Jump to content

Högt jod

MattiasN

Recommended Posts

Igår fick jag svar på nytt icp, jod nu i underkant 😀

Källan till mitt höga jod bör då rimligen vara Fauna Marin trace 1&2 som jag tidigare höjt dosen på, dessa ska dock inte innehålla jod enligt innehållsförteckningen.... 

Använde Aquaforest icp den här gången, Fauna Marin tidigare, nästa blir Fauna Marin igen om en månad

• Like 1

3 timmar sedan, MattiasN skrev:

Igår fick jag svar på nytt icp, jod nu i underkant 😀

Källan till mitt höga jod bör då rimligen vara Fauna Marin trace 1&2 som jag tidigare höjt dosen på, dessa ska dock inte innehålla jod enligt innehållsförteckningen.... 

Använde Aquaforest icp den här gången, Fauna Marin tidigare, nästa blir Fauna Marin igen om en månad

riktigt bra. tyvärr så får vi aldrig reda på om Trace 1 & 2 innehåller iod, om det inte finns något sätt att skicka dem på analys. tänker att man kanske kan kan ta nyblandat saltvatten i samband med ett vattenbyte och dosera en liten mängd Trace 1 + 2 som borde ge utslag i ICP-test. 

det blir intressant vad du får för resultat nästa gång med FM.

Nu var det min tur med ett högt jod-värde. Inte 0,3 men 0,115. Funderar på ett första vb på 1,5 år, 20% och balling utan spårämnen. Elle åtminstone 3an. 

Var det när du slutade med trace 1 och 2 som det gav bäst resultat? 

Tror inte mitt system har så hög förbrukning av jod... Det slukar ju kalium. Tror det har med min chaeto att göra. Däremot undrar jag då om jag har en art som inte käkar jod i särskilt hög utsträckning... 

16 timmar sedan, Kim Rosenqvist skrev:

Nu var det min tur med ett högt jod-värde. Inte 0,3 men 0,115. Funderar på ett första vb på 1,5 år, 20% och balling utan spårämnen. Elle åtminstone 3an. 

Var det när du slutade med trace 1 och 2 som det gav bäst resultat? 

Tror inte mitt system har så hög förbrukning av jod... Det slukar ju kalium. Tror det har med min chaeto att göra. Däremot undrar jag då om jag har en art som inte käkar jod i särskilt hög utsträckning... 

Ja hos mig verkade det vara trace 1&2 som orsakade de höga värdena, men jag hade höjt doseringen av dessa för att få upp en del andra ämnen. Det är ju annars trace 3 som ska innehålla jod. Jag körde utan trace 3 sen jag upptäckte problemen(blev ändå ett antal månader), intressant är dock att jag trots detta inte såg någon större variation på övriga spårämnen som trace 3 innehåller (visst kalium minskade lite men inte jättemycket trots ett ganska stort refugium med chaeto)...

5 timmar sedan, MattiasN skrev:

Ja hos mig verkade det vara trace 1&2 som orsakade de höga värdena, men jag hade höjt doseringen av dessa för att få upp en del andra ämnen. Det är ju annars trace 3 som ska innehålla jod. Jag körde utan trace 3 sen jag upptäckte problemen(blev ändå ett antal månader), intressant är dock att jag trots detta inte såg någon större variation på övriga spårämnen som trace 3 innehåller (visst kalium minskade lite men inte jättemycket trots ett ganska stort refugium med chaeto)...

Jag har ju ökat på trace 1 och 2 för att få upp dessa spårämnen. Blir till att blanda ny reagens utan spårämnen. 

Precis som jag då....

Dock väldigt konstigt att det inte sjönk mer märkbart utan trace 3 hos mig, även med ökad dos trace 1&2 borde det ju sjunka om det huvudsakligen är trace 3 som innehåller jod men det var först när jag tog bort även 1&2 som jag fick ordentlig skillnad...

• Like 1

8 timmar sedan, MattiasN skrev:

Precis som jag då....

Dock väldigt konstigt att det inte sjönk mer märkbart utan trace 3 hos mig, även med ökad dos trace 1&2 borde det ju sjunka om det huvudsakligen är trace 3 som innehåller jod men det var först när jag tog bort även 1&2 som jag fick ordentlig skillnad...

Jag skickade faktiskt ett mail till FM idag med en fråga om jod i deras trace 1 och 2. 

Förbereder samtidigt ett vattenbyte för första gången på 1,5 år. Jävla meck. 

• Like 1

On 2021-08-06 at 23:09, Kim Rosenqvist skrev:

Jag skickade faktiskt ett mail till FM idag med en fråga om jod i deras trace 1 och 2. 

Förbereder samtidigt ett vattenbyte för första gången på 1,5 år. Jävla meck. 

håll oss uppdaterade. det är så klart för allas intresse vad dessa innehåller. 

• 1 month later...
On 2021-04-15 at 21:42, MattiasN skrev:

Har haft lite högt jod vid de senaste tre icp, dec, Jan och nu i april, tänkte inte så mycket på det vid de första två men nu har det ökat från 0,162 till 0,3 mg/l vilket är ganska mycket över riktvärdet hos FM 0,055- 0,08.... 

Misstänker att det kan hänga ihop med att jag har två acro som sakta men säkert visat mer och mer stn senaste veckorna....

Men frågan är var det kommer ifrån?

Använder Fauna Marin trace 1-3 I ballingen, där jag kör Romans Mezzoforte, ligger i underkant på övriga spårämne förutom aluminium som ligger lite högt oxå.

Slog mig nyss att jag ju även kör med Acropower på dospump och har gjort det ganska länge, men den kanske står för jod-ökningen!? Ökade faktiskt dosen på den för ett tag sen....

Var kan jod annars komma ifrån och när blir det "farliga" nivåer?

Använder inga andra tillsatser... Kör cheato, ingen fosfatremover, men har en påse med några dl kol... Har inte bytt nått vatten senaste månaderna...

Systemet är på 1100-1200l, så det behövs ju en del för att få så höga värde, jod brukar väl vara svårt att få upp!!?

Jod delen i ”mitt” recept är inte så högt, det ligger rätt lika som i Fauna marines Balling light, men detta förutsätter att de spårelementsflaskor du köpa från FM är korrekta. Du kanske kan blanda en ny mindre batch av Ballingen o tillfälligt skippa joden (som väl är trace 3, men dubbelkolla det)

• Like 1