Gå till innehåll

Mitt första akvarium.. Version 2


Draedon

Rekommenderade inlägg

  • Svar 147
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dessa svävande alger, är det bara att dra ned på belysningen och vänta ut dem eller vad ska man göra?

har inte råd just nu att köpa ett uv, för det hade väl tagit hand om dem? kanske kan låna ett så länge..

Sen vill jag ha lite synpunkter på inköpslistan, tänkte shoppa lite i början på nästa månad.

10 sniglar (art vet jag inte, beror på vad som finns)

2 Ocellaris

1 hexataenia

1 Salarias

Är det för mycket att stoppa i direkt i lillburken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Står säkert tidigare i din tråd men hur inkörd är din sten? Salarisen vill väll ha mycket inkörd sten för att få tillräckligt med mat.

Vad gäller snäckor skulle jag skaffa både Turbo sp och Astrea för att få en variation.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Turbo vill jag inte ha då dem blir stora och buffliga, har redan problem med att mina eremiter börjar bli stora och knuffar ned fraggar osv. Kanske blanda Astrea och Tectus istället.. eller vad det nu finns för arter i affären.

Kanske ska vänta lite med salariasen för stenen har inte gått så länge. Kanske blir en bicolor blennid istället.. dom gillar jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten uppdatering...

Drog ned MH'n till 6 timmar per dag och nu har brunalgerna försvunnit och och de svävande algerna likaså, men dem har ersatts av lite "gräsmatta".

Eremiterna verkar inte speciellt imponerade av de gröna algerna. Vad sjutton ska man stoppa i som äter dessa?

Kirurger äter väl dem? Men det är ju inte ens att tänka på att stoppa ned en kirurg i ett 105l kar med 45kg sten.. inte mycket utrymme till övers..

acropora och montipora fraggarna har faktiskt växt en del och verkar trivas utmärkt, det har även börjat komma lite kalkalger! Än så länge är det bara små fläckar på spridda ställen.

Så har jag lagt i korallkross (3-5mm), ett tunt lager.. max 1 cm tjockt på sina ställen.

Och jag kör vidare i Tedb-stil och fotar enbart med mobilen ;)

hoppas få i första fiskarna inom ett par veckor, beroende på när jag har tid att åka o handla.

post-2037-14468912745728_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

bröt trenden och dammade av min "riktiga" kamera.

Ingen uberbild direkt, men bättre macroläge än min telefon iaf ;)

Lyckades fånga den största eremiten på bild, sen kröp han framför en pump och blåste ner på botten.

var tvungen att nästan krypa ur skalet helt och hållet för att vända sig igen. var lite kul då jag aldrig har sett en "naken" eremit tidigare :)

post-2037-14468912745941_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

gräsmattan har på sina ställen blivit tjockare, och på andra ställen har den minskat.. kanske är eremiterna som har varit och nafsat. men äter verkligen snäckor dessa gräsliknande alger? de förra jag hade gjorde ju inte det som sagt..

har ni något annat förslag på djur som äter dessa?

sen börjar en av mina fraggar se mer o mer hängig ut.. första bilden är när jag fick den, andra är från idag.

ni ser även hur algerna har utvecklats :(

det gröna på korallen var där när jag fick den, men det verkar spridas. är den på väg att dö eller vad är det frågan om? vissa "grenar" har blivit vita medans andra ser ut att ha växt lite..

men den flakväxande montiporafraggen växer så det knakar, likaså acropora fraggarna.

vattnet är det inget större fel på.

post-2037-14468912749569_thumb.jpg

post-2037-14468912749662_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fragga om korallen ,avlägsna de vita "döda" skelettet klipp med en tång, sen limmar du de levande på en ny sten så kommer den klara sig , Gör du inte detta så kommer du kväva korallen med alger bakifrån

Mvh Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tack för tipset, ska fixa det.. men jag har inget speciellt koralllim hemma. vad kan man annars ta för lim som klarar lite fukt och som inte ger ifrån sig något skit i vattnet?

Jag körde med Icas Super Attack Gel, har fukat bra för mig, vet ej om det ger ifrån sig något farligt men jag har limmat 10 fraggar med det i ett 120 liters utan några problem :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor och åter snäckor, Du bör skaffa sig minst 10st, de äter alger

Det här trodde du inte Svärd - men vi är helt överens:ler: . Skämt åtsido Magnus, skaffa så mycket du kan och olika arter eftersom det inte är helt otänkbart att olika arter har olika preferens för olika alger. De blåbenade eremiterna är också bra. Har du börjat få kalkalger är de små sjöstjärnorna som man ofta får med när man köper levande sten viktiga. Jag har märkt att om du har ett hårt betestryck så växer algerna bättre och detta gäller också kalkalger. Jag har också märkt att har man bra tillväxt av kalkalger så verkar inte en del andra alger ha så lätt att etablera sig.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, då testar jag super attack från ok/q8 ;)

nog ska jag skaffa snäckor. men det dröjer en vecka.. har en djuraffär här i krokarna som brukar ha lite salt, men dom hade inte en snäcka och inte deras leverantör heller. så nästa helg blåser jag ner till stockholm och shoppar lite.

då även fisk.

har tyvärr inte fått med något roligt på stenen så som sjöstjärnor, den verkade vara halvdöd nästan. en halvdöd krabba i botten på tunnan hade jag. annars är det inte mycket till liv. stenen är nog ganska kass.. har förvarats i en tunna i 18-20 grader, så det är nog inte allt för mycket liv i den. men jag har blandat upp den med bra sten. fick förövrigt stenen gratis så jag tänkte att gratis är ju alltid gott, och det kanske finns lite liv i stenen. om inte annat så är det bra att bygga grund med i kommande 360l burken.

kommer ändå behöva dubbelt så mycket sten framöver så det blir nog liv i gammelstenen till slut ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag visste inte att det var trådalger du menade, snäckor äter inte dessa utan du måst först manuellt ta bort dem sen kan snäckorna hålla rent men jag säger också att när trådalger uppstår har man ett övergödt akvarium av fosfater och nitrater så fosfatremover och någon metod att få ner nitratet är det som måste göras för att få bukt med problemet.

Deltec har ett epoxilim som jag tycker är bra.

Problemet med seriatoporan kan vara för lågt ph, dålig vattenkvalitet (brist på något), för dålig belysning

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. då tar jag ur stenen och borstar bort dem... fosfat har jag inte så vitt jag vet. kör ju med en osmos med fosfat/sillikatfilter samt rowaphos i en strumpa i burken. Nitrat ligger på ~5, kanske ska testa vodkametoden. då kan man ju iaf ta sig en tröstsup om man inte får ordning på burken.

Tänkte köpa deltecs lila lim till framtida fraggar, men det blir som sagt inte förens nästa helg.

ang korallen.. ph ligger på 8,3. vattnet är nästan "nytt" så salter, mineraler, spårämnen osv borde det finnas gott om och så sitter den rakt under en 150w MH + 30w blårör. ska testa att fragga om den och se hur det går.

tycker det är en fin korall, speciellt när den blir större.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. då tar jag ur stenen och borstar bort dem... .

Nu får gärna andra rätta mig om jag har fel.

Jag har blivit tillsagd att man ska undvika att borsta ytan på LS då man dödar ytan om man borstar. Om man gör det så måste stenen börja om att bli bra igen även på ytan och det tar LÅNG tid. Pröva att få bort algerna utan att borsta utan gör det i annat kar med saltvatten i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får gärna andra rätta mig om jag har fel.

Jag har blivit tillsagd att man ska undvika att borsta ytan på LS då man dödar ytan om man borstar. Om man gör det så måste stenen börja om att bli bra igen även på ytan och det tar LÅNG tid. Pröva att få bort algerna utan att borsta utan gör det i annat kar med saltvatten i.

Jag har hört precis tvärt om. Bla från Vargklo som tog ur all sin sten och gick lös med stålborste.

Sen tar det inte så lång tid för död ls att bli levande, har för mig att det var stig (rätta mig gärna om jag har fel) som skrev att tar man 10kg död ls och 1kg bra ls så är allt levande efter 6-12 månader.

hursomhelst.. det är bara 3 stenar algerna sitter på. tar ur dessa och borstar bort algerna med en mjuk tandborste, dom sitter ju inte direkt hårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

uppdatering: gräsmattan blir mindre och mindre för varje dag. verkar som om eremiterna har fått upp ögonen för trådalger äntligen.. så principen "ju mindre man petar i burken destor bättre" är nog det jag kör på nu ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten fråga.. till helgen drar jag till hufvudstaden och handlar lite fisk. tänkte köpa ett "städcrew" bestående av ett gäng snäckor och ett par eremiter. men frågan är hur många snäckor osv jag vågar köpa? har knappt några alger alls i burken. lite trådalger som sagt, men dom minskar för varje dag som går.

vill inte köpa 10 snäckor och så svälter hälften ihjäl.

det har börjat komma lite gröna alger på ett par tre stenar, men det är inte mycket. de enda algerna som verkar trivas bra är kalkalger, och det har man ju inget emot ;) dom växer som ogräs nästan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi kör en stockholmsturné! :)

JR, korallrevet och akvarielagret är inplanerade. Finns det fler butiker i stockholm som man ska besöka kanske?

Ingen av butikerna hade allt som vi (är 4 pers) skulle ha, så vi tänker handla lite här o lite där :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...