Gå till innehåll

Rickes 180 Liters


Ricke

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag tänkte höra vad ni tror om denna akvarie starten om den kan funka eller är det något som jag bör ändra på?

Jag har inte allt för stor budget så ni vet.

180L

Dubbellysrörsramp med 1st Coralstar 30W o 1st Powerglo 30 W.

Skummare Tunze 3115 för akvarium upp till 400 liter.

Cirkulation pump 3000 L/H

Levande Sten = ca 15 -20kg

Död Levande Sten = 10 kg

Sen salt och tester så klart.

osmos när plånboken tillåter.

Fiskar

2st Clownfiskar

1st Gramma Loreto

1st Ecsenius bicolor

2st Putsarräkor

Efter några månader när karet är stabilt.

1st Dvärgkejsare

Sen någon mjukkorall.

Tror ni detta kan funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jag är ingen expert men..

Ljuset är lite klent för koraller, försök peta in ett till rör.

Skaffa osmos direkt istället för att vänta med den.

Sen finns det en del enkla koraller som e bra för oss nybörjare.

Bla. stjärnpolyper (claviura virdis? kan inte stava ;) )

Sen kanske du borde skaffa någon form av ytvattenrenare.. tex Fluvals som man bara kopplar till en liten maxi-jet eller annan pump.

Nu låter jag experterna göra sina utlåtanden innan jag skriver något dumt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har möjlighet så vänta med att fylla karet med vatten tills du kan skaffa en Osmos. Allt för att få så bra vatten som möjligt från början. Har du otur så kan du få en skaplig algblomning direkt som är svår att bli av med om du bara kör med vatten direkt från kranen.

Mandarinen bör du inte ha i ett så pass "litet" kar med så lite sten. Dessa fiskar lever på de vad dom kan hitta på stenen även om vissa kan ta artemia mm. Så minst 4-500 liter och 70-80 kg sten är mina rekomendationer / mandarin. Risken är stor att mandarinen dör av svält annars.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej

Jag tänkte starta med osmos vatten som jag skaffar från butik. Sen funderar jag på sump fast har inte fattat bygget riktigt än.

Möjligen slänger jag in ett rör till om det skulle se klent ut.

Mandarinen går bort okej, finns det någon annan snygg färggrann fisk ni kan rekomendera?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Nu så var akvariet igång med Levande sten o några små korallfraggar. men nu harv jag fått problem med skumaren det är en "Tunze 3115" och den skummar ur koppen på några sekunder hur gör jag för att ändra hastigheten? Vattnet som blir i koppen är ju rent, Har kört i 2 dagar nu första utan skummare.

Hur mycket av skummaren ska vara under vattnet?

Kan man vänta med att köra skummaren tills man har i fisk?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den betraktas väl som en relativt enkel fisk. Nemateleotris Magnifica är också vacker men den är lite skyggare än vad Decora är.

Jag har själv en Nemateleotris Magnifica och den är inte vad jag kallar skygg. Skulle vilja säga att mina fröknar som är tuffa är ungefär lika skygg som min Nemateleotris Magnifica. Nu är ju allt individuellt. Jag har bara en ensam men jag läste på lite bättre efter att jag köpt den och konstaterade att det rekomenderas att ha 2 st Nemateleotris då de inte blir lika skygga då. Det är lite pinsamt att läsa på efter då det är mycket bättre att göra det innan!

Jag vågar inte utala mig om din skummare då jag inte har den själv. Men om du går in på Simontorps hemsida har dom svenska instruktioner till det mesta.

Om jag hade varit du hade jag kört skummaren minst tills du får den att inte skumma över. När det fungerar får du fundera på om det är värt att köra den men då kan du lika gärna köra den som att låta den stå. Ni med erfarenhet får väll läxa upp mig om det är fel. Om du läser instruktionen så kommer du säkert på hur du ska ställa in den. Jag hade samma problem själv innan jag lärde känna skummaren. När jag väl gjort det lät jag den skumma under hela inkörningen då det är bra för vattnets syresättning samt att amoniaken försvinner där med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag får ändra mig lite om skyggheten på Magnifican. Den var ett par veckor mycket skygg och blev lite hunsad av Decoran, men nu är rollerna snarare ombytta och den är framme större delen av tiden.

Har läst att de vill ha ett revir på 20 cm på höjden annars blir det slagsmål. Så om man t.ex. har ett 50 cm djupt akvarium bör man max ha två

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var karet igång o jag har fått ordning på skummaren. Måste säga att det är kul o titta på alla småkryp o fraggar jag fått med stenen.

Nu är frågan bara hur man ska göra sedan när man tillsätter mer LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...