GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Det har dröjt att fÄ till denna trÄd... Att summera ihop första Äret för detta karet kan bli hur kort och hur lÄngt som helst.

NÀr den enorma pallen slÀpptes av utanför uteplatsen och allt levande som bott i plastbackar frÄn ikea i nÀstan tvÄ veckor frÄn det att förra karet tömdes. Satt och kalkylerade med oro för hur mycket koraller som skulle gÄ dÀrhÀn. 8 backar dÀr allt lÄg dÀr det fick plats. Fiskarna uppdelade i jÀmn fördelning i hopp om att Àven de ska klara sig.. Tror aldrig jag gjort sÄ mÄnga vattentester varken före eller efter.

Sen efter en viss fördröjning med osmosvatten och blandade av salt var vi igÄng. Allt skulle flytta ner i sitt större hem. Gick relativt bra och min plan var att ha fyra revpelare dÄ jag hade sett nÄgon inspirerande bild pÄ nÀtet. Marco rocks hade inhandlats och levande sten lÄg i backarna. Blev hyfsad nöjd Àven om planen att ha fyra pelare blev till tre och den fjÀrde blev nÄgon slags cove-inspirerad klassisk del av scapen.. NÄja

Första veckorna gick det Ät vÀldigt mycket epoxi och superlim. Vart skulle alla kolonier sitta osv. Den första förlusten var en fairy wrasse som kastade in handduken. TrÄkigt nog en av mina favoriter i karet. Korallerna dock fortfarande "fat and happy".

Hoppar till ett par mÄnader in. Jobbet och livet kommer mycket emellan. FÄr nÄgon radikal tro att allt gÄr jÀttebra. Vilken dag som helst nu ska korallerna börja vÀxa efter sitt lilla avbrott i plastbackarna. Alkatronicen ger KH resultat som hoppar frÄn dag till dag. Vet inte riktigt vad jag ska göra sÄ tÀnker att det Àr inkörning - jag gör ingenting. Det i kombination med ett gammalt fosfat och nitrattest Àr inte bra...

En ond spiral intrÀffar dÀr STN Àr sÄ lÄngsam. Jag blir lite kluven till vad problemet Àr. MisstÀnker allt frÄn smÄkryp till marco rocks som bundit all fosfat och sen valt att slÀppa den - det hÀnde ju ocksÄ i förra karet. Det senare alternativet verkar fortfarande idag vara min teori till varför saker gick mer söderut Àn det hade behövt. 

STN kommer och gÄr i vÄgor under kommande mÄnader och vinterns mörker gör sitt till spiralen. Det mesta som köps in i korallvÀg ger upp. Karet gÄr pÄ lÄgfart och jag vet innerst inne att jag mÄste fÄ ordning pÄ saker och ting. Börjar rescapea (romantiserade bilden av revpelare försvann relativt fort), se över flödet, belysning m.m. STN fortsÀtta komma och gÄ men avtar sakta men sÀkert framÄt Ärsskiftet. STN Àr nÀstan mer frustrerande Àn RTN pÄ sina sÀtt och vis. Du fÄr lida lÀngre och det Àr en rysk roulette ifall saker klarar sig. 

Nu börjar dock saker att hÀnda. Köper in en hel drös med koraller i januari. En del av dessa klarade sig inte, vilket inte Àr nÄgon big deal i ett kar som Àr ynka halvÄret. Börjar se tillvÀxt som saaaakta kommer igÄng (vi snackar död mans hand fart). Vissa gÄnger sÄ Àr det bara att lita pÄ Alkatronic och Salifert som sÀger Ät mig att dumpa i mer 2-part var och varannan vecka. 

Hoppar till mars/ april. Nu börjar det bli kul igen. Har fÄtt ned fosfat och nitrat till ULNS nivÄer. HÄller det stabilt. Ett kryddmÄtt fosfat och nÄgra till nitrat. Köper in lite fler fiskar och rensar ut det sista av alla enorma skelett som jag hade förhoppningar att livet skulle uppstÄ pÄ nytt. BÀttre att rensa ut i trÀdgÄrden. Blir en 10 l hink till... 

Enorm asterina explosion i displayen. Köper en harlequin som jag ser en gÄng i veckan pÄ sin höjd. 

Framme i nutid och det ser ut som att jag varit igÄng i 2 mÄnader men karet har liksom inte kickat igÄng förrÀn nu. Det vart det dÀr Äret som alla talar om och som jag aldrig riktigt upplevt trots Ätskilliga kar under ca 13 Ärs tid i hobbyn. Mitt flyt var helt enkelt över. Det har varit upp och ner men nu sitter jag vÀldigt nöjd över att jag har karet igÄng fortfarande. NÄgra fragment av forna kolonier har gjort en Lazarus och Àr nu pÄvÀg tillbaka pÄ lite olika stÀllen i karet. Mestadels vÄra livskraftiga flakmontiporor som Àr lika fantastiska som de Àr hemska.

I vintras var det nÀra men patience is the key... Fiskarna hjÀlpte mig att hÄlla igÄng och med inga fler dödsfall eller andra tokigheter sÄ har det varit vÀldigt trivsamt. NÄgra av dem har jag haft i 5-6 Är sÄ de höll verkligen stÀllningarna nÀr jag tÀnkte pÄ annat.

• Svar 98
  • Visningar 7,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta Àmne

PopulÀraste inlÀggen

PopulÀra bilder

Postat
  • Författare

Teknik

Pumpar:

Streamers Àr i omgÄng tre pÄ karet dÄ jag haft svÄrt att bli nöjd med flödet. Nu Àr jag sedan nÄgra veckor tillbaka mycket nöjd med:

2st MP40

2st Maxpect Gyre GF4K (har haft hela tiden, gyres Àr bra sÄlÀnge man orkar stÀda dem en gÄng i mÄnaden)

2st Maxpect Jump som returpump. En Àr ansluten till batteri. 

Belysning:

4 st AI Hydra 32HD

NÀr allt kommer igÄng och blir större Àr min plan att komplettera med ledbars för att minska skuggning.

Regium 1st tunze ecochic

Skummare:

Deltec 1000i bara nÄgra mÄnader gammal. Kör recirkulerande CO2 scrubber och insuget tar in luft utifrÄn.

Övrigt:

DoppvÀrmare eheim 150w

Alkatronic

PH-controller

Coralbox doserpump balling och acropower

Separat doserpump för vodkadosering

ATO kör karets medföljande men har kopplat tunze ATO till en filur frÄn ikea sÄ att vattnet rÀcker runt en vecka. 

Eheim foderautomat 2ggr om dagen. 

Filtrering

Rowaphos i strumpa

Aktivt kol 

Filtervadd

Refugium med chaeto

Skummare

Biobollar

Levande sten + sand

Postat
  • Författare

Den hjÀlper mig nÀr jag fylla pÄ osmosvatten i byttan bakom alkatronicen :)

Acropower funkar helt ok. Vill tro att den hjÀlper men verkar vara filtrerarna som drar mest nytta av den. Korallerna svÄrt att avgöra tycker jag. NÀr dunken Àr slut kommer jag prova utan ett tag för att se om det blir nÄgon mÀrkbar skillnad. Vet inte vilka aminosyror den innehÄller. 

Har inte haft nÄgra negativa effekter som jag kan koppla till det i varje fall. En del har skrivit pÄ nÀtet att de för förhöjda molybden vÀrden och cyanoproblem som följd, men jag har inte mÀrkt nÄgot sÄnt. Nu doserar jag dock ganska lite (20ml per dag) och det Àr kanske i det minsta laget. 

• 2 veckor senare...
Postat
  • Författare

Bytte batterier till termometern pÄ glaset sÄ att man har lite koll nu att det inte drar ivÀg under sommaren. Har en "riktig" termometer i sumpen men det Àr sÄ svÄrt att öppna luckan ibland.

I övrigt planeras ett VB i sumpen att hinnas med innan midsommar, Àr lite vÀl grötigt dÀrnere nu i sina hörn.

Fler fiskar bestÀllda, ska bli kul att fylla pÄ lite :D

temp (2).jpg

Postat
  • Författare

Köpte in en grupp pĂ„ 10  Segelfenmollys och droppacklimatiserade in idag. Har funderade en lĂ€ngre tid att testa och nu tĂ€nkte jag varför inte. Acklimatiserade i ca 8h och nu sĂ„ fĂ„r vi se om det bĂ€r vĂ€gen. Chromisarna Ă€r vĂ€ldigt fundersamma pĂ„ sina nya polare. Ibland stimmar de ihop och ibland sĂ„ blir de irriterade pĂ„ mollysarna. Är en tidsfrĂ„ga innan jag river runt för att fĂ„ ut chromisarna dĂ„ en av dem har kommit till den Ă„ldern och storleken dĂ„ den tror att den Ă€ger hela karet...

En trÄkig nyhet som upptÀcktes efter att kommit hem frÄn midsommar var att min Banana (yellow wrasse) tycks hade skadat sin simblÄsa och huvudet var helt krökt. Det enda jag kan tÀnka mig Àr att den mÄste ha blivit skrÀmd av nÄgot och drÀmt in i en sten. Efter relativt enkel upphÄvning sÄ fick Banana Äka till djurkyrkogÄrden :(  

bild5.jpg

bild6 (2).jpg

Postat

spÀnnande med söt-fiskar...

jag sjÀlv hade gÀrna haft ett gigantiskt stim av Neontetror. Testat ett par gÄnger med nÄgra mindre "tetror" för saltvatten, men de kostar typ 300kr styck och Àr extremt kÀnsliga och svÄra att fÄ att överleva i vÄra kar. :( 

Postat
  • Författare

Jag kan sÀga att "revmiljön" med etablerade fiskar blev nog lite för tufft för mollysarna (kan tÀnka mig att det rÀcker med att saltvÀnja sig som stressfaktor). Har flyttat ner dem till sumpen tillsvidare men tyvÀrr Àr de nere i 8 frÄn 10 individer efter första natten. Har kikat lite under dagen men eftersom refugiet har omvÀnt ljusschema stressar jag dem mest nÀr jag öppnar skÄpluckan. Nu tÀnker jag lÄta dem lugna sig och försöka mata lite ikvÀll, sÄ fÄr vi se om alla som Àr kvar klarar sig.

• 4 mĂ„nader senare...
Postat
  • Författare

Nu var det ett litet tag sen. Karet rullar pÄ i överlag rÀtt riktning men med lite utmaningar:

- I somras fick jag troligen in oodinium i karet. Köpte en Chelmon som troligen drog in det. Hann förlora 4 fiskar snabbt innan jag tog tag i saken (troligen var det Àven detta yellow wrassen fick). Rev ner hela scapen en kvÀll och höll pÄ lÄngt in pÄ natten med att fÄnga in fisk och föra till ett separat kar för behandling. Lyckades rÀdda samtliga men dÀr fick de klÀmmas i ett 100 liters i nÄgra veckor. Vlamingin sÄg riktigt illa ut ett tag men idag kan man inte se ett enda spÄr av alla skador den fick.

Nu fÄr det bli karantÀn i fortsÀttningen. NÄgot man borde ha insett sedan lÀnge men man Àr inte mer Àn mÀnsklig. Jag Àr vÀldigt glad över att det inte vart vÀrre Àn vad det blev men jag förlorade nÄgra fiskar jag haft i flera Är sÄ det var trÄkigt. Installerade Àven UVC till karet i samband med detta som förebyggande/ support. 

- Under avsaknaden av fisk i displayen hÀnde en del kul grejer ocksÄ. SnÀckorna förökade sig som aldrig förr. Mjölkskummigt akvarium var och varannan kvÀll (skummaren vart sur pÄ detta). NÄgot mÀrkligt sista orgiespel frÄn de gamla snÀckorna som kort efter det började trilla av pinn en efter en. Idag har jag bara nÄgra fÄ exemplar kvar i displayen, medan de i sumpen mÄr bra. De ev. snÀckbebisar som blev till hann fiskarna komma Äter och göra till en kort markering i historien. Borstmaskarna vart mer vÄgade vilket inte Àr konstigt men det Àr ÀndÄ fascinerande hur alla lÀgre djur fort fattar att det inte Àr nÄgon predation/ övre makt i karet. 

- Efter detta har approachen varit att lĂ„ta allt vara sĂ„ stabilt som möjligt och inte ner med hĂ€nderna om inte absolut mĂ„ste. Återskapade den scape jag blivit nöjd med sĂ„ gott det gick efter nedrivningen. Nu har det mesta Ă„terhĂ€mtat sig och förutom det stĂ€ndiga schackspelet med nĂ€ringsvĂ€rdena sĂ„ har jag inte sĂ„ mycket att klaga pĂ„. Peppar peppar...

- Laborerar lite med spÄrÀmnen och doserar enligt anvisningar frÄn ICP. Har nyligen gÄtt över till fauna marins ICP för omvÀxlingens skull. Blev imponerad av att resultatet trilla in sÄ snabbt. Började med att dosera jod för kanske 4-5 mÄnader sedan. Doserar dagligen en liten skvÀtt manuellt. Det verkar enligt ICP hÄlla det relativt OK nivÄ. 

- Koraller och fisk mÄr bra. SjÀlvklart svÄrt att fÄ allt att trivas i ett mixed reef. NÀr mjukisarna Àr supernöjda sÄ Àr nÄgra SPS sura, och vice versa. Jag försöker medla och stÀndigt hÄlla en medelvÀg. Med tiden kommer jag nog att förhÄlla mig mer till SPS:erna dÄ det Àr dÀr det huvudsakliga intresset finns. 

- Planerar att snart göra ett vattenbyte. Senast var i maj. Jag byter endast pga att jag doserar 2-part. 

- Slutat att stÀndigt ha i aktivt kol. TÀnker att jag kör det nÄgon vecka i kvartalet. 

-Framöver vill jag klÀmma in lite mer acropora dÀr jag nu fÄr plats. Vill lÀmna gott om utrymme för saker att vÀxa sÄ att man se det Àven pÄ hÄll. Funderar Àven pÄ att lÀgga den dÀr bestÀllningen pÄ en eller tvÄ ledbars för att minska skuggningen. Just nu ingen farozon alls men om det gÄr som det ska sÄ Àr jag dÀr inom ett Är.

Lite nya fiskar ska ocksÄ sakta men sÀkert in. Velar dock mycket pÄ vad jag vill ha. Skulle nog vilja prova en grupp anthias dÄ systemet matas sÄ mycket och fylla pÄ med lite wrassar igen. En kirurg eller tvÄ hade ocksÄ varit en vÀg men min Scopas börjar bli rÀtt moppsig. 

TÀnkte fylla pÄ med lite bilder under morgondagen :) 

Postat

Kul med uppdatering! LĂ„ter som du har fĂ„tt kĂ€mpa en del, bra jobbat! đŸ’Ș

Att ha mixed Àr en stÀndig kompromiss och medling! 

Postat
  • Författare
2 timmar sedan, Jojo skrev:

Kul med uppdatering! LĂ„ter som du har fĂ„tt kĂ€mpa en del, bra jobbat! đŸ’Ș

Att ha mixed Àr en stÀndig kompromiss och medling! 

Det Ă€r mycket med det hela. Även om man ibland kĂ€nner att det Ă€r motigt sĂ„ Ă€r jag glad att hĂ„lla igĂ„ng det. Det hĂ€r karet har haft en tuff start men jag hoppas dem tiderna Ă€r förbi nu för en lĂ€ngre tid framöver :) 

Postat

Ser bra ut! Hur tĂ€nker du med gsp:n, ska den fĂ„ hĂ€rja fritt eller ska du begrĂ€nsa den pĂ„ ngt sĂ€tt? 😅

Tycker mig kunna se att den bitglada clownen överlevde sjukdomsutbrottet? :) 

Postat
  • Författare
1 minut sedan, Jojo skrev:

Ser bra ut! Hur tĂ€nker du med gsp:n, ska den fĂ„ hĂ€rja fritt eller ska du begrĂ€nsa den pĂ„ ngt sĂ€tt? 😅

Tycker mig kunna se att den bitglada clownen överlevde sjukdomsutbrottet? :) 

GSP:n Àr nÄgot jag fÄr skrapa/ klippa tillbaka varteftersom. Den brÀnner lite montipora just nu sÄ nÀsta gÄng jag Àr nere ska jag skrapa bort den i den delen. Sen om det Àr beslut jag fÄr Ängra att placera GSP i karet frÄn början det fÄr vi se. JÀkligt snygg filler dock!

Ojaa den lever och frodas. Större ocksÄ :D 

Postat

HĂ„ller med, gsp Ă€r verkligen fin som filler. Hade halva baksidan tĂ€ckt ett tag av den greniga varianten. Grenarna tog dock för stor plats sĂ„ har gjort mig av med det mesta av den. Försöker nu fĂ„ en annan stjĂ€rnpolyp utan grenar att vĂ€xa tĂ€ckande pĂ„ baksidan. Den Ă€r tyvĂ€rr inte lika ”toxic green” som den andra som du har. 

Postat
  • Författare

Senaste ICP:n frÄn FM. Behöver utföra ett vattenbyte för att frÀmst fÄ ner kalciumet en aning och fÄ nÄgra övriga vÀrden i mer balans. Jod kan minskas lite. Verkar tydligen vara en obalans pÄ ca 4 ml  mellan behÄllare 1 och 2 i dagliga förbrukningen för tillfÀllet, som har gjort att kalcium dragit ivÀg frÄn föregÄende test. Vattenbytet behövs Àven för att stÀda i sumpen lite. 

ICP test 202311.pdf

Postat
  • Författare
5 timmar sedan, nike83 skrev:

ser bra ut

konstigt att ditt Barium (Ba) Àr sÄ pass lÄgt.... undrar om de Àr nÄgot man behöver dosera eller om det Àr ett till "skit samma" element? :D  

Har ocksÄ funderat vad det kan bero pÄ. De senaste testerna har visat vÀldigt lÄga vÀrden. TÀnker att vattenbytet nog skjutsar upp det lite.

NÀr jag har googlat runt verkar barium just vara lite Ät skitsamma hÄllet, sÄ jag lÀgger inte sÄ stor vikt i det för tillfÀllet :) 

Postat
  • Författare

Idag vart det VB. Förhoppningsvis trycker vi ned Kalciumet en aning (och vi fÄr se med bariumet vad som hÀnder). Ska bestÀlla ICP inom kort och kolla av. 

Passade Àven pÄ att rengöra skummaren för första gÄngen pÄ ett par mÄnader. inte det roligaste men vÀlbehövligt. 

Veckans vÀrden (frÄn hemmatester):

Salt: 1.026

Temp: 25

PH: 8,2

Ca: 470 (?)

KH: 8 (Alkatronic ligger i genomsnitt 0,3 enheter högre pÄ mÀtningarna med normalt 0,1 differens mellan dag och natt)

NO3: 2,5 - 5 ppm

PO4: 0,07 ppm

• 3 veckor senare...
Postat
  • Författare

Nu pÄ förmiddagarna kryper solen in pÄ vintern och fiskarna fÄr chans att visa upp sig i mer naturligt ljus. Har bestÀllt lite sjÀlvreflekterande plast för att se om det bidrar nÄgot i karet. Har ju ett stort utrymme att jobba med dÄ jag tog i nÀr jag byggde kÄpan. Mer belysning ska in men vill först se vad lite reflekterande material gör för skillnad. 

I övrigt var det dags att byta fosfatremover (gör det ca var 4-5:e vecka) och idag blir det nytt i Co2 scrubbern. Den behÄllare jag har pÄ ca 1 l hÄller uppe 0,1 - 0,2 enheter pÄ PH:et i ca en mÄnad Ät gÄngen (recirkulation och skummaren tar in utomhusluft). Brukar ligga pÄ pH 8.2 - 8.3.

Nytt ICP test ocksÄ. MÀrks varför svamp trivs i mitt akvarium. Och bariumet lyser med sin frÄnvaro trots VB. Hört rykten om att makroalger ska sluka barium, men lÄter det vara osagt. 

thumbnail_IMG_7405.jpg

thumbnail_IMG_7428.jpg

thumbnail_IMG_7445.jpg

thumbnail_IMG_7458.jpg

ICP test 20231124.pdf

Postat
1 hour ago, kaptenen said:

Har bestÀllt lite sjÀlvreflekterande plast för att se om det bidrar nÄgot i karet. Har ju ett stort utrymme att jobba med dÄ jag tog i nÀr jag byggde kÄpan. Mer belysning ska in men vill först se vad lite reflekterande material gör för skillnad. 

Jag har bilder nÄgonstans i min trÄd om vilken skillnad det gjorde nÀr jag satte upp det. Slutsatsen var att det gjorde mindre skillnad Àn vad jag trott men att det ÀndÄ Àr bÀttre. Men eftersom det Àr sÄ pass billigt och enkelt sÄ ser jag ingen anledning till att inte göra det

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.