Gå till innehåll

Emils 375 liters


watter

Rekommenderade inlägg

  • Svar 886
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Men vilken Turbelle streamer tror ni passar bäst till mitt kar, 7000 L/H eller 12 000 L/H ?

Känns som det är bättre att köpa 12 000 L/H så kan man dra ner den om den pumpar för mycket plus att då har man alltid möjlighet att kunna dra på ordentligt om det skulle behövas :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du "bara" skall ha en pump så hade jag nog lagt de extra kronorna på en 12000. Den går ju att dimma ner om det skulle vara för mycket, men går ju att växa i.

Jepp, tänkte det samma, kostar ju bara en 500 kr mer, köper man 7000 och det blir för klent kan man inte få mer utan måste kompletera med andra pumpar. Har man 12 000 kan man dra på ordentligt samt skulle detta vara för mycket kan man köra på lägre varv :) det blir en 12000 med singelkontroler;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att akvariumet inte blir tystare än det som låter högst.

Så att köpa en 4040 pump är overkill.

I såna fall så får du köpa en till som driver skummaren.

Jag har själv en 4040 pump och den är jätte tyst men sen så har jag en Aquacare 1000v som låter

och en eheim pump till nitratfiltret och en till kalkreaktorn.

Så mitt råd är att om du ska ha reaktor,nitratfilter,fosfatfilter är att du kör dom med hjälp av en bypass på returpumpen som är tyst.

Det jag vill säga är att det kommer alltid att låta om ditt kar det kommer inte bli så tyst så att du tycker att 4040 pumpen låter högt.

MVH Jocke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att akvariumet inte blir tystare än det som låter högst.

Så att köpa en 4040 pump är overkill.

I såna fall så får du köpa en till som driver skummaren.

Jag har själv en 4040 pump och den är jätte tyst men sen så har jag en Aquacare 1000v som låter

och en eheim pump till nitratfiltret och en till kalkreaktorn.

Så mitt råd är att om du ska ha reaktor,nitratfilter,fosfatfilter är att du kör dom med hjälp av en bypass på returpumpen som är tyst.

Det jag vill säga är att det kommer alltid att låta om ditt kar det kommer inte bli så tyst så att du tycker att 4040 pumpen låter högt.

MVH Jocke

Jaja, helt klart det kommer låta, men innan hade jag tänkt köra en new-jet 3000 som retur och det var vissa som sa att den låter som en skördetröska, man kommer aldrig ifrån ljudet, men jag vill ha det på en så låg nivå som möjligt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill uppnå samma sak som dig emil, men jag tar en annan väg. istället för att köpa tysta saker så kommer jag ljudisolera möbeln ;)

även om pumpar och skummare benäms som "tysta" så låter dom en del. lika bra att ljudisolera underskåpet där skummare, retur och ev nitrat-/fosfatfilter kommer stå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med en AS newjet 3000 och den låter mycket mindre än skummaren! Jag har också hört andra ha synpunkter på den i och för sig.

Exakt, vissa säger att dom är skitnöjda med sina och att dom låter jättelite, vissa säger helt tvärtom, jag tror det är stor skillnad från pump till pump. Jonas Lindblom (addonic) tipsa mig om Deltec HLP 4040 så jag kör på en sån, kostar en del mer men känns som en bra och tyst pump :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill uppnå samma sak som dig emil, men jag tar en annan väg. istället för att köpa tysta saker så kommer jag ljudisolera möbeln ;)

även om pumpar och skummare benäms som "tysta" så låter dom en del. lika bra att ljudisolera underskåpet där skummare, retur och ev nitrat-/fosfatfilter kommer stå.

Helt klart en bra idé att ljudisolera, ska ha det i sovrummet, plus att jag vill helt slippa köpa massa nya returpumpar bara för att dom börjar hålla liv efter ett tag, därför tror jag HLP 4040 är ett säker val :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hur mycket tystare är HLP 4040 om man tar och jämför med en Quite one4000?

HLP är ju utanför karet så där slipper man värmen, annars är det stor prisskillnad (ca 2000:-).

Deltecs drar 36-60W(är den ställbar?) flåsar 4500L/h och Quite one4000 drar 60w flåsar 3850L/h

man får väl lite mer flås per Watt

någon som hört båda???

går oxå i pumpbytar tankar...

(tackar för en bra o läsvärd tråd)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill uppnå samma sak som dig emil, men jag tar en annan väg. istället för att köpa tysta saker så kommer jag ljudisolera möbeln ;)

även om pumpar och skummare benäms som "tysta" så låter dom en del. lika bra att ljudisolera underskåpet där skummare, retur och ev nitrat-/fosfatfilter kommer stå.

tycker jag är en bra ide,blir alltid ljud ändå

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, bara nyfiken. Varför köper du det där i Tyskland? Finns ju som "icke-akvarie" pryl i Sverige. Är det ändå billigare i Tyskland? Lycka till med bygget!

Tack :)Hade tänkt köpa i sverige, men på alla dom ställe i Landskrona där dom sålde sånt hade alla slut på 32 mm genomföringar, därför bestämmde jag mig för att köpa allt i tyskland. Är mycket glad att jag gjorde det med , sparade säkert 400 kr. Typ genomföringar, kulventiler mm kostar grymt mycket mer i sverige än tyskland.

Ex:

genomföring 32mm: SVE= 169 kr, TYSK=100 kr

Kulventil 32 mm: SVE= 729 kr, TYSK=150 kr

När jag ändå handla allt annat där tyckte jag det var lika bra att betälla rören där med :)

Frakten till sverige för ett paket upp till 30 kg kostar 180 kr (18 Euro)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...