Gå till innehåll

Stream pump fråga


wrang

Rekommenderade inlägg

Känner att jag halkat efter i diskussionen men pumpar.
Jag en tunze Stream 3 idag som ej verkar funka längre. Vet ej riktigt felet så kanske att kontroll enheter lagt av eller pumpen.

 

 

så om man ska köpa ny idag vad gäller för Stream pump.

10-15.000l/h

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har både Jebao SOW og Tunze Stream i mitt akavarium. Den største forskjellen er pris, men kjøper du Jebao så kjøp en som er litt for stor. Kjør den heller på 70-80%, da har du en pumpe som går i mange år om du vedlikeholder/avkalker den i blant. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör också jebao/jecod. Det billigaste är att köpa i kina (vilket jag gjort) men https://reef-aquarium-store.com/ är också billiga (de ska vara dåliga på levande vad jag hört men jag har inte haft problem med nått torrt).

 

det finns 3 varianter xOW, xLW och xCP där de två sista bokstäverna symboliserar typen av pump och x ersätts med sndra bokstäver för årliga modeller.

 

modellerna som börjar med S har svarta blad och är de lite äldre och har inte någon app styrning utan bara en kontrolldosa. M (2022 års modell) har lila blad och har en kontrolldosa och app stöd. A (2023) har vita blad och har bara app styrning och är nog de billigaste. Det är vad jag köppte nyss. I Kina finns även en annan 2023 modell som ser mer ut som modellen M men den har jag inte sett i europa.

 

OW ser närmast ut som en tunze, de har ett mellanbrett flöde och är kraftiga. Har man stora kar så är saknas den största versionen av pumpen 22 (22k liter per timme) i AOW serien. Där är det iställetAOW16 som ör störst med 16k liter per sekund. Jag har två sådana i mitt reefer 300 och när jag startade dem så var de på 100 procent och det sprutade ut vatten ur akvariet. Nu kör jag dem på 50% för acropora.

behöver man mer flöde är det de äldre modellena som gäller.

 

LW pumparna liknar nero ich har ett väligt litet footprint vilket är väldigt trevligt. Det är dock inte lika lätt att vinkla. Deras flöde är extremt brett.

jag använder dessa också.

 

CP modellerna är i princip maxpect gyres. Jag använde dessa förut och jag älskade flödet de gav men av någon anledning så fick jag enorma mängder mikrobubblor som helt försvann när jag bytte ut dem mot AOW modellen. Därför vågar jag inte rekommendera dem

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan inte tala för någon annans erfarenheter men jag har haft ett antal jebao tidigare då priset var mycket tilltalande. Däremot i jämförelse mot tex neros eller vortechs var kvalitén rent skräp: Lät som tröskverket relativt snabbt, drivenheter kortslöts, pumpar gick sönder osv. 
Nu förstår jag att alla inte har samma erfarenhet som mig, då hade inte tillverkaren funnits kvar. 

Personligen tänker jag oftast livstidskostnad, alltså kostnad utslaget per år. Då lönar det sig nästan alltid att satsa på saker som har en högre initial investeringskostnad (förutsatt att man för lite efterforskningar och inte bara köper ett ”märke”). 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, MichaelE said:

Jag kan inte tala för någon annans erfarenheter men jag har haft ett antal jebao tidigare då priset var mycket tilltalande. Däremot i jämförelse mot tex neros eller vortechs var kvalitén rent skräp: Lät som tröskverket relativt snabbt, drivenheter kortslöts, pumpar gick sönder osv. 
Nu förstår jag att alla inte har samma erfarenhet som mig, då hade inte tillverkaren funnits kvar. 

Personligen tänker jag oftast livstidskostnad, alltså kostnad utslaget per år. Då lönar det sig nästan alltid att satsa på saker som har en högre initial investeringskostnad (förutsatt att man för lite efterforskningar och inte bara köper ett ”märke”). 

Jag tror det hänt en hel del den senaste tiden.

Jag har haft en begagnad slw10 där det ceramiska skaftet gått av. 
totalt kör jag 5 pumpar jag kört i konstant i 1.5 år. Samt en del andra jag inte kört lika länge eller bara vid särskilda tillfällen.

 

det är dessutom flera personer som kört slw pumpar i 2% kalkslurry i 2 år vilket är ett rätt extremt test. Jag gjorde själv det ett tag men pumparna började låta så jag slutade.

 

min erfarenhet är även att pumparna (framför allt slw/mlw/alw serien) är väldigt tysta även om de körs på 100%. 
 

Jag har ju väldigt begränsad tid innom hobbyn så det är ju fullt möjligt att alla mina pumpar lägger av innom ett par år. Men håller de i säg 4 år så per krona så motsvarar de 10 år för en nero vilket ingen faktiskt kan veta om de klarar

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 hours ago, wrang said:

Jag en tunze Stream 3 idag som ej verkar funka längre. Vet ej riktigt felet så kanske att kontroll enheter lagt av eller pumpen.

Dessa har 5 års garanti enligt Tunzes hemsida, men du kan ju prova att kontakta supporten ändå. Kontrollenheten kanske går att byta ut till en rimlig kostnad.

 

Quote

så om man ska köpa ny idag vad gäller för Stream pump.

Stream 3 påstås väl vara extra tyst, och med extra avancerade lager och andra komponenter, så tveksamt om det finns bättre pumpar i de avseendena. Däremot vet jag inte hur avancerad Tunzes puls/intervallstyrning är jämfört med konkurrenterna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Oscarhaglund said:

Jag har ju väldigt begränsad tid innom hobbyn så det är ju fullt möjligt att alla mina pumpar lägger av innom ett par år. Men håller de i säg 4 år så per krona så motsvarar de 10 år för en nero vilket ingen faktiskt kan veta om de klarar

Jag har haft mina Turbelle Nanostream 6055 Electronic i 9-10 år nu, och har bara bytt impellrarna ett par gånger. Just styrbara pumpar har sagts ha begränsad livslängd på de elektroniska komponenterna (kondensatorer), ca fem år enligt Tunzes support har jag för mig. Ironiskt nog ska just Stream 3 ha längre livslängd på sina.

 

Här står mer om livslängd på DC-pumparna: https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Christian J skrev:

Dessa har 5 års garanti enligt Tunzes hemsida, men du kan ju prova att kontakta supporten ändå. Kontrollenheten kanske går att byta ut till en rimlig kostnad.

 

Stream 3 påstås väl vara extra tyst, och med extra avancerade lager och andra komponenter, så tveksamt om det finns bättre pumpar i de avseendena. Däremot vet jag inte hur avancerad Tunzes puls/intervallstyrning är jämfört med konkurrenterna.


kontaktat tunze och frågat, fick snabbt motfråga från Uwe 

Hi Christian,

If the pump is from 2017, it could have the problem that the cable sheathing directly on the motor block dissolves or breaks.
Can you check this first?
Mit freundlichen Grüßen / Best regards
Uwe Cellary”
 

men sen så kostar en ny kontroller ca 900:- men då vet jag ändå inte om den funkar.

 

stream3 är oerhört tyst så oerhört nöjd 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minutes ago, wrang said:

men sen så kostar en ny kontroller ca 900:-

Här listas den för 60 Euro, det borde väl vara billigare i butik: https://www.tunze.com/SE/en/details/7090.000-turbelleR-controller-add-on.html

 

Quote

men då vet jag ändå inte om den funkar.

Du har ingen kontroller från en annan pump du kan testa med? Eller rentav köpa en begagnad pump enbart för kontrollern?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Börjar undra vad man ska ha för att det ska vara helt tyst.. 

 

Nya gyre 330 var allt annat än tysta

ai Nero 5 hörs lite, men ändå tillräckligt för att jag ska störa mig 🙃

 

Funderar på att prova 2st Jecod/Jebao MLW-30 eller den nya ALW-30

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 hours ago, kiwi11 said:

Börjar undra vad man ska ha för att det ska vara helt tyst.. 

 

Nya gyre 330 var allt annat än tysta

ai Nero 5 hörs lite, men ändå tillräckligt för att jag ska störa mig 🙃

 

Funderar på att prova 2st Jecod/Jebao MLW-30 eller den nya ALW-30

Det bästa rådet gällande tysta pumpar är att köp något överdimensionerat av hög kvalité och kör dem på låg styrka. Mina vortech quiet drive är knäpptysta upp till ca 60% sen börjar de låta lite, inte så att det är störande men man kan höra det om man lyssnar efter ljudet. 
Jag har all annan teknik i ett separat rum, hade jag haft skummare osv under karet tvivlar jag på att man hade hört dem.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jagär stor fan av https://www.aquariatech.eu/product/ocean-motion-pump-enhet då gie en pump enligt jag 3-5 ggr mera flöda, och är "värdt det". 

 

Min OCTO 4 pump blåser 17 000 liter direkt inn i en Duncan och 2 blåa Staghorn. Dom blåa är dom som väkser medt i mit akvarium da det bara är ½-1 sekundt hver minut dom får denne kraftige cirkulation. 

 

Stor fan av kraftige pumpar som rör sig.  

 

Kvalitetpumpar på 60% är veldig tysta. 

  • Gilla 1
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, MichaelE skrev:

Håller med Thomas gällande oceanmotions, väldigt trevliga och de kan göra hållare till de flesta pumpar.

 

 

betvivlar ej funktionen, men tror de får jobba lite på designen innan de är välkomna i närheten av mitt kar :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...