Gå till innehåll

Lottvinst = Ny burk!


Steffo85

Rekommenderade inlägg

Hade den osannolika turen att vinna en summa pengar på en skraplott, vilket ger mig budgeten att starta upp ett lite större kar än nanokuben jag nu har.

Jag är allmänt nöjd med nanot och vill nog behålla det också om jag kan lösa plats på mina 23kvm total boyta. Kanske kan jag knö in det i badrummet... Hmmm...

På grund av den begränsade golvytan i "allrummet", 10kvm möblerbar yta med tanke på dörrar mm, inklusive kokskåp osv lutar det åt att slänga ut köksbordet/skrivbordet och ordna ett akvariebord/matbord/skrivbord istället.

Som tänket går lutar det åt en kub med sidan 60cm, då jag gillar det formatet på kar, samt att de spar golvyta... Detta innebär drygt 200L kar och det blir utan sump. Jag tänkte däremot koppla en Fluval ytavskummare direkt till proteinskummaren, samt dölja det hela efter bästa förmåga.

Belysningen lär bli 250W MH, samt actinic-rör. Kanske 400W? Tror ni att uppvärmningen blir okontrollerbar utan kylare då? Karet blir öppet, men nog med en sarg att dölja teknik med.

Styrsystem ingår inte i budgeten, men jag tänte koppla diverse cirkulationspumpar till olika timers för att ge varierat flöde över dygnet. Övrig teknik blir doppvärmare, automatisk top-off, samt eventuellt UVC.

Planen för invånare lär för tillfället inte långt gången, men jag skulle vilja hålla någon lps, samt "enklare" sps, därmed inga aggresiva mjuk- eller läderkoraller. Jag funderar på tridacna, då de fascinerar mig. Städpatrull och putsarräkor ingår i de tilltänkta invånarna.

Fiskbeståndet beror på mängden kliché jag tolereras hos mig själv... Antingen en liten clownkoloni och en hepatus eller en dvärgdrake. Eller egentligen bara lite rörelse av vad som. Fiskarna är enligt mig sekundärt och "fisksoppa" är bland det värsta jag vet inom akvaristik.

Tiden att bygga det hela saknas ännu på ett par månader, men planeringen är trevlig avkoppling, så alla inputs är hjärtligt välkomna.

Allting bara hastigt nedskrivet och halvaktigt genomtänkt så ge förslag! Det här bygget ska planeras igenom så ordentligt som möjligt innan en pinal inhandlas! (Man kan ju göra saker rätt andra gången om den första gick lite hastigt ur akvaristiska sammanhang)

MVH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vann 50 spänn på en triss häromdagen.. jag firade det med att boka fisk för 1000,-

åter till ämnet, grattis Stefan och lycka till med projektet.

mitt tips/förslag: bygg dig en chromis kopia men kör med en liten sump under så du slipper se lite teknik och får alla andra fördelar som en sump medför.

sen tror jag du klarar dig långt på 250w MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Var får man tag i ett runt kar då? Läcker idé, lite problematisk ur möbleringssynpunkt, men ändå! Ska kolla in de där Tunze-produkterna. Det händer inget mer än planering förns efter semestern hur som helst...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Thats my man! Ut med mat- och skrivbord - In med akvarium!

Grattis och lycka till Steffo. Jag har dom måtten. Lite bilder finns här: http://www.tornros.se/salt.htm

Du e la händig? borde inte vara så svårt att slänga ihop en annorning som gör att du trycker på en knapp så sjunker akvariet ner i golvet o så blir det ett bord, o då du ätit: upp med det igen. Tror jag såg det i en bondfilm, det var 89 o de intervjuade Dolf lundgren på tv3... jada jada... .. : )

Grattis till vinsten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet ligger i att det är rätt trångt med bordet på den ledden... Så det blir som planen ser ut en bardisk med höjd 90cm och bredd ca 60cm, för att praktiskt kunna använda den som såväl arbetsbänk som matplats och datorbord. Ska skissa lite på hur det hela egentligen kan lösas...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu blev ju tillgångarna tyvärr inte outsinliga. Bara tillräckligt stora för att motivera mig till ett nytt kar med lite mer utrustning, vilket iofs knappast var svårt ;).

Är nog kvar på en kub, alternativt att jag ökar höjden till en kolonn ("högkantstippat standardkar"), det kan jag tro blir rätt läckert... Men en aning opraktiskt kanske... Hur stort vattendjup klarar 250W MH att ge ok effekt? Känns som det inte blir sådär fantastiskt mycket ljus på botten redan vid 60cm djup...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack. Då var jag en liten aning pessimistisk, men inte helt ute och cyklade... Undrar hur 60*60*80 skulle se ut... Annars är ju inte 50*50*100 helt fula mått... Hmm...

Sidorna kan nog inte bli större än 60cm pga möbleringsproblematiken, men i compact living anses det väl allmänt att man faktiskt bor i kubikmeter och inte kvadratmeter :-) Och höga kar är rätt snyggt ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bardisk borde funka som detta men att ha T5 över istället för MH

Specialdesign

darkblue.gif

pop_sp001.jpg

Receptionsdisk

darkblue.gif

Annars så har Akvarieudstyr ett grymmt runt kar tillsalu

Faan Wrang. nu har du satt griller i huvet på mig... Det blir lite över tilltänkt budget med snabb överslagsräkning, men en enkel variant av ovanstående skulle nog kunna lösas tror jag...

En 110cm hög bardisk... Kanske 40cm brett och 120cm långt, skulle funka med 4*54W T5... Hmmm...

Då kan man ju trycka in förvaring under karet också... Och det blir alldeles underbar utsikt från soffan/sängen. Sittplats för 4 och gott om plats för datorn när den är framme... Funkar dessutom utmärkt som just bardisk... Man lär bli populär som bartender...

Frågan är väl bara hur nära vattenytan man vågar sätta belysningen, jag letar i detta nu efter IP67-klassade armaturboxar för 54W T5.

Som sagt: Du satte griller i huvudet på mig!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frågan är väl bara hur nära vattenytan man vågar sätta belysningen, jag letar i detta nu efter IP67-klassade armaturboxar för 54W T5.

Jag har sett IP67 klassade T5 armaturer typ "stall" hos IMAZO. Antar att det var 54 watts också. Drosseln var helt tät. Hör med ngn handlare som handlar med IMAZO.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...