Gå till innehåll

Start av ett 80 liters Mollyhotell


Lasse

Rekommenderade inlägg

  • Svar 322
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Synchiropus ocellatus antagligen. En riktig kameleont. Går den själv i ett kar har du nog chans att vänja den till att ta frusen artemia till att börja med. Men den är ju förfärligt mager. Men den är nog lite lättare att få att äta frusen mat än de egentliga mandarinfiskarna för den går mer ut över sanden och där är det lättare att "handmata" med en pipett eller ett utströmmarrör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den tar redan frysen artemia vad jag kan se men Clownen kommer att åka bort så fort som möjligt så den nya hinner med. Den är på ständig födosök i alla fall men som sagt var - väldigt mager. Clownen har fyllt sin uppgift - att starta karet och kommer att få semester tillsvidare.

MVH Lasse

PS - Nu måste jag ju klara den - eller hur:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du ska punktmata den så testa syreslang + en spruta från ett gammalt testset, jag gjorde det med min firefish i början då han var livrädd o bodde under en sten större delen av dagen, ville vara säker på att han åt o inte magrade av i början. funkade! Du får nog ta spruta i maten, sen fylla sprutan med nytt saltvatten o spruta i slangen tills maten kommer ut där nere. Då maten kom till änden sprutade jag lite då o då. Firefishen fattade direkt vad som gällde. Slags hemkörning av mat? : ) Fin fisk du köpte, hade den ätit hos handlaren?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Drullputt

De som går i blått och som syns ner åt höger på den högra bilden i svar #122 kommer från Göran i Lerum. De blågröna till helt gröna som på den vänstra bilden svar # 124 kommer från Marinakvariet. Jag letar hela tiden efter skivanemoner i olika färger när jag kommer åt.

MVH Lasse

Edit: Jo Sickboy den har gått rätt länge där och såg faktiskt ut som den åt små pellets idag hos honom men det var svårt och se om den spottade ut. Den är ganska mager

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag startade detta kar så var min absoluta mening att inte ha in någon teknik som stör upplevelsen att titta på karet. Nu har jag tillfälligtvis gått ifrån den här principen. Jag hittade något väldigt roligt hos Göran i Lerum och om det fungerar bra så skall den få sitta osynligt i ett av facken. Jag bifogar en bild och samtidigt ger er en möjlighet att gissa vad i h-e detta är?

MVH Lasse

post-2331-14468912801222_thumb.jpg

post-2331-14468912801462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, nu var ni snabba. Det är en artemiakläckare för kontinuerlig kläckning och matning. Se fotona nedan. Min avsikt är att placera den i pumpfacket och låta returpumpen båsa ut artemian i karet.

MVH Lasse

post-2331-14468912801755_thumb.jpg

post-2331-14468912801993_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

OBS belys den inte för kraftigt då simmar inta artemian ut.

Då kanske det är bra att klä in den del som man ej vill "belysa" och så sätt locka ut artemian vid utgången.

Vad är bästa/optimalaste salthalt för att kläcka artemia

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då kanske det är bra att klä in den del som man ej vill "belysa" och så sätt locka ut artemian vid utgången.

Vad är bästa/optimalaste salthalt för att kläcka artemia

Utgången är ljusare i plasten redan nu.

Det går att kläcka i 18-19 promille men jag har kläckt massor i direkttaget, filtrerat västkustvatten utan några som helst problem och med bra resultat.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 promille pratas det om, vad e det o "vanlig salthalt"? 1.021? O kan artemian överleva i stenen? om de inte blir uppätna?? Gömma sig o växa?

vore skoj med lite mer liv i karet!

Promille är det i andra kretsar accepterade sättet att ange salthalt. Det är ej temperaturberoende som sallinitet är (1.0xx vid x grader är det rätta sättet att skriva det vi normalt kallar 1.0xx) Promille anger viktsdelen av saltet i 1000 delar. 18 promille betyder 18 gram salt till 982 gram vatten. Svärd har någon översättningstabell i någon tråd här på forumet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...