GÄ till innehÄll

Rekommenderade inlÀgg

Postat (Ă€ndrat)

Hej igen!

Efter nÄgra Ärs uppehÄll pga av flytt och renoveringar sÄ kan jag Àntligen starta upp ett kar igen. Valet föll pÄ ett begagnat Reefer 250 dÄ det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. 

Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus pÄ lps och mjukisar.

Utrustningen bestÄr av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5.

Kommer nÄgra dagsfÀrska bilder, passar pÄ nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra nÄgon variant pÄ Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter sÄ kom hem med ett Red Sea starter kit. FÄr se hur det gÄr, rÀknar med mer Àn 21 dagar dÄ jag startar med död sten.

Bild1.jpg

Bild3.jpg

7CD5778B-9A27-4ED7-AF0E-CA6FD54706C3.jpeg

Ändrat av j0nas
  • Gilla 6
  • 4 veckor senare...
Postat

Nu Àr karet cyclat och nÄgra clowner, grammor och en Escenius Stigmatura har flyttat in. Utöver lite kiselalger i sanden sÄ blev det inte mycket till fulalger under inkörningsperioden. HÄller tummarna för att Starter kittet fungerade sÄ bra som utlovat men Àr lite orolig för att jag bara har fördröjt processen.. :)

Har satt i lite mer fisk och koraller Àn vad jag egentligen kÀnner mig bekvÀm med i ett sÄ nystartat kar. Fick passa pÄ dÄ jag hade vÀgarna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkÄne Àr skralt nu (har dock köpt ett gÀng koraller och stÀdpatrull frÄn Reefstock i Malmö, den butiken var en positiv upplevelse) 

211229.jpg

• Gilla 1
  • 2 veckor senare...
Postat

Det blev totalt haveri med fiskarna 😔

I Ätta dagar Ät de bra och sÄg friska ut. Dag nio hade en gramma anstrÀngd andning pÄ morgonen, pÄ kvÀllen syntes nÄgra enstaka prickar och under natten dog den. NÀsta dag var resten av fiskarna tÀckta i grÄtt slem och gick inte att rÀdda.

Har aldrig varit med om liknande. Tror inte att de hade med sig nÄgot skit frÄn butik dÄ de mÄdde bra relativt lÀnge i mitt kar. MisstÀnkte först att den snabba ökningen av belastning triggat nitritspik men mÀtte noll.

NÄgra idéer? 
Koraller/snÀckor/eremiter Àr opÄverkade. 

• 2 veckor senare...
Postat

Det var med 99% sÀkerhet Oodinium som tog fiskarna. Nu fÄr det stÄ tomt i sex veckor innan jag vÄgar mig pÄ nÄgra nya inköp.

FÄr glÀdjas Ät korallerna tills vidare. 

Har bland annat fÄtt köpa tillbaka fraggar av nÄgra favoritkolonier som jag sÄlde i samband med nedlÀggning av förra karet. Montipora Confusa och Cyphastrea Meteor shower(?)

Tack @MattiasN!

Resterande cyano har nu flyttat frÄn sand till sten :) 

220117.jpg

• Gilla 2
Postat

Du bör mörklÀgga 48 timmar ocksÄ dÄ Oodinium kan överleva pÄ fotosyntes, Se hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Velvet_(fish_disease) och hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Amyloodinium_ocellatum

MörklÀggning betyder att du klÀr in akvariet med dubbla lager sopsÀckar.

Ett starkt UVC tar ocksÄ de frisimmande parasiterna. Minst 20w med rÀtt flöde.

Starta inte med sÄ mÄnga fiskar nÀsta gÄng. I ett vÀlmÄende kar med mÄttlig fiskbesÀttning brukar Amyloodinium inte skapa nÄgot problem.

Men om fiskarna Àr medicinerade med nÄgot kopparpreparat Àr immunförsvaret nedsatt i mÄnader framÄt.

Postat

Tack @stigigemla! För att förtydliga, menar du att jag behöver mörklĂ€gga Ă€ven om karet stĂ„r utan fisk i sex veckor? Jag lĂ€ste att Oodinium i frisimmande stadium klarade sig upp till 15 dagar pga fotosyntes tidigare (Marine Velvet Disease – Marine Fish Diseases and Treatment (humble.fish) men chansar sĂ„klart inte om en sĂ„ enkel Ă„tgĂ€rd som mörklĂ€ggning kan hjĂ€lpa. 

Nej det var aldrig min plan att starta med sÄ mycket fisk och kommer inte att hÀnda igen ;)

"Har satt i lite mer fisk och koraller Àn vad jag egentligen kÀnner mig bekvÀm med i ett sÄ nystartat kar. Fick passa pÄ dÄ jag hade vÀgarna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkÄne Àr skralt"

• 6 mĂ„nader senare...
Postat (Ă€ndrat)

Liten bilduppdatering för eget kom-ihÄg.

Det blev fiskar till slut, tvÄ clowner och fem chromis. 

Har varit ett motigt första halvÄr med bakslag bÄde med det levande och med hÄrdvaran. Se egen trÄd om silikonslÀpp pÄ frontglaset. 
NĂ€sta halvĂ„r blir bĂ€ttre! 😀

A13D0DCD-1C20-4B4A-9E4C-28DCDDD446F8.jpeg

1339A56A-D732-4FDA-8540-8C4166AD9B38.jpeg

99AF6630-8DA6-47CD-9E01-42094715CC4F.jpeg

Ändrat av j0nas
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat (Ă€ndrat)

Nya bilder för egna referenser. 
Kan se att det iaf Ă€r en korall som vĂ€xer 😅

Fireworks Clavularia, vill nÄgon byta till sig en fragg sÄ Àr det bara till att hojta. 

0CA470F5-4DE5-45EB-8600-315575438E80.jpeg

E957CB71-4DB3-4F98-B1D1-10B04CD759DC.jpeg

Ändrat av j0nas
Bild
  • Gilla 2
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat (Ă€ndrat)

Clavularia vs Goniopora 

Det hÀr var ju en missrÀkning..

Har sett mĂ„nga andra kar dĂ€r Clavularian smyger fint mellan övriga koraller. Jag har nog fĂ„tt en giftigare variant. Först var det Ricordeorna som gav upp och helt sonika vandrade vidare. Nu Ă€r det Gonioporan som Ă€r irriterad. SvĂ„rt att skoga dĂ„ Clavularian gĂ„r i bitar om jag försöker dra bort. Tur att den Ă€r snygg iaf 😀

BAC3CBDD-90A9-417A-8186-631193E40439.jpeg

Ändrat av j0nas
  • Gilla 1
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Karet har precis firat 1Är.

Uppvaktades med en ny skummare, Nyos Quantum 120 samt en liten rescape. Gamla Curve femman var för högljudd för vardagsrum. Nyosen Àr bÀttre men inte sÄ bra som jag förvÀntade mig. Brummar en del frÄn pumpen och skummarlocket fick jag ljudisolera med en silikonslang pÄ koppkanten. 

Fireworks Clavularian Àr nu separerad till egen sten. Finns bÄde smÄ och stora fraggar om nÄgon Àr intresserad.

19D05634-38A8-490E-BE58-EE3CC46BCABD.jpeg

• Gilla 3
  • 2 veckor senare...
Postat

Kom i veckan över en gammal favorit-fisk, Halichoeres Iridis (radiant wrasse). Köpte den osedd av en kille hÀr pÄ guiden och ojojoj vilken chock nÀr jag öppnade pÄsen.. :D 

Det hÀr exemplaret har nog övertrÀffat kÀnd maxstorlek med ett par cm. Mycket större Àn nÄgon jag har sett tidigare. Snabbt acklimatiserad och kÀkade redan allt frÄn flingor och pellets till frysmat. Upplever den inte stressad men den skulle nog mÄ bra av ett större kar. Hör av dig om du Àr intresserad.

Iridis.jpg.c5b5bbe501c7afb22bfbb9dfc84e9e55.jpg

Blev ocksÄ en första lek för clownerna idag.

Clown.jpg.9364c621aa6929da067a035020d689f6.jpg

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pÄ helhetsintrycket. (Syns inte sÄ bra pÄ bild dock)

PÄ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nÄgon mÄnad sedan. BÀsta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!

D3347239-8CC5-4886-86A2-0E2EE1516267.jpeg

• Gilla 5
Postat
3 timmar sedan, j0nas skrev:

Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pÄ helhetsintrycket. (Syns inte sÄ bra pÄ bild dock)

PÄ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nÄgon mÄnad sedan. BÀsta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!

D3347239-8CC5-4886-86A2-0E2EE1516267.jpeg

Snyggt! 

Och hÄller med, skrapad bakruta Àr snyggt! 

• Gilla 5
  • 2 mĂ„nader senare...
  • 2 mĂ„nader senare...
Postat (Ă€ndrat)

Perfekt semestervĂ€der för att pyssla med karet.. 😀

Blev vattenbyte och lite tester idag. Ska skicka ivĂ€g ett icp-test ocksĂ„. Första gĂ„ngen för det hĂ€r karet. Lite nyfiken pĂ„ om testet kan ge nĂ„gra ledtrĂ„dar till varför mina euphyllior inte tar sig. De dör inte men tillvĂ€xten Ă€r obefintlig och de Ă€r inte fullt expanderade. Övriga lps vĂ€xer pĂ„ bra (bortsett frĂ„n en Goniopora som var nĂ€ra att kasta in handduken i somras. Gonioporan bredvid vĂ€xte dock pĂ„ som vanligt. Se bild)

NÄgon som har teori eller vill gissa pÄ avvikande vÀrde innan jag förhoppningsvis fÄr hjÀlp av icp-testet? 

49F82A75-9D9D-4C03-8F1B-8EDA7B5E1162.jpeg.48b600189b956ff57aebfc3cf4147b77.jpeg9E0218AA-356C-49CB-9120-74F08A627A40.jpeg.3a82dddc804bd06766ecafc86f8f38c6.jpegE676CE68-E1F7-4084-880C-2E9B7A6F47FA.jpeg.ce2c39421c93930dd5a9e79b8daacb44.jpeg

Ändrat av j0nas
Bilder
Postat (Ă€ndrat)
11 minuter sedan, Jois skrev:

Kul! 

DĂ„ gissar jag lĂ„gt pĂ„ Jod och Mangan.... 😀

Bra gissning! Jag hÄller dig uppdaterad.

Kan göra en tĂ€vling av det. BĂ€st gissning fĂ„r plocka valfri fragg frĂ„n fraggkaret. Endast upphĂ€mtning (Jonstorp 😅)

Ändrat av j0nas
  • 3 veckor senare...
Postat
9 timmar sedan, Jois skrev:

@j0nas vad sa testresultatet? :)

VÀntar fortfarande, fick inte ivÀg testet förrÀn i fredags förra veckan.. :) 

Postat (Ă€ndrat)

Helt rÀtt angÄende jod @Jois!

Kanske i kombination med det höga fosfatet? Det dumma Àr att jag har mÀtt fosfat med ett utgÄnget Red Sea test och inte fÄtt utslag. DÄ jag inte har sett nÄgra synliga tecken pÄ höga vÀrden i karet heller sÄ har jag inte ens funderat pÄ att det skulle vara off. Högt CA Àr sÄklart inte heller optimalt. HÀr visar mitt Salifert (inte utgÄnget :D) 460. 

FaunaMarin.jpg

Ändrat av j0nas
LĂ€ste jod fel
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat (Ă€ndrat)

Sista bilden pĂ„ ett tag. Har nĂ€mnt mina problem med silikonslĂ€pp i annan trĂ„d och nu har det tyvĂ€rr eskalerat 😔

Blir till att tömma och laga om tvÄ veckor. 

Ska sÀlja en del koraller och fisk, resten fördelar jag mellan mitt Reefer170 och ett mindre lÄnekar tills att detta Àr up and running igen.

F454B178-0BCB-4C6D-82ED-06BA9D22979E.jpeg.21e46137166dc78f27b82150b701aca9.jpeg

1E981390-0534-400E-A5CE-65156C395DDF.jpeg.21ff063d2ab81a67c00775451714a039.jpeg

Ändrat av j0nas
Postat

Tar hjÀlp av ett proffs. Killen som byggde mitt förra kar.

Planen Àr att ta bort tÀckfogen och silikona fast en smal glasremsa lÀngs med hela kanten. 

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehĂ„ll har Ă„terskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Skapa Ny...