Gå till innehåll

vad gör dig till en duktig akvarist?


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Vi läser ibland "du är Sveriges vassaste akvarist", eller "sveriges snyggaste kar", osv. Det senare är förstås väldigt subjektivt, samt problematiskt då dom flesta av oss ej sett alla kar i Sverige. Det förstnämnda är kanske mer intressant att fundera över, vad gör dig till en bra akvarist? För visst finns det som i allt annat duktiga akvarister. Nu vill jag dock poängtera att detta är inte en tävling, utan en hobby där var o en enbart skall tävla med sig själv. Är man nöjd så är allt som det skall vara, och då skall man inte bry sig för mkt om vad andra säger. Vi har också alla varit nybörjare och gjort alla misstag. Forumet här är för att hjälpa varandra. 

 

Men ändå, det är spännande att fundera över vad det är som gör att akvarie 1 lyckades, men inte akvarie 2. Jag har några tankar, efter 30 år i denna hobby. Fyll på med era, även nybörjare får gärna skriva. 

 

1) Teknik. Ett visst mått av teknik behövs, MEN det är inte som Deltec skrev på sina kar "inbuilt success". Det mesta är inte raketforskning vad gäller teknik. Så länge en pump snurrar så gör den sitt synnerligen enkla jobb, att flytta vatten. En proteinskummare är era mkt enkel uppfinning som inte går att göra så där jättemkt rätt eller fel. Dom flesta idag fungerar likvärdigt och bra. Man skall ju bara blåsa in mikrobubblor i ett plaströr. Lägg kanske inte pengar på ett svindyrt märke, men överdimensionera gärna, då skummares viktigaste uppgift är att fungera som en respirator dvs befrämja gasutbytet mellan CO2 och i viss mån O2. Belysning, ja där fungerar nog i princip alla belysningar bra idag, det är inte svårt att få klorofyll att ta upp ljus eftersom vi vet att klorofyll endast behöver blått o rött, och det är enkelt med LED att säkerställa dessa våglängder. Här kommer mer aspekter in som estetik, pris, kvalitet på bygget, storlek mm. Generellt så överdriver vi ofta ljus, det räcker med 250-300 PAR för SPS och du behöver givetvis inte ha 250-300 i hela karet då man vill ha lite annat än bara koraller på alla cm2.

Sen har en ny era öppnats, med undertecknads  uppfinning. Ett akvarium behöver givetvis inte sådan apparatur, men det underlättar enormt, särskilt då vi vet att KH är oerhört viktigt att hålla stabilt, samt fluktuerar väldigt mkt. Detta hade vi ingen aning om på den tiden vi mätte KH en gång i veckan. Nu mäter vi 6 ggr om dagen, och ser hur mkt som påverkar KH. Så ja, ett visst mått av teknik är nödvändigt för ett lyckat kar. Lite byassed är jag rörande detta;-)...det får ni ta..men jag tror ni håller med mig, det var ju anledningen till att jag uppfann Alkatronic. 

 

2) Tålamod. Mkt viktigt och en bristvara hos rätt många. Här gör vi nog de vanligaste "felet". Biologi kan inte påskyndas så mkt, kanske lite med tillsatser osv, men generellt behöver varje fas sin tid, och introducera fiskar över lång tid så biologin hinner med.

 

3) Tillräckligt med biomedia. Idag inreder vi ofta med död sten, så vikten av biomedia som bakterierna kan husera på är mkt viktigt. Det var enklare när man bara slängde i X kilo fin färsk levande sten. Men även LS kan vara olika bra, det finns stor variation i dess porositet, där densiteten på LS varierar mellan 1.4-2 kg/l. Så köp lite LS av god kvalitet, läs porös, gärna med liv o kalkalger på, kanske lite makroalger med för det är ett kvitto på att stenen är sund. Om du kör 100% med död sten så är punkt 2 ännu viktigare. Det kommer ta tid, och introducera fisk över lång tid som sagt. Glöm inte att sand är det bästa biomediat vi har. Aldrig bare bottom enligt mig. Gammal sand kan klumpa ihop sig, så sand kan behöva bytas ut till viss del, tex 30% om året. 

 

4) Teoretisk kunskap. Jag tror det är mkt viktigt att ha ganska mkt djupare kunskap för att kunna analysera när du får problem. När allt går som det skall behövs det inte, men det är när du flyger in i oväder, som det märks om piloten har kunskaper även på djupet. 

 

5) Klokskap. Tro inte blint på det som står på flaskorna, och köp inget som du inte vet exakt vad det innehåller. kanske finns en del undantag från regeln, men flaskor som "ger färg" osv finns inte. Det finns alltid en förklaring bakom och försök förstå den. Och dosera hellre för lite än för mkt. Jag doserar oftast aldrig mer än halv dos rörande mikrottillsatser, om jag ens doserar ngt.

 

6) Ta mätresultat med klokskap. Får du ett konstigt värde, ifrågasätt det och validera det, på de sätt som finns. Det kan va rätt, o då agerar man försiktigt enligt punkt 5, men det kan också va ett felvärde. Även ICP kan ha fel, glöm inte det. 

 

7) Smak, estetik. Där finns inget rätt eller fel, men en del har helt enkelt större talang än andra, precis som alla inte är konstnärer. Jag talar om scape av sten, och placering av koraller. Mitt tips är att titta på naturen, men också de kar du gillar o fråga dig: varför är detta snyggt, vad är det exakt som skiljer detta från det andra karet jag inte föll för?. Här finns såklart inget rätt eller fel, är man nöjd så har man lyckats. 

 

8. Läs, och ej bara på ytliga och ibland tramsiga Facebook, utan tex här;-)...samt riktig litteratur. 

 

Happy reefing

 

Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra skrivit, håller helt med, gillar framförallt 2, 5, 6!

Jag kan tycka att vi ganska ofta har lite bråttom och så fort nått händer eller minsta avvikelse dyker upp så börjar vi justera och pilla, gärna med flera olika saker samtidigt, vilket gör det svårt att veta vad som egentligen påverkar....

Sen är Alkotronic(och kanske andra liknande produkter men jag har bara kört Alka) fantastisk när man har mycket koraller! En enorm hjälp att hålla karet stabilt och att upptäcka när något är på väg att bli knas!

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väl skrivet!

 

På punkt 3 skulle jag dock vilja hävda att sand inte kommer att klumpa sig, om man har en hälsosam biom. En sandbädd är beroende av en hälsosam population av maskar, kräftdjur och mikrorganismer för att hålla sig frisk, detta genom en process som kallas för bioturbation, vilken innebär att småkrypens rörelser luckrar upp sandbädden, vilket tillåter att vatten, gaser och näring kan röra sig genom de olika skikten i sandbädden.

 

Dock kan det vara svårt att få till en sådan biom, då det är väldigt mycket beroende på vilka organismer man får med sig från stenen, och I kar uppstartade med torr sten och bakterietillsatser, så saknas de fullständigt.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 minuter sedan, Alexraptor skrev:

Väl skrivet!

 

På punkt 3 skulle jag dock vilja hävda att sand inte kommer att klumpa sig, om man har en hälsosam biom. En sandbädd är beroende av en hälsosam population av maskar, kräftdjur och mikrorganismer för att hålla sig frisk, detta genom en process som kallas för bioturbation, vilken innebär att småkrypens rörelser luckrar upp sandbädden, vilket tillåter att vatten, gaser och näring kan röra sig genom de olika skikten i sandbädden.

 

Dock kan det vara svårt att få till en sådan biom, då det är väldigt mycket beroende på vilka organismer man får med sig från stenen, och I kar uppstartade med torr sten och bakterietillsatser, så saknas de fullständigt.

bra tillägg, håller med dig:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan , MattiasN skrev:

Bra skrivit, håller helt med, gillar framförallt 2, 5, 6!

Jag kan tycka att vi ganska ofta har lite bråttom och så fort nått händer eller minsta avvikelse dyker upp så börjar vi justera och pilla, gärna med flera olika saker samtidigt, vilket gör det svårt att veta vad som egentligen påverkar....

Sen är Alkotronic(och kanske andra liknande produkter men jag har bara kört Alka) fantastisk när man har mycket koraller! En enorm hjälp att hålla karet stabilt och att upptäcka när något är på väg att bli knas!

exakt, o tack för Alkatronicfeedbacken:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, jonasroman said:

exakt, o tack för Alkatronicfeedbacken:-)

Jag förstår ju syftet med att övervaka alk för att kunna justera dosering och att se om en pump kärvat eller så (med kalk som huvudsaklig dosering så kan man ju se det på ph också).

Det jag inte riktigt har fattat är det här med att mäta många gånger om dagen. Jag är en nybörjare så min erfarenhet är ordentligt begränsad, men de koraller som jag har verkar inte ha något emot större dagliga svängningar (då jag doserar 1.7kh på natten). Nu har jag iofs inte de svåraste acropororna så det kanske är där det verkligen behövs?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, jag kollade ett avsnitt BRStv och dom snackade om att man mekaniskt kan röra om sanden själv, men kanske bara 10% i månaden... så på ett helt år har man  kommit runt det... kanske lite längre om diciplin sitter

 

Jag har också erfarenhet av att sanden låser sig efter ett tag. 

 

Jag undrar vad du tror om hur ett system kan reagera av det....

 

Jag funderar på att testa. Men ha en väldig tunn sandbädd. Trots allt så får man cyano eller kisel på bädden så e man ju där nere o vevar.

 

I övrigt. Väl läsvärt. Instämmer med mina 15år

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag förstår ju syftet med att övervaka alk för att kunna justera dosering och att se om en pump kärvat eller så (med kalk som huvudsaklig dosering så kan man ju se det på ph också).

Det jag inte riktigt har fattat är det här med att mäta många gånger om dagen. Jag är en nybörjare så min erfarenhet är ordentligt begränsad, men de koraller som jag har verkar inte ha något emot större dagliga svängningar (då jag doserar 1.7kh på natten). Nu har jag iofs inte de svåraste acropororna så det kanske är där det verkligen behövs?

du kommer märka hur mkt bättre framför allt svårare koraller mår om du har ett jämnt KH, och för det krävs mer eller minde kontinuerlig övervakning av KH. KH varierar från timma till timma, så skall du fånga upp dessa måste du ha en maskin som mäter automatiskt samt förstås också rättar till KH svängningarna. Ju fler koraller du har desto mer svänger det. Men enkel koraller klarar sig nog så länge du ändå har koll så KH inte sjunker för lågt, dvs du måste veta din förbrukning. Och den ändrar sig också, kan va hög en dag men helt plötsligt avstanna av ngt skäl. Detta ser du bara om du mäter KH flera ggr om dagen. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, PeterGG skrev:

Jonas, jag kollade ett avsnitt BRStv och dom snackade om att man mekaniskt kan röra om sanden själv, men kanske bara 10% i månaden... så på ett helt år har man  kommit runt det... kanske lite längre om diciplin sitter

 

Jag har också erfarenhet av att sanden låser sig efter ett tag. 

 

Jag undrar vad du tror om hur ett system kan reagera av det....

 

Jag funderar på att testa. Men ha en väldig tunn sandbädd. Trots allt så får man cyano eller kisel på bädden så e man ju där nere o vevar.

 

I övrigt. Väl läsvärt. Instämmer med mina 15år

Hej Peter, jag tror sanden klumpar ihop sig också mkt på grund av kalkbildningen, som kan bli betydande i ett kar där vi driver upp KH o pH för att få snabbare korallväxt. Då hjälper det inte så mkt att röra runt för en gång bildat kalk löser inte upp sig igen med bara mekanisk uppkörning. Kanske hjälper om man gör det ofta i förebyggande syfte, samt som skrevs ovan, med många småkryp i bädden minskar risken för klumpning. men det är ju enkelt att byta ut lite sand då o då, i samband med ett vattenbyte kan man ju suga upp lite o ersätta med lika mkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Oscarhaglund skrev:

Jag förstår ju syftet med att övervaka alk för att kunna justera dosering och att se om en pump kärvat eller så (med kalk som huvudsaklig dosering så kan man ju se det på ph också).

Det jag inte riktigt har fattat är det här med att mäta många gånger om dagen. Jag är en nybörjare så min erfarenhet är ordentligt begränsad, men de koraller som jag har verkar inte ha något emot större dagliga svängningar (då jag doserar 1.7kh på natten). Nu har jag iofs inte de svåraste acropororna så det kanske är där det verkligen behövs?

Med mycket sps och kinkiga acros som tuggar mycket kh ändras också förbrukningen ganska fort och för att kunna justera dosering och se var du behöver justera på dygnet(eller öka jämt över dygnet) innan du får en ordentlig dipp så är mätning flera gånger per dygn grymt bra! 

Visst går det att hålla koraller utan oxå, men det är ett grymt hjälpmedel och den delen av tekniksidan som utvecklats mest senaste åren

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Veldig mye bra i det du skriver, Jonas. Spesielt det med tålmodighet, jeg tror at mye av problemene vi har med våre akvarier kunne vært ungått om vi bare hadde tatt oss litt bedre tid.

 

Jeg vil også bare legge til en ting, vi må søke kunnskap om både fisk og annet levende før vi kjøper. Her har også butikkene et ansvar, for å drive aktiv rådgivning. Har dessverre hørt om for mange som kjøper fisk som blir for store i forhold til det akvariet de har, eller kjøper en rovfisk når man har reker i akvariet. Eller koraller som de ikke klarer å holde i live fordi vannverdiene ikke er stabile nok eller at man ikke har lys/sirkulasjon som disse krever.

 

Tenk på at når man går til innkjøp av noe levende så tar man på seg ansvaret for at det skal ha det godt hos deg.

 

Fortsatt god jul og godt nytt år

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tålamod, kontinuitet och viljan att lära sig mer kommer man långt på och det är det som gör en bra akvarist i det långa loppet. Tekniken är sekundärt. Även om du har den så behöver du ha kunskap om vad den gör för att dra nytta av den. 

 

Lite som att den är inte bilen som gör föraren, men den kan förenkla livet för en med inbyggd GPS, parkeringshjälp, backkameror etc. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/26/2023 at 9:32 AM, jonasroman said:

vad gör dig till en bra akvarist? För visst finns det som i allt annat duktiga akvarister. 

Fast hur definierar man generell duktighet? Ofta tillämpar man kanske delvis godtyckliga kriterier, som t ex att SPS trivs, medan nästan ingen bryr sig om sjöpungar, mossdjur, hårstjärnor, Dendronepthya och liknande. Någon som odlar saltvattensfisk kanske inte ens vet hur man håller koraller (och vice versa).

Det finns väl ett litet fåtal akvarister som lyckas med nästan allt, även om jag tycker många kar verkar ha blivit mer likriktade med åren: visserligen har man numera fler färgvarianter av koraller och odlingsformer av fisk, men mindre variation i biotoper och djurgrupper.
 

Quote

1) Teknik. Ett visst mått av teknik behövs, MEN det är inte som Deltec skrev på sina kar "inbuilt success". Det mesta är inte raketforskning vad gäller teknik. Så länge en pump snurrar så gör den sitt synnerligen enkla jobb, att flytta vatten. En proteinskummare är era mkt enkel uppfinning som inte går att göra så där jättemkt rätt eller fel.

Jag måste nog säga att modern teknik gjort mig till en betydligt sämre akvarist, eftersom det är mycket lättare att ratta bort sig numera. I synnerhet har jag ingen aning om hur mycket PAR min LED-belysning producerar vid olika inställningar.
 

Quote

2) Tålamod. Mkt viktigt och en bristvara hos rätt många. Här gör vi nog de vanligaste "felet". Biologi kan inte påskyndas så mkt, kanske lite med tillsatser osv, men generellt behöver varje fas sin tid, och introducera fiskar över lång tid så biologin hinner med.

Jag skulle även vilja lägga till lugn. Det är lätt bli stressad i onödan av olika mätvärden, och sedan försöka justera dessa med följden att man skapar större problem än man hade från början. Även på denna punkt har jag blivit en sämre akvarist, förr fanns det inte så många vattentester att oroa sig över.
 

Quote

7) Smak, estetik. Där finns inget rätt eller fel, men en del har helt enkelt större talang än andra, precis som alla inte är konstnärer. Jag talar om scape av sten, och placering av koraller. Mitt tips är att titta på naturen, men också de kar du gillar o fråga dig: varför är detta snyggt, vad är det exakt som skiljer detta från det andra karet jag inte föll för?. Här finns såklart inget rätt eller fel, är man nöjd så har man lyckats.

Ja, fast jag tycker att saltvattensakvaristiken länge har fokuserat för mycket enbart på djurens trivsel, och alldeles för lite på det estetiska helhetsintrycket (i det avseendet ligger planterade sötvattensakvarier långt före). Detta gäller f.ö. inte bara stenscape och koraller, utan även sammansättningen av fiskbeståndet (storlek, antal, form, färg, beteende). Min gissning (baserat på mitt eget beteende) är att många köper allt som ser fint ut, utan ett tänka så mycket på hur det harmonierar med de befintliga djuren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...