Gå till innehåll

Rickes 180 Liters


Ricke

Rekommenderade inlägg

I regel brukar man säga 1 mandarin per 50 kg Ls.

Men om den ätar stödfoder så går det bra. om den inte äter som den ska kan du köra med glasburks tricket(såg en länk till en sida här på SG).

Du tar pellets och lägger i en glas burk(vänta tills pelletsen sjunker).sen lägger du glasburken på sidan i karet och håller tummarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 95
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag beslöt mej för att gallra bort lite mackroalger så man kan se in i karet lite mer.

Har även en tanke på att skaffa en liten kirurg som kan få beta mina mackro, En liten fodervärd hehe, Någon som har nått tips på en som inte växer så värst fort o äter bra?

post-2373-14468914338271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för algbetande fisk ?

Ditt kar verkar spraka av macroalger. En dröm för "macrolovers".

Vad mäter du för värden på Nitrat och Fosfat ?

Doserar du någon form av tillsatser ?

Ditt kar är intressant. Är din tanke att göra dej av helt med algerna eller vill du behålla lite ? Vad har du för planer? Berätta mer.

mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min tanke är att inte ha så värst mycket mackroalger. Sen har jag inte mätt mina värden på ett bra tag, har studerat livet i karet istället och försökt tyda det. Jag tillsätter inga ämnen alls utom nytt salt vad vattenbyten.

Den algätande fisken är Ecsenius bicolor, men den käkar inte så mycket mackro tyvärr. Även fröknarna betar lite alger.

Så min plan är att få ett kar så snyggt som möjligt utan en massa tillsatser och dyr utrustning.

Jag har inga Stenkoraller än så det underlättar skötseln av mitt kar en del.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, nu ska jag ta detta en gång.

Du byter vatten för att tillsätta ämnen som förbrukas. Så förbrukning anser du att du har i karet.

Om du har tex 150 liter vatten i karet (om man tar bort lite för levande sten mm)

Du gör vatten byten på låt säga 10 %

Alltså tar du ut 15 liter vatten. Det är då kvar 135 liter vatten.

De 15 literna du tog ut saknar en del ämnen som du anser har förbrukats och de 135 literna som är kvar saknar ju med ämnen eftersom de har samma parametrar som de 15 liter du tog ut.

Du har blandat 15 liter nytt vatten med perfekta värden.

När du häller dessa 15 liter i dina 135 liter så kan dessa inte erätta det som saknas i dina 135 liter eftersom de bara har perfekta parametrar för dina 15 liter.

Alltså minskar du på det som förbrukas sakta men säkert.

Det här är mitt sätt att se på det hela.

Inga pekpinnar bara mina tankar som kanske kan va nåt att blanda med egna eller andras.

mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jo, men då menar du att algerna frodas för att det finns för lite spårämnen?

Läste någonstans att macroalgerna fungerade som nedbrytare av nitrat?

Men jag har inte märkt något negativt utom algena på 1år i karet, fisken mår bra inga sjukdommar, korallerna är utslagna osv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej där tolkar du mej lite fel. Det jag skrev avsåg att du inte tillför något mer än vid vattenbyten. Inget om din algväxt. Vattenbyten är en viktig export av saker man inte vill ha kvar i karet däremot och det kan hjälpa till vid alginvasioner.

Det stämmer alger gynnas av nitrat.

Vad jag skrev är mitt sätt att ha saltvattensakvarium. Det finns många sätt. Att du inte sett några negativa effekter på dina fiskar och korall är enligt mej pga att det inte är något som sker snabbt med utarmning av spårelement och andra ämnen. Det är en sak med vad som är optimalt för djuren i ditt akvarium och en annan vad som duger enligt mej.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att vid vattenbyten tar man bort dåliga saker ur karet o tillsätter fräsha nya ämnen. Så vad tycker du jag ska ändar på så det "Duger" för dej?

Jag tänker inte slänga ut flera tusen på massa medel/teknik som jag tydligen inte är i jätte nöd av.

Finns akvarier som folk lagt ner flera tusen på som kraschat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej Ricke,

Det är ditt akvarium. "Duger för Ted" har inget att göra med ditt akvarium.

Att tillsätta spårämnen kostar inte några förmögenheter. Det finns ett otal alternativ.

Allt ifrån All in one lösningar till andra lite mer uppdelat där man tillåts exprimententera lite själv. Dom flesta producenter har sitt sätt att se på vad som är rätt och riktigt samt att de är olika starkt koncentrerade. Som akvarist hittar man oftast en lösning som passar en själv bäst. De e bara att kika bland allt som finns och hitta nåt som du tror passar ditt egna rev.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det är mitt kar ;), men jag tänkte om du hade något tips på att få bukt med algbaljan ;) jag har rensat ytterligare nu för Outbacker här på guiden ville ha kirurgkäk :)

Jag börjar nog tillsätta medel när jag skaffar någon sps/Lps korall. Det kommer innom en snar framtid :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag vet att det är mitt kar ;), men jag tänkte om du hade något tips på att få bukt med algbaljan ;) jag har rensat ytterligare nu för Outbacker här på guiden ville ha kirurgkäk :)

Jag börjar nog tillsätta medel när jag skaffar någon sps/Lps korall. Det kommer innom en snar framtid :)

Hej! Som jag skrev nån gång så gillar jag ditt kar...makroalger är snyggt tycker jag, o genom att skörda dom så transporterar du bort nitrat o fosfat ur hela systemet. Jag tycker precis som Ted att vattenbyten är otillräckligt för att ersätta de ämnen som förbrukas i ett kar. Spårelement förbrukas långsamt, så där kanske vattenbyten räcker ett bra tag, om du byter hyffsade mängder med ett bra salt. men Ca o KH, de utarmas betydligt snabbare, o kan inte kompenseras med vattenbyten. Dina alger kan bero på att du har felaktiga värden där, o därmed en låg förkalkningshastighet i akvariet, alltså bildning av calciumkarbonat. i ett sådant läge kan andra alger därför få större utrymme. Mitt råd är att du mäter kalcium o kH, o sen köper precis de som Ted skriver, ett preparat som tillsätter kalcium o kh på ett balanserat sätt, tills du har rätt värden där. Ett är saliferts all in one, ett annat är tropic marines bio calcium. detta är enkelt o billigt. Sen bör du också kolla vad du har i fosfat. ett värde över 0.04 kan va orsaken. Där finns isåfall fosfatadsorberande media (järnhydroxid), som du kan lägga i en filterstrumpa i ett filterfack, eller ännu hellre i en reaktor. Tänk på att justera dina värden långsamt, var försiktigt med doseringarna. Återkom gärna med dina värden på ca o kh...vore mkt intressant att veta dessa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algbegränsning = Näringsbegränsning. Rensa så mycket du kan för hand. Ta reda på var källan till näringen är. Matar du för mycket ? Skummaren ineffektiv ? Osmos i gott skick ? Att göra sig av med fosfater och nitrater finns det många olika varianter på. Det är en stor del av vägvalen som akvarist. Mitt råd är att kika runt och se vad som passar dej. Det finns medel som tar bort alger men eftersom medlen inte tar bort anledningen till algernas fotfäste så blir de ofta som en av veckotidningarnas bantningsmetoder och problemet finns snart på plats igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Algbegränsning = Näringsbegränsning. Rensa så mycket du kan för hand. Ta reda på var källan till näringen är. Matar du för mycket ? Skummaren ineffektiv ? Osmos i gott skick ? Att göra sig av med fosfater och nitrater finns det många olika varianter på. Det är en stor del av vägvalen som akvarist. Mitt råd är att kika runt och se vad som passar dej. Det finns medel som tar bort alger men eftersom medlen inte tar bort anledningen till algernas fotfäste så blir de ofta som en av veckotidningarnas bantningsmetoder och problemet finns snart på plats igen.

Jag börjar låta som ett karbonpapper, men jag håller med Ted igen. Utan näringsämnen inga alger...därav min undran över dina fosfatvärden. Om du mäter upp dessa inklusive nitrat, nitrir, ca, o kh, så kan vi kanske komma lite närmare. Fosfat finns i alla system, bundet organiskt, samt oorganiskt. De kan vara bundet till kalciumkarbonat i stenen, sanden mm, så de kan va mkt svårt att bli av med om du inte använder dej av en fosfatremover...men annars håller jag med ted att man i första hand skall eliminera källan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Inatt gjorde min blenny en hitta nemo och simma in i min ytavrinning tyvärr så strök den med :( , så nu har jag bestämt att uppgadera mitt kar till ett 338Liters så de inte ska försöka rymma ;).

Har insett att man kan ha mer intressanta fiskar i ett större kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...