j0nas Postat 5 december 2021 Postat 5 december 2021 (Ă€ndrat) Hej igen!  Efter nĂ„gra Ă„rs uppehĂ„ll pga av flytt och renoveringar sĂ„ kan jag Ă€ntligen starta upp ett kar igen. Valet föll pĂ„ ett begagnat Reefer 250 dĂ„ det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus pĂ„ lps och mjukisar.  Utrustningen bestĂ„r av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5.  Kommer nĂ„gra dagsfĂ€rska bilder, passar pĂ„ nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra nĂ„gon variant pĂ„ Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter sĂ„ kom hem med ett Red Sea starter kit. FĂ„r se hur det gĂ„r, rĂ€knar med mer Ă€n 21 dagar dĂ„ jag startar med död sten.      Ăndrat 5 december 2021 av j0nas 6 Citera
Casio Postat 5 december 2021 Postat 5 december 2021 Smakfullt! Inte minst placering med rum. Tummen upp! 1 Citera
j0nas Postat 29 december 2021 Författare Postat 29 december 2021 Nu Àr karet cyclat och nÄgra clowner, grammor och en Escenius Stigmatura har flyttat in. Utöver lite kiselalger i sanden sÄ blev det inte mycket till fulalger under inkörningsperioden. HÄller tummarna för att Starter kittet fungerade sÄ bra som utlovat men Àr lite orolig för att jag bara har fördröjt processen..  Har satt i lite mer fisk och koraller Àn vad jag egentligen kÀnner mig bekvÀm med i ett sÄ nystartat kar. Fick passa pÄ dÄ jag hade vÀgarna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkÄne Àr skralt nu (har dock köpt ett gÀng koraller och stÀdpatrull frÄn Reefstock i Malmö, den butiken var en positiv upplevelse)    1 Citera
j0nas Postat 7 januari 2022 Författare Postat 7 januari 2022 Det blev totalt haveri med fiskarna I Ätta dagar Ät de bra och sÄg friska ut. Dag nio hade en gramma anstrÀngd andning pÄ morgonen, pÄ kvÀllen syntes nÄgra enstaka prickar och under natten dog den. NÀsta dag var resten av fiskarna tÀckta i grÄtt slem och gick inte att rÀdda. Har aldrig varit med om liknande. Tror inte att de hade med sig nÄgot skit frÄn butik dÄ de mÄdde bra relativt lÀnge i mitt kar. MisstÀnkte först att den snabba ökningen av belastning triggat nitritspik men mÀtte noll.  NÄgra idéer? Koraller/snÀckor/eremiter Àr opÄverkade. Citera
j0nas Postat 17 januari 2022 Författare Postat 17 januari 2022 Det var med 99% sÀkerhet Oodinium som tog fiskarna. Nu fÄr det stÄ tomt i sex veckor innan jag vÄgar mig pÄ nÄgra nya inköp.  FÄr glÀdjas Ät korallerna tills vidare. Har bland annat fÄtt köpa tillbaka fraggar av nÄgra favoritkolonier som jag sÄlde i samband med nedlÀggning av förra karet. Montipora Confusa och Cyphastrea Meteor shower(?) Tack @MattiasN!  Resterande cyano har nu flyttat frÄn sand till sten   2 Citera
stigigemla Postat 18 januari 2022 Postat 18 januari 2022 Du bör mörklÀgga 48 timmar ocksÄ dÄ Oodinium kan överleva pÄ fotosyntes, Se hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Velvet_(fish_disease) och hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Amyloodinium_ocellatum MörklÀggning betyder att du klÀr in akvariet med dubbla lager sopsÀckar. Ett starkt UVC tar ocksÄ de frisimmande parasiterna. Minst 20w med rÀtt flöde. Starta inte med sÄ mÄnga fiskar nÀsta gÄng. I ett vÀlmÄende kar med mÄttlig fiskbesÀttning brukar Amyloodinium inte skapa nÄgot problem. Men om fiskarna Àr medicinerade med nÄgot kopparpreparat Àr immunförsvaret nedsatt i mÄnader framÄt. Citera
j0nas Postat 18 januari 2022 Författare Postat 18 januari 2022 Tack @stigigemla! För att förtydliga, menar du att jag behöver mörklĂ€gga Ă€ven om karet stĂ„r utan fisk i sex veckor? Jag lĂ€ste att Oodinium i frisimmande stadium klarade sig upp till 15 dagar pga fotosyntes tidigare (Marine Velvet Disease â Marine Fish Diseases and Treatment (humble.fish) men chansar sĂ„klart inte om en sĂ„ enkel Ă„tgĂ€rd som mörklĂ€ggning kan hjĂ€lpa.  Nej det var aldrig min plan att starta med sĂ„ mycket fisk och kommer inte att hĂ€nda igen "Har satt i lite mer fisk och koraller Ă€n vad jag egentligen kĂ€nner mig bekvĂ€m med i ett sĂ„ nystartat kar. Fick passa pĂ„ dĂ„ jag hade vĂ€garna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkĂ„ne Ă€r skralt" Citera
stigigemla Postat 18 januari 2022 Postat 18 januari 2022  Utan ljus lever de frisimmande sporerna bara nÄgot dygn. Med ljus kan de och tomonten som vilar pÄ botten klara betydligt lÀngre tid.  Citera
j0nas Postat 21 juli 2022 Författare Postat 21 juli 2022 (Ă€ndrat) Liten bilduppdatering för eget kom-ihĂ„g. Det blev fiskar till slut, tvĂ„ clowner och fem chromis. Har varit ett motigt första halvĂ„r med bakslag bĂ„de med det levande och med hĂ„rdvaran. Se egen trĂ„d om silikonslĂ€pp pĂ„ frontglaset. NĂ€sta halvĂ„r blir bĂ€ttre!    Ăndrat 21 juli 2022 av j0nas Citera
j0nas Postat 23 september 2022 Författare Postat 23 september 2022 (Ă€ndrat) Nya bilder för egna referenser. Kan se att det iaf Ă€r en korall som vĂ€xer Fireworks Clavularia, vill nĂ„gon byta till sig en fragg sĂ„ Ă€r det bara till att hojta.  Ăndrat 23 september 2022 av j0nas Bild 2 Citera
j0nas Postat 16 november 2022 Författare Postat 16 november 2022 (Ă€ndrat) Clavularia vs Goniopora  Det hĂ€r var ju en missrĂ€kning.. Har sett mĂ„nga andra kar dĂ€r Clavularian smyger fint mellan övriga koraller. Jag har nog fĂ„tt en giftigare variant. Först var det Ricordeorna som gav upp och helt sonika vandrade vidare. Nu Ă€r det Gonioporan som Ă€r irriterad. SvĂ„rt att skoga dĂ„ Clavularian gĂ„r i bitar om jag försöker dra bort. Tur att den Ă€r snygg iaf   Ăndrat 16 november 2022 av j0nas 1 Citera
j0nas Postat 23 december 2022 Författare Postat 23 december 2022 Karet har precis firat 1Är.  Uppvaktades med en ny skummare, Nyos Quantum 120 samt en liten rescape. Gamla Curve femman var för högljudd för vardagsrum. Nyosen Àr bÀttre men inte sÄ bra som jag förvÀntade mig. Brummar en del frÄn pumpen och skummarlocket fick jag ljudisolera med en silikonslang pÄ koppkanten.  Fireworks Clavularian Àr nu separerad till egen sten. Finns bÄde smÄ och stora fraggar om nÄgon Àr intresserad.   3 Citera
j0nas Postat 5 januari 2023 Författare Postat 5 januari 2023 Kom i veckan över en gammal favorit-fisk, Halichoeres Iridis (radiant wrasse). Köpte den osedd av en kille hÀr pÄ guiden och ojojoj vilken chock nÀr jag öppnade pÄsen..  Det hÀr exemplaret har nog övertrÀffat kÀnd maxstorlek med ett par cm. Mycket större Àn nÄgon jag har sett tidigare. Snabbt acklimatiserad och kÀkade redan allt frÄn flingor och pellets till frysmat. Upplever den inte stressad men den skulle nog mÄ bra av ett större kar. Hör av dig om du Àr intresserad.   Blev ocksÄ en första lek för clownerna idag.   Citera
j0nas Postat 3 mars 2023 Författare Postat 3 mars 2023 Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pÄ helhetsintrycket. (Syns inte sÄ bra pÄ bild dock)  PÄ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nÄgon mÄnad sedan. BÀsta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!   5 Citera
MattiasN Postat 3 mars 2023 Postat 3 mars 2023 3 timmar sedan, j0nas skrev: Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pÄ helhetsintrycket. (Syns inte sÄ bra pÄ bild dock)  PÄ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nÄgon mÄnad sedan. BÀsta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!   Snyggt! Och hÄller med, skrapad bakruta Àr snyggt! 5 Citera
j0nas Postat 9 augusti 2023 Författare Postat 9 augusti 2023 (Ă€ndrat) Perfekt semestervĂ€der för att pyssla med karet..  Blev vattenbyte och lite tester idag. Ska skicka ivĂ€g ett icp-test ocksĂ„. Första gĂ„ngen för det hĂ€r karet. Lite nyfiken pĂ„ om testet kan ge nĂ„gra ledtrĂ„dar till varför mina euphyllior inte tar sig. De dör inte men tillvĂ€xten Ă€r obefintlig och de Ă€r inte fullt expanderade. Ăvriga lps vĂ€xer pĂ„ bra (bortsett frĂ„n en Goniopora som var nĂ€ra att kasta in handduken i somras. Gonioporan bredvid vĂ€xte dock pĂ„ som vanligt. Se bild)  NĂ„gon som har teori eller vill gissa pĂ„ avvikande vĂ€rde innan jag förhoppningsvis fĂ„r hjĂ€lp av icp-testet? Ăndrat 9 augusti 2023 av j0nas Bilder Citera
Jois Postat 9 augusti 2023 Postat 9 augusti 2023 Kul!  DÄ gissar jag lÄgt pÄ Jod och Mangan.... Citera
j0nas Postat 9 augusti 2023 Författare Postat 9 augusti 2023 (Ă€ndrat) 11 minuter sedan, Jois skrev: Kul!  DĂ„ gissar jag lĂ„gt pĂ„ Jod och Mangan....  Bra gissning! Jag hĂ„ller dig uppdaterad.  Kan göra en tĂ€vling av det. BĂ€st gissning fĂ„r plocka valfri fragg frĂ„n fraggkaret. Endast upphĂ€mtning (Jonstorp ) Ăndrat 9 augusti 2023 av j0nas Citera
j0nas Postat 25 augusti 2023 Författare Postat 25 augusti 2023 9 timmar sedan, Jois skrev: @j0nas vad sa testresultatet?   VÀntar fortfarande, fick inte ivÀg testet förrÀn i fredags förra veckan..  Citera
j0nas Postat 28 augusti 2023 Författare Postat 28 augusti 2023 (Ă€ndrat) Helt rĂ€tt angĂ„ende jod @Jois!  Kanske i kombination med det höga fosfatet? Det dumma Ă€r att jag har mĂ€tt fosfat med ett utgĂ„nget Red Sea test och inte fĂ„tt utslag. DĂ„ jag inte har sett nĂ„gra synliga tecken pĂ„ höga vĂ€rden i karet heller sĂ„ har jag inte ens funderat pĂ„ att det skulle vara off. Högt CA Ă€r sĂ„klart inte heller optimalt. HĂ€r visar mitt Salifert (inte utgĂ„nget ) 460.   Ăndrat 28 augusti 2023 av j0nas LĂ€ste jod fel Citera
j0nas Postat 7 oktober 2023 Författare Postat 7 oktober 2023 (Ă€ndrat) Sista bilden pĂ„ ett tag. Har nĂ€mnt mina problem med silikonslĂ€pp i annan trĂ„d och nu har det tyvĂ€rr eskalerat Blir till att tömma och laga om tvĂ„ veckor.  Ska sĂ€lja en del koraller och fisk, resten fördelar jag mellan mitt Reefer170 och ett mindre lĂ„nekar tills att detta Ă€r up and running igen.   Ăndrat 7 oktober 2023 av j0nas Citera
mikoto Postat 8 oktober 2023 Postat 8 oktober 2023 Huh, lÀskigt slÀpp dÀr! Lagar du det sjÀlv? Hur har du tÀnkt lösa det isf? Citera
j0nas Postat 8 oktober 2023 Författare Postat 8 oktober 2023 Tar hjÀlp av ett proffs. Killen som byggde mitt förra kar.  Planen Àr att ta bort tÀckfogen och silikona fast en smal glasremsa lÀngs med hela kanten. Citera
Rekommenderade inlÀgg
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.