Gå till innehåll

Starta karet med torr sten - hur göra?


ChristofferK

Rekommenderade inlägg

Godkväll på er! 
 

Tillbaka på guiden efter nästan 15 år och jäklar vad det har hänt grejer sen mitt gamla 450 kar med påhängsskummare och T5:or 😊 Kul att se att många är kvar! 
 

Nu till min senaste fråga som jag snurrat iväg på, med viss risk för att ha missat tråd men hänvisas tacksamt vidare i så fall. Det här med sk. torr sten. Har läst en del trådar om att starta karet med torr sten och det verkar vara på modet nu. Jag gillar verkligen scapen man kan göra, framförallt NAS.
 

Men hittar liksom ingen riktig bra ”så här gör du-guide”. Produkter som ska användas och i vilka steg du gör vad. Närmsta jag kommer är BRStv men är inte lätt att hitta produkter på hemmaplan som följer det osv.
 

Min tanke, med risk för att låta amerikaniserad efter alldeles för mycket BRS på tuben är:

 

Red sea Max-E 170 akvarium,

AF ”levande” sand samt deras sten (supertorr) och salt. Blanda, tempa och i med 2 clowner samt Microbacter7 (flera gånger?) sen låta puttra släckt med skummare i typ 3 månader, kanske skickar i en städpatrull och en liten zebrasoma-guling också (jäklar va dyra dom har blivit!) innan jag så sakteliga tänder upp och försiktigt introducerar mer. Givetvis följa de vanliga värdena under tiden. 
 

Så mina funderingar är: 

-Kan ovan fungera? 


-Bör jag ändå ha viss del kurerad sten från affärens kar med riskerna som det kan innebära i pest och annat som man inte vet, det kanske kommer ändå på något sätt? 
 

-Någon som testat liknande och har tips på produkter eller angreppssätt?

 

Dyker säkert upp följdfrågor men tackar stort på förhand för input i frågan 🙏😊

 

Med vänlig hälsning, Christoffer 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag gjorde mitt scape utifrån instruktionerna från brs.

2 komponentsepoxy kan du köpa var som hellst. Superlim köpte jag från en online hobbystore (lättflytande och trögflytande). Sedan är det ju bara hammare och mejsel

Tack för svar! Låter smidigt.

 

Ska förtydliga min fråga. Jag är mer inne på själva cykeln. Hur man får igång den med torr sten på bästa (enklaste sätt) men också undviker en explosion av fulfasen genom en bred bakteriekultur?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Det bästa sättet är nog att på något sätt inkludera en del levande sten från ett etablerat kar eller butik, med alla risker det medför.

vill man starta helt sterilt tar det mog längre tid. Brs körde ju ett intressant experiment om just biome cycling som är värt att titta på

 

Tack för svar!

 

Ja det verkar landa där, med hänsyn till diversifieringen. Det tar säkert längre tid men min fundering är om cykeln ens går igång när det är sterilt?

 

Det jag också är lite rädd för är att den stenen från affären inte heller har legat under lampa hos dem utan i regel i en mörk sump så när den hamnar hos mig så exploderar det.

 

Såg faktiskt den serien och håller med, verkligen värd att titta på! Synd de inte hade några bakteriesupplement som man kunde snappa upp i samband med de olika varianterna. Och fisk med från början verkar vara mer regel än undantag nu för tiden. 

 

 

Ändrat av ChristofferK
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte riktigt rädslan för levande sten, jag skulle snarare vara rädd för att starta utan (plus att det ser tråkigare ut i början).

 

Riskerna med levande sten som jag känner till är Aiptasia (små exemplar bör ätas av pepparmintsräkor) och kanske Majano-anemoner. Valonia äts av smaragdkrabbor. Parasiter som Cryptocaryon skulle teoretiskt kunna följa med, men om man väntar med fisk 1-2 månader borde alla cystor försvinna. Vet inte om små mantisräkor kan överleva i vanlig levande sten, men isf bör de gå att fånga in.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Christian J skrev:

Jag förstår inte riktigt rädslan för levande sten, jag skulle snarare vara rädd för att starta utan (plus att det ser tråkigare ut i början).

 

Riskerna med levande sten som jag känner till är Aiptasia (små exemplar bör ätas av pepparmintsräkor) och kanske Majano-anemoner. Valonia äts av smaragdkrabbor. Parasiter som Cryptocaryon skulle teoretiskt kunna följa med, men om man väntar med fisk 1-2 månader borde alla cystor försvinna. Vet inte om små mantisräkor kan överleva i vanlig levande sten, men isf bör de gå att fånga in.


Tack för input! Kul att se olika perspektiv! Jag har försökt scrolla runt och se för- och nackdelar för resp. inriktning. Hittade bla denna som räknade upp en del. 

Levande sten var jag van vid men som nybörjare nu igen och fått en herrans massa amerikansk input via tuben så saknade jag en tydlighet i hur man faktiskt i så fall gör med helt torr sten och om det finns folk här som provat. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har börjat med 10 % levande och resten dött kontra 50/50 senaste gångerna då gamla stenen fått följa med i uppgraderingarna. 50/50 har såklart gått fortare i inkörningen (all fisk har följt med så sparsamt med mat i början). Har kört med s.k. "marco rocks" i två varv nu och det största problemet jag haft är att de binder o binder fosfat i månader, för att sedan släppa ut allt i ett svep. Är man inte på bollen då förlorar man koraller. Finns andra lösningar idag med annan sten men där får gärna andra flika in.

 

I korthet så går det bra att börja med död sten men det tar längre tid och det sätter andra krav på en att få in bakteriepopulationen och underhålla den tills övrigt liv är redo att flytta in. 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 hours ago, Alexraptor said:

 

Svaret är 'Ja'. 😅

 

Snips9month.jpg.af6ba6a46e4ebda862cfd72267cca94a.jpg

 

Ja jag hade en liten själv som jag lyckades fånga, men vet inte om den följde med den ursprungliga levande stenen (som ju fraktas fuktig utan vatten) eller med någon senare sten som en korall växte på (som ju fraktas i vatten). Hade en period när jag aktivt letade efter koraller som växte på större stenar, just i förhoppningen att det skulle följa med olika andra intressanta djur eftersom sådana stenar fraktats skonsammare än vanlig levande sten.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, kaptenen skrev:

Har börjat med 10 % levande och resten dött kontra 50/50 senaste gångerna då gamla stenen fått följa med i uppgraderingarna. 50/50 har såklart gått fortare i inkörningen (all fisk har följt med så sparsamt med mat i början). Har kört med s.k. "marco rocks" i två varv nu och det största problemet jag haft är att de binder o binder fosfat i månader, för att sedan släppa ut allt i ett svep. Är man inte på bollen då förlorar man koraller. Finns andra lösningar idag med annan sten men där får gärna andra flika in.

 

I korthet så går det bra att börja med död sten men det tar längre tid och det sätter andra krav på en att få in bakteriepopulationen och underhålla den tills övrigt liv är redo att flytta in. 


Kanon, tack för konkreta tips! När du körde då död sten med 10% levande, hade du fisk med från början och hade du någon bakterie du tillsatte? Kom cykeln igång som tänkt och hur lång tid tog det ungefär? 
 

Förstår att det ser olika ut men vill gärna höra lite hur andra gjort och hur det gick  😊🙏

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2023-10-27 at 08:34, ChristofferK skrev:


Kanon, tack för konkreta tips! När du körde då död sten med 10% levande, hade du fisk med från början och hade du någon bakterie du tillsatte? Kom cykeln igång som tänkt och hur lång tid tog det ungefär? 
 

Förstår att det ser olika ut men vill gärna höra lite hur andra gjort och hur det gick  😊🙏

 

 

Körde fisk redan första veckan om jag minns rätt tillsammans med liten städpatrull. Doserade väldigt sparsamt med bakterier. Fokus låg på att mata väldigt sparsamt (var tredje dag) den första veckan. När jag börjat från noll så har jag alla gånger börjat med 1-2st clownfiskar. Cyklingen funkade bra och har för det mesta funkat bra i alla de olika uppläggen jag kört och jag tror det hänger mestadels på att inte övergöda akvariet i den initiala fasen. 

 

Så mitt "recept" vid start av akvarium kan se ut något i stil med:

 

10 - 50% "fin" levande sten (ser fräsch ut, luktar inte konstigt, fördelaktigt funnits i tidigare system för att slippa massa "vilt" som dör i början). Resten död sten som ev. behövs lakas ur innan eller som inte har det behovet. Helst att det inte har det.

Dag 1, fyll akvariet med saltvatten. Bygg huvuddelen av scapen med död sten innan om  möjligt. 

Dag 1 - 2 tänd lyset. Välj approach (allt lyse på en gång eller gradvis ökning under några veckor). Börja bakteriedosering enligt anvisningar.

Dag 2-3 I med fisk (2 clowner eller likvärdigt). Mata var 3:e dag första två veckorna. 

Dag 6-7 Städpatrull. Köp inte alla på en gång. Då finns risken att många av dem tynar bort. Eremiter är bra som bas för de äter även överbliven fiskmat.

Dag 14 någon mer fisk någon mer städpatrull.

Dag 20 - 30 Någon enkel korall o någon mer fisk. Vid behov städpatrull. Avsluta bakteriedosering enligt tillverkarens anvisningar.

 

Dag 365 klart ;)  

 

 

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, kaptenen skrev:

Körde fisk redan första veckan om jag minns rätt tillsammans med liten städpatrull. Doserade väldigt sparsamt med bakterier. Fokus låg på att mata väldigt sparsamt (var tredje dag) den första veckan. När jag börjat från noll så har jag alla gånger börjat med 1-2st clownfiskar. Cyklingen funkade bra och har för det mesta funkat bra i alla de olika uppläggen jag kört och jag tror det hänger mestadels på att inte övergöda akvariet i den initiala fasen. 

 

Så mitt "recept" vid start av akvarium kan se ut något i stil med:

 

10 - 50% "fin" levande sten (ser fräsch ut, luktar inte konstigt, fördelaktigt funnits i tidigare system för att slippa massa "vilt" som dör i början). Resten död sten som ev. behövs lakas ur innan eller som inte har det behovet. Helst att det inte har det.

Dag 1, fyll akvariet med saltvatten. Bygg huvuddelen av scapen med död sten innan om  möjligt. 

Dag 1 - 2 tänd lyset. Välj approach (allt lyse på en gång eller gradvis ökning under några veckor). Börja bakteriedosering enligt anvisningar.

Dag 2-3 I med fisk (2 clowner eller likvärdigt). Mata var 3:e dag första två veckorna. 

Dag 6-7 Städpatrull. Köp inte alla på en gång. Då finns risken att många av dem tynar bort. Eremiter är bra som bas för de äter även överbliven fiskmat.

Dag 14 någon mer fisk någon mer städpatrull.

Dag 20 - 30 Någon enkel korall o någon mer fisk. Vid behov städpatrull. Avsluta bakteriedosering enligt tillverkarens anvisningar.

 

Dag 365 klart ;)  

 

 


Dag 365 klart 😊, sant, stort tack för att du tar dig tid att svara. Utförligt och konkret 🙏 

 

Har du någon gång provat att starta med enbart död sten? Jag kan inte hjälpa annat än att tänka att levande sten är på väg bort 🤔

 

Samma som ovan i så fall? Men minus de 10% levande. Vilken bakteriekultur har du kört, microbacter eller Dr Tims osv? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, ChristofferK skrev:


Dag 365 klart 😊, sant, stort tack för att du tar dig tid att svara. Utförligt och konkret 🙏 

 

Har du någon gång provat att starta med enbart död sten? Jag kan inte hjälpa annat än att tänka att levande sten är på väg bort 🤔

 

Samma som ovan i så fall? Men minus de 10% levande. Vilken bakteriekultur har du kört, microbacter eller Dr Tims osv? 

Glad att kunna hjälpa :)

 

Inte provat endast med död sten. Jag tror dock inte levande sten är på väg utför, utan snarare att den vilda är snart ett minne blott. Det kommer snarare vara mari- eller aquacultured som blir kvar. Det är väl egentligen dem sorterna som är ekonomiskt försvarbara idag med risk för att svamla. 

 

Det största är att inkörningen tar längre tid enligt vad jag har hört och sett. Och att systemet blir känsligare för förändringar. Risk för "fula fasen" är högre. 

 

Bra fråga. Jag säger pass på den frågan vilket preparat jag använt, det var några år sen. Idag stöddoserar jag till och från med Microbe-lift special blend. Mestadels för att bli av med flaskan. Upplever att akvariet blir glatt när de fått sig en dos bakterier.  

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...