Jump to content

Inspel och erfarenheter på konstruktion av akvarie/odlingslokal


Recommended Posts

Jag tycker definitivt att du ska ha ett huvudrör och ett nödrör, det räcker. Bara ett rör är onödigt risktagande. De extra kronorna i arbete och PVC är bra försökringspengar. 

Här är några tumregler på vilka maxflöden som är optimala för vattenrör med tanke på pumpekonomi. Dessa värden gäller för returrör:

 

20- 1000 l/h

25 - 1600 l/h

32 - 2600 l/h

40 - 4000 l/h

50 - 6200 l/h

 

Rören ner till sumpen har självfall och då måste jag ta rörets längd med i beräkningen, så det kan bli både högre och lägre. 

Så om du vill ha klara svar från mig, måste du ge mig vilket flöde du önskar upp till akvarierna. Samt gärna vilket pumpfabrikat. Jebao är en riktig arbetshäst som jag verkligen rekommenderar. 

 

Ska en glasmästare borra? Han borde ju veta vilka hålavstånd det ska vara. Annars finns det på guiden om man söker:

 

Som jag nämnde i ditt PM kan du även fundera på dessa frågor:

Kommer returrören upp på höger sida om akvarierna?

Ska det vara en returpump per akvarium?

 

  • Like 1
Link to post
Share on other sites
  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag delar på en akvarielokal med flera andra, har huserat där ett par år. Bifogar några bilder på min yta i rummet. Golvytan här som jag har till förfogande är 3x2,4 meter. Det är 1,4 meter brett i gå

Hade jag önskat göra en balkong så så hade jag ritat den separat från akvariet och sedan "klistrat" på den.   För att använda funktionen "skapa komponent" så markerar du det som ska vara kom

Jag tycker definitivt att du ska ha ett huvudrör och ett nödrör, det räcker. Bara ett rör är onödigt risktagande. De extra kronorna i arbete och PVC är bra försökringspengar.  Här är några tumreg

Posted Images

9 timmar sedan, mikoto skrev:

20 cm till ytavrinningen är väldigt generös storlek, nästan onödigt stor skulle jag säga. Jag brukar tycka 10 cm är lyxigt stort på mina akvarier jag har. 8 cm är nog snittet på mina boxar.

Jag tänkte på att jag aldrig har limmat någonting förr och det är enklare och bättre för mitt tålamod om det är enkelt. :)
 

9 timmar sedan, mikoto skrev:

 

Hur stor diameter det ska vara på rören är otroligt beroende av vilket flöde du ska köra. Ett 40 mm rör kommer utan problem att svälja 10,000 liter i timmen under de flesta omständigheter. Det är också en mardröm att försöka ställa så slipper oljud med en kran eller ventil om du kör ett lågt flöde som 1000-2000 liter i timmen.

Om man tänker 40 mm rör hur stor skall då hålet vara? Ljud har mindre betydelse då de skall stå separat i eget rum. 
 

9 timmar sedan, mikoto skrev:

Vill du köra ett lågt flöde på upp till 1500 liter i timmen så räcker 20 mm rör, vill du ha lite mer kapacitet så kan du byta upp dig till 25 mm. Om du tror att du kommer ha djur som kan fastna i röret någon gång och är jätterädd att det ska svämma över så kan du köra ett stort och ett litet rör, det lilla är primärröret som ska svälja allt vatten och strypas. Det stora röret är nödröret som används om det lilla sätter igen sig. Det stora kan du göra 32 mm om det är något som gör dig orolig om nätterna. Du kan göra det ännu större med, men jag har aldrig stött på att det behövs. Du kan borra tre hål med om du vill, men jag hade nöjt mig med två. Behovet har aldrig uppstått, jag har tre akvarier med bara ett rör, men säg inte det högt för det vågar de flesta inte ens tänka på. Det är väl inget jag rekommenderar heller, de akvarierna är lite speciella. Du ska ju ha akvarierna i ett avsett rum, inte vardagsrummet. Om det mot förmodan någonsin sker att bägge rören toksätter igen sig och du får vatten på golvet, så behöver du inte slita upp parketten.

 

Borra hålen så att när genomföringen är på plats så har du ca 2 cm mellan mutterns ytteromkrets och närmaste glasvägg. Då har du god marginal för att dra åt genomföringen och undvika att glaset försvagas.

 

Hur långt mellan hålen är nästan oviktigt. Men minst 2 cm mellan muttrarna. Du har jättebreda boxar så ta 10 cm.

 

Tillägg: Jag hade förträngt att jag föreslagit att boxarna ska rinna ner i varandra, om du har tre akvarium på höjden kommer flödet adderas till de nedre akvarierna. Du kan ha grövre rör på de nedre akvarierna men om du håller flödet sansat kring 1000-2000 liter i timmen per akvarium så är nog fortfarande 25 mm en bra storlek. Ska du ha horisontella rör till sumpen som jag visa i ett exempel tidigare så gå upp till 32 mm kanske där och sätt genomföringen så långt ner på akvarieväggen som möjligt så du får en hög vattenpelare. Typen av genomföring är väldigt viktig med.

 

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan , Slanten skrev:

Jag tycker definitivt att du ska ha ett huvudrör och ett nödrör, det räcker. Bara ett rör är onödigt risktagande. De extra kronorna i arbete och PVC är bra försökringspengar. 

Här är några tumregler på vilka maxflöden som är optimala för vattenrör med tanke på pumpekonomi. Dessa värden gäller för returrör:

 

20- 1000 l/h

25 - 1600 l/h

32 - 2600 l/h

40 - 4000 l/h

50 - 6200 l/h

Detta är diametrar på rör upp/retur?
Jag har nog 25 i mitt stora och har satt en 15000 jebao på den. Betyder det då att det egentligen är mycket lägre flöde än vad jag räknar med?
 

1 timme sedan , Slanten skrev:

Rören ner till sumpen har självfall och då måste jag ta rörets längd med i beräkningen, så det kan bli både högre och lägre. 

Så om du vill ha klara svar från mig, måste du ge mig vilket flöde du önskar upp till akvarierna. Samt gärna vilket pumpfabrikat. Jebao är en riktig arbetshäst som jag verkligen rekommenderar. 

Så som jag har ritat - skall posta exempel - är det 20 cm rör i ytavrinningen och 10 cm under.. men räknar väl med att jag må förlänga rören som går ner så att de slutar precis ovanför vattenytan på akvariet som är under. 

Det skall vara 40 cm mellan kar så räknar med att röret då blir 45 cm långt undertill.. 40 cm för att täcka avståndet som är mellan karen och så 5 cm extra för å "gå ner" i ytavrinningen i akvariet under. Jag har satt avrinningen 5 cm under höjden och nedfallsrör 5 cm under det. 

 

1 timme sedan , Slanten skrev:

 

Ska en glasmästare borra? Han borde ju veta vilka hålavstånd det ska vara. Annars finns det på guiden om man söker:

Allt arbete måste nog göras av någon som kan. Jag har försökt söka men tycker det är lite svårt å finna i guiden nu när det inte är samma sökfunktion som det var förr. 

1 timme sedan , Slanten skrev:

 

Som jag nämnde i ditt PM kan du även fundera på dessa frågor:

Kommer returrören upp på höger sida om akvarierna?

Jag bryr mig egentligen inte var eller hur röret skall gå men min första tanke var att dra det på utsidan och att utsläppet skulle vara på höger sida om avrinningen är på vänster. 

1 timme sedan , Slanten skrev:

Ska det vara en returpump per akvarium?

Tanken är en pump per reol och att det skall vara ventiler på returerna så att man kan ställ in flödet upp så det blir jämt till varje kar. Då kan man också stoppa och isolera enskilda akvarium. 

Hade planer om denna: https://www.tropicalmarinecentre.com/en/products/drygoods/equipment/itt-pumps/argonaut-ag10-saltwater-220240v-50hz-1ph?fbclid=IwAR2yWH1WBgm26nvf1iWP0YKah2k_yjiXEeWtilQNdeI7G9d30AHBWfK5Fys

Men det var när allt skulle vara kopplat som ett system med en felles sump. Men får inte till hur det skall lösas så tror jag må gå ner till en pump per reol. Det vill säga att då skall en pump ge vatten till 3 kar. 

Link to post
Share on other sites

Angående storlek på hålen som måste ordnas i glaset så måste du välja fabrikat på genomföringarna först, de avgör vad du ska ha för storlek på hålen. Om du köper dessa tex så behöver du 55 mm hål för 40 mm genomföringar: https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/40-mm/PVC-Table-duct-40-mm-Typ-A-with-glueing-socket-516041::5640.html

 

Var inte ledsen för att du inte skaffar vattenfallspumpen, ljud är relativt men att anse 55 db som tyst är nog relativt till en vinkelslip. Det är ungefär samma ljudnivå som en högljud diskmaskin. Underskatta inte heller oljudet från 8 + icke tysta avrinningar, du vill väl kunna vistas och arbeta i rummet utan att ha hörselskydd?

Link to post
Share on other sites

Det var såhär jag tänkte mig.. 

Detta ska föreställa rör som är 40 mm i diameter rakt över från yttersida till yttersida. Det är ett sådant jag har som reserv nu på det stora systemet. De andra är nog lite större. 

Skall man inte borra 40 mm när man skall ha 40 mm rör? Borrar man mindre eller större? 

Om jag t.ex. vill ha 40 mm rör och köper sådana genomföringar som @mikoto länkar till då må hålen vara 55 mm?

Är det rimligt å tänka att 10 cm till alla andra punkter är ok för rören och gör det enkelt å arbeta med dem? 

Vad med mina andra mått på ritningen.. 30 högt, 25 på avrinningsglas, 20 på rör ner och så 45 i förlängning så att vattnet kan gå ner i nästa avrinning. 

pipework.jpg

pipework2.jpg

pipework3.jpg

Link to post
Share on other sites

Om genomföringen ska ha plats för ett 40 mm rör inuti så behöver genomföringen vara större än röret. Genomföringen i det här fallet har en gods tjocklek på 5 mm, där gängorna är för muttern så byggs det på ytterligare 2,5 mm. Så totalt adderas det 15 mm. Du kan borra ett större hål med, 60 mm är nog inte problem heller då genomföringen har en fläns som bygger på ytterligare.

 

Jag har några genomföringar här som kräver ett hål i samma diameter som in och utgången. Dvs en 20 mm genomföring kräver ett 20 mm hål. Men då smalnar dessa rör av internt och stryper.

 

10 cm är mängder av plats i sammanhanget. Men det är inget fel i att köra det så tycker du det känns tryggt så kör på.

Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan, mikoto skrev:

Om genomföringen ska ha plats för ett 40 mm rör inuti så behöver genomföringen vara större än röret. Genomföringen i det här fallet har en gods tjocklek på 5 mm, där gängorna är för muttern så byggs det på ytterligare 2,5 mm. Så totalt adderas det 15 mm. Du kan borra ett större hål med, 60 mm är nog inte problem heller då genomföringen har en fläns som bygger på ytterligare.

 

Jag har några genomföringar här som kräver ett hål i samma diameter som in och utgången. Dvs en 20 mm genomföring kräver ett 20 mm hål. Men då smalnar dessa rör av internt och stryper.

 

10 cm är mängder av plats i sammanhanget. Men det är inget fel i att köra det så tycker du det känns tryggt så kör på.

Tack för svar.

Nu har jag lekt mig i sketchup.. 

Kan du se något på dessa som du skulle avråda från eller lagt till?

Möbeln tänker jag i pulverlackad stål. 

Aqua1.jpg

Aqua2.jpg

Aqua3.jpg

Complete stand with sump1.jpg

Complete stand with sump2.jpg

Complete stand with sump3.jpg

Measurements1.jpg

Stand measurements.jpg

Stand s1.jpg

Stand s2.jpg

Stand s3.jpg

Stand s4.jpg

Stand.jpg

Stand2.jpg

Stand3.jpg

sump measurements.jpg

Sump1.jpg

Sump2.jpg

Link to post
Share on other sites

Ser ju bra ut, det enda jag har att anmärka på är genomföringarna på det nedersta akvariet. Sätt de mycket längre ner, så nära botten det går. Du bör även använda en annan typ av genomföring till de än de som sätts på botten i de övre akvarierna. Typ sådana här: https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/40-mm/Tank-union-40-417-40::11276.html

 

Vattnet flödar in i de mycket bättre vilket kommer behövas när flödet går åt sidan och sedan ner istället för rakt ner. Du har säkert redan tänkt så med men använd en lång svepande böj istället för 90 graders kopplingar: https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/40-mm/PVC-Bend-90-GRAD-40mm-105040::829.html

 

Till "nöd röret" i nedersta akvariet med så får du tänka lite speciellt, om du sätter den vid botten och drar ett rör upp till vattnets yta så kommer du få ganska mycket motstånd om det behöver svälja allt flöde från hela ställningen. Då är det bättre att bygga en "box i boxen" så att säga. Här har jag ritat lite:

 

768972463_Boxibox.png.cf02780f4a193f0fe3b218abf8197d23.png

 

Detta kommer fungera bättre. Det gör du bara på nödröret i botten akvariet. Behövs ej på resten.

 

Sumpen med, den har alldeles för höga väggar, de måste längre ner. Du kommer få ha väldigt låg vattennivå i sumpen så den kan svälja allt vatten om strömmen bryts från de tre akvarierna. Med så stor yta och så pass liten sump kommer det bli mängder med vatten. Ha bara skummaren i sumpen i princip. Vill du ha levande sten eller någon sorts bakterie media i systemet så lägg den i dina överrinningsboxar främst istället, där finns det gott om plats.

 

 

Link to post
Share on other sites
9 timmar sedan, mikoto skrev:

Ser ju bra ut, det enda jag har att anmärka på är genomföringarna på det nedersta akvariet. Sätt de mycket längre ner, så nära botten det går. Du bör även använda en annan typ av genomföring till de än de som sätts på botten i de övre akvarierna. Typ sådana här: https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/40-mm/Tank-union-40-417-40::11276.html

Tanken med å ha dem högt var för att jag önskar å ha väggarna på sumpen högt så att den kan rymma mer vatten om det behövs. 
 

9 timmar sedan, mikoto skrev:

 

Vattnet flödar in i de mycket bättre vilket kommer behövas när flödet går åt sidan och sedan ner istället för rakt ner. Du har säkert redan tänkt så med men använd en lång svepande böj istället för 90 graders kopplingar: https://www.shop-meeresaquaristik.de/PVC-fittings-tubes/PVC/40-mm/PVC-Bend-90-GRAD-40mm-105040::829.html

Har bara tänkt att det skall vara en form av avrinning som tar uppifrån. T.ex. en 90 graders eller en liknande anordning som H20s over flow. 
 

9 timmar sedan, mikoto skrev:

Till "nöd röret" i nedersta akvariet med så får du tänka lite speciellt, om du sätter den vid botten och drar ett rör upp till vattnets yta så kommer du få ganska mycket motstånd om det behöver svälja allt flöde från hela ställningen. Då är det bättre att bygga en "box i boxen" så att säga. Här har jag ritat lite:

 

768972463_Boxibox.png.cf02780f4a193f0fe3b218abf8197d23.png

 

Detta kommer fungera bättre. Det gör du bara på nödröret i botten akvariet. Behövs ej på resten.

 

Sumpen med, den har alldeles för höga väggar, de måste längre ner. Du kommer få ha väldigt låg vattennivå i sumpen så den kan svälja allt vatten om strömmen bryts från de tre akvarierna. Med så stor yta och så pass liten sump kommer det bli mängder med vatten. Ha bara skummaren i sumpen i princip. Vill du ha levande sten eller någon sorts bakterie media i systemet så lägg den i dina överrinningsboxar främst istället, där finns det gott om plats.

 

 

Sumpen skall bara ha clarisea filter på nedfallsrören, skummare och retur. Resten är för å ta ut vatten till tester och för att klara av att hålla vatten vid strömavbrott. 

Det är därför sumpen är så hög. Väggarna i sumpen skall ändras så att vattennivån i sumpen är lägre och då kan den hålla mer vatten. Tänker jag fel där?

 

Link to post
Share on other sites

Osäker på om jag räknar riktigt - och har inte tagit med rör i beräkning - men tänkte att ytavrinningarna är 20*85*5 cm vilket då skulle ge 8,5 liter/avrinning x3.

 

Det skulle då skapa ett behov för på 25,5 liter per sump för å ta emot vatten från systemet. 

 

Tänkte ha en vatten nivå på 25-30 cm i sumpen och den är 50 hög. 

Det ger då en invändig volym på 83x48x25 som borde kunna "ta emot" cirka 100 liter .. stämmer inte det? 

Link to post
Share on other sites

Du har missat en beräkning när du räknar på vattnet. avrinningsskiva till dina boxar ger ett motstånd tillsammans med ytspänningen på vattnet som gör att när pumparna är igång och vatten pumpas upp i akvariet så höjs vattennivån i akvariet. Hur mycket beror på vilket flöde du har, men oftast är det 5 till 10 mm. I ett normalt akvarium så har det inte så stor betydelse men du har en förhållandevis enorm yta på 85x200 cm. Om den höjs med 10 mm när returpumpen är igång så blir det 20*8,5*0,1= 17 liter per akvarium, 51 liter totalt. Om ytan höjs 5 mm så är det 25,5 liter utöver de 25,5 liter du räknat på från boxarna i sig. Så vid driftstopp kan det komma ända upp till 75 liter vatten ner i sumpen.

 

Dina siffor på boxarna är något konservativa med. Om du ska ha de med en bottenyta på 20x85 cm, ska du bara ha 5 cm vatten i de då? Isf blir det 8,5 liter som du säger men det låter inte användbart för "hävert röret", de brukar behöva helst 10 cm arbetshöjd för att de inte ska suga luft vilket skulle dubbla mängden vatten du räknat på där.

 

Du borde vara ok med din sump ändå så länge du undviker att ha en högre vattennivå än 25 cm. Fick bara intrycket från dina höga skivor att tanken var en betydligt högre nivå än så. Samt att avrinningsboxarna inte rymmer mer vatten än du räknat på.

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-02 at 12:11, mikoto skrev:

Du har missat en beräkning när du räknar på vattnet. avrinningsskiva till dina boxar ger ett motstånd tillsammans med ytspänningen på vattnet som gör att när pumparna är igång och vatten pumpas upp i akvariet så höjs vattennivån i akvariet. Hur mycket beror på vilket flöde du har, men oftast är det 5 till 10 mm. I ett normalt akvarium så har det inte så stor betydelse men du har en förhållandevis enorm yta på 85x200 cm. Om den höjs med 10 mm när returpumpen är igång så blir det 20*8,5*0,1= 17 liter per akvarium, 51 liter totalt. Om ytan höjs 5 mm så är det 25,5 liter utöver de 25,5 liter du räknat på från boxarna i sig. Så vid driftstopp kan det komma ända upp till 75 liter vatten ner i sumpen.

Ajdå.. i tillägg till det som är i rören.. 😕

 

Kan kanske konstruera en annan form av sump då.. en som går in under karen lågt som klarar av att hålla mer vatten vid behov.. 

 

On 2021-03-02 at 12:11, mikoto skrev:

 

Dina siffor på boxarna är något konservativa med. Om du ska ha de med en bottenyta på 20x85 cm, ska du bara ha 5 cm vatten i de då? Isf blir det 8,5 liter som du säger men det låter inte användbart för "hävert röret", de brukar behöva helst 10 cm arbetshöjd för att de inte ska suga luft vilket skulle dubbla mängden vatten du räknat på där.

Jag tänkte det var 5 cm vatten mellan ytavrinningen och vattnetshöjd och att det var det som den måste svälja.. du tänker att man må beräkna för att hela ytavnnigen läcker ner i karet under?
 

On 2021-03-02 at 12:11, mikoto skrev:

Du borde vara ok med din sump ändå så länge du undviker att ha en högre vattennivå än 25 cm. Fick bara intrycket från dina höga skivor att tanken var en betydligt högre nivå än så. Samt att avrinningsboxarna inte rymmer mer vatten än du räknat på.

Jag skall se på alternativer till sump. 

Om jag gör en låg sump som tar plats under akvariet i tillägg till sidan - för å få det lätt arbetat - så kan det kanske lösa alla problem med läckagerisk osv.. och om jag då inte behöver ta vattnet ut på sidan kanske sista karet också kan vara borrat i botten.

Behöver de sista rören ha större dimensioner för å ta emot vattnet ovanifrån? 

Tar gärne emot exempel på sumplösningar som du tror kan fungera - med sista karet borrat i botten istället för sidan

 

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-01 at 09:10, Dimorb skrev:

Detta är diametrar på rör upp/retur?
Jag har nog 25 i mitt stora och har satt en 15000 jebao på den. Betyder det då att det egentligen är mycket lägre flöde än vad jag räknar med?

 

Det är högst troligt. Kan göra ett snabbt överslag om du berättar hur högt det är mellan vattenytan på pumpfacket och akvariets vattenyta. 

Link to post
Share on other sites

Då har jag gjort en del ändringar.

Önskar nu att ha alla 3 akvarierna borrade i botten och behöver därför inspel på ritningar, hål och sump.

Detta är vad jag tänker i förhållande till akvarier, hål och stativ.

 

Ser det riktigt ut i förhållande till akvarie och stativ?

 

Kommer akvarierna å få plats?

 

Blir det onödigt stor marginal till ramen på stativet? 

 

Borde övre delen av stativet vara högre/täcka hela det övre akvariet med en ram?

 

Jag tänker att hålen till akvarierna skall vara för 40 mm rör alltså 55 mm stora. Bilden med 6 rör är bara för å visa att jag vill ha hålen fördelade med jämnt avstånd mellan sig. Varje akvarie skall vara borrat med 2 hål men jämnt fördelade utöver arealet som är i ytavrinningen.

 

Tar också gärna emot inspel på hur sumpen kan vara utformad för att klara av vattnet från stativet om det skulle bli strömavbrott. Jag funderar på om det kunde gått att utnyttja arealet under reolen samtidigt som man har "arbetsyta" vid sidan av reolen men har inte helt tänkt ut hur det skall se ut.

Stand measurements.jpg

Measurements1.jpg

holes.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan någon bekräfta detta och kanske ge input på sumplösningarna.

Har ritat upp 2 sumpar till systemet.

En utav dem kräver att man drar lite mer rör och den andra kräver att man borrar i sidan av sumpen för att få rören att gå in i sumpen när jag har den tilltänkta höjden på sumpen och stativet. 

 

Jag räknar mig fram till att den "gamla" mer traditionella sumpen kan skall klara av att hålla 140 liter utöver det som redan är där.. jag tror att mitt "bygge" gör att jag har en vattenhöjd på 20 cm.

 

Den nya mer moderna T-lösningen tror jag håller 156 liter och också den då med en ursprunglig vattenhöjd på 20 cm.

 

Tar gärna inspel på hur konstruktionerna ser ut, om jag har räknat riktigt, om dimensionerna bör ändras osv... 

 

 

new sump.jpg

sump measurements.jpg

Link to post
Share on other sites
On 2021-03-02 at 12:11, mikoto skrev:

Du har missat en beräkning när du räknar på vattnet. avrinningsskiva till dina boxar ger ett motstånd tillsammans med ytspänningen på vattnet som gör att när pumparna är igång och vatten pumpas upp i akvariet så höjs vattennivån i akvariet. Hur mycket beror på vilket flöde du har, men oftast är det 5 till 10 mm. I ett normalt akvarium så har det inte så stor betydelse men du har en förhållandevis enorm yta på 85x200 cm. Om den höjs med 10 mm när returpumpen är igång så blir det 20*8,5*0,1= 17 liter per akvarium, 51 liter totalt. Om ytan höjs 5 mm så är det 25,5 liter utöver de 25,5 liter du räknat på från boxarna i sig. Så vid driftstopp kan det komma ända upp till 75 liter vatten ner i sumpen.

Den uträkningen kan väl inte stämma?

85*200*1 ger ju 17 liter extra per akvarium. Då har ytan en höjning på 1 cm/10 mm. Hur kan det bli mer vatten om den höjer sig 5 mm? 

 

Totalt kan det ju om utan höjer sig 1 cm komma ner 51 liter plus det jag har räknat med. Totalt cirka 75. En höjning på 5 mm skulle ju innebära mindre vatten ner.

Vad tror du förresten om de olika varianterna av sump? 

Bäst å gör en mer kompakt sump med ingång i sidan eller en T-formad sump som är lägre och som går in under akvariet?
 

 

Link to post
Share on other sites

Nej, det stämmer. Du tolkar nog mig fel 🙂 vid 10 mm blir det 17 liter per akvarium som blir totalt 51 liter. Vid 5 mm blir det 8,5 liter per akvarium som blir 25,5 liter totalt. Dvs hälften.

 

Din T formade sump är intressant men känns dyr och ömtålig. Om du vill utöka volym och kunna nyttja utrymmet under det nedersta akvariet så hade ett alternativ varit att ha en sump bredvid som innan, men skjuta in ett akvarium under bänken också. Sedan så sätter du ihop de två med en grov genomföring, kanske 50 mm istället. Så finns det lite reservvolym att fylla upp vid behov. Det blir nog billigare att bygga och lättare att installera.

 

Jag har ganska ont om tid för tillfället att rita och så men försöker svara när jag kan.

 

En till "tråkig" sak att tänka på med när jag ändå skriver. Du kommer ha ett ganska litet rum och en stor del exponerad vattenyta. Vattenyta på dina akvarier kommer överstiga rummets golvyta. Det motsvarar nästan att hela rummet skulle innehålla en uppvärmd simbassäng. Du kommer ha en hysterisk avdunstning troligtvis vilket kan göra rummet enormt fuktigt. Även om det är otroligt opraktiskt att arbeta med så hade nog en täckglas lösning på akvarierna varit väldigt bra för att motverka detta. Annars måste du se över din ventilation så det här inte blir ett problem för dig. Jag är för oerfaren för att ge något proffsigare utlåtande än det här men är ganska säker på att det kan bli ett faktiskt problem för dig om man inte tar hänsyn till det.

Link to post
Share on other sites

Jag har ju lovat att hjälpa till också med lite beräkningar, men även jag har väldigt dåligt med tid. Om du kan komma med en lösning som du tror på, så kan jag lägga mitt beräkningskrut på just den lösningen. 

Jag förstår att det är lockande att be om inspel på alla ideer man får, men det känns övermäktigt för mig som privatperson att hänga med i alla turer. 

 

Så ge mig en sån här notifiering @Dimorb  när du är redo för en beräkning. 

 

Då vill jag veta:

-Vilket flöde (l/h) du helst vill ha till varje akvarium.

-Tänkbar pumpleverantör och modellserie. I annat fall utgår jag från Jebao. 

-Antal böjar i varje rör. Både rör till akvariet och från akvariet. 

-Total längd på varje rör.

-Om det är ventil och/eller T-stycken.

-Antal genomföringar och vilken typ. 

-Antal eventuella Konor

-Höjd mellan vattenytan i sumpens pumpfack och akvariets vattenyta.

-Om du tänker ha en hävert vill jag även ha höjd från överrinningsboxens vattenyta och sumpens vattenyta.

 

Då levererar jag en uppställning över några pumpalternativ och vilka rördimensioner som är mest optimala. Jag kollar även att eventuella hävertrör kan svälja flödet som skickas upp till akvariet. 

 

En ritning är bra att ha, men jag vill även ha siffror som svar på ovanstående frågor. 

 

Hoppas att detta inte känns snålt från min sida, men du vill ju ha ett ganska stort system och du driver en firma. I vanliga fall går sådana här fall genom min arbetsgivare, men du har ju ett behjärtansvärt syfte. Så det blir volontärarbete från min sida. Därför vill jag ha klara och tydliga beräkningsdirektiv för att kunna göra ett snabbt och precist jobb. 

Privatpersoner hjälper jag mer än gärna att ta fram rördragning och pumpalternativ. :) 

 

 

 

Edited by Slanten
Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan, mikoto skrev:

Nej, det stämmer. Du tolkar nog mig fel 🙂 vid 10 mm blir det 17 liter per akvarium som blir totalt 51 liter. Vid 5 mm blir det 8,5 liter per akvarium som blir 25,5 liter totalt. Dvs hälften.

 

Din T formade sump är intressant men känns dyr och ömtålig. Om du vill utöka volym och kunna nyttja utrymmet under det nedersta akvariet så hade ett alternativ varit att ha en sump bredvid som innan, men skjuta in ett akvarium under bänken också. Sedan så sätter du ihop de två med en grov genomföring, kanske 50 mm istället. Så finns det lite reservvolym att fylla upp vid behov. Det blir nog billigare att bygga och lättare att installera.

 

Jag har ganska ont om tid för tillfället att rita och så men försöker svara när jag kan.

 

En till "tråkig" sak att tänka på med när jag ändå skriver. Du kommer ha ett ganska litet rum och en stor del exponerad vattenyta. Vattenyta på dina akvarier kommer överstiga rummets golvyta. Det motsvarar nästan att hela rummet skulle innehålla en uppvärmd simbassäng. Du kommer ha en hysterisk avdunstning troligtvis vilket kan göra rummet enormt fuktigt. Även om det är otroligt opraktiskt att arbeta med så hade nog en täckglas lösning på akvarierna varit väldigt bra för att motverka detta. Annars måste du se över din ventilation så det här inte blir ett problem för dig. Jag är för oerfaren för att ge något proffsigare utlåtande än det här men är ganska säker på att det kan bli ett faktiskt problem för dig om man inte tar hänsyn till det.

Tack för inspel. 
Behöver inte nödvändigtvis ha några ritningar men tar gärna svar på om något utav de förslagen som jag har gett kan fungera. Framförallt i antal liter som de skall kunna ta emot.

 

Jag har nu 3 alternativ.

 

Alt1. Borra i botten på det sista akvariet och ha rören dragna till T-sumpen. Nackdelen är då extremt liten arbetsyta för å fixa med rör/läckage och etc samt stora öppna vattenytor under sista akvariet med liten marginal till akvarie och stativ. 

Alt2. Borrat i sidan på sista akvariet och rören läggs "över" kanten på sumpen som är 50-55 hög. Vet inte helt var jag skall sätta hålen i detta alternativet. Ytavrinningsskivan är ju 25 hög och jag har markerat att rören i ytavrinningen skall vara 20-22 höga. Vet ju inte helt hur stor plats eller vilken höjd rören tar när man skall borra i sidan så blir osäker på om det räcker att man borrar upp hål på t.ex. 20 cm höjd eller om de bör sitta lägre eller högre.

 

Alt.3 borra i botten på akvariet och gå in i sidan på sumpen. Alltså också borra sumpen också. Nackdelen blir ju då fler potentiella punkter för läckage.

 

Rummet blir väldigt litet i förhållande till ytan med vatten men det är planlagt för 3 pax fläktar samt en AC i rummet så det skall nog låta sig göras. 



 

Link to post
Share on other sites

Hej! 

Hade missat denna tråd. Kul och intressant. 

 

Är fortfarande novis i ämnet, men jag hade satsat på ett, eller flera, längre akvarium som är uppdelade med fack. 

Facken ska ha olika höjd för automatisk avrinning till en kortsida där avrinningen sker via rör till sump. 

Returen från sumpen tillbaka till första facket igen. Då kan man med fördel ha en svagare returpump. 

 

:)

Keep it up. 

Edited by Jois
Link to post
Share on other sites

Hej igen.

 

Här är planen så långt. Om ingen skriker NEJ! p.g.a. uppenbara problem eller idiotiska lösningar från min sida så går detta till beställning inom kort.

Stand.jpg.95b272102fedfb4e79087641d9bf1ff2.jpg

Stativet.

 

480209467_Aquariummeasurements.jpg.1f7535d735646c569884837b60f10047.jpg

Mått på akvarierna och överrinningen.

 

952260329_HolesTOPaquarium.jpg.c35bd7d65b46fed21510b2988d9651cf.jpg

Hål till de översta akvarierna i stativet.

 

508062788_HolesMIDDLEaquarium.jpg.c1ddbfe7012c0288bafde382f1ff37a0.jpg

Hål till de mittersta akvarierna i stativet.

 

1047986827_HolesBOTTOM.jpg.af009a61b5dd4fc60532901d39a3e5ba.jpg

Hål till de nedersta akvarierna i stativet. Avrinningen skall gå rakt ner i sumpen

 

338731103_Combinedsump1.jpg.cce2add2d922eadd3c109fb7c59342f1.jpg

Mått på sumpen och inre struktur

 

42411657_Combinedsump2.jpg.d586584b0fe76b99ac7316c1862da9f7.jpg

Yttre mått på sumpen

 

1519966888_Fishroomcombinedsump.jpg.62ade8504b67d6cff903499956972450.jpg

Fiskrummets layout.

 

Jag har konstruerat en utgångspunkt som låter mig starta med ett felles system baserat på separata returpumpar till varje akvarium men som enkelt kan bli 2 system eller göras om så att systemet styrs av en returpump om det är behov för det.
 

Tror ni detta kan funka?
 

I mitt huvud - om jag vill göra 2 system - är det bara att dela av sumpen med 2 skivor glas.. 

Om jag vill köra en felles returpump kan jag bara ta bort små pumparna och koppla på en större eller 2 större om jag vill ha en till varje reol.

Det viktigaste för mig är att det är flexibelt och enkelt å jobba med utrustning och genomföringar då jag aldrig har gjort det förr. 

Med denna layouten finns det möjlighet att koppla på alla sätt och vis med rör, pumpar osv.. så som jag ser det i alla fall. Om någon ser något som kan orsaka problem så speak up!! :)

Det är bara 2 frågor som jag är osäker på.

1). Om jag räknar riktigt på att sumpen klarar av att ta emot allt vatten som kan komma tillbaka vid ett strömavbrott. Höjden i sumpen blir ju 20 cm - om jag har placerat plattan riktigt - och jag tror att sumpen kan ta emot cirka 250 liter vatten.

 

Räknar med att om systemet stoppar får jag tillbaka maximalt 224 liter som mest - räknar då med 2 cm "lyft" i varje akvarium - kan det stämma? @mikoto


2). Vid strömavbrott blir skummaren täckt med vatten/hamnar under vattenlinjen - vad kan jag göra åt det?

 

Tacksam för alla inspel som kommer in.


 

 

Link to post
Share on other sites
1 hour ago, Dimorb said:

2). Vid strömavbrott blir skummaren täckt med vatten/hamnar under vattenlinjen - vad kan jag göra åt det?

 

Ett sätt att lösa det på (som tex jag gjort) är att ha en avdelare i sumpen så att vattenytan i den del där skummaren är betydligt högre än efterföljande sektioner av sumpen. På så vis kommer nivån i de efterföljande sektionerna att behöva höjas till skummarens nivå innan dess vattennivå påverkas. Detta är en mycket smidig lösning om man vill kunna slå av och på returpumpen utan att skummaren skummar över, men den kanske kräver mycket plats om det är så mycket som 250 liter(!?!) som ska sväljas av sumpen...

 

Edited by petnym
Link to post
Share on other sites
1 timme sedan , petnym skrev:

 

Ett sätt att lösa det på (som tex jag gjort) är att ha en avdelare i sumpen så att vattenytan i den del där skummaren är betydligt högre än efterföljande sektioner av sumpen. På så vis kommer nivån i de efterföljande sektionerna att behöva höjas till skummarens nivå innan dess vattennivå påverkas. Detta är en mycket smidig lösning om man vill kunna slå av och på returpumpen utan att skummaren skummar över, men den kanske kräver mycket plats om det är så mycket som 250 liter(!?!) som ska sväljas av sumpen...

 

Jag är dålig på å räkna på det så därför jag vill att någon annan skall se på det :)

Det är 220x85x30 akvarium - 6 st - som skall kunna "falla tillbaka" till sumpen. Må kanske hellre sikta på en extern skummare?

Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, petnym skrev:

 

Ett sätt att lösa det på (som tex jag gjort) är att ha en avdelare i sumpen så att vattenytan i den del där skummaren är betydligt högre än efterföljande sektioner av sumpen. På så vis kommer nivån i de efterföljande sektionerna att behöva höjas till skummarens nivå innan dess vattennivå påverkas. Detta är en mycket smidig lösning om man vill kunna slå av och på returpumpen utan att skummaren skummar över, men den kanske kräver mycket plats om det är så mycket som 250 liter(!?!) som ska sväljas av sumpen...

 

Kan du visa med en bild? 

Link to post
Share on other sites

Jag tror att en ytnivås höjning i akvarierna vid drift på över 1 cm väldigt osannolikt om man inte använder en kam vid avrinningen som kan klogga igen, så din mängd vatten som kommer ner i sumpen vid avstängning är nog klart i överkant. Det är nog mer troligt med runt 100 liter. Men om din sump är specad för att kunna klara tom 200 liter så har du nog ditt på det torra.

 

På det nedersta akvariet skulle jag ha ett av hålen borrat längre ner, 5-10 cm räcker. Så du kan strypa den ledningen med en kran för att balansera flödet och få det tyst. Då du har 40 mm kopplingar så kan du nog hantera de flesta låga till mellan flöden även om det inte är optimalt att ha genomföringarna på sidan av rutan istället för botten.

 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som sker om skummaren blir helt täckt men det är nog inget problem. I värsta fall flyter den men jag tror den kommer stå kvar bara och hamna under vattenytan, du får tömma koppen bara efter avbrottet. Även om den skulle flyta lite så seglar den nog ner igen när vattenytan sjunker tillbaka. Mest troligt är att den bara blir dränkt. Men det är en bra ursäkt för att du ska tömma din kopp ofta och sköta skummaren 🙂

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...