Gå till innehåll

Ramq's stora saltvattensprojekt, 1920L


ramq

Rekommenderade inlägg

  • Svar 419
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag vet att ni är bildhungriga, så jag bifogar några för att stilla ert behov. :)

Först två bilder från insidan "huven", med moolight och returslangarna från sumpen.

post-2432-1446891286482_thumb.jpg

Ännu en helvy från vänster hörn, med actinicrören igång. Svår att fånga hela längden på karet. Den andra bilden är tagen runt högra hörnet av karet, där man kommer åt overflow-boxen och pumpstyrningen. Jag kommer att flytta styrboxarna och multicontrollern så snart jag får upp en lämplig spånskiva till höger om akvariet för att montera ytterligare utrustning på.

post-2432-14468912867553_thumb.jpg

Här är bilder från sumpavdelningen under karet. Elsystemet är ungefär med samma måtto som resten av slang/rördragningen - det är funktionen som räknas. Här syns även fosfatfiltret, som jag tror kommer att få förbli inkopplat även i fortsättningen efter vi fått ner fosfaten till acceptabla nivåer. Troligen gör jag en lite snyggare installation av den senare.

post-2432-14468912866425_thumb.jpg

Bilder från vänstra delen av sumpen, i slutliga returfacket där dubbla Eheim 1262 (3400l/h) sitter, samt returslangarna upp till akvariet igen.

post-2432-14468912867067_thumb.jpg

Här är overflow-boxen i full action. Vi ser även returslangarna ner till högra facket i sumpen.

post-2432-14468912866612_thumb.jpg

post-2432-14468912863902_thumb.jpg

post-2432-1446891286422_thumb.jpg

post-2432-14468912864504_thumb.jpg

post-2432-14468912865269_thumb.jpg

post-2432-14468912865529_thumb.jpg

post-2432-14468912865745_thumb.jpg

post-2432-14468912865974_thumb.jpg

post-2432-14468912866211_thumb.jpg

post-2432-14468912866836_thumb.jpg

post-2432-14468912867332_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man brukar väl ha 1000 liter ungefär som en gräns eller kanske mer än två meter. Reef central har 180 gallon som gräns. Men det är väl mest upp till den som startar tråden.

Japp, då är det bara för käre moderator att flytta tråden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var dit idag för att justera skumningen lite och upptäckte att jag varit för snål på luftventilen till injektorn, så det har inte skummat alls. Surt. Jag justerade i alla fall till flödet till en lämplig nivå och drog upp ventilen ytterligare så jag fint ett fint och jämnt skum.

Tyvärr verkar dom ytterligare ~300L som låg i sumpen gjort sitt till att det verkar vara svårt att binda skummet, så det får gå en vecka till innan vi ser något gegg i skummarkoppen.

Vad som gjorde mig lite förskräckt var vattennivån i karet, då jag tyckte mig se att nivån var ännu högre än vad den var igår. Nivån var nästan i nivå med glasstagen på kortändarna, och då är det bara 4cm till akvariekanten kvar.

Overflow-boxen hinner absolut inte ta undan dom här mängderna vatten, så jag stängde av ena returpumpen tills vidare. Det går helt enkelt inte att köra som det är nu, utan några ventiler för att hindra flödesmängderna i returpumparna. Med bara en returpump igång så ligger nivån klart acceptabelt, så jag tror att vi får bara lov att nöja oss med en pump. Med detta flöde så är det en lugn och fin genomströmning i boxen, samt att problemet med "levande slangar" försvann helt och hållet. Det kommer knappt med någon luft alls heller ner till sumpen.

Och nej, jag tänkte inte bygga en ny overflow-box. :)

Konstig känsla, att man för en gångs skull köpt en för stor/kraftig sak för det ändamål man dimensionerat för. Jag har helt enkelt underskattat Eheim.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, fint Björn!!

Tänk på att säkra Eheimslangen ifrån fosfatfiltret då dom slits ut och kan släppa efter ett tag.

Hinner inte boxen svälja vattnet med två returer så kolla med nått överfyllnadsskydd som det diskuterats om i nån tråd tidigare idag.

Ska bli kul och se när detta börjar leva......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänk på att säkra Eheimslangen ifrån fosfatfiltret då dom slits ut och kan släppa efter ett tag.

Hinner inte boxen svälja vattnet med två returer så kolla med nått överfyllnadsskydd som det diskuterats om i nån tråd tidigare idag.

Ska bli kul och se när detta börjar leva......

Det är en Fluval-slang, så det är lungt. :)

Nej, skämt å sido. Som jag nämnde tidigare så tänker jag rigga upp det lite snyggare och mer servicevänligt om några veckor. Just nu hoppas jag på en skön semester ett tag.

Överfyllnadsskydd bör vi definitivt titta på, då vi har en Deltec Aquastat liggandes som egentligen är till för vår kommande installation med automatisk vattenpåfyllning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Efter en vecka i stugan i Jämtland och brottats med våra inhemska mördar-mygg, jätte-broms och 5 kvantiljarder med knott, så är man hemma en vecka igen.

Passade på idag att besöka alg-armageddon ute i köpcentrat idag och tänkte kika till skummaren lite också. Naturligtvis hade en annan kille varit och fingrat på skummaren och dragit på för mycket, så hela skummarkoppen flödade över med vatten, så någon skumning hade inte blivit av. Justerade dock till den nu så det blir fin bubbling i reaktionsröret.

Fick även se till att justera till överrinningsboxen då vacuum-slangen hade täppts till av någon frigolitkula(?) som låg och flöt. Förmodligen rester från frakten av LS:en. Efter lite pillande så var boxen luftfri igen.

Jag drog om och gjorde fint med styrboxarna till streampumparna, samt monterade multicontrollern på sin rätta plats igen. Helt klart mer praktiskt nu. Tog även och monterade ur den andra retur-pumpen, då vi absolut inte kommer att kunna köra den. Varför strypa två pumpar till hälften, när man kan köra en pump på full effekt?

Passade även på att dra igång MH:n en liten stund för att lättare se lite medans jag jobbade.

Och vad såg jag? Eller rättare sagt, vad såg jag inte?

Inga alger!

Så, jag tog ett vattentest med mig hem och mätte precis nyss med Saliferts phosphate-test.

0-0.03 ppm fosfat.

Rowaphosen + FR509:an har verkligen gjort sitt jobb.

Nu återstår det väl bara att börja med 1h/dygn belysning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var iväg till Ö-vik på jobb i veckan, naturligtvis var man tvungen att åka och titta på detta bygge.

Måste bara säga, ETT GRYMT BYGGE.

Massor med intressanta former på LSen, kanonfint uppbyggt.

Kommer bli ett mycket vackert kar när där e lite mer levande i det.

Uppmaning till alla som har vägarna förbi. Åk å titta!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för all beröm, det är värt varenda timma jag har lagt ner där.

Faktiskt var revformationen inte min idé till en början, jag hade tänkt något annorlunda, men det blev riktigt bra till slut. Som det ser ut nu ska vi köpa upp kanske 100kg till LS från lite varstans, för att blanda in lite inkörd LS blandad med ny LS och se vad vi kommer fram till. Framförallt kommer vi bygga upp revet nästan ända upp till ytan på sina håll, så det behövs lite mer.

Någon som känner sig vilja bli av med en stor mängd LS till ett bra pris?

Naturligtvis har jag lite ögongodis till er som trånar.

Jag var ut idag och spanade efter alger och riggade en temporär (men väl fungerande!) lösning för automatisk vattenpåfyllning. Eftersom vi har både en Deltec Aquastat och en AM Niveumat SP3000 inhandlat till detta ändamål så kändes det helt riktigt att göra något konstruktivt.

Deltec Aquastat i sumpen som driver en Maxijet 1000 i en 25kg som är buffert för osmosen:

post-2432-1446891288001_thumb.jpg

Skummaren Aquacare 2000V-060 samt en Deltec FR509:

post-2432-14468912880278_thumb.jpg

Tunze 7095 Multicontroller samt drivdonen till dom två streampumparna med ny placering:

(och ja, vi ska sätta plast runt isoleringen på rören)

post-2432-1446891288057_thumb.jpg

Just nu har vi börjat köra 1h MH / vecka, då fosfaten är nere på noll. Jag ska se till att köra ett vattenprov imorgon också, men det lär inte ha blivit sämre.

Här är lite bilder med Actinic-rören i full gång för lite fotografering. Som ni ser finns det lite liv här och var. Coolast var nog dom där neon-orangea sakerna på en av stenarna, som lyste väldigt häftigt i blåljuset. :)

Ni har även en bild på streampumparna, samt min egenhändigt hopknåpade överrinningsbox. Har sett två stycken lustiga vita svamp-bollar på baksidan, som ni även ser på en av bilderna.

post-2432-14468912881442_thumb.jpg

post-2432-14468912882257_thumb.jpg

post-2432-14468912882693_thumb.jpg

post-2432-14468912879515_thumb.jpg

post-2432-14468912879726_thumb.jpg

post-2432-14468912880845_thumb.jpg

post-2432-14468912881044_thumb.jpg

post-2432-14468912881242_thumb.jpg

post-2432-14468912881643_thumb.jpg

post-2432-14468912881841_thumb.jpg

post-2432-14468912882043_thumb.jpg

post-2432-14468912882462_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst vill jag tacka er på SVG som följt tråden och gett mig goda tips och råd längs vägen så här långt. Det verkar som vi till sist har fått bukt på algproblemet med hjälp av Rowaphos:en.

Nu när vattennivån ska hålla sig konstant även i sumpen så hoppas jag på att skumningen kommer att sätta fart, då jag redan tidigare hade märkt att reaktionsröret på skummaren var skitigt, innan det blev för hög vattennivå i sumpen av osmosen.

Jag passade på att ta ett vattenprov när jag ändå var igång och nitrit, nitrat och fosfat blev följande:

Nitrit: 0

Nitrat: 2

Fosfat: 0

Nitrit-testet var helt blank, fanns inte en tillstymmelse i röret. Nitrat-testet var lite sisådär, men värdet "2" kändes mest rättvist. Vad gäller fosfaten så var det likaså, mellan 0 och 0.03, vilket ändå verkar vara OK. Det är nästan så jag tror att dom 1L Rowaphos jag använt kan vara mättat vid det här laget, då det var rätt mycket fosfat att binda i en rätt stor mängd vatten. Kanske skulle man tömt ur det och fyllt på med fräsch Rowaphos så man är säker även inför framtiden.

Alternativet är ju att låta den gå som den är nu och bara se till att hålla koll på värdena.

Nu ska jag ta mig ett par timmar välförtjänt sömn efter att min dotter hållit låda tack vare magknip i ett antal timmar. Det är roligt med barn nästan jämnt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nästan så jag tror att dom 1L Rowaphos jag använt kan vara mättat vid det här laget, då det var rätt mycket fosfat att binda i en rätt stor mängd vatten. Kanske skulle man tömt ur det och fyllt på med fräsch Rowaphos så man är säker även inför framtiden.

Alternativet är ju att låta den gå som den är nu och bara se till att hålla koll på värdena.

Byt inte är mitt förslag utan mät. Fosfat finns bundet i sten, koraller och detrius. Det betyder att man får en snabb nedgång till de värden du mätt upp och att det därefter går betydligt långsammare. När du får en ökning av fosfat börjar det bli dags att byta.

Ditt projekt behöver väl pengarna till annat än Rowa :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja när vi ändå är inne på pengar så behöver vi köra igång nu med en upphandling av mjukkoraller och mer levande sten. Vi tänkte försöka ordna en pick-up eller lastbil för att åka söderöver och transportera själva, istället för att förlita oss på dyra fraktbolag som kanske har ihjäl hälften av beståndet.

Är det någon här som känner till någon som skall sälja en större mängd?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ville bara höja en liten varnande flagga.

Nu när projektet ändå ligger på en stor budget så tycker jag att det är dumsnålt att chansa och köpa begagnad LS, för det är väll det du funderar på att göra om jag förstått det hela rätt.

Begagnad LS är alltid en risktagning som kan ge många problem, vilket säkert flera här på guiden varit med om och kan berätta mer om. Tex, Alg-problem, Fosfatläckande sten, kopparmedicinerad sten osv.

Sabba inte detta stora projekt med att spara någon tusenlapp i detta steget. Köp bra (ny) LS

Kul projekt hur som helst, ska definitivt kila in och titta om jag har vägarna förbi.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ! kan bara hålla med JAKEN! Köp inte beg sten om du inte behöver det! Du kan få jätte bra, sten men du kan oxå få sten som är mättad,det har jag fått erfara.Jag har sagt det förut stenen kan vara mättad av Fosfat, har som sagst kört med fosfat reaktor till min sten (Köpte ca 170 kg sten )har kört med fosfat reaktor från att första sten lades i karet.Började med rek mäng,VÄRDENA visade att ´stenen var mättad,så höll jag på ett par gånger,(fyllde på nytt lät det gå ett par dar, mätte i gen, böt rowafos mätte i gen ,samma värde.)Då tröttnade jag,skickade i en full laddning med rowafos 1000ml. Det fick gå ett par dar,sen dess har jag mätt Noll på rowatestet.Men jag har hållti ut i ca 2,5 mån.Det jag vill framföra gör inte samma misstag,lägg hellre ett par kronor på ny sten,det skulle jag göra

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har länge tyckt saltvatten har varit intressant, men "dyrt och krångligt", vilket många säger. Vad som däremot fascinerar mig är just samspelet med så otroligt många organismer. Så, ännu så länge har det bara varit en dröm...

2½ månad senare vad tycker du själv nu. Var det så svårt krångligt som du hört??

Hur känns det nu över lag

Håller med de andra köp ny levandesten istället.

Ang Rowafosen så kan du ej mäta Phosfaten från reaktorn och i karet iomed detta så ser du lite mer om den är mättad eller inte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det enad front, sannerligen.

Min tanke med beg LS var just att man skulle kunna få in "inkörd" LS i karet för utfyllnad. Det ser jättebra ut som det är, men vi saknar lite "här & där" för att det ska se perfekt ut. Sedan trodde jag det var på ett vis bra att få in lite variation av LS från olika håll, för att få en så bra kombination som möjligt?

På er låter det som ett vanskligt åtagande, minst sagt...

Problemen kommer ju ändå; vi behöver sätta dom nya stenarna i karantän i ett stort kar, vilket är svårt (om inte omöjligt) i det här läget. Visst skulle jag kunna dra igång en anläggning nånstans, men resterande utrustningen förutom karet saknar vi för detta projekt.

Om jag nu ska behöva sätta "ny" LS i karantän, så är det ju samma visa där... Avsaknad av utrustning.

Jag vet att Akvarielagunen skulle kunna bistå med ytterligare LS, men det blir förmodligen för samma pris som tidigare, dvs 140:-/kg, vilket inte känns direkt lockande.

Och nej Wrang, det var inte alls så krångligt som jag hade föreställt mig att det skulle vara. Visst är det en del parametrar att fundera över, men i över lag så är det ju en hemskt tacksam hobby för oss teknik-frälsta. Tyvärr, får man väl säga, så är plånboken på tok för tunn för sånt här. Det är väl egentligen baksidan med det hela.

För övrigt så var jag ut dit och kikade till skummaren för att se om den gör jobbet och det gjorde den. En fin skumkrona går upp i reaktionsröret, dock utan "dynga" ännu så länge. Den dagen kommer.

Vad som verkligen slog mig under den lilla stund MH:n var igång var just klarheten i vattnet och vad otroligt skimrande allting blir. Det verkligen lyser om det, vilket också är tanken bakom det hela...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu till nästa punkt: populering.

Eftersom vi är belägen så pass långt norrut (ungefär lite ovan mitten av sverige) så kommer genast problemet med frakten. Vår tanke är att försöka göra en rundresa söderöver för att samla på oss en större mängd koraller, eftersom vi dels slipper få hem korall-lik i kartonger pga av fraktskador, samt att vi skulle få mer för mindre pengar. Den enda vi vet av som handlar med saltvatten häromkring är Akvarielagunen (10 mil norr om oss) och där finns det för närvarande rätt lite just nu.

Jag hade tänkt göra en rundringning till lite butiker till veckan, bl a marinakvariet, JR akvarium och reef zone. Fler tips vore tacksamt.

Då vi då skulle handla in en rätt stor mängd koraller, riskerar vi massdöd ifall vi planterar in dessa allihop på samma gång?

Vi vill initialt satsa på mjukkoraller och kanske bara en mindre mängd stenkoraller, eftersom vi inte har riggat någon utrustning för kalktillsättning ännu.

Varför jag undrar också är att eftersom fosfatfiltreringen gick så pass fort, samt att andra butiker har öppnat rätt fort, så har ägaren (byggfirman) fått vatten på kvarnen och tidigarelagt invigningen, och självklart vill man ha något häftigt att visa upp på invigningen... Jag förstår dom.

Sedan vill vi få in lite liv i akvariet i form av fiskar, till att börja med:

* grön chromis, 15-20st?

* Pterapogon kauderni, 10st?

* Palett kirurg, 5st?

* Gul kirurg, 10st?

Min dröm är att få sätta in en eller några drakfiskar och absolut en kejsare, typ imperiator, men senare...

Just nu står jag i en återvändsgränd, vet inte riktigt vad jag ska göra.

En sak vet jag, och det är att jag behöver handla - någonting, nu.

Kom med idéer!

Ni har chansen att utforma efter vad ni helst skulle vilja se i ett stort akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

HEJ! kan bara hålla med JAKEN! Köp inte beg sten om du inte behöver det! Du kan få jätte bra, sten men du kan oxå få sten som är mättad,det har jag fått erfara.Jag har sagt det förut stenen kan vara mättad av Fosfat, har som sagst kört med fosfat reaktor till min sten (Köpte ca 170 kg sten )har kört med fosfat reaktor från att första sten lades i karet.Började med rek mäng,VÄRDENA visade att ´stenen var mättad,så höll jag på ett par gånger,(fyllde på nytt lät det gå ett par dar, mätte i gen, böt rowafos mätte i gen ,samma värde.)Då tröttnade jag,skickade i en full laddning med rowafos 1000ml. Det fick gå ett par dar,sen dess har jag mätt Noll på rowatestet.Men jag har hållti ut i ca 2,5 mån.Det jag vill framföra gör inte samma misstag,lägg hellre ett par kronor på ny sten,det skulle jag göra

Sten mättad med fosfat? Hur? Fosfat från vart? Hur var det i karet den fanns förut i? Om detta stämmer betyder detta att alla måste byta sten förr eller senare. Jag kan tänka mig att sten med hög biologisk produktion kan börja läcka fosfat från döda och döende organismer under en "snål"-uppstart men det gäller både "begagnad" som ny sten. Vill gärna ha detta förklarat för mig.

MVH Lasse

Edit: Såg inte ditt sista inlägg Björn. Om jag var i ditt ställe skulle jag i första hand satsa på lätta och tåliga koraller, gärna sådana som växer som ogräs (stjärnpolyper och andra snabbväxande arter). Ett sådant här akvarium tycker jag att det är viktigt att det ser snyggt ut och har mycket liv, publiken (förutom ett hundratal personer runt om i Sverige) har ingen aning om acroporer och dylikt. Halvdöda exemplar av svåra och sällsynta arter skämmer ut och orsakar mycket extraarbete. Låt dom komma så sakteliga när allt har satt sig om något halvt till helt år. Samma gäller fiskar, masseffekten av de olika Chromisarterna i ett stort kar är betydande så jag skulle till en början starta med ett större antal sådana samt några andra tåliga fiskar. Jag vet av egen erfarenhet att några "Nemo" och "Dorisar" är ett måste i ett offentligt akvarium. "Dorisarna" är ju inte de lättaste (prickkänsliga) men om du kan få tag i ett gäng små som gått i karantän hos någon affär så brukar det gå bra. Effekten av en fem till tio små "Dorisar" (Palettkirurg) är ganska ordentlig. Drakfiskar brukar av någon anledning bli ganska ensamma efter ett tag:smiley3: .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sätta i så mycket fisk på en gång är riskabelt nu när karet knappt är inkört även om karet är stort, jag förstår att ni vill ha något att visa upp. En anemon och några clownfiskar vore ett örhänge, Vissa säger att en anemon ska ha ett väl inkört akvarium men den skulle vara perfekt till eran invigning då de flesta har sett hitta nemo. några paletter och ett par gula kirurger skulle nog funka med. Ett personlig förslag, Försök att få tag i ett gäng Chrysiptera Parasema istället för grön chromis de är mycket vackrare och syns verkligen bättre.

tn_Chpar_u6.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att sätta i så mycket fisk på en gång är riskabelt nu när karet knappt är inkört även om karet är stort, jag förstår att ni vill ha något att visa upp. En anemon och några clownfiskar vore ett örhänge, Vissa säger att en anemon ska ha ett väl inkört akvarium men den skulle vara perfekt till eran invigning då de flesta har sett hitta nemo. några paletter och ett par gula kirurger skulle nog funka med. Ett personlig förslag, Försök att få tag i ett gäng Chrysiptera Parasema istället för grön chromis de är mycket vackrare och syns verkligen bättre.

Vilken tidsrymd pratar vi om för dom fiskar jag nämnde? Anemon skulle jag helst vilja slippa, eftersom matningen av den kommer att utgöra ett problem med ett offentligt akvarium. Helst av allt skulle man fått clowner att gänga sig med en fin stor mjukis, men det är ju en chansning om något...

Paletter och kirurger är redan på tapeten som sagt, men vad tror ni om antalet? Jag har hört att kirurger kan vara rätt "tuffa" mot andra individer, kommer det att utgöra något problem vid senare inplantering av fisk, även större individer? Kirurger sägs ju vara mindre känsliga för vattenvärdena i ett nytt akvarium, så helt klart ska vi introducera sådana.

Anledningen till just grön chromis är att dom är stimfiskar vilker skulle vara rätt häftigt att se, samt att kilopriset på dom rackarna ligger under värdet för guld, vilket kan ses som sällsynt i denna hobby. :ler:

Jag ska definitivt titta mer på Chrysiptera Parasema.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Drakfisken kommer att äta Chromis och kardinalaborrarna.

Annars kan du ju köpa Banggaier av mig.

Jo, det är förstås nackdelen med drakarna. Känns verkligen som jag skulle velat haft båda ändå... :smiley24:

Små drakar kanske?

Mer info om Banggaierna? Har du många till salu? Fraktbart?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...