Gå till innehåll

Högt jod


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Igår fick jag svar på nytt icp, jod nu i underkant 😀

Källan till mitt höga jod bör då rimligen vara Fauna Marin trace 1&2 som jag tidigare höjt dosen på, dessa ska dock inte innehålla jod enligt innehållsförteckningen.... 

Använde Aquaforest icp den här gången, Fauna Marin tidigare, nästa blir Fauna Marin igen om en månad

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, MattiasN skrev:

Igår fick jag svar på nytt icp, jod nu i underkant 😀

Källan till mitt höga jod bör då rimligen vara Fauna Marin trace 1&2 som jag tidigare höjt dosen på, dessa ska dock inte innehålla jod enligt innehållsförteckningen.... 

Använde Aquaforest icp den här gången, Fauna Marin tidigare, nästa blir Fauna Marin igen om en månad

 

riktigt bra. tyvärr så får vi aldrig reda på om Trace 1 & 2 innehåller iod, om det inte finns något sätt att skicka dem på analys. tänker att man kanske kan kan ta nyblandat saltvatten i samband med ett vattenbyte och dosera en liten mängd Trace 1 + 2 som borde ge utslag i ICP-test. 

 

det blir intressant vad du får för resultat nästa gång med FM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det min tur med ett högt jod-värde. Inte 0,3 men 0,115. Funderar på ett första vb på 1,5 år, 20% och balling utan spårämnen. Elle åtminstone 3an. 

 

Var det när du slutade med trace 1 och 2 som det gav bäst resultat? 

 

Tror inte mitt system har så hög förbrukning av jod... Det slukar ju kalium. Tror det har med min chaeto att göra. Däremot undrar jag då om jag har en art som inte käkar jod i särskilt hög utsträckning... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Nu var det min tur med ett högt jod-värde. Inte 0,3 men 0,115. Funderar på ett första vb på 1,5 år, 20% och balling utan spårämnen. Elle åtminstone 3an. 

 

Var det när du slutade med trace 1 och 2 som det gav bäst resultat? 

 

Tror inte mitt system har så hög förbrukning av jod... Det slukar ju kalium. Tror det har med min chaeto att göra. Däremot undrar jag då om jag har en art som inte käkar jod i särskilt hög utsträckning... 

Ja hos mig verkade det vara trace 1&2 som orsakade de höga värdena, men jag hade höjt doseringen av dessa för att få upp en del andra ämnen. Det är ju annars trace 3 som ska innehålla jod. Jag körde utan trace 3 sen jag upptäckte problemen(blev ändå ett antal månader), intressant är dock att jag trots detta inte såg någon större variation på övriga spårämnen som trace 3 innehåller (visst kalium minskade lite men inte jättemycket trots ett ganska stort refugium med chaeto)...

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, MattiasN skrev:

Ja hos mig verkade det vara trace 1&2 som orsakade de höga värdena, men jag hade höjt doseringen av dessa för att få upp en del andra ämnen. Det är ju annars trace 3 som ska innehålla jod. Jag körde utan trace 3 sen jag upptäckte problemen(blev ändå ett antal månader), intressant är dock att jag trots detta inte såg någon större variation på övriga spårämnen som trace 3 innehåller (visst kalium minskade lite men inte jättemycket trots ett ganska stort refugium med chaeto)...

 

Jag har ju ökat på trace 1 och 2 för att få upp dessa spårämnen. Blir till att blanda ny reagens utan spårämnen. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som jag då....

Dock väldigt konstigt att det inte sjönk mer märkbart utan trace 3 hos mig, även med ökad dos trace 1&2 borde det ju sjunka om det huvudsakligen är trace 3 som innehåller jod men det var först när jag tog bort även 1&2 som jag fick ordentlig skillnad...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, MattiasN skrev:

Precis som jag då....

Dock väldigt konstigt att det inte sjönk mer märkbart utan trace 3 hos mig, även med ökad dos trace 1&2 borde det ju sjunka om det huvudsakligen är trace 3 som innehåller jod men det var först när jag tog bort även 1&2 som jag fick ordentlig skillnad...

Jag skickade faktiskt ett mail till FM idag med en fråga om jod i deras trace 1 och 2. 

 

Förbereder samtidigt ett vattenbyte för första gången på 1,5 år. Jävla meck. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2021-08-06 at 23:09, Kim Rosenqvist skrev:

Jag skickade faktiskt ett mail till FM idag med en fråga om jod i deras trace 1 och 2. 

 

Förbereder samtidigt ett vattenbyte för första gången på 1,5 år. Jävla meck. 

 

 

håll oss uppdaterade. det är så klart för allas intresse vad dessa innehåller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2021-04-15 at 21:42, MattiasN skrev:

Har haft lite högt jod vid de senaste tre icp, dec, Jan och nu i april, tänkte inte så mycket på det vid de första två men nu har det ökat från 0,162 till 0,3 mg/l vilket är ganska mycket över riktvärdet hos FM 0,055- 0,08.... 

Misstänker att det kan hänga ihop med att jag har två acro som sakta men säkert visat mer och mer stn senaste veckorna....

 

Men frågan är var det kommer ifrån?

Använder Fauna Marin trace 1-3 I ballingen, där jag kör Romans Mezzoforte, ligger i underkant på övriga spårämne förutom aluminium som ligger lite högt oxå.

Slog mig nyss att jag ju även kör med Acropower på dospump och har gjort det ganska länge, men den kanske står för jod-ökningen!? Ökade faktiskt dosen på den för ett tag sen....

 

Var kan jod annars komma ifrån och när blir det "farliga" nivåer?

Använder inga andra tillsatser... Kör cheato, ingen fosfatremover, men har en påse med några dl kol... Har inte bytt nått vatten senaste månaderna...

Systemet är på 1100-1200l, så det behövs ju en del för att få så höga värde, jod brukar väl vara svårt att få upp!!?

Jod delen i ”mitt” recept är inte så högt, det ligger rätt lika som i Fauna marines Balling light, men detta förutsätter att de spårelementsflaskor du köpa från FM är korrekta. Du kanske kan blanda en ny mindre batch av Ballingen o tillfälligt skippa joden (som väl är trace 3, men dubbelkolla det)

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Blir tokig! 

Trodde ju att jag hittat rätt, men skickade nyligen nytt icp, första på 3 mån och nu låg jod på 0,23 igen!!!

Fattar inte var det kommer ifrån, har inte tillsatt mer än balling och kalkvatten sista tiden, ingen acropower eller liknande..... 

Har lånat en Hanna jod-testare, den är inte till saltvatten direkt men kan iallafall testa tillsatserna. Fick 0 på kalkvattnet och ca/mg dunken för balling(med trace 1 o 2, som jag tidigare misstänkte vara boven....)!

Kh dunken med trace 3 ger 0,3 i jod när jag testar utan att spä ut den, men inte tusan kan det väl ge 0,23 i karet, tillsätter runt 200ml/dygn i c:a 1100l vatten ju....

Spädde proverna med osmosvatten så det kan inte heller komma från "inkommande" vatten....

Har matat mycket med pellets, men det är ju väldans mycket jod för att komma från maten....

Kan förresten lägga till att kalium som också finns i trace 3 låg lite lågt på icp-testet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu! Blandade ny blandning för kh-dunken, bara osmosvatten och natriumkarbonat, tog ett test där och fick utslag! 0,2 trots att jag spädde med lite osmosvatten! 

Så det verkar som att min natriumkarbonat innehåller jod!!! 

 

Enligt förpackning ska den innehålla "vattenfri natriumkarbonat av livsmedelskvalitet" står inget annat alls.... 

 

Nån som har nått bra ställe att köpa natriumkarbonat på?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, MattiasN skrev:

Blir tokig! 

Trodde ju att jag hittat rätt, men skickade nyligen nytt icp, första på 3 mån och nu låg jod på 0,23 igen!!!

Fattar inte var det kommer ifrån, har inte tillsatt mer än balling och kalkvatten sista tiden, ingen acropower eller liknande..... 

Har lånat en Hanna jod-testare, den är inte till saltvatten direkt men kan iallafall testa tillsatserna. Fick 0 på kalkvattnet och ca/mg dunken för balling(med trace 1 o 2, som jag tidigare misstänkte vara boven....)!

Kh dunken med trace 3 ger 0,3 i jod när jag testar utan att spä ut den, men inte tusan kan det väl ge 0,23 i karet, tillsätter runt 200ml/dygn i c:a 1100l vatten ju....

Spädde proverna med osmosvatten så det kan inte heller komma från "inkommande" vatten....

Har matat mycket med pellets, men det är ju väldans mycket jod för att komma från maten....

Kan förresten lägga till att kalium som också finns i trace 3 låg lite lågt på icp-testet...

Jag börjar tvivla på om vi kan lita på icp som metod att mäta jod. 
 

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, jonasroman skrev:

Jag börjar tvivla på om vi kan lita på icp som metod att mäta jod. 
 

https://reefs.com/magazine/chemistry-and-the-aquarium-iodine-in-marine-aquaria-part-i/

Ja jag har sett den oxå, men nu har jag samtidigt sett problem på några koraller i karet och Hannas jodmätare ger ju utslag som pekar i samma riktning, dvs alldeles för högt jod (borde ju inte vara nått jod alls när jag bara blandat natriumkarbonat och osmosvatten, innan jag tillsatt några spårämne alls)... 

Sen vet jag inte om det har hänt så mycket men artikeln är 19 år gammal...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Kim Rosenqvist skrev:

 

Ja faktiskt, sorry att jag glömt lägga in svaret här. De försäkrade mig om att det inte skulle finnas någon jod i trace ett eller två. 

Stämmer med vad Hannan visade när jag testade min Ca/mg-dunk

Lutar väldigt starkt åt att det är min natriumkarbonat som är boven, jag är dock inte helt säker på när jag började använda nuvarande hink, men den är snart slut, är det samma hink så borde jag inte fått ner värdet tidigare i somras eller så är det så lite som är kontaminerat med jod att det gått att blanda vissa dunkar utan jod, det är ju inte många mg som krävs....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Provade idag att mäta blandningen av bara osmosvatten och natriumkarbonat igen, efter att jag kört den i sodastreamern lite för att sänka ph lite så att inte högt ph spökar till mätningen. Fortfarande efter att stått några dagar och efter att kolsyrats så ger Hanna checkern utslag på 0,2ppm jod! 

Leverantören har dock återkommit och meddelat att deras tillverkare svarat att natriumkarbonaten inte innehåller jod....

  • Förvirrad 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi räknar lite.

Trace 3 bör innehålla någonstans i storleksordningen 2 gram jod per liter. Av detta blandar du 50 ml i 10 liter 1 mol Balling kH-lösning .

Då är halten 50/10 000 x 2 eller 5x2 /1000 gram/liter. Det är 10 ppm. Då bör 0,2 ppm från natriumkarbonaten inte spela någon större roll.

Vad är receptet för din blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med Jonas R's 2-part Mezzoforte plus, per liter: 

156g Na2Co3

25g Na2So4

12ml trace 3

 

Jag fick dock samma resultat när jag mätte med endast natriumkloriden som när jag mätte i den färdiga blandningen..... 

Har även provat att köra blandningen(då endast natriumklorid och osmosvatten, INTE trace 3) i sodastreamern för att få ner ph, så det inte är det som spökar och fick samma resultat efter det... 

Enda gången jag fick utslag på Hanna checkern är när natriumkarbonaten varit inblandad.... 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jaha, tillbaka på ruta ett igen! 

Köpte Tritons natrium och bakade till karbonat i ugnen, körde jod-test på blandningen o h fick ännu högre värde än jag fått på min tidigare karbonatblandning..... Så det måste vara nått med karbonaten som stör jod-checkern från Hanna.....

 

Har nu ingen som helst aning om var joden kan komma ifrån! Jag funderar dock på om något i mitt vatten kan störa så mycket vid icp-testet att just jod-värdet blir helt tokigt? Ska prova ett annat icp än FM nu inom kort iallafall...

Och jag tycker mig spårat de höga jodvärdena till ungefär samma tidpunkt som jag gick över till natriumkarbonat från vanlig balling även om det inte är själva karbonaten som orsakar värdet.... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fik svar fra Triton i dag. 

 

Hi Thomas,

 

Thanks for your email and words of support.

 

Generally it is high Phosphorous (P) readings that interfere with Iodine (I) levels.

 

Best regards,

Julian Baggio BSc

Head of Science Division Australia

 

________________________________________

 

TRITON GmbH  Rather Broich 25

40472 Düsseldorf (Germany)

 

Så testa manuelt P til en början. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Thomas Salt skrev:

Fik svar fra Triton i dag. 

 

Hi Thomas,

 

Thanks for your email and words of support.

 

Generally it is high Phosphorous (P) readings that interfere with Iodine (I) levels.

 

Best regards,

Julian Baggio BSc

Head of Science Division Australia

 

________________________________________

 

TRITON GmbH  Rather Broich 25

40472 Düsseldorf (Germany)

 

Så testa manuelt P til en början. 

Hm, intressant! Jag har dock haft ganska okej nivåer på p, 0,026 var det på senaste icp (där joden var väldogt hög....)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...