Postat 13 januari 20223 Ă„r Hej! Om man nu slarvat med att byta mediet i RO-anlĂ€ggningen och fĂ„tt vĂ€ldigt höga vĂ€rden av Silikat i akvariet, kan man cirkulera akvarievattnet direkt genom en media reaktor likt Aktiv kol och fosfatremover? Eller Ă€r det vattenbyten som gĂ€ller?Â
Postat 13 januari 20223 Ă„r Författare Okej, tack! ja lĂ€ste precis att det inte var lönt att köra Di Resin pĂ„ akvariet utan bara pĂ„ RO.  Kör med rowaphos just nu men vill ju inte minska fosfaten för mkt heller..sĂ„ kör pĂ„ med kanske lite tĂ€tare byten och kör med vattenbyten. Eller hur funkar dessa produkter, mĂ€ttas det av de som Ă€r lĂ€ttast eller tar det lika mkt av alla delar? đ
Postat 13 januari 20223 Är @Rameau Jag tror att Ocean akvarium har nÄgot de kallar Silicarbon som ska ta upp kisel ur akvarievattnet. Men du fÄr nog frÄga @stigigemla hur det fungerar
Postat 15 januari 20223 Är Hos mig verkar det som om silikat sakta fÀller ut. Antagligen pÄ sten och sand. Det bör alltsÄ rÀcka med att strypa tillförseln. AlltsÄ hÄlla noga koll pÄ osmosens silikatfilter. Silikarbon fungerar men det blir dyrt sÄ om du inte har direkta problem med djur som gynnas av silikatet skulle jag bara vÀnta.
Postat 15 januari 20223 Ă„r Författare Ok, Jag har bestĂ€llt nytt media sĂ„ avvaktar med vattenbyten tills det anlĂ€nt đ
Postat 16 januari 20223 Ă„r On 2022-01-15 at 20:02, Rameau skrev: Ok, Jag har bestĂ€llt nytt media sĂ„ avvaktar med vattenbyten tills det anlĂ€nt đ Vet du hur höga vĂ€rden du har fĂ„tt? Mitt silikat steg för nĂ„gon mĂ„nad sedan och tror jag har fortsatt högt pĂ„ grund av den bruna hinna som snabbt kommer tillbaka pĂ„ mina rutor efter rengöring. Mina svampar vĂ€xer som om det inte fanns en morgondag...! à terkoppla gĂ€rna hur du eventuellt fĂ„r ner det effektivt Â
Postat 17 januari 20223 Ă„r Författare Jag fĂ„r Ă€ven jag den kĂ€nda bruna hinnan, men pĂ„ sanden. kan mycket vĂ€l bero pĂ„ att jag gjort om scapen och slagit sönder nĂ„gra större stenar⊠vi fĂ„r se vid nĂ€sta icp om det minskat, men vore ju konstigt om det inte gjort det med nytt media till RO anlĂ€ggningen och 15% vattenbyten i veckan.  Â
GĂ„ med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.