Postat 5 december 20214 Ă„r Hej igen!  Efter nĂ„gra Ă„rs uppehĂ„ll pga av flytt och renoveringar sĂ„ kan jag Ă€ntligen starta upp ett kar igen. Valet föll pĂ„ ett begagnat Reefer 250 dĂ„ det passade perfekt i en liten nisch i vardagsrummet. Blir som tidigare ett lowtech mixat rev med fokus pĂ„ lps och mjukisar.  Utrustningen bestĂ„r av en Kessil AP9x, Maxspect Jump retur- och gyrepump samt en BM Curve 5.  Kommer nĂ„gra dagsfĂ€rska bilder, passar pĂ„ nu innan allt blir brunt och grönt. Brukar köra nĂ„gon variant pĂ„ Lasses metod för uppstart men min lokala butik slumpade ut sina Red Sea produkter sĂ„ kom hem med ett Red Sea starter kit. FĂ„r se hur det gĂ„r, rĂ€knar med mer Ă€n 21 dagar dĂ„ jag startar med död sten.      Ăndrat 5 december 20214 Ă„r av j0nas
Postat 29 december 20214 Ă„r Författare Nu Ă€r karet cyclat och nĂ„gra clowner, grammor och en Escenius Stigmatura har flyttat in. Utöver lite kiselalger i sanden sĂ„ blev det inte mycket till fulalger under inkörningsperioden. HĂ„ller tummarna för att Starter kittet fungerade sĂ„ bra som utlovat men Ă€r lite orolig för att jag bara har fördröjt processen..  Har satt i lite mer fisk och koraller Ă€n vad jag egentligen kĂ€nner mig bekvĂ€m med i ett sĂ„ nystartat kar. Fick passa pĂ„ dĂ„ jag hade vĂ€garna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkĂ„ne Ă€r skralt nu (har dock köpt ett gĂ€ng koraller och stĂ€dpatrull frĂ„n Reefstock i Malmö, den butiken var en positiv upplevelse)   Â
Postat 7 januari 20224 Ă„r Författare Det blev totalt haveri med fiskarna đ I Ă„tta dagar Ă„t de bra och sĂ„g friska ut. Dag nio hade en gramma anstrĂ€ngd andning pĂ„ morgonen, pĂ„ kvĂ€llen syntes nĂ„gra enstaka prickar och under natten dog den. NĂ€sta dag var resten av fiskarna tĂ€ckta i grĂ„tt slem och gick inte att rĂ€dda. Har aldrig varit med om liknande. Tror inte att de hade med sig nĂ„got skit frĂ„n butik dĂ„ de mĂ„dde bra relativt lĂ€nge i mitt kar. MisstĂ€nkte först att den snabba ökningen av belastning triggat nitritspik men mĂ€tte noll.  NĂ„gra idĂ©er? Koraller/snĂ€ckor/eremiter Ă€r opĂ„verkade.Â
Postat 17 januari 20224 Ă„r Författare Det var med 99% sĂ€kerhet Oodinium som tog fiskarna. Nu fĂ„r det stĂ„ tomt i sex veckor innan jag vĂ„gar mig pĂ„ nĂ„gra nya inköp.  FĂ„r glĂ€djas Ă„t korallerna tills vidare. Har bland annat fĂ„tt köpa tillbaka fraggar av nĂ„gra favoritkolonier som jag sĂ„lde i samband med nedlĂ€ggning av förra karet. Montipora Confusa och Cyphastrea Meteor shower(?) Tack @MattiasN!  Resterande cyano har nu flyttat frĂ„n sand till sten  Â
Postat 18 januari 20224 Är Du bör mörklÀgga 48 timmar ocksÄ dÄ Oodinium kan överleva pÄ fotosyntes, Se hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Velvet_(fish_disease) och hÀr: https://en.wikipedia.org/wiki/Amyloodinium_ocellatum MörklÀggning betyder att du klÀr in akvariet med dubbla lager sopsÀckar. Ett starkt UVC tar ocksÄ de frisimmande parasiterna. Minst 20w med rÀtt flöde. Starta inte med sÄ mÄnga fiskar nÀsta gÄng. I ett vÀlmÄende kar med mÄttlig fiskbesÀttning brukar Amyloodinium inte skapa nÄgot problem. Men om fiskarna Àr medicinerade med nÄgot kopparpreparat Àr immunförsvaret nedsatt i mÄnader framÄt.
Postat 18 januari 20224 Ă„r Författare Tack @stigigemla! För att förtydliga, menar du att jag behöver mörklĂ€gga Ă€ven om karet stĂ„r utan fisk i sex veckor? Jag lĂ€ste att Oodinium i frisimmande stadium klarade sig upp till 15 dagar pga fotosyntes tidigare (Marine Velvet Disease â Marine Fish Diseases and Treatment (humble.fish) men chansar sĂ„klart inte om en sĂ„ enkel Ă„tgĂ€rd som mörklĂ€ggning kan hjĂ€lpa.  Nej det var aldrig min plan att starta med sĂ„ mycket fisk och kommer inte att hĂ€nda igen "Har satt i lite mer fisk och koraller Ă€n vad jag egentligen kĂ€nner mig bekvĂ€m med i ett sĂ„ nystartat kar. Fick passa pĂ„ dĂ„ jag hade vĂ€garna förbi Göteborg i jul. Utbudet i SkĂ„ne Ă€r skralt"
Postat 18 januari 20224 Ă„r  Utan ljus lever de frisimmande sporerna bara nĂ„got dygn. Med ljus kan de och tomonten som vilar pĂ„ botten klara betydligt lĂ€ngre tid. Â
Postat 21 juli 20223 Ă„r Författare Liten bilduppdatering för eget kom-ihĂ„g. Det blev fiskar till slut, tvĂ„ clowner och fem chromis. Har varit ett motigt första halvĂ„r med bakslag bĂ„de med det levande och med hĂ„rdvaran. Se egen trĂ„d om silikonslĂ€pp pĂ„ frontglaset. NĂ€sta halvĂ„r blir bĂ€ttre! đ    Ăndrat 21 juli 20223 Ă„r av j0nas
Postat 23 september 20223 Ă„r Författare Nya bilder för egna referenser. Kan se att det iaf Ă€r en korall som vĂ€xer đ Fireworks Clavularia, vill nĂ„gon byta till sig en fragg sĂ„ Ă€r det bara till att hojta.  Ăndrat 23 september 20223 Ă„r av j0nas Bild
Postat 16 november 20223 Ă„r Författare Clavularia vs Goniopora  Det hĂ€r var ju en missrĂ€kning.. Har sett mĂ„nga andra kar dĂ€r Clavularian smyger fint mellan övriga koraller. Jag har nog fĂ„tt en giftigare variant. Först var det Ricordeorna som gav upp och helt sonika vandrade vidare. Nu Ă€r det Gonioporan som Ă€r irriterad. SvĂ„rt att skoga dĂ„ Clavularian gĂ„r i bitar om jag försöker dra bort. Tur att den Ă€r snygg iaf đ   Ăndrat 16 november 20223 Ă„r av j0nas
Postat 23 december 20223 Ă„r Författare Karet har precis firat 1Ă„r.  Uppvaktades med en ny skummare, Nyos Quantum 120 samt en liten rescape. Gamla Curve femman var för högljudd för vardagsrum. Nyosen Ă€r bĂ€ttre men inte sĂ„ bra som jag förvĂ€ntade mig. Brummar en del frĂ„n pumpen och skummarlocket fick jag ljudisolera med en silikonslang pĂ„ koppkanten.  Fireworks Clavularian Ă€r nu separerad till egen sten. Finns bĂ„de smĂ„ och stora fraggar om nĂ„gon Ă€r intresserad.  Â
Postat 5 januari 20233 Ă„r Författare Kom i veckan över en gammal favorit-fisk, Halichoeres Iridis (radiant wrasse). Köpte den osedd av en kille hĂ€r pĂ„ guiden och ojojoj vilken chock nĂ€r jag öppnade pĂ„sen..  Det hĂ€r exemplaret har nog övertrĂ€ffat kĂ€nd maxstorlek med ett par cm. Mycket större Ă€n nĂ„gon jag har sett tidigare. Snabbt acklimatiserad och kĂ€kade redan allt frĂ„n flingor och pellets till frysmat. Upplever den inte stressad men den skulle nog mĂ„ bra av ett större kar. Hör av dig om du Ă€r intresserad.   Blev ocksĂ„ en första lek för clownerna idag.  Â
Postat 3 mars 20232 Ă„r Författare Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pĂ„ helhetsintrycket. (Syns inte sĂ„ bra pĂ„ bild dock)  PĂ„ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nĂ„gon mĂ„nad sedan. BĂ€sta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!  Â
Postat 3 mars 20232 Ă„r 3 timmar sedan, j0nas skrev: Vattenbyte och skrap av bakruta idag. Bakrutan borde jag göra ren oftare, gör stor skillnad pĂ„ helhetsintrycket. (Syns inte sĂ„ bra pĂ„ bild dock)  PĂ„ tal om algskrap, köpte en flipper algmagnet för nĂ„gon mĂ„nad sedan. BĂ€sta prylen som jag inte ens visste att jag hade saknat!   Snyggt! Och hĂ„ller med, skrapad bakruta Ă€r snyggt!Â
Postat 9 augusti 20232 Ă„r Författare Perfekt semestervĂ€der för att pyssla med karet.. đ  Blev vattenbyte och lite tester idag. Ska skicka ivĂ€g ett icp-test ocksĂ„. Första gĂ„ngen för det hĂ€r karet. Lite nyfiken pĂ„ om testet kan ge nĂ„gra ledtrĂ„dar till varför mina euphyllior inte tar sig. De dör inte men tillvĂ€xten Ă€r obefintlig och de Ă€r inte fullt expanderade. Ăvriga lps vĂ€xer pĂ„ bra (bortsett frĂ„n en Goniopora som var nĂ€ra att kasta in handduken i somras. Gonioporan bredvid vĂ€xte dock pĂ„ som vanligt. Se bild)  NĂ„gon som har teori eller vill gissa pĂ„ avvikande vĂ€rde innan jag förhoppningsvis fĂ„r hjĂ€lp av icp-testet? Ăndrat 9 augusti 20232 Ă„r av j0nas Bilder
Postat 9 augusti 20232 Ă„r Författare 11 minuter sedan, Jois skrev: Kul!  DĂ„ gissar jag lĂ„gt pĂ„ Jod och Mangan.... đ  Bra gissning! Jag hĂ„ller dig uppdaterad.  Kan göra en tĂ€vling av det. BĂ€st gissning fĂ„r plocka valfri fragg frĂ„n fraggkaret. Endast upphĂ€mtning (Jonstorp đ ) Ăndrat 9 augusti 20232 Ă„r av j0nas
Postat 25 augusti 20232 Ă„r Författare 9 timmar sedan, Jois skrev: @j0nas vad sa testresultatet?   VĂ€ntar fortfarande, fick inte ivĂ€g testet förrĂ€n i fredags förra veckan.. Â
Postat 28 augusti 20232 Ă„r Författare Helt rĂ€tt angĂ„ende jod @Jois!  Kanske i kombination med det höga fosfatet? Det dumma Ă€r att jag har mĂ€tt fosfat med ett utgĂ„nget Red Sea test och inte fĂ„tt utslag. DĂ„ jag inte har sett nĂ„gra synliga tecken pĂ„ höga vĂ€rden i karet heller sĂ„ har jag inte ens funderat pĂ„ att det skulle vara off. Högt CA Ă€r sĂ„klart inte heller optimalt. HĂ€r visar mitt Salifert (inte utgĂ„nget ) 460.   Ăndrat 28 augusti 20232 Ă„r av j0nas LĂ€ste jod fel
Postat 7 oktober 20232 Ă„r Författare Sista bilden pĂ„ ett tag. Har nĂ€mnt mina problem med silikonslĂ€pp i annan trĂ„d och nu har det tyvĂ€rr eskalerat đ Blir till att tömma och laga om tvĂ„ veckor.  Ska sĂ€lja en del koraller och fisk, resten fördelar jag mellan mitt Reefer170 och ett mindre lĂ„nekar tills att detta Ă€r up and running igen.   Ăndrat 7 oktober 20232 Ă„r av j0nas
Postat 8 oktober 20232 Är Huh, lÀskigt slÀpp dÀr! Lagar du det sjÀlv? Hur har du tÀnkt lösa det isf?
Postat 8 oktober 20232 Ă„r Författare Tar hjĂ€lp av ett proffs. Killen som byggde mitt förra kar.  Planen Ă€r att ta bort tĂ€ckfogen och silikona fast en smal glasremsa lĂ€ngs med hela kanten.Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.