GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anlÀggningen och fÄtt vÀldigt höga vÀrden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller Àr det vattenbyten som gÀller? 

Postat
  • Författare

Okej, tack! ja lÀste precis att det inte var lönt att köra Di Resin pÄ akvariet utan bara pÄ RO. 

Kör med rowaphos just nu men vill ju inte minska fosfaten för mkt heller..sÄ kör pÄ med kanske lite tÀtare byten och kör med vattenbyten.
Eller hur funkar dessa produkter, mĂ€ttas det av de som Ă€r lĂ€ttast eller tar det lika mkt av alla delar? 😅

Postat

@Rameau Jag tror att Ocean akvarium har nÄgot de kallar Silicarbon som ska ta upp kisel ur akvarievattnet. Men du fÄr nog frÄga @stigigemla hur det fungerar

Postat

Hos mig verkar det som om silikat sakta fÀller ut. Antagligen pÄ sten och sand.

Det bör alltsÄ rÀcka med att strypa tillförseln. AlltsÄ hÄlla noga koll pÄ osmosens silikatfilter.

Silikarbon fungerar men det blir dyrt sÄ om du inte har direkta problem med djur som gynnas av silikatet skulle jag bara vÀnta.

Postat
  • Författare

Ok, Jag har bestĂ€llt nytt media sĂ„ avvaktar med vattenbyten tills det anlĂ€nt 👍

Postat
On 2022-01-15 at 20:02, Rameau skrev:

Ok, Jag har bestĂ€llt nytt media sĂ„ avvaktar med vattenbyten tills det anlĂ€nt 👍

Vet du hur höga vÀrden du har fÄtt? Mitt silikat steg för nÄgon mÄnad sedan och tror jag har fortsatt högt pÄ grund av den bruna hinna som snabbt kommer tillbaka pÄ mina rutor efter rengöring. Mina svampar vÀxer som om det inte fanns en morgondag...! 

Återkoppla gĂ€rna hur du eventuellt fĂ„r ner det effektivt :) 

Postat
  • Författare

Jag fĂ„r Ă€ven jag den kĂ€nda bruna hinnan, men pĂ„ sanden. kan mycket vĂ€l bero pĂ„ att jag gjort om scapen och slagit sönder nĂ„gra större stenar
 vi fĂ„r se vid nĂ€sta icp om det minskat, men vore ju konstigt om det inte gjort det med nytt media till RO anlĂ€ggningen och 15% vattenbyten i veckan.

6B6EB05D-66FB-46DD-9664-9E9A09277023.jpeg

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.