Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

man är väl bildgalen.. här är lite fler.. har äntligen fått till stenarna så jag är nöjd, men jag har 5kg till som jag inte vet var jag ska göra av, får väl vänta tills det nya karet är på plats. men jag måste verkligen fixa en bubbelfälla till skummaren, ni ser ju på bilderna hur det ser ut.. inte kul.. och så fullösningen på belysningen.

och till sist en bild på en av de tre invånarna. den lilla gynnaren på bilden fastnade med skalet i insuget på en av pumparna idag. tyckte det var lite dåligt med flås i pumpen när jag möblerade om, sen såg jag 4 blåa ben som sprattlade frenetiskt vid insuget :) som tur var så hade han åkt in med skalet först så han klarade sig.

post-2037-1446891272262_thumb.jpg

post-2037-14468912722815_thumb.jpg

post-2037-14468912723014_thumb.jpg

post-2037-14468912723135_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok! kanske ska testa det till o börja med.. annars bygger jag en bubbelfälla som amerikanarna har gjort, finns "ritningar" på reef central. lite pvc-rör och grovt filter.

men jag har returröet så att det ligger kanske ~ 1dm under vattenytan. kanske ska testa att ha det ovanför?

får mecka lite i helgen och se ifall det blir bättre med lite filtermatta i röret..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Modden som jänkarna gör är väl att dom sätter filtermatta runt ett hålborrat rör ?

Tycker för övrigt att deras standard modell av Beast verkar bättre. Dom har ju rör istället för slangen mellan pump och skummare. Verkar ju även ha rör istället för flexislangen som sitter på våran retur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,stoppa inget i retur röret,när det sammlas skräp i filter mattan flödar skummaren över,då får man torka vatten.Mvh stefan

Går ju inte göra på nått annat sätt. Att bara låta alla bubblorna fara ut i karet är då för mig otänkbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Modden som jänkarna gör är väl att dom sätter filtermatta runt ett hålborrat rör ?

Tycker för övrigt att deras standard modell av Beast verkar bättre. Dom har ju rör istället för slangen mellan pump och skummare. Verkar ju även ha rör istället för flexislangen som sitter på våran retur.

Ja precis.. en 90 böj ner, en 90 böj tillbaka, sen ett rakt rör fullt i hål och trä över ett filter.

Håller med om att coralife ss känns lite bättre, men det är ju inte så svårt att byta ut slangarna mot rör om man vill :)

Hej,stoppa inget i retur röret,när det sammlas skräp i filter mattan flödar skummaren över,då får man torka vatten.Mvh stefan

Jo så långt är jag med, om jag nu testar den metoden (lutar åt det) så kommer jag hålla järnkoll på returen så det inte blir översvämmning. Det ser för jäkligt ut med massa småbubblor i karet så något måste göras iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har testat lite nu.. men filtermattan jag hade hemma var inte tillräckligt grov..

tryckte jag inte så mycket att de satt fast flödade skummaren över, tryckte jag i lite mindre så blev det mindre luftbubblor men efter ett tag så spolades filtermattan ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar då perfekt för mig. Blir bara lite bubblor precis vid mynningen som sticker direkt till ytan utan att åka runt i karet. Har även satt en slang på nippeln från ljuddämparen och en syresten på den, insugsljudet är nu helt borta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja jag ska testa att mecka lite mer med skummaren, men jag tycker att bubblorna har avtagit lite nu när den har varit igång snart en månad och blivit lite inkörd.

Har börjat få lite bruna alger (som ni ser längst ner till vänster på bilden), men jag har inget mätbart fosfat i burken. Blir till att köpa lite sniglar nu som får beta av algerna...

Idag satte jag upp mh-armaturen över burken. jäklar vilket härligt ljus det blev jämfört med t8'or :)

men nu får jag inte plats med något blårör.. akvariet är ju så smalt att när jag hade en ramp med ett blårör på så skuggade den en tredjedel av akvariet, såg inte bra ut.

har en "Glomat" armaturgrej, avsedd för 2x30w. Man kanske kan köra den med bara 1 rör? tror ni det funkar?

eller kan det strula när det bara sitter ett rör i den?

fasiken at det är så långt kvar till löning.. vill ha en ny lampa och lite andra grejer. och icke att förglömma, börja med 360l burken! :)

post-2037-14468912724636_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ytterligare en uppdatering!

Har meckat fast ett blårör nu också.

Nu ska jag bara fixa en fläkt (antagligen en 120mm datorfläkt) för att hålla tempen i styr, när MH'n hade varit på ca. 6-7 timmar låg tempen på ~29 grader. Men då var det +23 grader ute också. Det är ju sommarväder redan ;)

sen ska jag bygga en överdel, ungefär som den Svärd byggde till sitt 220l.

Sen är det helt klart, då är det bara att hugga tag i 360l burken :)

Vattenvärdena är oförskämt bra, så imorgon köper jag några sniglar som får hjälpa eremiterna att ta hand om algerna som börjar komma. Sen i slutet på månaden så blir det ett par "nemos" så sambon och dottern blir nöjda ;)

post-2037-14468912726159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett par bilder till, sen ger jag mig.. jag lovar ;)

såklart så var det slut på sniglar på djuraffären, så det blir till att vänta..

en liten sammanfattning då i slutet av "bygget".

1x150w MH 10 000k, 1x30w T8 blårör

en maxi-jet 1000 l/h & en aqua clear powerhead 1550 l/h

Jäger 150w doppvärmare, Terra-Nova Beast 400p skummare,

ca. 40-45kg LS, några acropora & montipora fraggar, en grön stjärnpolyp och 3 blåa eremiter.

sen blir det som sagt ett par ocellaris och ev någon mer rolig & liten fisk. är lite sugen på några fröknar, men vet i sjutton om dom kommer uppföra sig.

post-2037-14468912727299_thumb.jpg

post-2037-14468912727568_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jahopp, nu är det bara 2 veckor kvar till löning och vattenvärdena är bra och stabila. med andra ord är det dags att fundera ut vad för fiskarna man ska skaffa sig :)

den preliminära inköpslistan ser ut enligt följande:

5st. sniglar (Tectus och/eller Astrea)

2st. A Ocellaris

Skulle vilja en eller två till fiskar, har ni några tips på några små arter som går bra med clownerna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipsen stig, hexataenia var en läcker fisk.. jag hade en bicolor blennid förut innan burken kraschade, den gillar jag också skarpt. även om det är en ganska tråkig fisk. låg mest i sina favorithål och tittade på clownerna som yrade runt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska själv ha två Percula i mitt kar när det är dags för fiskar.

Är även väldigt sugen på en Centropyge Bicolor, kanske vore nånting för dig ?

ja kanske det.. Men jag tror det blir 2 ocellaris, en hexataenia och 5-10 sniglar nu i början på nästa månad. Kanske en Salaris också..

sen beror det ju på vad butiken i fråga har hemma. Men det verkar som om de ska ha allt hemma.

Nu har jag iaf fått en liten algattack. När jag blandade salt + vatten så räknade jag fel, var tvungen att späda med några lite kranvatten för jag hade lånat ut min osmos.

Jag ökade även på ljuset ganska snabbt, så jag visste att det skulle komma alger..

Och nu, som ett brev på posten, har brunalgerna kommit. Ska rensa lite manuellt, så har jag även beställt en burk rowaphos.

det var ett j-a postande av bilder nu, även fast det inte händer speciellt mycket med och i burken.

men här har ni en liten bild på algsituationen.

post-2037-14468912733991_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hjälp!

Mitt vatten har blivit lite grumligt! Igår kväll var det kristallklart och fint som vanligt, nu på morgonen är det lite lätt grumligt. Vad sjutton kan det vara? Har inte stoppat i något i burken, har inte ändrat belysning, pumpar eller något sådant.

Vad kan det vara? alla vattenvärden är bra förutom lite hög nitrat och en smula fosfat. Men de värdena är inom "uppstarts" ramarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren skummar mer än vanligt nu så det är nog som du säger Stig.

Jag drog igång MH'n rätt snabbt för jag fick acropora fraggar av Stefan Molin när jag var där.

Vet inte hur dom klarar sig om jag drar ner på ljuset?

andra åtgärder? annars får jag väl dra ner på ljuset och offra fraggarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...