Gå till innehåll

Vodkametoden


acuario

Rekommenderade inlägg

Good one :) !

Att kombinera vodkan med zeolit kan ju mycket väl vara en "vidarutveckling" av metoden. Har du alltid kört med zeolit i kombination med vodkan svärd?

/Peter

Ja den fanns redan i karet och jag tyckte att den kan lika gärna vara kvar och i 222L karet körde jag utan zeolit men där fick jag inte samma framgångar som 828L karet med zeolit. Om man kollar vad det är i zeovitmetoden så är det just zeolit som är basen och sen kör man ju zeostart som jag anser vara en dyrare variant av kolförening, Tomas pohl är inte en dum man utan han säljer enkla saker dyrt.

Jag har följt diskusionerna till och från i denna tråd, och jag tror att jag kommer att använda mig av vodkametoden för att kontrolera framtida problem med nitrat och fosfat.

Jag filtrerar nu på rowaphos för att kontrollera fosfat men det är ganska dyrt,och jag tro att det blir billigare med vodka istället.

Och nitraten tänker jag kontrollera bl.a. genom DSB jag skall ha i mitt refugium som jag planerar.

Men det är ju inte säkert att jag klarar mig på det för att hålla värdena i styr, eftersom jag planerar att ha ganska hög belastning i karet.

Funderingar: Svärd sa till mig tidigare att han rekomenderar att om jag skall köra med vodkametoden så skall jag köra det från starten, men andra verkar tycka att man inte skall köra det från början föresn karet blivit stabilt.

Nu vill jag höra varför från bägge sidorna på en nivå som jag förstår :P

Skall jag börja med vodka redan nu i uppstarten, eller skall jag vänta till jag börjar belasta karet?

Jag filtrerar redan på nollnitrat från zeosand, och bla. Svärd verkar kombinera dessa 2 metoder med gott resultat.

Det står på zeosands hemsidan att zeoliten skall bytas var 3-6:e månad.

Färlängs eller förkortas detta på nått sätt av vodkan, eller är det samma?

Finns det nån anledning att starta mitt refugium med DSB om jag liks skall använda mig av vodkametoden, eller blir det helt onödigt, och att jag istället lägger dom pengarna jag skulle lägga på refugiet på en doserpump istället?

Eller kan dessa på nått jättebra sätt komplettera varandra?

Nått mer jag bör tänka på som nybörjare med denna metod? =)

Har jag verkligen sagt från start? Jag menar i så fall att karet ska vara igångkört efter de ramar vi använder och sen när belysning och allt är igång med fiskar mm så kan man börja, det måste finnas någon som kissar och bajsar i karet för att sätta igång processerna i zeoliten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har jag verkligen sagt från start? Jag menar i så fall att karet ska vara igångkört efter de ramar vi använder och sen när belysning och allt är igång med fiskar mm så kan man börja, det måste finnas någon som kissar och bajsar i karet för att sätta igång processerna i zeoliten.

Oki, då missförstod jag dig.. Skrev nån gång till dig att jag funderar på att använda det i framtiden när/om jag får problem, och då sa du nått med att jag bör använda det direkt, innan det blir problem, men då menar du altså med dirakt jag börjar belasta karet, efter att det blivit stabilt? Bra då har vi det klargjort, tack :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"Den återkommande syftningen till att skummaren skulle "lyfta" ut överskottet av bakterieproduktionen tror jag inte stämmer till 100%. Dessa bakterier är alltid bundna till ett substrat och förekommer i vattenvolymen bara i samband med partiklar i vattnet. Partiklar i vattnet brukar ju vara ganska sällsynt i ett saltvattenskar. Nej luftningen (syresättningen) och avdrivningen av ammoniak tror jag är det viktigaste! Och jag tror också att på grund av detta skall man om man väljer att köra någon av organiskt kolmetoderna åtminstone lufta vattnet kraftigt - eller ha en skummare igång."

Hmmm... alla som prövat vodka, socker eller zeovit vet att det första resultat man ser är betydande ökning av skumningen. Något händer med vattnet och det som finns där skummas bort!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm... alla som prövat vodka, socker eller zeovit vet att det första resultat man ser är betydande ökning av skumningen. Något händer med vattnet och det som finns där skummas bort!

Jag skrev till 100% Det är klart att en del bakterier som fäster vid mikroskopiska pariklar kommer att skummas ut men det utgör nog inte på långa vägar hela ökningen av bakteriepopulationen. Dessutom kommer ju bakteriernas metaboilsm tillföra vattnet både proteiner och aminosyror.

Inte bara skummaren man märker det på. Det blir även en vit hinna på rutorna av vodkametoden.

Dock så verkar hinnan avta efter ett tag.

Den vita hinnan är med stor sanollikhet just den övervägande delen av bakteriepopulationen som den organiska kolkällan triggar igång.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst runt lite mer och hat rill 100% bestämt mig för att börja dosera vodka så fort karet mognat och fått in lite invånare, och tror det anda jag vill ha svar på i detta läge är följande:

Finns det nån anledning att starta mitt refugium med DSB om jag liks skall använda mig av vodkametoden, eller blir det helt onödigt & överflödigt, och att jag istället lägger dom pengarna jag skulle lägga på refugiet på en doserpump till vodkan istället?

Eller kan dessa på nått jättebra sätt komplettera varandra så att jag ändå bör starta igång ett DSB + alg refugium?

Likadant med Rowaphos,. jag har som tänkt bygga en diy reaktor, men om vodkametoden tar bort även fosfater kanske det också är helt onödigt?

Helt enkelt tror ni det räcker gott och väl med vodka + zeolith för att hålla kontroll på fosfat och nitrat?

Känns som man sparar in en hel del pengar på det viset isåfall.

Tack igen =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... Men man kan ju inte vara bäst på allt - måste ju ge Gustav lite utrymme också)...

MVH Lasse

Haha... tycker du jag hytter med pekfingret för ofta? :D

Jörgen: Det lär väl inte skada att ha ett refugium också. Men om du tror att vodkan räcker som näringsexport så kan du istället satsa på ett refugium där smådjur som copepoder och amphipoder får stortrivas och vara i fred.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite piggare idag och jag är aldeles för nyfiken för att kunna hålla mig undan.

Janne det är inte främst konkurrensen mellan syrekrävande och icke syrekrävande som jag menar utan konkurrensen mellan heterotrofa aerober (syrekrävande nedbrytare) och autotrofa aerober (nitrifikationsbakterier). Eftersom de förstnämda växer till ca 25 gånger snabbare (om alla parametrar är optimala) jämfört med de senare så besätter de snabbt alla sittplatser. Dessutom så blir döda autotrofer kolkälla för heterotroferna. I ett normalt akvarium (utan tillsättning av organiskt kol) är koncentrationen av det organiska kolet så lågt att det begränsar de heterotrofa bakteriernas (nedbrytarna) tillväxt. Tillsättning av organiskt kol ändrar drastiskt förhållandet och kommer att gynna de aeroba heterotroferna (syrekrävande nedbrytare) på de autotrofa aerobernas (nitrifikationsbakterier) bekostnad.

Ja, jag kanske blandare ihop det.

Det tillvagagångsätt som du beskriver för hur zeovitmetoden skall skötas är en klockren beskrivning på hur ett dränkt biofilter med dubbla uppgifter måste skötas. Jag har själv skrivit sådana instruktioner många gånger. Visst släpper det bakterier så det bara sprutar om det och de är perfekt mat åt många koraller och filtrerare. Jag har inga invändningar mot detta men det som du vet så tror jag inte på att zeeoliten fungerar som en "amonium"magnet" och att en del av deras förklaringar är om inte sagor så i alla fall fabler och ibland gammal beprövad reningsteknik.

Det vore kul att kunna avmystifiera ZeoVit-metoden, att zeoliten är en amoniummagnet är bl. a. Jens Kallemyrs förklaring som skriver en del i saltvattenspressen. Om den inte är det, vad får bakterierna att frodas i just det lilla Zeolitfiltret mer än att man doserar allt där? Och då skulle även Zeosands stopnitrat eller vad nu heter, vara en bluff.

Vad gäller den anaeroba delen så är jag också lite frågande eftersom varje backspolning kommer att syresätta delar av det inre. Den normala vägen att göra det här är att köra tre olika filter, var och ett optimerat för sin funktion. Gör man det så slipper man den dagliga tillsatsen av bakterier. Jag har aldrig varit med om att behöva tillsätta nitrifikationsbakterier när ett system kommit upp i normal drift även om man haft driftstörningar. Och då har jag kört system där belastninget varierat mellan 50 och 125 kg laxfoder per dag!
Att mata sina koraller med bakterierna från filtret - det har jag tänkt på långt innan jag visste ett skit om zeovitmetoden. Det är en av orsakerna till att jag kör utan skummare och har normala "sötvattenstänk" vad gäller filtreringen.
Men man kan ju även göra som ZeoVit ha ett filter bredvid som inte berörs av skummare och så pumpar man det ibland och det blir som att mata fiskarna, fast man matar korallerna. Det blir ju himla svårt att få loss baktriena om man inte har den tekniken också.
Med den metoden har jag lyckats med en sån där gulorange sak som inte har zooanteller, en sådan som anses omöjlig utan target matning (och som jag aldrig kommer ihåg namnet på, nåt åla tub... Men man kan ju inte vara bäst på allt - måste ju ge Gustav lite utrymme också).

MVH Lasse

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jörgen: Det lär väl inte skada att ha ett refugium också. Men om du tror att vodkan räcker som näringsexport så kan du istället satsa på ett refugium där smådjur som copepoder och amphipoder får stortrivas och vara i fred.

jag tänkte att om jag får ner värdena till 0 med vodkametoden så dör väl lix algerna, eller? och då lär det ju inte göra nån större nytta att ha ett algfilter?

Jo det sistnämda skulle ju kunna vara ett alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett Refugium ser jag bara som något helt onödigt att lägga ner tid och pengar sen så kan jag inte bygga om hela anläggningen bara för ett sådant. Jag har en mandarin fisk som är tjock och fin och han äter inget mer än vad han hittar bland stenarna så en massa märlor och sånt har jag nog en hel del av ändå. Jag kör med fosfatremover också för säkerhets skull även om fosfattestet säger 0 men jag vill ta bort det lilla som inte testet kan visa och ha så låga näringsvärden som det bara går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett Refugium ser jag bara som något helt onödigt att lägga ner tid och pengar sen så kan jag inte bygga om hela anläggningen bara för ett sådant. Jag har en mandarin fisk som är tjock och fin och han äter inget mer än vad han hittar bland stenarna så en massa märlor och sånt har jag nog en hel del av ändå. Jag kör med fosfatremover också för säkerhets skull även om fosfattestet säger 0 men jag vill ta bort det lilla som inte testet kan visa och ha så låga näringsvärden som det bara går.

kör du fosfatremover i en reaktor eller löst i en påse i sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. jag kör nämligen med rowaphos i en strumpa i sumpen och mitt fosfat ligger konstant på 0.50 och har gjort det nu i över en vecka. händer ingenting med värdet.

Så tänkte att man kanske måste ha en reaktor..

Men det kanske är bara att vänta ett par veckor till så kanske det ger med sig =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. jag kör nämligen med rowaphos i en strumpa i sumpen och mitt fosfat ligger konstant på 0.50 och har gjort det nu i över en vecka. händer ingenting med värdet.

Så tänkte att man kanske måste ha en reaktor..

Men det kanske är bara att vänta ett par veckor till så kanske det ger med sig =)

hur mycket hade du i fosfat när du började med rowa? kanske är mättat redan så det inte suger åt sig mer om det ligger konstant på 0.50?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oki.. jag kör nämligen med rowaphos i en strumpa i sumpen och mitt fosfat ligger konstant på 0.50 och har gjort det nu i över en vecka. händer ingenting med värdet.

Så tänkte att man kanske måste ha en reaktor..

Men det kanske är bara att vänta ett par veckor till så kanske det ger med sig =)

Detta beror på att det läcker fosfat från inredningen eller bättre förklarat det finns en massa organiskt material kvar i stenen som håller på att ruttna därav fosfaten. Öka mängden fosfatremover och håll ut. I mitt 600L kar så fick jag ner fosfaten snbbt till 0,1 och där låg det i en vecka sen stoppade jag i ytteligare fosfatremover och då gick det ner till 0,03 och då fylle jag i lite till och efter ett par dagar var det omätbart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta beror på att det läcker fosfat från inredningen eller bättre förklarat det finns en massa organiskt material kvar i stenen som håller på att ruttna därav fosfaten. Öka mängden fosfatremover och håll ut. I mitt 600L kar så fick jag ner fosfaten snbbt till 0,1 och där låg det i en vecka sen stoppade jag i ytteligare fosfatremover och då gick det ner till 0,03 och då fylle jag i lite till och efter ett par dagar var det omätbart.

oki få slänga i en strumåa till då =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men tillbaka till vodkan..

När kan man säga är en bra tidpunkt att börja, när är akvariet så pass inkört och belastat att det kan vara lämpligt? efter första fisken? efter det har varit fisk i i ett halvår?

Om jag läser bakåt så verkar det som att 2-3 ml/dag i mitt 540 liters kan vara ganska lämpligt som utgångspunkt, kan detta stämma? =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...