Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

Lever alla koraller du fick av mig? Xenian ska fästa relativt snabbt enligt min erfarenhet.

/

Xenian fäste på 4-5 dagar, den lever och frodas. De två andra (har glömt namnet på dem, så du får gärna fräscha upp mitt minne Beppe) var lite knepigare. De "stötte bort" tandpetaren och släppte, nu sitter de enbart fast med gummisnodd lite lagom löst, hoppas det funkar bättre. Tack igen för fraggarna!

vad har du för kamera? du kan oftast ställa in ett M läge (manuellt) där du kan underexponera. Alltså minska intaget av ljus o då få en korrekt exponering. Sen stäng av blixten, går på de flesta kameror!

Jag har en "hobbykamera".. Sony DSC-W5. Går säkert att ställa in precis som du säger, får väl ta oskulden av instruktionsboken och se om man blir klokare ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

jahopp, idag kommer antagligen akvariet flyttas till nya lägenheten. det kommer då hamna lite i skymundan i hobbyrummet medans jag fixar klart det nya akvariet.

så här kommer en sista bild på burken innan den stuvas undan och sedan läggs ner till förmån för större.

på något konstigt sätt känns det lite vemodigt, det började ju ta sig nu och då är det dags att lägga ner :)

mh'n släckt, bara blåröret. men det hoppas jag ni ser ;)

post-2037-14468912826614_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

forum-/bildgalen som man är så måste jag ju rapportera om flytten.

sten och allt vatten fördelades i två 100l tunnor, alla djur packades i påsar.

vi slänge ut gruset, det var duktigt med skit där vill jag lova..

det hände en rätt lustig grej.. när vi hade tömt ur nästan allt vatten så fick två sniglar (en tectus? och en nassarius) frispel och det blev snigelrace upp på framrutan. observera vattennivån vid pilen :)

snigelrace.jpg

nåväl, vi packade ihop allt snabbt som attan. täckte över tunnorna och lastade allt på en släpvagn och drog iväg.

sen var det bara att bubba ner allt till hobbyrummet där burken ska stå så länge.

paplats.jpg

fyllde i 20l nyblandat vatten, resten gammalt och sen stoppade jag i stenen och gjorde en snabbmöblering.

allt verkar ha gått bra, mjukisarna började slå ut direkt dom kom i burken i nästan.. och alla andra djur verkar också pigga. clownerna och räkan behaga tom. en bit mat direkt efter flytten.

klart.jpg

och nu sitter man hemma utan akvarium, känns tomt ;)

till och med katten undrar vad f*n som har hänt med akvariet.

felix.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej tyvärr inte.. det är min kusin som äger kåken, men vi har delat av så det är som två lägenheter. dom tyckte kåken var för stor och funderade på att flytta, men då flyttade vi in istället :)

120 nyrenoverade kvadrat för en spottstyver hade man svårt att tacka nej till.

men hade jag haft 2.5 mille som brann i fickan så hade jag köpt kåken av honom, jäkligt fin.... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenian fäste på 4-5 dagar, den lever och frodas. De två andra (har glömt namnet på dem, så du får gärna fräscha upp mitt minne Beppe) var lite knepigare. De "stötte bort" tandpetaren och släppte, nu sitter de enbart fast med gummisnodd lite lagom löst, hoppas det funkar bättre. Tack igen för fraggarna!

Jag har en "hobbykamera".. Sony DSC-W5. Går säkert att ställa in precis som du säger, får väl ta oskulden av instruktionsboken och se om man blir klokare ;)

Det var en Sarcophyton men den andra kommer jag inte ihåg vad det var. Var det någon gorgonia?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sarcophyton lyckades jag lista ut själv, men den andra vet jag inte.. ingen gorgonia iaf.

ska ta en bild på den och lägga in här. blir nog inte förens på måndag då jag inte har internet hemma (ot: helt otroligt att det tar 3-5 veckor att flytta bredband... heja bbb!)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering med lite bilder! den här gången kan jag inte skylla på utrustningen, lånade min kusins Canon EOS 10D med canon zoom ef 20-35mm objektiv. Så anledningen till att bilderna är dåliga den här gången är pga handhavande fel ;) nu i efterhand insåg jag att jag borde ha putsat glaset också..

ha i åtanke att detta var mitt första möte med en digital systemkamera, är helt grön inom fotografering överlag också..

ocellaris.jpg

Här är fraggen jag undrade över beppe, den som sitter brevid räkan

raeka.jpg

Xenia fraggen jag fick av Beppe.. var från början 2 små stjälkar.. växer rätt snabbt dom där ;)

xenia.jpg

skivanemoner.jpg

stjaerna.jpg

och en liten helbild innan MH'n slogs av..

helbild.jpg

..vilket den gjorde här ;)

acropora_natt.jpg

stjarnpolyp_natt.jpg

helbild_natt.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

sorry wrangen, såg inte ditt inlägg förens nu.. :P

blåljuset är ett 30w Sylvania Coralstar med juwel reflektor. och det är väääldigt blått. Bilderna blir iofs blåare än i verkligheten, men det röret lyser verkligen blått :)

i övrigt så har det inte hänt mycket med karet.. har bytt ut min beast skummare mot en tunze 3114/2 (??) kommer inte ihåg exakt vad den hette, och jag orkar inte fiska upp den och titta :P

har även skaffat en six-line wrasse (om jag inte redan skrivit det) samt lite mer fraggar av acropora och två olika sorters montipora.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

blåljuset är ett 30w Sylvania Coralstar med juwel reflektor. och det är väääldigt blått. Bilderna blir iofs blåare än i verkligheten, men det röret lyser verkligen blått :)

Men det är väl bra eller..? Spektrat påminner mycket om Actinic+ kanske till och med samma rör egentligen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jobbat väldigt mycket den senaste tiden, så akvariet har inte fått så mycket uppmärksamhet.. kollade av vattnet igår, och det var väl som jag misstänkte..

mina sps-fraggar mår bra, men växer knappt. misstänkte att det var klent med ca och mg och så var fallet. har börjat dosera tropic marines ca och mg tillsatser. tidigare har jag klarat mig med enbart ett vattenbyte i veckan för att hålla uppe nivåerna, men nu har det blivit för mycket sps'er för att det ska räcka.

Temp: 27

Salt: ~36 ppt (håller på att justera ner lite, min saltmätare visade sig vara totalt opålitligt med skyhög salthalt till följd..)

PH: 8.0 (tycker saliferts test är svåravläst, men det var iaf närmare 8.0 än 8.3)

KH: 10.4 (samma sak här, lite svåravläst.. kan dock vara handhavande fel ;) )

NO3: ej mätbart (tropic marine)

Po4: ej mätbart (salifert, rowaphosen verkar då göra sitt jobb)

Ca: 300 (!)

Mg: 1110 (!)

Doserar nu ca & mg och testar dagligen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

tja, vattenvärdena börjar komma dit jag vill ha dem. det märks på mina sps'er som växer så det knakar. framförallt mina flakväxande montiporor och min hysterix. acropororna är dock lite sega...

annars tuffar det på som det ska, måste dock byta ut cirk pumparna.. har en på 1000l/h och en på 1250l/h och det är på tok för starkt. har fixat och trixat så att dom blåser på stenar och på framrutan för att det inte ska bli allt för starkt. tänkte köpa en fluval ytvattenrenare också.

en ny invånare har tillkommit, en lysmata wurdemanni som redan har börjat göra sitt jobb. har käkat upp 3-4 glasrosor på ett par dagar.

försökte fota lite med mobilen, men den blir helt knäpp av blåröret... som jag skrev tidigare, det är väääldigt blått.

post-2037-14468913075488_thumb.jpg

post-2037-14468913075662_thumb.jpg

post-2037-14468913075849_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lånade min kusins Canon 10D nu på eftermiddagen och fotade lite med MH'n på.. kommer lite mer bilder ikväll. Sitter och vaktar burken som en hök för att få en bild på min lsd mandarin och pepparmint räka :)

lite ändringar i tekniken har det blivit under resans gång, och fler är på väg.

Skummare: Hade en beast 400p som jag bytte mot en Tunze 3115.03. det var mitt sämsta byte hitills.. beasten spöar tunzen med hästlängde. ibland är man korkad..

Cirkulation: 1 maxi-jet 1000 och en AC powerhead med filterpatron på 1250l/h.

det är för starkt och gillas inte av en del koraller, ska byta ut AC powerhead mot en maxi-jet ph 600 och kopplar på en fluval surface skimmer på 1000 pumpen.

belysningen är den samma, 150w MH med okänd 10 000k lampa och ett 30w sylvania coralstar actinic.

har beställt en BLW 14 000k som jag väntar med spänning på att testa då jag har hört så mycket gott om dem. funderar även på att byta röret mot ett osram 67, eller är det bara T5 ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...