Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

Ja, som ni säkert såg i en annan tråd tänkte jag dra igång ett sötvattenskar för att ha något att glo på medans jag byggde på mitt nya projekt. Men jag övergav tillslut den idén för efter att ha provat på salt så kändes ett sötkar som ett rejält nerbyte ;) Men nu har även det nya projektet ändrat form.. Har avbeställt 250l burken för jag har fått massa andra idéer och jag vet inte riktigt vad jag ska göra.. det har nu börjat luta åt ett AM Chromis. Vi får se vad som händer. Nog om det och åter till det aktuella karet.

Ska starta upp det igen och göra det rätt.

Blir samma burk på 105l.

Har beställt osmos+nitrafilter från pwss som borde komma i nästa vecka

så har jag även köpt en aqualine buschke 150w MH armatur av mickegsi här på forumet som jag

också hoppas kommer i nästa vecka. Sen ett 30w blårör som komplement.

Skummaren blir min Terra-Nova Beast 400p. Cirkulation vet jag inte riktigt än, men det lutar åt en Marea Stream.

Har första tjing på 40kg LS, men jag vet inte hur mycket som får plats i lillburken, så vi får se hur mycket det blir.

Ja, det var väl läget just nu.. planen är att det ska fyllas med vatten och ls till nästa helg. beroende på när osmosen kommer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tjenare!

Låter som om du är grabben med många järn i elden! Vad har du för tidsplaner på tidsfördrivet kontra det riktiga karet?

Måste hålla med om att det är roliga med salt än sött. Nu i alla fall. Har själv svårt att lägga någon energi på söttvattenskaret som är i drift nu när jag håller på arr starta salt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anledningen till att det nya/större projektet tar sådan tid är att jag har sådan beslutsångest. ;)

först var planen ett standard 250. Men nu börjar jag bli mer o mer sugen på ett kubformat akvarium.

typ 60x60x60.

Och i det lilla akvariet var det tänkt att jag bara skulle förvara LS.

Men så blev det inte :) Så nu drar jag igång lillburken igen medans jag funderar och klurar på vad det är för akvarium jag ska bygga nästa på. Finns så mycket snygga burkar med lite udda mått, så jag tror inte det blir "standard" mått iaf. En personlig favorit är ju Teds runda burk, förbaskat snygg.. men jag tror det blir en kub för mig tillslut, om jag någonsin kan bestämma mig. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ju ett AM Chromis och om/när jag köper större så kommer jag utan tvekan snegla på kubformat igen. Skulle dock nog nöja mig med 60-70 på höjden även om de andra dimensionerna blir större för att kunna använda tunnare glas och svagare belysning. Skulle även kunna tänka mig ett akvarie som är djupare än vad det är brett, men då får det nog bli en inbyggnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är läckert med en kub. Har sneglat på många fina kubakvarium, bla ditt Gustav, och jag tycker det är riktigt läckert.

Nu till en liten fråga.. Är det någon skillnad på olika fabrikats salt?

Den lokala affären brukar ta hem "Red Sea Salt", men jag har inte hört talas om det tidigare. De flesta verkar ju använda sig av Reef Crystals. Har iaf köpt ett par påsar, tänkte bara "salt som salt.." men det kanske är skillnad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu börjar det hända grejer... MH armaturen har kommit, ska hämta den på posten på vägen hem från jobbet.

Tusen tack till Mickegsi här på forumet för en snabb och bra affär! :)

Ikväll så kommer jag fylla i lite vatten så imorgon ska det förhoppningsvis vara färdigblandat så jag kan lägga i lite sten.

Tack h0llowman för osmosvattnet :)

Min egen osmos bör dyka upp i slutet på veckan tillsammans med lite annat godis från pwss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja, burken blev bara halvfull. Men osmosen är ju på ingång från pwss.

MH armaturen blev på tok för liten för den här burken, kommer passa bättre på nästa så vi får se hur belysningen blir på den här burken. lutar åt 3x30w T8 borde duga när det bara blir ett par fiskar och lite stjärnpolyper i burken.

Har bestämt mig till 99% nu att nästa burk blir lite av en chromis kopia på 60x60x60 med en mindre sump, mest till för att gömma skummaren.

men såklart pajade min bil idag så akvariebyggandet får vänta ännu längre..

jaja, det börjar likna akvarie här hemma igen nu iaf.

allt skrot från skummaren som hänger ner kommer döljas bakom sten.

post-2037-14468912661137_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det lutar åt det... 60x60x60 verkar det bli ifall det blir kub. det borde väl bli runt 200l? Matte är inte min starka sida och jag orkar inte plocka fram miniräknaren :)

Burk & bänk är det minsta bekymret, det jag klurar på just nu är belysningen..

Impulsköpte en 150w mh armatur som jag tänkte använda om det blev ett mindre kubakvarium.

Helst vill jag använda den armaturen för den är liten och skapligt snygg så man kan ha den hängandes över burken.

Har även en 250w armatur som är stor och ful som stryk som jag skulle bli tvungen att bygga ett skåp till.

Frågan är ju hur långt man kommer med en 150w och sen tänkte jag ha en 55w t5 compact som komplement, bifogar en bild på röret jag tänkte använda.

Om det räcker eller ej beror ju såklart på vad som ska vara i akvariet, men det blir till en början mest lätta mjukkoraller och skivanemoner.

Vill som sagt helst inte bygga en överdel att gömma 250w armaturen i, är rädd att det kommer se fult ut när möbeln bli så hög och smal (överdelen blir ju runt 50cm om armaturen ska sitta ca 30cm över vattenytan).

Mycket att klura på.. Vill ju få allt rätt från början.

post-2037-14468912661891_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du klarar ju matten bra. 6*6*6=216. Sen blir det ju inte riktigt sant då det är innermåtten som räknas om du ska räkna vattenvolýmen. Jag skulle uppskatta att du hamnar precis under 200 l om man räknar med 5 mm glas och lite marginal tills det rinner över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var jag inte långt ifrån med min gissning på 200l :)

Var precis ner till djuraffären och bad om en offert på ett helglasakvarium, svart sillikon, borrat 32mm och med måtten 60x60x60. Får se om det blir ett sådant.. måste bara överlägga med inredningsdiktatorn där hemma ;)

ett litet inköp blev det iaf. en jäger 150w doppvärmare. får se om den ens behövs när det kommer en mh lampa över karet... min förra fick för sig att balla ur och tempen låg på 35 grader när jag märkte det, tur att det bara är osmosvatten i akvariet

har haft otur som sjutton med mina doppvärmare, alla pajar och kokar akvariet. förlorade ca 20 malawis en gång i tiden på det viset. men nu har det varit tomt när de har fått frispel som tur var.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

då var jag inte långt ifrån med min gissning på 200l :)

ett litet inköp blev det iaf. en jäger 150w doppvärmare. får se om den ens behövs när det kommer en mh lampa över karet... min förra fick för sig att balla ur och tempen låg på 35 grader när jag märkte det, tur att det bara är osmosvatten i akvariet

Om det var en gissning så var den inte dålig alls. Jag räknade ut och fick samma svar. Jag tror att du kommer behöva doppvärmaren för jag gissar att du inte kommer ha MH tänd dygnet runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack Chrille, fick iaf en liten fingervisning om vad det kan kosta. jag vill ha 60x60x60.

på hemsidan du länkade till kostade ett 55x55x55 ca 750 och ett 65x65x65 kostade ca 1750.

så nånstans i mitten då ;)

är fortfarande lite i valet och kvalet ang belysningen.. får se vad det blir på den fronten.

tänkte iaf beställa hem en kub i slutet av månaden och börja snickra på möbeln. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch o fy... har meckat med bilen idag, det som verkade vara ett enkelt fel visade sig vara ett trasigt bromsok.

där försvann 1500,- från akvariebudgeten.. :(

jaja, shit happens... nu är det iaf vatten i nuvarande burken. Tusen tack Peter/H0llowman för vattnet!

Håller på att blanda i salt nu.

En liten fråga om det, hur länge bör jag vänta med att lägga i LS efter att allt salt har blandats i?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

usch o fy... har meckat med bilen idag, det som verkade vara ett enkelt fel visade sig vara ett trasigt bromsok.

där försvann 1500,- från akvariebudgeten.. :(

jaja, shit happens... nu är det iaf vatten i nuvarande burken. Tusen tack Peter/H0llowman för vattnet!

Håller på att blanda i salt nu.

En liten fråga om det, hur länge bör jag vänta med att lägga i LS efter att allt salt har blandats i?

Låter so om du har en gammal SAAB! Stämmer det så kan du fixa det själv! Inte kul att lägga pengar på bilrep istället!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter so om du har en gammal SAAB! Stämmer det så kan du fixa det själv! Inte kul att lägga pengar på bilrep istället!

Nej du, jag sätter mig inte frivilligt i en Saab (förlåt till ev. saabmänniskor här inne.) ;)

Det är en gammal Audi. Trodde bara att kolven hade kärvat fast i oket iom att packningen var trasig.

Men oket var kört.

Nog om bilar och åter till akvarium!

Jag tror min skummare har pajat. Det konstiga är att den är knappt använd, och nu när jag kopplade in den så lät pumpen lite konstigt och det kommer inte microbubblor i röret utan stooora bubblor.

Vad tror ni det kan vara för fel? Det är en Terra-Nova Beast 400p. Något med impellern kanske?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej du, jag sätter mig inte frivilligt i en Saab (förlåt till ev. saabmänniskor här inne.) ;)

Jag tror min skummare har pajat. Det konstiga är att den är knappt använd, och nu när jag kopplade in den så lät pumpen lite konstigt och det kommer inte microbubblor i röret utan stooora bubblor.

Vad tror ni det kan vara för fel? Det är en Terra-Nova Beast 400p. Något med impellern kanske?

Köpte inte du din skummare rätt nyligen? Har du hört med säljaren om ev reklamation eller hur du ska göra?

Har du delat på pumpen och sett så att den ser hel ut och även kört den löst så att du ser att den pumpar ordetligt?

Lycka till!

MVH En saabägare!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu funkar skummaren igen.. det enda jag gjorde var att plocka isär pumpen, konstatera att allt var helt och rent, satte ihop den igen och så funkade den. :snurrig:

Köpte den privat, så jag tror inte det hade varit tal om reklamation.

Men det gör ju inget nu när den funkar igen. Måste bara bygga en bubbelfälla, för den spottar ut massvis med microbubblor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har det hänt lite mer... Fick hem stenen idag. Var betydligt mer sten än vad jag räknat med, men vad gör det när man ska starta större så småningom :)

Vet inte exakt hur mycket sten det är. men runt 30-40 kg kanske? Tunnan, stenen och runt 5-10l vatten vägde 55kg iaf. Har inte möblerat något utan jag slängde bara i stenen.

Passade även på att testa hållfastheten i glaset.. tappade en av de största stenarna rakt ner i bottenglaset, men som tur var höll det. :skrattar:

Vattnet blev lite grumligt när jag la i stenen, ska sätta på filterpatronen på powerhead pumpen så det ordnar upp sig.

Nu ska jag bara mecka upp mh armaturen, sen börjar väntetiden :)

Och så ska jag fixa ett nytt fäste till pumpen som ligger på stenarna då det var spårlöst borta..

post-2037-14468912668864_thumb.jpg

post-2037-14468912669026_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...