Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ja nu har stenen äntligen letat sig i.. vattnet räckte nästan.

räknade lite fel när jag hade i saltet så jag var tvungen att hälla i 2-3l kranvatten för att jämna ut.

sen när stenen kom i så steg vattnet rätt så fort ;)

tack för länkarna gustav. då har man lärt sig något nytt idag också :)

imorgon ska jag försöka hinna med att möblera lite, just nu är allting bara nedkastat i akvariet.

sen kommer nästa bekymmer, belysningen.. akvariet är bara 30cm djup så det är svårt att få plats med vettig belysning. det jag funderar på är om man enbart kan köra med MH?

blir tajt att få in ett blårör, kanske får bygga mig en överdel och sen sätta dit en lysrörshållare i framkant.

har ju några veckor på sig att klura ut det..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Har inte möblerat något utan jag slängde bara i stenen...

Du gör som mig. Slänger först i stenen och sen försöker lägga dom i någon bra ordning. Jag som också gör på detta mycket intellektuella sätt önskar dig lycka till med möbleringen!;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja vi får se om jag hinner möblera och fota lite ikväll. Vet dock inte riktigt hur jag ska möblera.

Är så mycket sten i ett så litet akvarium.. får se hur det blir.. var tre fyra st. stora platta stenar, så man kanske kan få till lite snygga överhäng.. prio 1 ikväll är iaf att laga min bilj-vel, fick delarna idag och blev rånad på 1500,-.

En liten belysningsfråga.. tror ni det räcker (blir nog bara några mjukisar, lite fisk och en städpatrull i burken) med en 150w mh som belysning? kommer kanske bli lite skuggigt ut mot kortsidorna. men jag har väldigt begränsat utrymme för belysning. Vill helst inte köpa mer grejer till den här burken utan använda det jag har och lägga pengarna på nästa burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är nog den varianten som blir bäst. Då kommer vi till nästa fråga.. hur nära ytan ska man sätta MH'n?

har hört om 20-30cm, är det där någonstans som blir bäst? Tänkte sen bygga en överdel ungefär så som du gjorde i ditt lilla akvarie Svärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

f*n rent ut sagt att jag inte satte upp konsoller att hänga mh armaturen i innan jag fyllde upp burken.

nu blir det till att täcka in akvariet i byggplast och släpa hem en rejäl damsugare. Lär ju inte vara bra med borrdamm i vattnet..

Har iaf försökt möblera lite. Min sambo sa att "det är för mycket sten", jag själv sa "nej, akvariet är för litet" ;)

Men lite bättre blev det iaf. Om en vecka tänkte jag börja smyga igång med ljuset och sen om nitrat och fosfat ligger skapligt ska mina eremiter flytta hem igen. kommer bli kul att försöka få tag på dem i en 420l burk med 90kg sten :) men det går nog, dom brukar vara framme och spatsera.

post-2037-14468912682832_thumb.jpg

post-2037-14468912683062_thumb.jpg

post-2037-14468912683241_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en till fråga.. killen som har tagit hand om mina eremiter medans jag startade om ska plocka ur all sin sten idag för att göra om i burken, tänkte då passa på att fånga in eremiterna igen. är lite jobbigt annars när de har 90kg sten att gömma sig i.

frågan är bara om jag kan sätta i dem i akvariet redan? startade upp det för 2 veckor sedan med nytt vatten och icke inkörd LS. Har inga tester hemma, men ska låna och kolla ikväll.

Annars får jag plocka fram ett gammalt yngelakvarium, ta lite inkört vatten och LS och köra ett temporärt eremit nano :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av eremiter är att de är väldigt okänsliga för vattenkvalitet.

Då tolkar jag det som att dom kan flytta in (?). Tar hem dom imorgon så jag hinner kolla av vattnet först så det inte är helt åt h-e.

annars blir det 10l eremit nano med 2kg sten :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

låter bra, för nu blev det så att de måste flytta hem ikväll.

ska bli kul med lite liv i burken igen :)

Ta med ficklampan när karet varit totalt mörkt en stund ska du se att karet inte är dött. Roligt att se det som lever redan innan det levande är i karet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en pannlampa ;)

Möblerade om lite idag då jag hämtade hem mer sten... blev skitfult :( plockar ur all sten imorgon och gör om från början. Det är svårmöblerat när man bara har 30cm djup. Kanske bara är jag som är överdrivet petig med stenarna iofs. Skulle kunna stå och möblera en vecka i sträck, blir aldrig nöjd :P

Såg även en krabbklo komma flytande.. så jag misstänker att jag har en krabba i burken som har bytt skal. hoppas det inte är en elak typ...

aaaargh.. jag är så sur just nu för att jag inte får till stenen så jag är nöjd med den.

lika bra att lägga ner för idag och ta nya tag imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehehe känner igen det är med att vara nöjd med stenen man kan blit tokig på minsta lilla fel ..

som tur var fick jag till det på första försöket =P.... det är klart nog skulle jag vilja flytta lite på vissa stena men nääää inte det för ska man flytta på 1-2 stena blir det fler i slutändan ....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering:

Iom att jag fick loss lite pengar då jag sålde en av mina gitarrer så skiter jag i att fortsätta utveckla den här burken.

Folk kör ju fish-only, så det här får vara ett "hermit-only" kar tills det andra är igång ;)

Beställer nog ett akvarium i nästa vecka.. men jag vet fortfarande inte vad jag ska ha :smiley5:

har även gjort mig av med fet-stereon, så nu fick jag genast mer plats i vardagsrummet.

kanske blir ett 100x60x50... äääh.. nu ska jag slappa ner mig i soffan med ett glas Mòr och fundera lite, jag återkommer ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känner mig lite lätt schizo när man skriver i 2 trådar om nästan samma sak..

men så här är det iaf. ny burk på g, men det är en annan tråd..

den här burken lär ju iofs gå tills den nya är igång, klarar mig inte utan akvarium :)

har meckat lite mer med belysningen, ville inte borra upp MH'n och få fula hål i väggen för det andra akvariet kommer stå på ett annat stället. men däremot lyckades jag klämma in 3x30w T8, så det är skapligt ljus nu iaf.

burken har väl varit igång 3 veckor tror jag, håller på att vänja in ljuset för fullt. kör 4-5 timmar per dag, ska öka på en timme imorgon.

när jag kommit upp i 10-12 timmar så får min stjärnpolyp flytta hem igen och så kommer det nog smita ner en fisk eller två så eremiterna får sällskap. och kanske nån mer liten fragg av nån mjukis.

har som sagt åkt på lite oförutsedda utgifter då min bil har gått sönder 2 ggr inom loppet av en vecka :(

så tidsplanen för den nya burken flyttas framåt. nu blev det ju en större burk än jag först räknat med så det kommer kosta lite mer då jag lär ja större skummare och grejer till sump.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...