Ricke Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Jag har inte fattat hur man kopplar osmosen bara? gör man det i kranen? finns det inga andra sätt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Du kopplar på vattenledningen,på samma sätt som du kopplar en tvätt eller diskmaskin.Det finns andra sätt, men dom funkar inte! :-. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
GustavF Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 DI är ju egentligen ett bättre alternativ än RO. Från DI kan man nämligen använda allt vatten men i en RO så blir det mycket slaskvatten som oftast slängs. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Du måste byta eller renovera jonbytarmassan med jämna mellanrum så det blir bara slask när du renoverar massan.Men det är mycket billigare med osmos, det var därför jag började med osmos en gång i tiden. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 men kan man köra enbart DI?,brukar väl vara kombination mellan RO/DI Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Om man kör DI efter RO så behöver man inte regenerera eller byta DIn lika ofta efterssom ROn tar bort en massa först men man kan köra bara DI. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 HejFör att avjonisera vattnet (utländsk förkortning DI) (batterivatten är idag kanske den vanligaste produkten där man kör avjonisering) så kan man köra många olika metoder från elektriska (och då tänker jag inte på den "avhärdningsmetod" som används framförallt i Tyskland till att hindra kalkutfällningar i vattenledningsrör) till olika absorbations och sorbations metoder som konsthartser, zeoliter samt ibland aktivt kol. Att tillverka ett sådant vatten hemma som tar allt det som RO gör blir som Stig påpekar ganska dyrt - vissa material kan man heller inte regenerera. RO:s begränsning vad gäller joner är framförallt en jon - silikatjonen, För den som vill bli av med den så är ett silikatfilter efter RO nödvändigt. Ett annat ämne som RO tar dåligt är kloraminer - därför är det inte helt fel att ha ett aktiv kolfilter också - vissa platser är det nödvändigt. En jon som ofta sätter igen de filtermembran som finns i RO-enheten är kalcium. På många ställen är kalciumjonen helt förhärskande jon. Ett zeolitfilter som regenerars med saltvatten ganska ofta är en bra metod för att förlänga livslängden på membranet. Det kopplas in innan. Har man tillgång till stora mängder avjoniserar vatten billigt så går det ju att använda istället för RO.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Lasse hur gör du med vattnet när du inte kör med osmos? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Jag svär i kyrkan - jag gör ingenting mer än att jag aldrig använder varmvattenskranen. Tappar alltid upp kallt vatten som får stå tills det är ungefär rumstempererat. Ibland tar jag kallvatten direkt i men då gäller det bara påfyllning av avdunstat vatten och jag gör påfyllningen i utströmmen från pumpen. Jag har Göteborgsvatten. Det är klorerat. Jag är lite försiktig med vattnet under höstregnen då jag vet att de klorerar lite kraftigare. Känner jag lukt så byter jag inte. Kisel och följande kiselalger är jag inte så bekymrad över eftersom jag överbefolkar mina kar med snäckor i ett tidigt skede. Se mina bilder på utvecklingen i mitt senaste projekt där jag i stort sett fotograferat samma sten under nu två veckor för att visa de olika stadierna. Det är säkrare att köra med osmos men visst går det utan i vissa fall. Du bor i Emmaboda - vad har du för vatten? Kommunalt eller privat vattentäckt?MVH LasseEdit: Glömde att säga att jag vid nystart och större vattenbyte använder vattenberedningsämne typ Aqua Safe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Jag har kommunalt vatten. Funderar på att köpa en osmos fast vet inte om plånboken tillåter när jag måste köpa massa sten oxå. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 HejTa reda på vattenvärdena från vattenverket och om och hur mycket de klorerar. Jag vill minnas att det finns en akvariebutik i Emmaboda - hör med dem om deras erfarenheter av vattnet. Osmos är bra men jag förstår din situation. Om jag skulle välja i den situationen och alla erfarenheter sa att vattnet var OK i kranen skulle jag personligen nog välja att satsa på mer levande sten och vänta ett tag med osmosen. Men det är jag det och många på detta forum skulle säga tvärtom. Prata med folk i Emmaboda som har fisk vad de har för erfarenhet av vattnet och använd ditt eget huvud.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 HejEtt annat ämne som RO tar dåligt är kloraminer - därför är det inte helt fel att ha ett aktiv kolfilter också MVH LasseDet är därför det redan sitter ett aktivt kolfilter och även ett sedimentfilter på OR anläggningarna. Aqua medic har också börjat med ett silikatfilter. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 jag har ju aldrig kört salt därimot kört sött från kranen i 15 år utan problem men har hört att saltvatten är annorlunda. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Därom tvistar de lärdeMVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Därom tvistar de lärdeMVH Lasse??? vilket är rätt då? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
crille Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 jag vet inte om detta har någon betydelse,men dom flesta salt i handeln är gjorda för osmosvatten,är inte då riskenatt man får höga värden av vissa ämnen som det redan finns i kranvattnet,eller är det marginellt.?ricke,sten kan du alltid lägga i efter hand,jag skulle satsat på bra vatten först o främst, Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 ??? vilket är rätt då?Därom tvistar de lärde ocksåDu får avgöra detta själv - det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!Crille har rätt i sitt påpekande, framförallt gäller det nog kalcium och magnesium men det är ganska sällsynt i de småländska tassemarkerna. Däremot är det mycket uppåt Uppsala - Gustav F råkade nog ut för det tror jag.Kolla vattenvärdena och andras erfarenhet av ditt vatten i Emmaboda - besluta sen. Är du tveksam så ta Osmos.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 11 maj 2006 Dela Postat 11 maj 2006 Skicka ett PM till Caligula. Det är han som hade saltbutik i Emmaboda. Han är inte så aktiv på forymet men kanske han läser det inom rimlig tid. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Rickard skaffa dig en osmos, du kommer att få en bättre start än om du kör med kranvatten så är det bara. Jag har kört med både med och utan. Slemalger och en massa andra skitalger kom som ett brev på posten med kranvattnet med osmosvatten har jag inte haft några problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Edit: Glömde att säga att jag vid nystart och större vattenbyte använder vattenberedningsämne typ Aqua SafeVet du vad detta innehåller? Jag är nyfiken. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Hej SvärdJa på ett ungefär. De brukar innehålla Natriumtiosulfat och ett ämne som heter Polyvenulpyrrolidon (PVP). Förutom neutraliserandet av klorföreningar binder de tungmetaller (troligtvis PVP). För klorbortagning (kloraminer) kan även askorbinsyra (C-vitamin) användas. Se denna intressanta tråd från zoo-pet http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=44744MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Tja, det Kjell skriver är ju mer än relevant i denna diskussion:Två gånger genom åren har jag dock fått "betala" för detta genom att massdöd inträffat vid vattenbyten och orsaken var att reningsverket hade spolat rent ledningarna.Vet inte om jag vill förlora hela mitt bestånd på dylikt. Det vattenverk jag får vatten från i Karlstad är ett "recirkulerat ytvatten" verk som tar vatten från vänern. De har inte i nått klor alls och värden verkar väldigt bra men iom att det är sjövatten följer det ju årstidsväxlingarna. Här i arvika har jag ma ssa problem med vita prick på våren och algblommning både på hösten och våren.En sak funderar jag på. Jag har tillgång till rätt stora mängder regnvatten, kommer nog att ha i Kstd med. Regnvatten är ju inget vidare för att det innehåller en massa tungmetaller osv men det borde vara idealiskt att köra osmos på? Tungmetaller osv är ju lätta för osmosen att ta bort. Samma gäller väl alla "vanliga" kväve och svavelföroreningar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 J.Svärd det blir nog osmos vatten, ska försöka hitta en billig till o börja med. verkar som det är den bästa lösningen på algproblemet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Ricke Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Beställde en osmos från england som klarar 250liter om dagen, med frakt går det på 1000kr ungefär. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
morphriz Postat 12 maj 2006 Dela Postat 12 maj 2006 Var beställde du den? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.