Gå till innehåll

Coeruleus kirurg


Dallaman

Rekommenderade inlägg

Någon som har erfarenheter av dessa?

Var i Karlstad och skulle köpa en städpatrull eller en liten kirurg till mitt 150L.

fick syn på en liten coeruleus kirurg hos amazon som var jätte fin och fet, så jag slog till (lung pojkar större kar är på väg)

han berätta att den blir blåare med tiden, den blir inte blir så mkt större än va den är och att den inte var så känlig för prick mm som hepatus mf

Mitt exemplar är ca 5cm och är grå/blå med ljusgrå stimmor längs kroppen och ljusgrå fält (lodrätt), rygg o buk fenan har en stark blå färg längs ut och stjärfenan är gulaktig.

Trodde man bara sa de här om kvinnor, med den har jätte vackra ögon....blåa med en guld ring i

Ska försöka ta en bild men den är lite för snabb

den äter allt grönt i algväg och även caulerpa som växer lite här o där...

inget bråk med chromis viridis eller clarki clowner....än så länge.

edit: "kass" bild

post-2263-14468912739084_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okey länk men infon på A achilles är inte så riktig. Jag har pratat med en som har en i ett enorm stort kar och han sa så här. Denna fisk tar över ett kar och är bossen och kommer att slå ihjäl alla andra kirurger i ett för litet kar och ett för litet kar är enligt han 3000L men i större kar blir den mer lugn och harmonisk och lever sida vid sida med andra kirurger utan detta aggressiva beteende. Denna kirurg är den finaste av alla tycker jag men jag tvekar på att skaffa en faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Helt okey länk men infon på A achilles är inte så riktig. Jag har pratat med en som har en i ett enorm stort kar och han sa så här. Denna fisk tar över ett kar och är bossen och kommer att slå ihjäl alla andra kirurger i ett för litet kar och ett för litet kar är enligt han 3000L men i större kar blir den mer lugn och harmonisk och lever sida vid sida med andra kirurger utan detta aggressiva beteende. Denna kirurg är den finaste av alla tycker jag men jag tvekar på att skaffa en faktiskt.

Har sett den i flera olika kar som varit betydligt mindre än 3000l. Är det inte bara så att hans är en onormal individ? Andras erfarenhet?

Håller med dig om att den är mycket vaker!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Coeruleus kan bli 40 cm i naturlig miljö och brukar håll sig lugn. Den kan dock bli aggressiv om den får gå själv utan andra kirurger en längre tid.

Min har inte färgat ännu men har vuxit cirka 3 cm sedan jag fick den så nu är den väl omkring 6 cm. Vid vilken storlek som de färgar om är högst individuellt.

Angående Achilles så är den i princip som alla andra kirurger. Om den får få en längre tid innan de andra kommer ner eller om den är mycket större så KAN de bli aggressiva. Annars brukar de vara väldigt lugna i förhållande till andra kirurger. Både Coeruleus och Achilles håller också till i mycket öppna vatten så lite lägre konstant temp är att föredra för att de skall hålla sig friska.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller helt klart med om att det är den svåraste kirurgen.

Finns nog få fiskar som är så förbannat känsliga i skinnet. Tål i princip inte att simma emot en sten. Att de däremot skulle vara aggressivare än andra kirurger har jag aldrig sett eller upplevt. Snarare tvärtom. De jag har sett både stora och små har varit väldigt lugna och tillbakadragna.

I och för sig så har de stora exemplaren haft sällskap av, ofta, både A. sohal och A. lineatus så de har ju inte riktigt försökt visa sin tuffa sida. Av små ex har jag erfarenheten av att de ofta om inte alltid blir tillbaka tryckta om de inte är först i burken då kan de vara aggressiva. Precis som alla andra kirurger är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...