Gå till innehåll

skyhögt nitratvärde!


Draedon

Rekommenderade inlägg

kollade just av vattnet inför morgondagens shoppingresa till stockholm.

sist jag mätte så var nitrit omätbart och nitrat låg på ~10. detta var för 3 veckor sedan.

nu när jag mätte hade jag 0.02mg/l nitri och 50(!!!!)mg/l nitrat.

vad i hela j*vla världen kan ha hänt? så nu får det bli fönstershopping på jr. för något levande kan man ju inte köpa.

de invånarna jag redan har i burken trivs. men va f*n.. mätte 3ggr för jag trodde inte mina ögon.

ska skaffa ett annat test och jämför med. börjar fundera på om min LS i själva verket är stendöd.

helvete rent ut sagt, snart blir det guppys...

satte i en strumpa rowaphos innan jag testade vattnet, kan det spöka med värdena?

fattar ingenting varför vattnet blivit skit.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inkörningen kanske inte var färdig?

För hög belastning för nitrat värdena att svänga.

Taskig skumning.

För mycket matning i akvariet.

Levande sten är inte så levande.

Det kan vara några av orsakerna till att värdet har förändrats. Rowaphos har med all sannolikhet ingenting att göra med ditt nitratvärde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hög belastning kan man inte direkt påstå.. 2 snäckor, 1 eremit och några fraggar.

skumningen är inte heller dålig. och jag matar ingenting.

måste vara en kombination av skitsten (tur att jag fick fanskapet gratis) och att inkörningen inte är klar.

anledningen till att jag frågade om rowaphos var att jag lade i strumpan precis innan jag började mäta, visste inte ifall det fällde ut något som fick testet att knasa.

nej.. nu ska jag svära en lång ramsa, sen får vi se vad som händer.. om stenen är dålig känns det onödigt att ens ha kvar burken. har inte heller råd att köpa ny sten.

edit: missade capotes inlägg.. skummaren funkar klockrent, sista stenen lades i för över en månad sedan. och den stenen var redan inkörd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är inget att kasta in handuken för. Lägg inte i nåt nytt just nu och fortsätt skumma och byta vatten så kommer nitratet att sjunka. Om stenen är dålig så kan den påverka burken just nu men inte på lång sikt. Kanske rowan trots allt påverkade. Mät igen imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kasta in handduken tänker jag aldrig göra.. håller ju på att knåpa ihop ett 360l + 100l sump som förhoppningsvis kommer upp inom ett par veckor.

men att ha en liten burk med värdelös sten i känns rätt meningslöst. stenen blir nog bra att bygga upp med i kommande burken, då lär jag ändå ha 20-30kg till. men just nu känns det kasst.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla nitrattesten, det är inte rimligt att du har dessa värden eftersom du inte har matat. Skulle stenen ha påverkat måste du haft massdöd i den så ammonium frigjorts och nitrifierats till nitrat. Inte troligt eftersom du skummat och därmed luftat ut mycket ammonium som ammoniak. Mer troligt att det är Skit-test eller att rowaphos påverkat testen

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej för tusan, det jag tänkte skippa var att fortsätta bry mig i lillburken och koncentrera mig helt på den nya.

Det ska till mer än lite nitrat för att knäcka mig ;)

edit: missade lasses inlägg.. jag var inne på samma linje som dig. matar ju ingenting, och skulle stenen vara totaldöd borde man ha fått ur den mesta skiten vid det här laget. Ska hämta ett annat test att jämföra med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok.. nu har jag varit till peter (h0llowman) och lånat salifert tester av honom..

Nitrit var ej mätbart men nitrath*lvetet låg på 50. var lite svåravläst, tyckte färgen var någonstans mitt mellan 25 & 50. hur som helst så har jag en j*vla massa nitrat i burken. och jag tror att stenen är heldöd. så då är frågan, ska jag lägga ner skiten eller vad blir nästa steg? och borde inte detta höga nitratvärde ha påverkat invånarna? har en mjukkorall och flera sps fraggar som växer och frodas. även två snäckor,en fet rörmask och några eremiter som verkar trivas alldeles utmärkt.

ikväll tänkte jag göra ett vattenbyte på 10-15%, sen drar jag och hämtar 10-15kg inkörd sten och slänger ut lite av skitstenen. blir bra som bokstöd..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så här först

Späd ditt akvarievatten med 50% rent osmos - mät med bägge testerna.

Späd sedan på så sätt att du tar 9 delar rent osmos och en del akvarievatten (försök att vara noga med spädningarna) - mät

Kom tillbaka med värdena.

Panika inte - det är inget fel på din sten - detta går att lösa.

Visa dock inte dina resultat för dina djur - då kanske de också grips av panik.:ler:

Så länge djuren ser ut att må bra - arbeta lugnt och metodiskt. Ettdera med vattenbyte eller ge akvariet en sup å la Svärd.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tror faktiskt inte stenen är så frisk. fick reda på i efterhand att den hade förvarats i +18 grader som kallast. kanske kallare ändå, så allt lär väl vara dött. men men.. har som sagt 10-15kg BRA och inkörd ls jag tar hem ikväll.

50/50 blandningen blev 25ppm, 90/10 blandningen blev 5ppm.

tänkte ge akvariet en sup.. men det enda jag hade hemma var Mòr och Absolut Rasberry, vet inte om bakterierna är så förtjusta i vare sig whiskey eller hallon vodka ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan bara tillägga att jag har ett högt belastat akvarium med mycket fiskar. De flesta skulle säga alldeles för många.

Det akvariet snittar i veckan cirka 25 i nitrat och håller sig runt den nivån genom kraftig skummare och vattenbyten på 20-25 % akvariets vattenvolym. Om du kollar i min akvarietråd på forumet så kan du se att mina koraller, mestadels sps:er och euphyllior, aldrig har varit så fina i färgen eller vuxit så mycket som de gör nu.

Vad jag vill ha fram är väl det som lasse redan har skrivit. Om du inte märker någonting på djuren i akvariet. Allting verkar funka bra. Ta det då lugnt och leta metodiskt efter saker som kan ställa till problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mja.. det får bli lite ny sten, 20% vattenbyte ikväll sen ger jag vodkametoden ett försök.

det sura med det hela är ju att mina värden har varit hyffsade fram tills den här mätningen, så jag tänkte ju dra till stockholm och handla fisk imorgon. men jag vettifan om jag vill släppa ner en fisk i ett kar med 50ppm nitrat. eller kan man det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att Nitrat hämmar syreupptagningen i gälarna.

men å andra sidan om Andre ligger på 25 i snitt så kanske det är fel.

Nån som är mer insatt på det?

_________

Mvh Putte

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag att få stryk igen :ler:

50 ppm dödar ingen fisk. Det verkar som du har ungefär 50 ppm. Det är klart att du kan vänta med fisk och köra vodka ett tag men jag tror att anledningen till dina höga värden är att du helt enkelt har svält ut olika organismer i ditt kar så att bakterier har brytit ner det döda materialet och frigjort ammonium som sedan nitrifierats till nitrat. Om stenen varit dålig när du fick den för en månad sedan hade du fått problem då och den skulle ha luktat. En eller två tåliga fiskar som matas försiktigt. Dessa för in näringsämnen i akvariet som sedan kan uttnyttjas av de andra organismerna. Fler snäckor som tar algerna. Försiktig början med Vodkametoden samtidigt som ett tio % - 20 % vattenbyte varannan till var tredje dag. Jag antar du har skummare - utan den skulle jag ta väldigt försiktigt med vodkametoden. Så skulle jag göra i alla fall

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har för mig att Nitrat hämmar syreupptagningen i gälarna.

men å andra sidan om Andre ligger på 25 i snitt så kanske det är fel.

Nån som är mer insatt på det?

_________

Mvh Putte

Jo du har felt. Det är nitrit som gör det. För fisk finns det nästan inga rapporter om dödlighet vad gäller höga nitratnivåer - däremot en del rapporter om misstänkta sk sub-letala skador.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kommer jag att få stryk igen :ler:

50 ppm dödar ingen fisk. Det verkar som du har ungefär 50 ppm. Det är klart att du kan vänta med fisk och köra vodka ett tag men jag tror att anledningen till dina höga värden är att du helt enkelt har svält ut olika organismer i ditt kar så att bakterier har brytit ner det döda materialet och frigjort ammonium som sedan nitrifierats till nitrat. Om stenen varit dålig när du fick den för en månad sedan hade du fått problem då och den skulle ha luktat. En eller två tåliga fiskar som matas försiktigt. Dessa för in näringsämnen i akvariet som sedan kan uttnyttjas av de andra organismerna. Fler snäckor som tar algerna. Försiktig början med Vodkametoden samtidigt som ett tio % - 20 % vattenbyte varannan till var tredje dag. Jag antar du har skummare - utan den skulle jag ta väldigt försiktigt med vodkametoden. Så skulle jag göra i alla fall

MVH Lasse

jag har märkt en markant minskning av alger, men att de skulle få värdena att skjuta i höjden kunde jag inte tänka mig. stenen luktade fräscht o bra när jag fick den. då kanske jag vågar handla ett par fiskar och lite snäckor imorgon med andra ord? får koppa in dem extremt försiktigt. ska även köpa en flaska vodka och börja dosera.

skummare har jag, en som är specad upp till 400l, så den borde väl göra sitt jobb. jag kan inte ha mer än ~70l vatten i burken med tanke på all sten.

vad tror du lasse, vågar man sig på ett par clowner och några snäckor eller ska jag ställa in resan och jobba ned nitraten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det är svårt att råda eftersom jag kanske inte har alla parametrar och rådet kan komma att kosta pengar, inte för mig men för dig. Det enda jag kan säga är nog vad jag skulle göra. Jag skulle nog satsa på någon tålig fisk som har gått ett tag i affären samt givetvis snäckor. Eftersom jag misstänker att det tar minst en 8-10 timmar innan din fisk kommer in i dit akvarie skulle jag göra som så att när jag kom hem skulle jag mäta pH i påsarna. Är det betydligt lägre ( under 7,5 - 7,3) skulle jag inte göra någon koppning om jag inte kunde sänka mitt pH som jag koppar med. Detta för att det finns en risk att ammonium kan ha utsöndras under transporten och i och med att pH är lågt så ligger det som ammonium. När du koppar in så gör du det med pH 8,3 och farligt ammoniak kan bildas. Detta problem har blivit ganska stort när fisk transporteras från grossister till affärer eftersom leveranstiderna blivit längre. detta på grund av att det inte går att skicka med flyg eller SJ längre. I dessa fall är det bättre att lägga i djuren direkt!

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller fisk så klarar de en del nitrat i vattnet.

Man bör se till att det är tåligare fiskar som inte är för stora. Större fiskar skitar ner otroligt mycket och fiskar med taskigt bordsskick ännu mera. Jag skulle inte tro att några tåliga fiskar inte skulle klara av dina nitratvärden. Det ända jag skulle se till skulle vara:

1. Veta vilka fiskar och deras behov som jag vill ha/köper.

2. Inte för stora eller för många nu när akvariet inte är 100 % stabilt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bakterierna i levande sten klarar mycket lägre temperatur än så.

Men jag har en kompis som vi mätte 100 mg nitrat hos i ett ganska nystartat kar där några koraller dött och andra bleknat eller blivit bruna. Någon fisk hade dött. Nu har det gått en månad till och nitraten har inte minskat nämnvärt.

Det enda som är markant med karet är svagt ljus och fosfatreaktor.

Jag tror inte det har med stenen att göra för han har fått LS från mig och jag mäter 0,25 mg/l nitrat.(med hans test).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...