Gå till innehåll

skyhögt nitratvärde!


Draedon

Rekommenderade inlägg

hm.. klurigt det här, vill inte stressa och kasta i fiskar. men det suger lite.. hade bokat in den här helgen med h0llowman för lite shopping, trodde inte värdena skulle dra iväg åt fanders.

om jag nu skulle köpa fiskar blir det två små ocellaris, sen några snäckor.

Stig, skönt att höra att ls klarar sig i låg temp, då kanske det finns hopp för min stenhög. Jag har varken svag belysning eller fosfatreaktor (kastade dock i en strumpa med rowaphos idag).

äääh.. vad fn ska man göra? känns jäkligt taskigt att chansa och köpa ett par ocellaris så dör dom, ett liv är alltid ett liv. hund eller fisk eller vad fanken man nu har.

nej, nu tänker jag ta en whiskey och grubbla lite. vill verkligen åka och köpa ett par fiskar, men jag vill inte ha ihjäl dem med mitt dåliga vatten. svårt det här..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att inte rowaphosen stör din nitratmätning, jag har för mig jag hört något sådant tidigare. Magnus, du har inte dåligt vatten - då skulle inte dina andra djur leva så bra. Ocellaris vet jag inte om jag skulle ta, jag skulle mer luta åt den som jag kallar kolglöd men andra kallar tomatclown. Det värsta är att jag inte tror att du kommer få ordning på karet utan att börja belasta det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... jadu Lasse.. Du ska veta att jag har stort förtroende för dig, hoppas du inte missbrukar det ;)

Nej då, du verkar veta vad du pratar. Och precis som du säger, om jag har dåligt vatten... varför lever då alla djuren och trivs? har gjort ett 10% vattenbyte nu, imorgon får det bli JR och sen systemet (sprit till akvariet, inte till mig! :P ).

dessa tomatclowner, är de tåligare än ocellaris?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm... jadu Lasse.. Du ska veta att jag har stort förtroende för dig, hoppas du inte missbrukar det ;)

Nej då, du verkar veta vad du pratar. Och precis som du säger, om jag har dåligt vatten... varför lever då alla djuren och trivs? har gjort ett 10% vattenbyte nu, imorgon får det bli JR och sen systemet (sprit till akvariet, inte till mig! :P ).

dessa tomatclowner, är de tåligare än ocellaris?

Det är mitt intryck men det viktigaste för startfisk är nog att man får en fisk som gått ett tag i affären. Ingen nyimkommen utan en som är tillvänd till akvarier.

Att råda folk - det är nog det största förtroende man kan få - men det är svårt eftersom man kan missa många parametrar på avstånd. Använd ditt eget huvud men om du skaffar fisk och börjar mata - gör det försiktigt. Att mata försiktigt det innebär - ta så mycket mat som du tycker är lite - ge fisken hälften! Mata inte varje dag i början. Använd bakteriekultur i början. Ta det lugnt och sansat - försök att titta på dina djur. Jag lovar dig det är gott om folk på forumet som har haft väl över 50 i nitrat med fisk i - mellan skål och vägg i alla fall.;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det är svårt att hålla två kolglöd vid liv i ett så pass litet akvarium innan de parat ut sig. De är kända för att ofta slå ihjäl varann som halvvuxna. ( Och att hugga akvarister i handen när de är vuxna). Men de brukar vara mycket tåliga mot dåligt vatten och sjukdomar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mellan 10-30 i nitrat brukar räknas som helt ok (nu pratar vi fisk,Ok) och 50 är ingen superkatastrof på kort sikt, men jag skulle nog titta om skummaren verkligen gör sitt jobb,

Så nån tålig fisk så du får igång belastningen och nitrifikationscykeln i ditt kar borde funka!

Döende alger kan ge höga nitratvärden, däremot trot inte jag att rowa påverkar mätresultatet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Magnus!

Det enda jag kan tillföra dig är lite tankar samt att jag håller tummarna! Gör inget förhastat utan ta det lugnt även om du har ont om tid. Gör ett genomtänkt beslut även om det bygger på andras råd.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det blir ett besök på jr och det blir någon tålig fisk för att sparka igång det hela.

inget levande i burken verkar lida, och sps fraggarna jag fick för några veckor sedan växer så det knakar!

tittar man på akvariet ser allt skitbra ut, men när man börjar mäta ser det brunare ut...

återkommer imorgon. har gjort ett vattenbyte, gör ett till imorgon sen kör jag igång med vodkametoden.

och nog tror jag skummaren gör sitt jobb med tanke på hur mycket skit den har skummat ur hitills.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

det kommer inte bli några tomatclowner, dom föll mig inte riktigt i smaken..

jag har en beast 400p skummare, ingen ytavrinning, inget partikelfilter, 1-2cm dekorationslager med korallkross (har legat i karet ca. 1 vecka) cirkulationen består av en maxi-jet 1000l/h (denna pumpen sitter högt upp för att skapa mycket rörelse på ytan) och en aqua clear 1250l/h.

mätte nitrat igen efter ett vattenbyte på 10% och med saliferts test så drar det nu mer åt 25ppm än 50ppm som det tidigare gjorde. tycker saliferts test var lite svåravläst.

med tropic marine testet ligger det nu mellan 20ppm och 50ppm.

innan vattenbytet så var vätskan mycket mörkare och låg närmre 50ppm, nu drar det mer åt 20-25. så det ligger väl någonstans mellan 25-50.

kojdags, återkommer imorgon med hur det gick med allt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jepp det var nytt, sköljde riktigt noga och det enda levande som hamnade under gruset var några tussar trådalger.

den här bakteriekulturen på flaska det pratas om, har någon lite mer info om den?

satt och kollade igårkväll/natt, och såg en jäkla massa liv på stenen.. så jag antar att den inte är helt död. bla massa ampiphober (stavning? :) ) som sprang runt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...