Gå till innehåll

Aquatronica


atropos

Rekommenderade inlägg

Tänkte höra med er här inne om det är någon av er som har denna ?

var på zoogiganten idag och skulle höra lite om skummare !

det är såhär att jag har flyttat till hus och ska uppgradera mitt kan enormt !

jag är i startgroparna på bygget men det kommer inte ske över en natt ,

har börjat med att borra mig igenom golvet ner i källaren där teknikrummet ska vara

beställt glas, mm !

hoppas nu att ni e nyfikna på detta bygge ? för de kommer bli de största karet här inne på forumet =)

Men tillbaka till min fråga ! Auqatronica Aquarium controller system det ska vara något nytt vad jag fick veta

och de ska vara bra o lättanvänligt ! kolla gärna på deras hemsida o kom med en massa kritik om det finns någon =)

jag ska ha dom bästa sakerna till mitt nya projekt ! mvh micke

www.aquatronica.com

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 64
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

he he !! tänkte på de osså med de satte sambon stopp för ! men hon e helt klart med på detta projektet !

ringder nyss till IF Försäkringar o kollade lite med dom om de skulle hända en olycka ! den damen där inne dumförklarade mig =) så jag ringde till folksam o gubben där tyckte de var hur coolt så helst !! något bra hände denna dagen iallafall ! fick veta priset på skummare osså o den ligget runt 19,000 kr ! ska kolla lite i tyskland osså !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hoppas nu att ni e nyfikna på detta bygge ? för de kommer bli de största karet här inne på forumet =)

jag är väldigt nyfiken, för ska du vara störst måste du ju över 3000l för att spöa Ingvar.

Så nu vill vi veta mer! :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe !! de e alltid lika roligt att retas lite =)

ringde just den lokala elfirman som den firman som jag jobbar på brukar anlite för elinstallationer !

fick ett bra pris på mina mh amaturer de lutar åt att de blir 7 st 400 w eller så blir de ett gäng 250 w !

vet ej riktigt hur mycket ljus de blir än men får vär ha en watt per liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ja de blir större än så !! sen kommer där till t5 rör hel hel hög ! och sen har jag en del amatruer här hemma

på 250w ! har haft detta projektet i tankar under 1 års tid nu så man har samlat på sig en del saker =)

snackade med kent på zoogiganten i lomma idag o han bad mig om att få hjälpa till att inreda burken !

har ej riktigt bestämt hur många lite de ska vara än de slår på plus minus 500 liter !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ska bli kul att följa detta. Räkna odrentligt på allt först. Och se till å köpa ordentligt med Ls de ser så tomt ut i många kar som satsar på stort och sedan när stenen ska köpas så blir de en liten hög i ena hörnet. Plus om du ska ha djupare än en meter så använd 1000 W MH så blir du inte begränsad i valet av korall sedan. Ös på skoj de här

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet att många är teknikintresserade här på forumet så risken finns att jag kastar sten i glashus nu...

Jag förstår inte vad man har för nytta av dessa kontrollsystem. De tillför ju inget till akvariet, bara en massa onödiga styrningar och övervakningar till ingen nytta, för dyra pengar.

Nej köp en timer på Classe istället till belysningen och lägg pengarna på vettigare saker tycker jag.

19000:- för en skummare får du nog räkna med om du ska satsa på ett riktigt stort kar. Skippa Aquatronica IKS och vad nu alla andra varianter heter och lägg pengarna på en riktigt bra skummare. Det kommer du att tjäna på i längden.

Kul att du vågar satsa på ett stort kar, vi vill ha en riktigt fotointensiv tråd.

Ok, nu har jag sagt mitt nu får "IKS fanatikerna" slå mig gul och blå.

Wrang ska du utdela första slaget?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Karet ska inte ha en höjd mer än på 800mm ! djupet är jag lite osäker på i nuläget men längden kommer att vara

ca 5 meter o gå runt en hörna på en vägg så varje sida ska vara 2,5 m lång ! och där ska vara en jäkla massa sten i ! jag tycker också att de inte ser klokt ut med lite sten i ett stort kar !

angående aquatronica så tycker jag personligen osså att de går lika bra med manuell avläsning av vattenvärden !

men jag vill gärna ha lite fler svar på denna produkt om vad ni tycker ! så man inte går o köper grisen i säckan !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad man har för nytta av dessa kontrollsystem. De tillför ju inget till akvariet, bara en massa onödiga styrningar och övervakningar till ingen nytta, för dyra pengar. Nej köp en timer på Classe istället till belysningen och lägg pengarna på vettigare saker tycker jag.

Jag satsar inte på ett slag, däremot ett försvar. Absolut ingen kritik, bara min upplysning om att jag inte håller med dig fullständigt. :)

I mitt projekt, som inte kommer att stå hemma, kommer jag ha mycket nytta av just den funktionen Aquatronica bjuder. Ta t.ex. strömlisten, att inviduellt styra ett flertal armaturer med ett par vridtimers från Classe fungerar inte i längden, jag vågar inte lita på dels deras korrekthet av tiden (snurrande skiva), eller att dom pallar med ett flertal MH-lampor. Att lasta på en liten 29:- pryl en massa Watt känns inte stabilt helt enkelt.

Som den här killen. Aldrig i världen att han skulle vilja ha 7 timers att försöka hålla reda på, det exkluderat lysrören eller moonlight, eller pumpar, eller kyla, eller... ja.

Lägg därtill att du kan ha fullständig koll på densitet, redox, ph, värme/kyla, osv. Programmera upp automatiska funktioner så du slipper sitta där själv med en nålventil manuellt och fundera hur länge du ska tillsätta ozon, kolsyra eller vad det nu är.

Jag kan förstå ditt resonemang om det gäller en mindre hemmaanläggning. När man antingen har för mycket utrustning att hålla reda på, eller att du inte kan närvara under dom flesta timmarna vid din anläggning, då kan en sån här pryl bespara mycket pengar och besvär.

OK, jag erkänner. Jag är pryltokig, men jag har inga problem med att försvara behovet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är storleken bestämt !

akvariet kommer att ligga på 5000 L

någon som vet något profs i skåne området som kan tänka sig att limma ihop burken ?

som sagt så e de nog inget jobb för mig =) vill ju inte ha läckage på skiten !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är storleken bestämt !

akvariet kommer att ligga på 5000 L

någon som vet något profs i skåne området som kan tänka sig att limma ihop burken ?

som sagt så e de nog inget jobb för mig =) vill ju inte ha läckage på skiten !

Kolla med Bengt på Marinakvariet han har en som limmat Marhags nya kar.

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=10294

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showpost.php?p=102943&postcount=53

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja jag får väl ringa o höra med dom vad dom ska ha för jobbet !

men tror ni att dom e sugna att komma till malmö o limma ?

ja de kommer att se ut så men inbyggt ! shit vad de e mycke man måste tänka på nu !! men de e kul när ens drömmar börjar att närma sig !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att de är sugna med att fixa ett kar. Byggaren kommer ifrån Mullsjö

Ang IKS så håller jag med att visst är det lite teknik nörd bakom det med grymt tillbehör

Kolla i annons delen så får du ett bra paket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...