Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

Hej

Då kör jag den dagliga uppdateringen av indikatorstenen. Jag köpte vidare en liten blåbenad eremit idag. Den startade ett projekt 5 minuter efter den kommit ner i karet. Skall försöka få några bilder och uppdatera med senare.

MVH Lasse

post-2331-14468912723964_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Tyvärr missade jag att ta en bild på indikatorstenen idag vilket jag givetvis skulle ha gjort eftersom jag släppte i ca 6 stycken snäckor som skulle vara av släktet Astrea. Dessa som jag fick hade mycket mer utskjutande delar än någon jag förut sett under detta namn. Förutom dessa så kom det in 6 grävande snäckor plus en kolloni av grönaktig skivanemon.

Eftersom jag fått några påväxter som påminner om röda cyanobakterier gjorde jag ett vattenbyte på 10 liter och spetsade detta med 18 gram kalciumklorid-dihydrat. Dessa 18 gram motsvarar en höjning av ca 100 ppm av kalciumhalten i akvariet (beräknat på 65 liter vatten). Jag hoppas på en viss fällning av fosfor eftersom en påbörjad cyanobakterietillväxt brukar tyda på för låg kväve-fosforbalans.

Jag har införskaffat en KH test och den visar att jag i mitt äldsta (ca 9 mån) har jag 6 i KH och i Mollyhotellet 9. Det salt jag nu använder har ca 9 i KH nyblandat. De flesta KH tester är av typ titrering och den jag använde (Sera) ger en grad KH per droppe. Provvolym 5 ml. De här testerna är sådan att om man vill ha bättre upplösning så tar man bara större provvolym. Tar man 10 ml så är varje droppe 0,5 i KH. Tar man 20 ml så är varje droppe 0,25 i KH.

I´ll be back

Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus

Nej då har du inte läst helt riktigt. Jag gjorde ett litet undantag för de tester som bygger på titrering, dvs kalcium, magnesium och KH. De är lite tillförlitligare än de som bygger på färgvarianter eftersom de inte är så svåra att läsa av. Titrering bygger på att så länge ett visst ämne finns i provlösningen ger den använda testkemikalien en viss färg men när ämnet är slut så blir det ett färgomslag - oftast då ett ordentligt. Titreringstestesterna är också bra pga att om man tycker att upplösningen är för grov (typ en droppe per grad KH) ökar man bara provvolymen. Dubblering (eg 10 ml istället för 5 ml) ger då en droppe per 0,5 grad KH. Öka till 20 ml och varje droppe innan färgomslaget betyder 0,25 grader i KH. Man kan säga att titreringstester är digitala medans däremot de som bygger på färgnyanser är analoga.

Den test jag har frågasatt mest i saltvatten är nitrat eftersom kloridjonen stör mätresultatet i alla de metodiker som jag känner till. Salifert verkar bygga på en metod där man reducerar nitratet till nitrit som är lättare att mäta, jag har inte kollat den metoden vetenskapligt eller hört talas om den innan så jag kan inte utala mig direkt om den för närvarande. Jag har också ifrågasatt mätningar i så låga nivåer som redovisas här - jag vet av egen erfarenhet hur svårt det är att mäta med vetenskapliga instrument i dessa nivåer så jag förstår inte varför vetenskapsmännen inte köper ett akvarietest för hundralappen istället för att slänga ut 100.000 tals kronor i testutrustning för att mäta fosfor och nitrathalter under 0,5 ppm. Dessutom har jag vänt mig mot vanan att slänga ur sig att jag har x ppm utan att samtidigt referera till om värdet gäller hela molekylen eller bara det ingående fosforn eller kvävet. Bägge metoderna att redovisa finns bland akvariepreparat.

Jag skaffade min KH test för att konstatera om jag har en sjunkande tendens i vart och ett av karen. Jag tänker inte använda värdena för att jämföra olika kar endast för att se tendensen under tiden, jag använder testen mer som en relativ test. Jag använde Sera:s i detta fall mest för att det fanns att tillgå just där jag var för tillfället inte pga det skulle vara bättre än andra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Dags för indikatorstenen igen. Man kan se att det börjar komma lite mer grönalger i det som håller på att växa fram. På stenen finns en av de nya snäckorna. Art ? På helhetsbilden av akvariet ser man att det finns gott om kiselalger i sanden även om de håller på att konsumeras i sakta takt. Jag har också tagit en bild på den nya skivanemonen som jag tycker är ganska imponerande. Den är grönare i verkligheten. På den bilden ser man också de påväxter som kan vara cyanobakterier. De har dock minska jmf med igår. KH var idag 8 - skall ta i morgon igen för att se om det är i sjunkande pga av kalciumtillsattsen igår.

Jag skickar också med två bilder på mitt äldsta 27 litare. Den ena bilden är inget vidare men den visar lite i alla fall.

Det är kört nu i mer än 9 månader utan annan skötsel än matning, vattenbyte ca 8 liter varannan vecka, påfyllning av avdunstat vatten en gång i veckan. I stort sett alla alger i det är kalkalger. Jag har ingen fosforreduktion, ingen nitratreduktion, ingen skummare, inget osmosvatten - low tech rakt igenom. KH idag fortfarande 6.

post-2331-14468912724778_thumb.jpg

post-2331-14468912725037_thumb.jpg

post-2331-14468912725293_thumb.jpg

post-2331-14468912725535_thumb.jpg

post-2331-1446891272581_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Dagens uppdatering

De nya renhållningsarbetarna gör sin plikt och de flesta kiselagerna försvinner så sakteliga. Cyanobakterierna sprider sig inte mer just nu men de finns kvar där de först började växa. Jag har sett det några gånger förut att det även i så här små kar plötsligen blir någon speciell plats där de verkar trivas utan att spridas vidare. Grönalger börjar så sakteliga växa och ersätta kiselalgerna.

Skickar med den obligatoriska bilden på min sten samt ytterligare en helhetsbild. Clownen står som vanligt i vänstra hörnet - har inte fått någon mat än.

KH har rört sig ytterligare neråt - till 7

MVH Lasse

post-2331-14468912726785_thumb.jpg

post-2331-14468912727055_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Tyvärr han jag inte igår så jag skriver lite idag istället. Idag införskaffade jag en två kg levande sten som var helt nyinkommen. Min målsättning med det köpet var att få in lite gott och blandat. Få se om det var ett misstag. Jag har möblerat om lite då också. Indikatorstenen finns kvar så den slipper ni inte. Mina snäckor gör ett bra jobb och kiselalgerna är i princip borta nu. Den nya snäckan (Astrea phoebia) verkar ta cyanobakterierna när de kryper igenom, ettdera genom att äta eller också genom att ta bort dem från underlaget. De har drivit tillbaks dem på en sten men cyanon finns kvar på en annan. KH har stabiliserat sig på ca 7.

Till mitt äldsta 27 liters skaffa jag en liten gynnare vid namn pandagoby eller Paragobius lacunicolus. Den kom från Filippinerna. På bilderna ser ni också en liten Cobiodon okinawae.

I´ll be back

post-2331-14468912732119_thumb.jpg

post-2331-14468912732327_thumb.jpg

post-2331-1446891273272_thumb.jpg

post-2331-1446891273298_thumb.jpg

post-2331-14468912733176_thumb.jpg

post-2331-14468912733429_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Svärd - jag köpte den hos Göran i Lerum - 150:-. Han fick fem stycken för ca två månader sedan. Jag har tittat snett på denna länge nu. De övriga var mindre och vi kunde inte hitta fler i karet - det går räkor där som väl är 5 gånger större än denna. Den kan vara känslig. Nu på morgonen har jag inte sett till den, även ett 27 liters kan vara stort ibland. Vi får hoppas den klarar sig.

Andreas, jag köpte paketet från Torslanda Zoo i Göteborg men det bör finnas (eller de kan ta hem) i alla Zoo-affärer som handlar med Imazo.

MVH Lasse

Edit: Jag har sett den nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Nu har det gått 2 och en halv vecka sedan start. Idag verkar kriget mot kiselagerna i stort sett vara slut, i alla fall för tillfället. Mina armeér av snäckor har gjort sitt arbete. Kvar är en rebell avdelning av cyanobakterier men deras bastion verkar för närvarande minska också. Min indikatorsten ser lite annorlunda ut nu, det ser nästan ut som om kalkalger håller på att etablera sig även om jag tycker det är för tidigt. Bifogar 3 bilder. Har ännu inte sett om jag fått in några roliga saker med den nya stenen. Lite makroalger är det - får se om de klarar sig - Morphits får hoppas att de gör det så han kan få lite roliga saker till sitt projekt

MVH Lasse

post-2331-14468912735203_thumb.jpg

post-2331-144689127355_thumb.jpg

post-2331-14468912735828_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Kommer lite mer bilder. Jag skaffade ytterligare en blåbenad eremit idag, tycker de är riktigt roliga. Jag beslöt mig också för att flytta två korraller från ett av de mindre till Mollyhotellet, en typ polyper och en annan som jag inte vet namnet på men den får långa tentaklar när den trivs. KH är fortfarande stabilt kring 7 till 7,5. Kiselalgerna verkar borta och indikationsstenen ser bra ut. Cyanon ser "tjockare", mer mattaktig ut. Men den håller sig kring spetsen av en sten och verkar inte breda ut sig.

I´ll be back

MVH Lasse

post-2331-14468912737846_thumb.jpg

post-2331-14468912738121_thumb.jpg

post-2331-14468912738352_thumb.jpg

post-2331-14468912738589_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Lite nya uppdateringar och en fråga. Jag har haft en Xenia ända sen starten av mitt äldsta 27 liters (ca 10 månader sen) På sista tiden har den vuxit bra och det har kommit en del "fraggar" som är placerade i andra kar. För ca en vecka sedan upptäckte jag att topparna var lite vita på några av armarna och den drog ihop sig tidigare än normalt. Idag såg den största av djuren väldigt tunn och ynklig ut. Flyttade den till mitt Molly. Den har vuxit bedvid en annan korall sedan ca 5 månader tillbaks. Denna korall, som jag som vanligt inte kommer ihåg namnet på (Ted - rädda mig igen:smiley9: ) ser ni som den ljust bruna korallen underst. Min fråga är om denna korall är känd för kemisk krigföring?

För övrigt så ser det bra ut, den flyttade sarcophytonen börjar släppa ut sina armar. Cyanon är mindre men fortfarande kvar. Den växer inte till i samma takt. Indikatorstenen visar på mer tillväxt av kalkalger.

I´ll be back

MVH Lasse

post-2331-1446891274011_thumb.jpg

post-2331-14468912740481_thumb.jpg

post-2331-14468912740831_thumb.jpg

post-2331-14468912741167_thumb.jpg

post-2331-14468912741528_thumb.jpg

post-2331-14468912741878_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...