Gå till innehåll

Teoretiska frågor om flöde genom rör i olika dimensioner!!


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har varit tvingad att bygga om systemet och sliter nu lite med nattsömnen. 

 

Är det någon som kan säg mig hur mycket flöde som ett 40 mm rör kan svälja maximalt under helt optimala förhållanden? 

Tänker då ett 40 mm rör med en enkel genomföring ner i ett annat akvarium/sumpen.

 

Nästa spörsmål vill då bli - vad om jag sätter på en 90 graders böj i insuget där vattnet går in och riktar den neråt mot botten. Vill det försämra möjligheterna för röret att svälja vatten?

 

Så ett helt annan icke relaterad fråga... om jag har en tunze ato som är satt på maximalt flöde internt i pumpen och den också har en funktion för att slå sig av när den har varit aktiv i maximalt 15 minuter - hur många liter klarar den av att ge på de 15 minuterna? Någon som vet från förr eller har lust att checka det? :)

 

Tacksam för svar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

40 rören klarar mycket mer flöde än vad du kommer önska köra. Problemet är att dina akvarier är ganska låga vad jag minns. Din fråga går räkna på, jag kan det inte dock.

 

Eller pratar du om ditt visningskar nu? Mina svar nedan är grundade på att vi pratar om odlingssystemet du byggde. Men det stämmer rätt bra ändå.

 

Men för att räkna på det måste du ange vattenpelaren ovanför genomföringen i boxen samt avståndet ner till nästa akvariums vattennivå där röret mynnar ut. Samt även om den nedre mynningen är under vatten eller i luften. Du måste även ange innerdiametern på röret då olika rör kan ha olika tjockt gods. 40mm är bara en standard för den yttre diametern.

 

Med en kran på röret så kan du nog ändå räkna med att röret utan större bekymmer sväljer flödet från en 10,000 liters pump. Det innebär inte att det klarar 10,000 liter i timmen. Men en sådan pump pumpar inte 10,000 liter i timmen när den har belastningen från tryckhöjden och mottrycket från rören på sig. Men du kan få svårt att ställa in en hållbar nivå i ytavrinningsboxen med sådana flöden om vattenpelaren i boxen är under 30 cm.

 

Dina tankar om böjars påverkan det har på flödet lär kvitta i det här sammanhanget. Det kommer fortfarande ha hög kapacitet.

 

Din ATO fråga saknar också en mängd parametrar för att svara ordentligt. Om du använder den medföljande slangen till ATO med sin klena diameter så minns jag inte vad den pumpar riktigt. Men det är(medvetet) ganska ynkligt. Tror det är någon liter i minuten. Så kanske 20-30 liter på en kvart? En vild gissning. Du kan får ett korrekt svar utan att räkna, leta upp en 5 liters hink. Led om ATOns slang till den och se hur lång tid den behöver för att fylla den.

 

Jag har bytt slang på min ATO till 10mm slang istället vilket ökar flödet dramatiskt, det är nog över 10 liter i minuten nu. Jag gjorde det för att pumpen skulle gå kortare, låta mindre och det skvätter mindre då det inte blir en så hård stråle.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/1/2023 at 8:21 PM, Dimorb said:

Så ett helt annan icke relaterad fråga... om jag har en tunze ato som är satt på maximalt flöde internt i pumpen och den också har en funktion för att slå sig av när den har varit aktiv i maximalt 15 minuter - hur många liter klarar den av att ge på de 15 minuterna? Någon som vet från förr eller har lust att checka det? :)

Det beror nog mycket på pumphöjden, så det säkraste är nog att testa med samma höjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 10/1/2023 at 11:02 PM, Oscarhaglund said:

Har för mig att tunze kommer att varna och sluts om den varit på i 10min i sträck. Detta för att den då antar att det är något fel med avstängningen

Det stämmer, notera även att den därefter förblir avstängd tills man upptäcker det och återställer den. 

 

Detta har inträffat flera gånger när jag rengjort returpumpen i sumpen. Det därigenom ökade flödet har snabbt sänkt sumpens vattennivå och Osmolatorn har inte hunnit med att kompensera. Efter 10 minuter har Osmolatorn gett upp, efter ytterligare ett par dagar har jag noterat problemet när jag råkat titta in i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
On 2023-10-01 at 22:51, mikoto skrev:

 

Tack för ditt svar.

 

On 2023-10-01 at 22:51, mikoto skrev:

 

40 rören klarar mycket mer flöde än vad du kommer önska köra. Problemet är att dina akvarier är ganska låga vad jag minns. Din fråga går räkna på, jag kan det inte dock.

 

Eller pratar du om ditt visningskar nu? Mina svar nedan är grundade på att vi pratar om odlingssystemet du byggde. Men det stämmer rätt bra ändå.

 

Pratar om odlingssystemet.

 

On 2023-10-01 at 22:51, mikoto skrev:

Men för att räkna på det måste du ange vattenpelaren ovanför genomföringen i boxen samt avståndet ner till nästa akvariums vattennivå där röret mynnar ut. Samt även om den nedre mynningen är under vatten eller i luften. Du måste även ange innerdiametern på röret då olika rör kan ha olika tjockt gods. 40mm är bara en standard för den yttre diametern.

Vill tro att det kanske är 10-15 cm ovanför genomföringen i boksen. Akvarierna är 30ish cm höga och rören som sitter i boxarna är väl på cirka 15 cm höjd.

 

Skulle tro att rören är cirka 50 cm och de mynnar ut under vattenlinjen i nästa akvarium. 

 

On 2023-10-01 at 22:51, mikoto skrev:

 

Med en kran på röret så kan du nog ändå räkna med att röret utan större bekymmer sväljer flödet från en 10,000 liters pump. Det innebär inte att det klarar 10,000 liter i timmen. Men en sådan pump pumpar inte 10,000 liter i timmen när den har belastningen från tryckhöjden och mottrycket från rören på sig. Men du kan få svårt att ställa in en hållbar nivå i ytavrinningsboxen med sådana flöden om vattenpelaren i boxen är under 30 cm.

 

Dina tankar om böjars påverkan det har på flödet lär kvitta i det här sammanhanget. Det kommer fortfarande ha hög kapacitet.

 

Din ATO fråga saknar också en mängd parametrar för att svara ordentligt. Om du använder den medföljande slangen till ATO med sin klena diameter så minns jag inte vad den pumpar riktigt. Men det är(medvetet) ganska ynkligt. Tror det är någon liter i minuten. Så kanske 20-30 liter på en kvart? En vild gissning. Du kan får ett korrekt svar utan att räkna, leta upp en 5 liters hink. Led om ATOns slang till den och se hur lång tid den behöver för att fylla den.

 

Jag har bytt slang på min ATO till 10mm slang istället vilket ökar flödet dramatiskt, det är nog över 10 liter i minuten nu. Jag gjorde det för att pumpen skulle gå kortare, låta mindre och det skvätter mindre då det inte blir en så hård stråle.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Akvarierna står i ställning med 3 akvarier / ställning.

 

Just nu är det 3 rör rakt ner från akvarie nr 3 till akvarie nr 2. Dessa är helt öppna - ingenting i toppen och vattnet rinner obehindrat rakt ner. Sväljer det som kommer upp från en 10000 liters pump utan problem.

Från akvarie nr 2 går det 2 rör ner till akvarie nr 1. Det är 90 gradersböj på dem och de är stängda i toppen men har en bit silikonslang borrat genom toppen så de kan suga luft uppifrån. Dessa rören sväljer då det som kommer från 2x 10000 liters pumpar. Är lite rädd för att de skall sätta igen och har haft dem helt öppna fram till nu men det blir så mycket salt överallt att jag har valt att sätta "caps" på dem och har därför borrat hål med silikonslang på toppen. 

Från akvarie nr 1 till sump är det 3 rör borrade i kortsidan och på intagssidan är det T-kors så de suger in vann från sidorna - totalt 6 "ingångar" till rören. 

 

Borde jag bekymra mig för att den "setup'en" inte klarar av att svälja flödet från 3x 10000 liter - förstår ju att många liter försvinner i lyfthöjden - eller att de kan stoppa om det blir ansamlingar av luft i rören? 

Eller vill de silikonslangarna vara nog för att det inte skall kunna bli stopp i rören i förhållande till luft?

När jag hade rören i akvarie #2 öppna stänkte det otroligt mycket runtomkring och det kommer salt på allt. Tror det beror på att det bara "föll" ner i röret. 

Har samma "öppna" rör på det översta akvariet ner till akvarie #2 men där har jag en pvc skiva över så det stänker aldrig ut något. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...