Gå till innehåll

Magnetventil styrt OSMOS


MARHAG

Rekommenderade inlägg

Jag tänkte ta upp en fråga som vi har diskuterat innan här i forumet.

Koppla en magnetventil till nivå regleringen för att styra OSMOS:en för att fylla på avdunstat vatten.

Jag har tillfört skeptikerna till detta upplägg eftersom det första vattnet som kommer ut kan ha stått i osmosens filter en längre tid.

Dock så har jag börjat tilltalas av de praktiska aspekterna med att ha det kopplat så. Därför skulle jag vilja höra uppfattningar från folk som har det så här och kört så en längre tid (minst ett år). Har ni märkt några negativa aspekter med det hela? För/nack delar?

Jag har funderat på att göra en sådan inkoppling till mitt pågående bygge och skulle vilja veta vilka erfarenheter ni har från denna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenare Markus,

Tack för senaste besöket! Jag har kör tidigare med direkt koppla Osmos och rekommenderar inte detta. Har för mig att som du säger vattnet som finns i osmosen inte är tillräcklig rent vid just uppstarten. Bättre att köra mot en separat tank och sen i sin tur separat påfyllning från denna. Då slipper man ju även risken att magnetventilen fastna i ett lägge och spär ut ditt akvarium till en diskus kar ;) Det blir en lite krångligare metod, men säkrare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Risken att det skulle bli för låg salthalt eller för mycket vatten i systemet är jag inte så orolig för eftersom IKS:en håller ett öga på detta och larmar om det skulle bli problem. Det är detta med "det första vattnet" som kommer ut ur osmosen som jag är orolig för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funderar med att dra upp osmosvattnet från källaren för autopåfyllning.

finns det några hinder att trycka vattnet efter osmosen 1 våning upp ?

Men det lär väl knappast stå något vatten i osmosen några längre stunder. vattenpåfyllningen går ju igång x antal ggr / dygn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog på att alla osmos"tillverkare" är väldigt noga med att påpeka detta med att inte använda det första vattnet och att i förekommande fall vara noga med backspolningen.

Eftersom detta är ett minus i användarhänseende, tror jag inte det skulle nämnas om det inte var viktigt!

Däremot skulle jag gärna ha en magnetventil för avstängning, eftersom jag alltid glömmer den j-a osmosen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog på att alla osmos"tillverkare" är väldigt noga med att påpeka detta med att inte använda det första vattnet och att i förekommande fall vara noga med backspolningen.

Eftersom detta är ett minus i användarhänseende, tror jag inte det skulle nämnas om det inte var viktigt!

Däremot skulle jag gärna ha en magnetventil för avstängning, eftersom jag alltid glömmer den j-a osmosen.

På tal om backspolning..

Hur ofta gör ni det???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänker nog på att alla osmos"tillverkare" är väldigt noga med att påpeka detta med att inte använda det första vattnet och att i förekommande fall vara noga med backspolningen.

Eftersom detta är ett minus i användarhänseende, tror jag inte det skulle nämnas om det inte var viktigt!

Däremot skulle jag gärna ha en magnetventil för avstängning, eftersom jag alltid glömmer den j-a osmosen.

Nu är det några år sedan jag läste min manual men om jag minns rätt så är det första gången man kör osmosen man inte ska använda det första vattnet. Jag har under många år använt allt vatten både till mina orkidéer och till akvarier men aldrig kunnat se några problem med det och aldrig mätt några konstigheter i osmosvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det industriella RO jag har kört backspolades en gång om året i samband med service. Det var försett med en ledtalsmätare och det tog ca 3-5 minuter innan ledtalet var ner där det skulle vara (i vårt fal 1 mikrosiemens). Kapaciteten var ca 2 kubik i timmen.

Om det körs varje dag och du har tillräckligt arbetstryck på det skulle jag våga köra det direkt men är du orolig så skulle en magnetkopplingsvariant å la Wang fungera bra. Med hjälp av en elektiker, några tidrelä och nåt vanligt relä skulle du kunna få växlande funktion på dem. Din flotör ropar på vatten (se till att du har den signalen fördröjd) tidrelät öppnar "avloppsventilen" i låt oss säga två minuter. När den tiden är över öppnar den "riktiga" ventilen tills nivån är återställd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har skrivit en förklaring på varför det första vattnet skulle kastas när man startar osmosen det är riktigt men den var nog inte så bra för jag kommer inte ihåg riktigt hur jag förklarade det.

Men i vilket fall som helst så är det första vattnet ungefär = vattenledningsvatten så det är bara att slänga den första litern ++ men backspola skulle jag inte göra mer än kanske varannan månad om det bara blev av.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...