Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Dagens uppdatering

Hej

I lördags började jag blanda salt och vatten och i söndags la jag in sten. Många kommer att förfaras över hur snabbt jag startar mina kar. Den allmänna synen är ju att vattnet skall ”mogna”. Nyblandat saltvatten är ”aggressivt” och innehåller inte kolloider och andra ”mjukare” ämnen brukar det heta. Det är rätt att nyblandat vatten inte är samma som vatten från ett äldre akvarium. Hade jag haft möjlighet till det hade jag föredra att ta 50 liter från ett ingånget akvarium. Vad är det som skiljer. Mognar kemikalierna i saltet, blir de automatiskt inte så aggressiva och så vidare? Jag tror att det som skiljer är innehållet av biologiskt liv samt kanske det viktigaste – resterna från biologiskt liv. I ett ingånget akvarium så vimlar det av bakterier, organiska partiklar, halvnedbrytna molekyler och så vidare. Detta är vad som fattas i det ”råa” saltvattnet. Min filosofi är då att försöka påskynda mognaden så mycket som möjligt. Oavsett om man väntar en dag eller tre veckor innan man börjar med liv så står man inför samma problem och ett saltvatten som står kliniskt rent i en dag eller i tre veckor är i allt väsentligt detsamma. I min filosofi ingår också att så snabbt som möjligt tillsätta bakteriekulturer och om möjligt lite skitigt grus från ett ingånget akvarium. Bakteriekulturen tillsätter jag dagligen under uppstartsperioden som jag brukar beräkna till 3 veckor. Det är främst nitrifieringskulturer jag använder. Vid denna start har jag använt ett preparat från Aquarium Münster som heter aquavital nitrigon 1. Har ej använt detta preparat förut men Aquarium Münster:s preparat har alltid hållit vad de lovat förr i tiden. Detta preparat har jag gett i början en gång och skall tillföra det igen om en fyra fem dagar. Under tiden lägger jag i 20 ml Sera nitrivec. Hade hellre använt Duplabacter men det är svårt att få tag i numera.

Man kan summera med att jag vill få igång den biologiska aktiviteten så fort som möjligt vilket också innebär att jag välkomnar algtillväxt. Även den inledande brunalgsblomningen (brunalger = kiselager). För att utnyttja algtillväxten (som för mig inte är något problem utan istället en resurs för att få systemet i balans) introducerar jag algätande organismer såsom turbosnäckor så fort som möjligt. Hela systemet inklusive organismerna i LS behöver näring i inkörningsfasen och det behövs en liten ammoniumalstrare för att få igång nitrifikationscykeln. Iofs kan man pinka några ml i karet varje dag men det är trevligare med en tålig fisk. Clowner har jag funnit vara ganska bra, tåliga och de äter i stort sett så mycket man ger dem vilket gör att det är lätt att styra ”inputen”.

Jag läste någon stans om att någon person hade väntat i tre månader på att få ”nitrittoppen”. Under tiden hade personens LS legat i mörker och utan ljus och näring. Vad tror ni var kvävekällan till den nitrittoppen? Jag tror personligen att man i det fallet kan sätt ett FD före LS. Min åsikt är att idag med de moderna bakteriekulturerna kan starta ett akvarium utan att få nitrittoppen märkbar men det förutsätter att man tillsätter bakteriekultur varje dag och att man ”matar” kulturen, ig man har en eller flera startpiloter i form av fisk. Givetvis måste man mata lite, väldigt lite i början. När jag startade mina 27 litare gav jag mat var tredje dag och det var inte mer än ett 20 – tal djupfrysta vuxna artemia. Matningen ökades, inte i mängd utan i frekvens allteftersom. Ur belastningssynpunkt är det bättre att mata oftare och mindre.

Man måste också ha i minnet att jag bygger upp mina system efter dessa grundtankar. Jag använder biofilter, cirkulation och teknik som inte är så vanlig numera inom saltvattenshobbyn. Men hur otroligt det än låter så fanns det saltvattensakvarium innan skummare, nitratfilter, fosfatfilter, UVC och annat. De var bara uppbyggda lite annorlunda. I själva idéen ligger också att man använder tåliga organismer i början och introducerar de mer känsliga ganska sent. Det är här tålamodet kommer in. Efter 8 månader med mitt äldsta akvarium är jag ganska nöjd men målet är LS totalt övervuxna av koraller och det tar väl några år.

Jag har också använt kranvatten och framförallt kallt vatten. Jag använder alltid kallt vatten när jag blandar ihop saltet för delvattensbyte och låter saltet lösa sig totalt med hjälp av en cirkulationspump i hinken jag använder. Det tar någon timme så vattnet tempereras.

Att använda kranvatten eller osmos måste man avgöra från fall till fall. Jag hade nog inte vågat detta om jag hade vetat från början att det inte var Kungälvsvatten utan Göteborgsvatten i södra delen av Ale kommun. Kungälv använder normalt inte klor och jag tror att de har låga nitrathalter. GBG har nästan ingen nitrat men klorerar då och då. På många håll i Sverige finns utmärkt kommunalt vatten att tillgå, se bara upp för nitratnivåer (som kan vara höga), klorering och koppar i vattnet. Någon undrar kanske varför jag inte nämner silikat, men den enda orsaken jag läst om varför man skall ha låga silikatnivåer är för att hämma kiselalgerna. Men varför begränsa när man istället kan konkurrera ut dem. Det kan vara en säkerhetsfråga att använda osmos.

Att algtillväxten kommer snabbt (kiselalger) kan man se på de två bilderna 060525 och 060427.

Clownen ni ser är min gamla slitvarg och den sattes in igår.

Nu är jag ikapp med rapporteringen och nu kommer den att ske i realtid (åtminstone nästan)

MVH Lasse

post-2331-14468912697769_thumb.jpg

post-2331-14468912698025_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte kickat igång systemet med en fisk om jag inte haft tillgång till bakteriekulturerna och inte provat tekniken i hög-pH vattensystem innan. Det var länge sedan jag tog död på någon fisk i inkörningsstadiet och då har ändå de flesta tänkbara (och otänkbara) tanganyiker passerat mina kar. De är inte direkt okänsliga. Det jag vill säga är att det går att undvika både nitrit och ammoniaktopp idag och få en kontrollerad och mjuk start. Jag drog igång ett 60 liters salt på 70-talet. Då drog jag fram en nitrittop som jag fick ner under en dag. Jag mätte då varje timme och det gick ner från knallrött till ofärgat på 10 timmar. Vad använde jag då, jo ett trick som bestod i att man tog ogödslad jord och slammade upp detta i några liter vatten. Sen silade man det genom ett melittafilter. Det silade vattnet släppte man ner i karet. Det fungerade men då föredrar jag de kommersiella preparaten som finns idag och att man kan ge dem varje dag.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen

Jo har också mer och mer börjat titta på ett "Guppy hotell", hade Nano kar för en 4-5 år sedan i gamla lägenheten, då var det inte många Svenska omkring :) Har varit lite borta från den världen ett tag nu, men man blir ju lite sugen på smått igen när man ser dom här kuberna.. :) Jag såg någon tråd med T5 rör med dubbla rör från Drakstället, hur står sig dessa i förhållande till compact rören?

Jag har också sett dessa rör. tror att de skulle fungera bra. fördelen med dom är ju att man kan kombinera olika rör. Jag har valt 14000 K nu, vet egentligen inte varför eftersom jag har goda biologiska erfarenheter av 6500 K som också ligger mer nära dagsljuset = mer mångfald av våglängder.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej.

Ang bakteriekulturer på flaska kan jag starkt rekomendera Reef Evolution BioDegrader Som är lämplig för salt samt att den är otroligt dryg (har för mig att man doserar 2ml per 100 l vatten).

Använde detta under min uppstart och uppmätte aldrig några farliga nivåer av Nitrit tex.

Tack för intressanta inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Idag var det dags att skaffa lite fler turbosnäckor. Tyvärr hade min "hovleverantör" inte så många på lager så det blev bara fyra till. Jag skulle vilja ha minst tjugo till plus andra algätande snäckor. Någon som är övebelastad med snäckor i Göteborgstrakten? Skicka mig ett PM i såfall.

Nedanstående foton togs med två timmars skillnad. Bilder säger mer än ord!

Uppdatering 1 Och nu har det gått 3 timmar

Uppdatering 2 Och nu har det gått 4 timmar och jag har fem "lite" större turbosnäckor

MVH Lasse

post-2331-14468912706549_thumb.jpg

post-2331-14468912706875_thumb.jpg

post-2331-14468912707254_thumb.jpg

post-2331-14468912707594_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Lite mer uppdatering. Igår la jag i en ny dos av aquavital nitrigon 1. Jag har fått en viss grumlighet. Får avvakta. Förutom några turbosnäckor så införskaffade jag en grävande snäcka samt en korall. Eftersom jag inte är så bra på identifikation (eller egentligen klarar av att belasta hjärnan med en massa latinska namn) så har jag inga namn. Ni som är bra på detta kan väl fylla i va det är. Visar också en bild på min indikatorsten. Nu efter ca 16 timmar.

Skickar med en bild som visar mitt avancerade sätt att styra matningen.

I´ll be back

MVH Lasse

PS Det var svårt att ladda upp filer nu. De kommer senare idag DS

PS Nu gick det DS

post-2331-14468912709468_thumb.jpg

post-2331-14468912709829_thumb.jpg

post-2331-14468912710212_thumb.jpg

post-2331-14468912710541_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har också funderat på hur man skulle kunna utnyttja den befintliga "sumpen" på kuberna maximalt. Finns ju trots allt 3 fack att nyttja där. Skulle vilja kunna sköta systemet med inget mer än vattenbyten och biologisk rening. Dock med de filtermaterial som finns att tillgå idag förståss, som extra hjälp, såväl som flask kulturer. Någon med andra erfarenheter av uttnytja "sumpen" på denna typ av akvarium?

Och lämpliga cirkulationspumpar, vilken är enligt uppfattning tystaste modellen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Återkommer med min indikatorsten.

5 turbosnäckor är för lite - måste nog vara minst 20. Det verkar som om en snäcka klarar att hålla rent på en yta som är lite större än den här stenen som är ca 12 x 7 cm (ca 80 kvadratcentimeter) med nuvarande tillväxttakt av algerna.

Karet har klarnat upp

Skickar med en bild av mina nya favoriter i den första 27 litern

MVH Lasse

post-2331-14468912712865_thumb.jpg

post-2331-14468912713251_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Ingen aning. Har köpt den som Turbosnäcka. Kommer troligtvis från Filipinerna. Någon annan som kan? Fiskarna kommer också därifrån. Vet ej arten heller.

MVH Lasse

PS Du kanske menade den grävande snäckan? DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

är det vanligt "sötvattensgrus" du har i burken Lasse?

Nej det är i första hand korallgrus men jag har bland annat användt lite grus från några gamla cikildkar och där fanns lite vanligt grus inblandat. Ca 95 % är nog korallgrus.

Skickar med en bild på "indikatorstenen". Idag har jag sett att "grön"alger börjar komma men brunalgerna är fortfarande helt domminerande och mina 5 slavar äter för dåligt.

MVH Lasse

post-2331-14468912716774_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok, var så konstigt ljus/färg på bilden på fiskarna så jag tyckte gruset såg lite konstigt ut ;)

brunalger är väl resultat av för mycket fosfat/sillikat i vattnet. du använder väl inte osmos? isf är nog det förklaringen om dom växer så snabbt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jo brunalger är det som kommer först men som du kanske förstått av tidigare inlägg så är jag inte intresserad av att begränsa olika ämnen eftersom vi inte riktigt vet deras biologiska betydelse är för andra organismer. Vad jag vill visa, och som nog har framgått ganska bra är att det finns andra metoder att angripa problem. Brunalger som ett exempel - istället för att se dem som ett problem ser man dem som en resurs och låter snäckor smörja kråset på dem. När näringsnivån stigit lite gran kommer grönalgerna som är än mer snabbväxande att ta över/konkurrera ut brunalgerna, Man måste bara ha tillräckligt med betare vilket jag inte har nu. De fem jag har betar av ungefär en femtedel av ytan just nu. När det är avbetat så blir det utrymme för nya alger på ytan. Följ indikatorstenen några dar så får du se. Varje liten brun prick du ser är bundet kväve och fosfor som sedan via betningen transporteras in i kroppen på snäckan, Deta kväve och fosforet kommer ursprungligen från maten jag ger clownfisken. Det är på detta sätt jag vill försöka att få låga nivåer av fosfat och nitrat i vattnet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jämfört med dig ligger mina biologiska kunskaper på dagisnivå Lasse, så jag lutar mig tillbaka och bara följer ditt projekt med spänning och hoppas lära mig lite på vägen ;)

Ja det vet jag inte - det kan ju vara tvärtom. Det är alltid en risk att sticka ut hakan och visa ett försök med alla sina up and downs i nästan realtid och dessutom offentligt. Ettdera går det bra och jag kan om 6-7 månader skriva VSB (Vilket Skulle Bevisas) eller också går det käpprätt åt h-e och sesmologen i Uppsala registrerar en skrattbävning på 7 på internationella fiaskoskalan. Epicenter någonstans i trestadsområdet.:ler:

Förhoppningsvis lär vi oss alla något på vägen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1_4_36.gif har du fått utslag på sesmologen nu Lasse? :skrattar: Det blir nog bra med ditt kar Lasse du har bara lite kiselalger och jag tror lite lite grann att dessa alger inte är det bästa för de små liven till snäckor för kiselsyra kan väl inte vara så himla bra för magen. Dessa alger försvinner av sig själv men det är bra att du sätter in algätande djur i ett tidigt skede och till ett 80 liters kar behöver du ungefär 10-15st jag tycker också att en 150w Mh skulle sitta fint över ditt kar så du kan få det där korallberget som du önskar dig. Du är seriös och kunnig inom biologi men jag personligen orkar inte alltid följa dina långa och faktaspäckande inlägg för jag fattar inte mycket av detta ska ärligen sägas och jag blir inte heller imponerad för du kan ju skriva vad du vill för jag förstår ändå inte så du kan ju lura skjortan av mig, nej jag vill nog ha det mer enkelt och begripligt sagt och detta är jag nog inte ensam om för vi flesta är bara glada amatörer med en begänsad kunskap i biologi (Fast inte tillverkning av bebisar :smiley24: ) och kemi. Jag kör mycket på intuition och magkänsla samt praktiskt tillämpning och våra ögon är det bästa hjälpmedlet att upptäcka när något inte verkar som det ska. Det gäller att ha fingertoppskänsla och lite tur så klara man det mesta inom denna hobby. Jag tror säkert att du har kunskapen att klara dina nanokar men det gör inte den stora delen i ett längre perspektiv. Du är en människa jag gärna skulle vilja träffa och sitta och prata biologi mm med. Jag skulle kanske kunna komma och besöka dig på jobbet;) Ha det gött så länge.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå Svärd du är välkommen och komma att besöka mig på jobbet. Då kan vi ju förutom snacket gå runt och titta på värmepumpar, kylaggregat, toaletter, luftaggregat och annat som numera tillhör mitt dagliga jobb. Eller det kanske är något annat du ville titta på samtidigt?:ler:

Jag är tyvärr inte på jobbet nu och kan bara tjöta via tangentbordet så vi får skjuta på besöket någon eller några veckor. Jag hör av mig

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dags för lite uppdateringar vad gäller indikatorstenen. Det har nu gått ca 1,5 vecka sen starten. Det börjar komma lite grönalger på stenarna. Jag har gjort rent glaset för första gången. Clownen ser hel tydligt när jag går till frysen för att hämta mat. Skulle han kunna stå på två ben med huvudet ut ur akvariet så skulle han göra det. Inga som helst tecken på några toppar av ammonium eller nitrit. Värmen från lysröret gör så att jag måste ha igång fläktarna när det är tänt. Tappar ca 5 dl vatten i avdunstning per dag när fläktarna är igång - är de avstängda så är det betydligt mindre även om det blir varmare i akvariet då. Teknikerdj-n i huvudet funderar på en lösning vad gäller avdunstningen.

Hade funderingar på att längre fram använda en UV-B lampa (typ som terrariefolket använder) i ca en timma per dag. Har lagt ner den idén just nu - inte för att jag inte tror på idén - utanför att jag kom och tänka på att Mollyhotellen är av akryl! Man använder UV för att härda bland annat akryl och det finns inga plaster som i längden motstår UV strålning. De som används i UV-reaktorerna sägs vara UV-beständiga men akryl är det inte.

I´ll be back

MVH Lasse

post-2331-14468912721808_thumb.jpg

post-2331-14468912722199_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...