor som hepatus), men de är ganska så stökiga och kräver ganska så mycket simyta. men som ni andra skriver, de går att ha något år i ett mindre system. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.