Dimorb Postat 2 december 2021 Postat 2 december 2021 Vad använder ni för att smörja peristaltiska pumpar och var köper ni det? Räknar med att det må vara någon form av fett men vilket och var? /Andre. Citera
johannes.k Postat 3 december 2021 Postat 3 december 2021 Aldrig behövt smörja nån , men de ä ju inte i kontakt med vätskan så borde funka med vilken smörja som helst Citera
Perk Postat 3 december 2021 Postat 3 december 2021 Jag fick med nån burk med typ vaselin när jag köpte min pump så det borde ju funka. Citera
Dimorb Postat 4 december 2021 Författare Postat 4 december 2021 @Perk kan du länka? Vad tror ni om denna? https://www.clasohlson.com/no/Armaturfett/p/30-9781 Citera
stigigemla Postat 4 december 2021 Postat 4 december 2021 De flesta doserpumparna skall absolut inte smörjas. De har en axel på knappt 2mm som skall driva tre rullar som i sin tur klämmer slangen. Kommer det fett i en sådan slirar axeln och pumpen står still. Citera
Perk Postat 4 december 2021 Postat 4 december 2021 Jag har en större pump där man ska smörja runt själva slangen sen har jag andra som inte ska smörjas. Har ingen länk tyvärr. Citera
Dimorb Postat 5 december 2021 Författare Postat 5 december 2021 On 2021-12-04 at 09:30, stigigemla skrev: De flesta doserpumparna skall absolut inte smörjas. De har en axel på knappt 2mm som skall driva tre rullar som i sin tur klämmer slangen. Kommer det fett i en sådan slirar axeln och pumpen står still. Detta är inte en sådan. Det är deltecs gamla PM150 Det är ett hjul där det sitter valsar på som i sin tur sitter på hjul. Det stora hjulet snurrar och valsarna snurrar då med och klämmer hjulet. Det är inte en doserpump utan en peristaltisk pump för kontinuerligt bruk. Testade med matolja och blev helt tyst och fungerar men matoljan är tunn och försvinner inom loppet av ett dygn. Citera
Slanten Postat 6 december 2021 Postat 6 december 2021 Ta kontakt med Deltec, de vet. Kanske ett mail ger resultat. Citera
Kim Rosenqvist Postat 17 december 2021 Postat 17 december 2021 Jag smörjde med lite gammal hederlig vaselin (fick tipset i gruppen för focustronic-ägare, visserligen inte till peristaltisk pump men ändå) Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.