Gå till innehåll

Fånga doris


Speedster

Rekommenderade inlägg

Hjälp mig!

Fan jag får inte upp mina dorisar o jag saknar fler idéer.

Har en itusågad petflaska med käk i o tänkte att de kanske skulle gå in i den. Men totalt meningslöst de är ju så rädda för allt (flaskan låg i 2 dygn). Hur fan ska jag få upp dem ur akvariet? Håv är inte att tänka på för så fort nåt annorlunda kommer ner i akvariet ligger de o trycker under stenen längst ner i akvariet.

Att plocka upp stenen är inte nån idé... då har jag dem hellre kvar tills jag ska ha nytt akvarie ;)

Nåt tips?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köp en regnvattenstunna på 200Liter. Pumpa över "allt" vatten så akvariet blir tomt. Ut med fisken, och tillbaka med vattnet. Hela proseduren borde gå ganska snabbt så LSen inte tar någon skada. Lägg över korallerna direkt i tunnan när du tömmer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta dem mitt i natten. En ficklampa mot ett öga så blir de helt bländade och ser inte håven. Jag tar en bit luftslang och ett rör och blåser in luft där fisken står mellan stenarna så flyttar de sig och när de kommit fram så är det dags för ficklampan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör en variant av Stig. Mitt i natten alltså när fiskarna funnit sitt viloläge tänder jag upp max belysning. Efter en liten stund kommer den ena fisken efter den andra ut och de är helt förvirrade och enkla att fånga. Om din fisk inte kommer ut så har du Stigs fiffiga lufttrick då kanske du får ut fisken.

Tack Stig, jäkligt smart med luften!!! Ska prova det nästa gång jag är på fiskjakt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har gjort samma sak när jag fångat fiskar... dragit på full belysning mitt i natten.

man vet ju själv hur förvirrad man är när man vaknar mitt i natten med en lampa i ansiktet, jag skulle å inte märka om någon håvade upp mig :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...