Gå till innehåll

Rickes 180 Liters


Ricke

Rekommenderade inlägg

Vad heter denna Anemonen? Har ett gäng, någon som vet hur stora de kan bli?

Pest anemon eller majano anemon. Är fina men kan föröka sig fort och förpesta hela karet. Har starkt nässelgift och ger sig inte förän den äger platsen där den sitter

Utrotas med samma metod som glasroser (Aiptasia)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 2 veckor senare...
  • 1 månad senare...

** Lånar tåten lite och berättar mer **

Såhär tänkte jag, har köpt en 3mm aluminiumplåt som jag skall montera Arcadias hållare under. Med denna konfig så blir det 7mm över totalt på kanterna :)

http://www.aquaristic.net/shop/out/oxbaseshop/html/0/dyn_images/1/122010_p1.jpg

Med dessa så slipper jag lite onödig elektronik under locket är tanken.

För att evakuera värme så kommer det behövas fläktar, har inte bestämt hur många ännu men någon sorts 12 Volts PC-fläktar lär det bli. Säkert en bra idé att överdimensionera lite så att en kan paja utan att det ställer till med katastrof.

Locket behöver säkert inte vara 3mm men jag valde det för att det skulle gå att försänka skruvar som håller allt lite bättre.

Ovansidan tänkte jag lacka matta svart men undersidan har jag inte bestämt mig för ännu. Endera kan man ju ställa sig och polera upp lite glans i aluminiumet (är säkert blankt en hel vecka då:) eller så målar jag det bara matt vitt.

Ett sidospår jag har är att sätta dit en vägg på undersidan så att inget direktljus faller på glaset. Det borde se liite snyggare ut då...???!!!?

Hela härligheten sitter sedan med rostfria båtgångjärn i innerbakkant. Öppnas som en motorhuv m.a.o.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...

Jag har aldrig märkt någon skillnad på tålighet.

Eldräkan är lite hemligare, brukar komma fram när man matar. Kan vara osynlig annars.

Putssarräkan sitter ju på sin putsarstation och är framme utom när den ömsar skal. Putsarräkor gör lite nytta när de putsar parasiter. En del verkar dock tämligen obenägna i akvarium. Kanske för mätta?

Ha gärna räkor i par för då blir det yngel som är mums för fiskar och lägre djur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag tycker det, färgerna på knapparna blir mer grön och på skivanemonerna mer rött, vet ju dok inite hur det blir på fisken sen. Sedan inbillar jag mej att det ser blått ut när man dyker i saltvatten "IRL", som sagt kör jag lowtech o har inte upplevt några problem än, men det lär väl dyka upp när jag börjar tillsätta fisk som skitar ner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...